de provincie Noord-Holland/CDK ( dhr Borghouts )

Bureaucraat
Berichten: 603
Lid geworden op: 01 jun 2009, 11:41

Re: de provincie Noord-Holland/CDK ( dhr Borghouts )

Bericht door Bureaucraat »

jvdg schreef:
Directe voordelen:

- Een aantal diedubbelfuncties (gemeente/provincie/overheid) kan worden teruggebracht tot twee functies
Iedere bestuurslaag heeft zijn eigen specifieke functie met specifieke taken. Je kunt dus niet spreken over het dubbele functies.
- Een groot aantal provinciale regels zijn afgeleid van de landelijke regels hetgeen de bureaucratie verdubbelt.
Zie het bovenstaande, men doet echt dingen niet dubbel. De bevoegdheden zijn namelijk bij wet geregeld.
- De door de provincies af te geven vergunningen worden getoetst aan de provinciale en de landelijke wetgeving dienaangaande, hetwelk tot grote vertragingen leidt aleer het bedrijven wordt vergund om economisch gezien belangrijke projecten uit te voeren.
Welke wetgeving betreft het, en waarom zou het tot vertraging leiden? Er zijn immers aan elke vergunningverleningstraject termijnen verbonden.
- Provinciale ambtenaren die niet gekweld door enige kennis dwingend, maar legaal, hun regeldrift opleggen aan bedrijven. Denk alleen maar aan de milieuwetgeving en de provinciaal aangestuurde extra ambtenaren welke vaak alleen maar als gigantische stoorzenders werken.
Misschien vervuilen bedrijven hun omgeving nogal als er geen toezicht is? Denk je dat bedrijven andere belangen hebben dan hun eigen portemonnaie? Denk aan Trafigura, etc.
Komt de overheidsambtenaar op bezoek dan is er gegarandeerd een provincieambtenaar bij.
Dus? Overigens wel grappig dat je spreekt over overheidsambtenaar. Zijn er ook private sectorambtenaren?
Zodra iemand mij kan aantonen dat de burger baat heeft bij een provinciaal bestuur trek ik mijn weerstand ertegen in.
Je wilt niet weten welke discussie er al zijn gevoerd over de nut en noodzaak van de provincie. Verdiep je in de materie en komt nog meer argumenten tegen die jouw visie onderstrepen, en je komt argumenten tegen die haaks op jouw visie staan.
Mijn mening is dat een groot aantal provinciale taken overbodig/dubbel zijn.
De provincie voert taken niet dubbel uit, dus dat is flauwekul. Je kunt ze overbodig vinden, maar voor wat betreft duurzaam beheer van het milieu en de leefomgeving heb ik meer vertrouwen in de overheid dan in de private sector. Maar jij blijkbaar niet.
Dit waren slechts een aantal kreten, maar dit forum leent zich er niet voor om op details in te gaan.
Nee, want als er in detail wordt gegaan, dan komt naar voren dat je nogal onzin uitkraamt.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: de provincie Noord-Holland/CDK ( dhr Borghouts )

Bericht door jvdg »

Bureaucraat schreef:Nee, want als er in detail wordt gegaan, dan komt naar voren dat je nogal onzin uitkraamt.
:)

We leven elk voor zich in een totaal andere wereld.
Jij als bestuurder en ik als burger en werkend in het bedrijfsleven.

Het feit dat je mijn argumenten als onzin afdoet bewijst temeer de afstand tussen.....
Als je me niet meer hebt te melden dan dit, dan heb ik geen zin om verder met je te discussieren.
Bureaucraat
Berichten: 603
Lid geworden op: 01 jun 2009, 11:41

Re: de provincie Noord-Holland/CDK ( dhr Borghouts )

Bericht door Bureaucraat »

jvdg schreef: We leven elk voor zich in een totaal andere wereld.
Jij als bestuurder en ik als burger en werkend in het bedrijfsleven.
Ik ben geen bestuurder, dat terzijde.
Het feit dat je mijn argumenten als onzin afdoet bewijst temeer de afstand tussen.....
Als je me niet meer hebt te melden dan dit, dan heb ik geen zin om verder met je te discussieren.
Dat komt omdat je feitelijke onwaarheden spuit over de overheid. Jouw mening is gebaseerd op emotie, niet op de ratio.
Bureaucraat
Berichten: 603
Lid geworden op: 01 jun 2009, 11:41

Re: de provincie Noord-Holland/CDK ( dhr Borghouts )

