SGP en de jongeren

ConservatieForever
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 dec 2008, 17:17
Locatie: Holland
Contacteer:

SGP en de jongeren

Bericht door ConservatieForever »

In onderstaande blog reageer ik op het bericht van afgelopen zaterdag in het RD

http://conservatieforever.blogspot.com/ ... jeugd.html


Uit het artikel over “Refojongeren en de adoratie van Wilders”, zijn voor de SGP en de refojeugd leringen te trekken. Een kort commentaar.




“SGP let op Uw Saeck en op uw jeugd”.


Al enige tijd is de SGP in verwarring als het gaat om haar opstelling ten opzichte van Wilders enerzijds en het conservatisme anderzijds.
Uit het artikel van afgelopen zaterdag kan men de indruk krijgen dat het om dezelfde zaken gaat. En vervolgens kan er de verkeerde conclusie worden getrokken dat de PVV dé partij voor conservatieven is. Dat dit niet klopt is 3 jaar geleden reeds bevestigd uit het feit dat de conservatief Bart Jan Spruyt na enkele “hoopvolle” maanden de PVV gedesillusioneerd
heeft verlaten.
De PVV is geen conservatieve partij, net zo min als het CDA of de SGP dat nu is.
Hooguit kunnen we conservatieve elementen in deze partijen vinden.Wat mij betreft bij de SGP de meeste. Toch weet de SGP geen raad met de jongeren die zich aangesproken voelen door het conservatisme of door de felle anti-islamtoon van Wilders.
Jammer ook dat SGP-kamerlid Van der Staaij de aanhang van refojeugd voor de PVV bagatelliseert en zich wat naïef opstelt. Na de Europese verkiezingen haastte hij zich al om op zijn blog te schrijven “ blij te zijn met de 90 % kiezerstrouw van de SGP-ers”. Echter ook in het interview van afgelopen zaterdag krijgt de PVV-minnende refojeugd geen oplossing of alternatief aangeboden.
Als de SGP niet met een duidelijk alternatief komt zullen de jongeren op korte of langere termijn afhaken. De “kort door de bocht”-denkende jongeren zullen naar Wilders gaan. Maar vergeet vooral niet de studerende en intellectuele refojeugd. Voor hen kan op dit moment het CDJA, en in de toekomst wellicht het CDA, een aantrekkelijke partij worden.
De huidige CDJA- jongeren achten de “C’ heel hoog, is zeer kritisch over de multiculturaliteit (en islamisering) en hebben veel conservatieve ideeën over gezin en maatschappij.
Nu hebben de staatkundig gereformeerden deze ideeën ook Alleen zijn er drie lastige blokken aan het SGP- been die veel onduidelijkheid scheppen. Het vrouwenstandpunt, de theocratie en de opstelling in het islamdebat.
Zolang daarover geen pragmatische en rechtlijnige standpunten worden ingenomen vervreemden de jongeren zich snel van de partij waarbij ze zijn opgevoed.
Ze zien de kerk falen in haar roeping en daarbij nu ook “eigen” partij verzanden in irrelevante discussies en een gematigde islamkritiek. Duidelijkheid ontbreekt terwijl de refozuil steeds meer scheuren gaat vertonen.
Door de angst om de eigen vrijheden van religie en onderwijs op te moeten geven is de partij niet in staat om zich fel tegen de islam uit te spreken.
De partij haast zich altijd om in één zin het gevaar van islamisering én het gevaar van de seculieren te benoemen. Nu zal ik de laatste zijn die de seculiere jihad ontken want het is inderdaad voor christenen een strijd op twee fronten. Alleen neemt de SGP op het seculiere front een offensieve houding aan en op het islamfront een defensieve.
Zo defensief, dat het soms neigt naar het innemen van de slachtofferrol gezamenlijk met de moslims. Waarom zegt de SGP het Wilders niet na om vóór vrijheid van onderwijs te zijn maar tégen islamitisch onderwijs? Juist op deze punten kan de SGP zich sterk onderscheiden van CDA en Christenunie.
Van der Staaij zegt “zich ook zorgen te maken over de islamisering”maar komt vervolgens niet met een duidelijk verhaal waarom de jeugd ook bij de SGP aan het juiste adres is. Hij blijft in de verwijtende sfeer hangen dat christenen niet bij een seculier- liberale partij thuis horen. Het onder de aandacht brengen van je eigen standpunten moet het uitgangspunt zijn, zegt hij. Hopelijk blijft het niet alleen bij een uitgangspunt maar komt er ook hoorbare en zichtbare daadkracht.
De SGP-jongeren lijken de ontwikkelingen meer serieus te nemen. Jammer dat tot op heden een spontane reactie van de moederpartij op het nieuwe kernprogramma van de SGPJ uit is gebleven. Zwijgt men het liever dood omdat men met de groeiende conservatieve stroming onder de SGP-jongeren ook geen raad weet?

Echter niet alleen de SGP moet op haar saeck letten.
Ook de refojeugd moet zich serieus afvragen waar zij zich wil positioneren in het politiek-maatschappelijke leven. Als ze alle christelijke en klassieke normen en waarden aan de kant zetten en luid roepen dat alle buitenlanders het land uit moeten, zijn ze afgezonken naar oppervlakkige cultuurrelativisten. Wil de refojeugd zich nog verdiepen in standpunten en ideologieën van partijen? Of willen ze populistische taal horen en stemmen op degene die zo hard mogelijk “Marokkaans tuig” roept? Geven de ouders het goede voorbeeld? Wie neemt de moeite om zijn kinderen ook in politieke zin breed te onderwijzen?

Het is nu tijd voor een christelijk- conservatieve partij die het christendom superieur durft te stellen aan de islam. Zelfs de niet-christen Bolkestein gaat de chrsitelijke partijen daar in voor. De SGP heeft kennis en talenten genoeg om zich hiernaar te gaan ontwikkelen.
Dan biedt de partij Deo Volente toekomst voor de eigen jeugd en voor de samenleving.
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: SGP en de jongeren

Bericht door Marie-Henriëtte »

Ik voel mij verbonden met het CDJA. Juist om de redenen die jij noemt. Wilders vind ik té rechts, extreem zelfs. Veel SGP jongeren voelen zich verbonden met Wilders, ik begrijp maar niet waarom.
Bureaucraat
Berichten: 603
Lid geworden op: 01 jun 2009, 11:41

Re: SGP en de jongeren

Bericht door Bureaucraat »

Wat ik niet begrijp is dat christenen op Wilders kunnen stemmen. Als religieus persoon maak je namelijk gebruik van een grondrecht dat je anderen wilt ontzeggen door op Wilders te stemmen. Je helpt dus je eigen graf graven.

Verder denk ik dat Van der Vlies te oud is om de strijd te strijden, en dat Van der Staaij veel te onzichtbaar is. Hij maakt deel uit van het Haagse establishment, en weet niet meer wat leeft in de eigen achterban, althans dat is mijn analyse. Voor de goede orde moet ik aangeven geen lid te zijn van de SGP, ook niet van een andere politieke partij overigens.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: SGP en de jongeren

Bericht door Hendrikus »

Marie-Henriëtte schreef:Ik voel mij verbonden met het CDJA. Juist om de redenen die jij noemt. Wilders vind ik té rechts, extreem zelfs. Veel SGP jongeren voelen zich verbonden met Wilders, ik begrijp maar niet waarom.
Dat lijkt me niet zo moeilijk. Wilders is zeer anti-Islam. Weg met al die buitenlanders. Nou, dat is voor veel jongeren een zéér aansprekend geluid.
~~Soli Deo Gloria~~
Bureaucraat
Berichten: 603
Lid geworden op: 01 jun 2009, 11:41

Re: SGP en de jongeren

Bericht door Bureaucraat »

Ik begrijp dus niet waarom juist dat een aantrekkelijk boodschap is. De achterban van de SGP leeft toch voornamelijk in de biblebelt, en hoeveel procent van de bevolking heeft daar nu een andere achtergrond?
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: SGP en de jongeren

Bericht door jvdg »

Bureaucraat schreef:Wat ik niet begrijp is dat christenen op Wilders kunnen stemmen. Als religieus persoon maak je namelijk gebruik van een grondrecht dat je anderen wilt ontzeggen door op Wilders te stemmen. Je helpt dus je eigen graf graven.

Verder denk ik dat Van der Vlies te oud is om de strijd te strijden, en dat Van der Staaij veel te onzichtbaar is. Hij maakt deel uit van het Haagse establishment, en weet niet meer wat leeft in de eigen achterban, althans dat is mijn analyse. Voor de goede orde moet ik aangeven geen lid te zijn van de SGP, ook niet van een andere politieke partij overigens.
Als je het spel niet speelt, moet je je niet met de spelregels bemoeien.
En zeker geen gevoelsmatige analyses maken.
Bureaucraat
Berichten: 603
Lid geworden op: 01 jun 2009, 11:41

Re: SGP en de jongeren

Bericht door Bureaucraat »

Ik mag dan niet deelnemen aan het spel, maar gezien mijn achtergrond heb ik, denk ik, toch enige kijk op de zaak.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: SGP en de jongeren

Bericht door Jongere »

Bureaucraat schreef:Ik mag dan niet deelnemen aan het spel, maar gezien mijn achtergrond heb ik, denk ik, toch enige kijk op de zaak.
Je mag hier in ieder geval meer over zeggen dan over theologie. ;)
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: SGP en de jongeren