Bericht door Bureaucraat »

memento schreef: Daar zit ik ook niet aan. Ik vraag alleen om argumenten die het nut van de provinciale overheid in het proces van die dienstverlening. Dus waarom hebben we de laag van provinciale overheid nodig voor het verlenen van de wettelijk te leveren diensten.
Je kunt niet spreken over opheffing van de provincies als bestuurslaag, en verder de grondwet ongemoeid laten. Natuurlijk kunnen de taken die provincies hebben ook worden uitgevoerd door andere bestuursorganen, maar wat schieten we daarmee op? Dat is niet persé goedkoper, efficiënter of meer transparant.
Laat iemand maar eens aantonen dat we baat hebben bij het bestaan van de provinciale overheid.
De taken die de provincies uitvoeren zijn erg belangrijk, ik heb ze al eerder genoemd. Maar die zouden dus eventueel ook door andere organen kunnen worden uitgevoerd, maar daar zie ik niet het voordeel van in.
Mja, ik ben niet zo te spreken over de interne vernieuwingen. Men schrapt aan de ene kant 13.000 functies, terwijl men aan de andere kant tot 16.000 vacatures creeërt (zie laatste rapport wat vorige week in verschillende media besproken en bekritiseerd is).
Blijkbaar is het nodig dat er bepaalde andere taken worden uitgevoerd als gevolg van politieke wensen.
Alhoewel de politiek hier ook schuld aan heeft, leiden dit soort rare situaties mij tot de uitspraak: Laat er maar wat onafhankelijke organisatie-optimalisatie bureau's op los. Want in interne optimalisaties, die zeggen te gaan optimaliseren, maar wel tot 3.000 nieuwe functies creeërt, heb ik weinig vertrouwen.
Hoe meer de politiek wil, hoe meer ambtenaren.
Sommige gemeenten gebruiken trouwens ook externe optimalisatie-bureau's voor de optimalisatie van hun bedrijfsvoering. Ik ken een aantal concrete voorbeelden, waarbij bijna een kwart van de functies geschrapt werd, en waarbij het cijfer wat de burgers in een enquette gaven aan hun gemeente steeg van een magere voldoende (5 tot 6) naar een 7 tot 9. Het kan dus zeker wel.
Iedereen kent van die voorbeelden van tijdens de borrelpraat. Als er fte's worden geschrapt, betekent dat altijd dat men lekker aan het outsourcen is geweest. En outsourcen is altijd veel duurder dan de boel zelf in beheer houden. Je zou dat eens aan de directeur Middelen van de provincie Noord-Holland moeten vragen. Zij kan je meer vertellen over hoe overheden worden gejeweetwelt omdat taken buiten de deur zijn gezet.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: de provincie Noord-Holland/CDK ( dhr Borghouts )

Bericht door jvdg »

Ik ben wederom verbijsterd over de onpraktische wijze waarop onze overheden met de nuchtere realiteit omgaan.
Het ware te wensen dat elke ambtenaar zijn scholing krijgt in het bedrijfsleven of onder de burgerij alvorens hem bestuurlijke taken worden toevertrouwd.

Ik herhaal mijn vraag: Wie kan in concreto het nut van de provinciale staten aantonen, dusdanig dat zichtbaar is dat deze bestuurslaag meer baten heeft dan kosten.

Als afschaffing van de PS alleen mogelijk is door wetswijziging dan moet dat maar.
Voor belangrijker zaken dan deze is de wetgeving ook aangepast.
Bureaucraat
Berichten: 603
Lid geworden op: 01 jun 2009, 11:41

Re: de provincie Noord-Holland/CDK ( dhr Borghouts )

Bericht door Bureaucraat »

jvdg schreef:
Ik herhaal mijn vraag: Wie kan in concreto het nut van de provinciale staten aantonen, dusdanig dat zichtbaar is dat deze bestuurslaag meer baten heeft dan kosten.
Ik kan enkel tonen wat de provincie doet (sorry hoor, maar nu heb je het opeens over de provinciale staten, hieruit blijkt wel dat je geen kennis van zaken hebt). Het is aan een ieder te beoordelen of die taken het beste door de provincie kunnen worden uitgevoerd of door een ander orgaan.
Als afschaffing van de PS alleen mogelijk is door wetswijziging dan moet dat maar.
Voor belangrijker zaken dan deze is de wetgeving ook aangepast.
Je kunt de PS natuurlijk afschaffen, dan houdt je enkel de GS over. Toch wel jammer dat je de democratische controle wilt afschaffen.

Leestip
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: de provincie Noord-Holland/CDK ( dhr Borghouts )

Bericht door jvdg »

Bureaucraat schreef:
jvdg schreef:
Ik herhaal mijn vraag: Wie kan in concreto het nut van de provinciale staten aantonen, dusdanig dat zichtbaar is dat deze bestuurslaag meer baten heeft dan kosten.
Ik kan enkel tonen wat de provincie doet (sorry hoor, maar nu heb je het opeens over de provinciale staten, hieruit blijkt wel dat je geen kennis van zaken hebt). Het is aan een ieder te beoordelen of die taken het beste door de provincie kunnen worden uitgevoerd of door een ander orgaan.
Als afschaffing van de PS alleen mogelijk is door wetswijziging dan moet dat maar.
Voor belangrijker zaken dan deze is de wetgeving ook aangepast.
Je kunt de PS natuurlijk afschaffen, dan houdt je enkel de GS over. Toch wel jammer dat je de democratische controle wilt afschaffen.

Leestip
Je hebt helemaal gelijk, maar je begrijpt heel best wat ik bedoel.
Dat je deze slakken met zout bedekt bewijst temeer dat.......etc......

::salut
Plaats reactie