Bericht door jvdg »

Bureaucraat schreef:Ik mag dan niet deelnemen aan het spel, maar gezien mijn achtergrond heb ik, denk ik, toch enige kijk op de zaak.
Dan moet je ook zo eerlijk zijn om iets van die achtergrond te vertellen, zodanig dat we jouw mening serieus kunnen inpassen in de discussie.
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: SGP en de jongeren

Bericht door Marie-Henriëtte »

Hendrikus schreef:
Marie-Henriëtte schreef:Ik voel mij verbonden met het CDJA. Juist om de redenen die jij noemt. Wilders vind ik té rechts, extreem zelfs. Veel SGP jongeren voelen zich verbonden met Wilders, ik begrijp maar niet waarom.
Dat lijkt me niet zo moeilijk. Wilders is zeer anti-Islam. Weg met al die buitenlanders. Nou, dat is voor veel jongeren een zéér aansprekend geluid.
Heb je naaste lief als jezelf ! (Leviticus 19.18)

Een beetje meer liefde graag voor je medemens, dat kan geen kwaad hoor :fleur
Bureaucraat
Berichten: 603
Lid geworden op: 01 jun 2009, 11:41

Re: SGP en de jongeren

Bericht door Bureaucraat »

Momenteel zit ik in de afrondende fase van een master politicologie, vandaar dat ik denk enige kijk op de zaak te hebben. Ik heb mij laatst verdiept in de kloof tussen politiek en burger. Eén van de redenen voor het ontstaan van die kloof is, is dat mensen zich niet langer kunnen identificeren met politieke leiders, vandaar mijn uitspraken over Van der Vlies en Van der Staaij. Ik zou willen pleiten voor jonge, energieke leiders, zoals bijv. dhr. Kloosterman. Van der Staaij en Van der Vlies zijn een beetje blijven steken in de 20ste eeuw. Enkel gedegen politiek voeren is onvoldoende, je moet zichtbaar zijn.

Het is opvallend dat juist ook de SGP stemmen aan Wilders heeft verloren, omdat de achterban van de SGP de meest trouwe achterban is geweest in het politieke speelveld. De reden dat de SGP stemmen aan Wilders heeft verloren komt o.a. doordat de politieke leiders onzichtbaar zijn en kiezers dus minder affiniteit hebben met die leiders.

Daarnaast speelt natuurlijk ook de afbrokkeling van de reformatorische zuil een rol, maar ik ben onvoldoende sociologisch en/of antropologisch onderlegd om daar valide uitspraken over te doen. En ook zal onbekendheid met het vreemde meespelen in de keuze voor Wilders.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: SGP en de jongeren

Bericht door jvdg »

Bureaucraat schreef:Momenteel zit ik in de afrondende fase van een master politicologie, vandaar dat ik denk enige kijk op de zaak te hebben. Ik heb mij laatst verdiept in de kloof tussen politiek en burger. Eén van de redenen voor het ontstaan van die kloof is, is dat mensen zich niet langer kunnen identificeren met politieke leiders, vandaar mijn uitspraken over Van der Vlies en Van der Staaij. Ik zou willen pleiten voor jonge, energieke leiders, zoals bijv. dhr. Kloosterman. Van der Staaij en Van der Vlies zijn een beetje blijven steken in de 20ste eeuw. Enkel gedegen politiek voeren is onvoldoende, je moet zichtbaar zijn.

Het is opvallend dat juist ook de SGP stemmen aan Wilders heeft verloren, omdat de achterban van de SGP de meest trouwe achterban is geweest in het politieke speelveld. De reden dat de SGP stemmen aan Wilders heeft verloren komt o.a. doordat de politieke leiders onzichtbaar zijn en kiezers dus minder affiniteit hebben met die leiders.

Daarnaast speelt natuurlijk ook de afbrokkeling van de reformatorische zuil een rol, maar ik ben onvoldoende sociologisch en/of antropologisch onderlegd om daar valide uitspraken over te doen. En ook zal onbekendheid met het vreemde meespelen in de keuze voor Wilders.
In dit relaas kan ik ver met je meegaan, maar ik heb nog wat bemerkingen.
Gezien het tijdstip mag ik mss. wel van je verlangen één der komende dagen hierop terug te mogen komen.
backtobasic
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 jun 2009, 10:33
Locatie: Kaapstad
Contacteer:

Re: SGP en de jongeren

Bericht door backtobasic »

Marie-Henriëtte schreef:Ik voel mij verbonden met het CDJA. Juist om de redenen die jij noemt. Wilders vind ik té rechts, extreem zelfs. Veel SGP jongeren voelen zich verbonden met Wilders, ik begrijp maar niet waarom.
ik kan het me erg goed voorstellen dat velen Wilders stemmen.
Persoonlijk zou ik dat ook doen, als ik nog mocht stemmen, want een beetje tegengas is erg goed.
De arrogantie van de zittende leiders is enorm.
de afstand tussen de burgers en hen, indanks de 100 dagen rondreizen,groter dan ooit.
We worden geregeerd door angstige politici, en we hebben een angstige,wantrouwende, en gierige volksaard.
De anti-discriminatie wetgeving heeft haar werk gedaan, het lijkt het enige taboe van de laatste 30 jaar.
Als iemand zich misdraagt, durft niemand nog op te staan om er iets van te zeggen.Bos en Balkenende hebben de beloftes Referendum en generaal pardon tegen elkaar weggestreept in ruil voor de macht, en de bevolking voelt zich dubbel bij de neus genomen.
Dit land heeft haar ziel reeds lang geleden verkocht aan de olie, we zijn reddeloos verloren.
Moslims respecteren onze cultuur niet, want we respecteren zelf niets meer.we lopen er halfnaakt en ondergekliederd bij en met gepiercte lichamen leven we van feest naar feest.
Popsterren worden vereerd als goden, onze beschaving is failliet!
de economie is enige religie nog, welvaart is hoog verheven boven welzijn.
Alles is gesexualiseerd want dat verkoopt, ondanks AIDS.Zeg niet dat we nooit gewaarschuwd zijn.
Wilders heeft zelf een allochtone vrouw, dus zeg nooit dat hij alle buitenlanders eruit wil.Ik heb hem nog nooit iets horen zeggen over chinezen, indonezen, joden ,enz enz.
Hij wil slechts fatsoen afdwingen door eindelijk eens te gaan straffen, ipv extra geld voor cellen met een mekka kompas aan het plafond en halaal voedsel.
Kosten nog moeiten zijn gespaard, buurthuizen en buurtvaders -projecten te over.
Weg met onszelf was het motto.
Dat zullen we weten ook.
Sola Scriptura
Bureaucraat
Berichten: 603
Lid geworden op: 01 jun 2009, 11:41

Re: SGP en de jongeren

Bericht door Bureaucraat »

backtobasic schreef:
Persoonlijk zou ik dat ook doen, als ik nog mocht stemmen, want een beetje tegengas is erg goed.
Dat je met je stem dan veel Nederlanders in de verdrukking zou brengen, dat vind je niet erg?
De arrogantie van de zittende leiders is enorm.
de afstand tussen de burgers en hen, indanks de 100 dagen rondreizen,groter dan ooit.
De burger kan meer dan ooit participeren in het bestuur, politici zijn meer dan ooit goed bereikbaar voor kiezers dankzij technologische ontwikkelingen. Het programma 'Hart van Nederland', leidt regelmatig tot kamervragen. Je kunt je dus afvragen of er nog wel enige afstand is tussen politiek en kiezers. Ik denk dat de kloof zeer klein is, en dat is juist het probleem in Nederland. Er moet meer afstand komen tussen de verschillende machten, en tussen kiezers en politici.
Bos en Balkenende hebben de beloftes Referendum en generaal pardon tegen elkaar weggestreept in ruil voor de macht, en de bevolking voelt zich dubbel bij de neus genomen.
Het referendum past helemaal niet in de Nederlandse traditie.
Moslims respecteren onze cultuur niet, want we respecteren zelf niets meer.we lopen er halfnaakt en ondergekliederd bij en met gepiercte lichamen leven we van feest naar feest.
Waarom generaliseer je zo?
Popsterren worden vereerd als goden, onze beschaving is failliet!
In het nuchtere Nederland valt dat gelukkig nog heel erg mee. Ik ben met je eens dat de hysterie rond het overlijden van Michael Jackson leek op het heengaan van een halfgod.
de economie is enige religie nog, welvaart is hoog verheven boven welzijn.
Zonder welvaart heb je ook geen welzijn. Het is dus een kwestie van de balans vinden.
Wilders heeft zelf een allochtone vrouw, dus zeg nooit dat hij alle buitenlanders eruit wil.Ik heb hem nog nooit iets horen zeggen over chinezen, indonezen, joden ,enz enz.
Nee, hij heeft het over moslims. Doordat er enkele jongeren zich misdragen, wil hij hele bevolksingsgroepen het land uitjagen.

Daarnaas beroept hij zich op de joods-christelijke traditie. Denk je dan dat hij denkt aan de gereformeerde traditie, of de joods-orthodoxe traditie? Nee, hij denkt dan aan het verlichte joden- en christendom.
Hij wil slechts fatsoen afdwingen door eindelijk eens te gaan straffen, ipv extra geld voor cellen met een mekka kompas aan het plafond en halaal voedsel.
Ik heb in mijn studententijd vlees gekocht bij een islamitische slager. Dat was een fatsoenlijke, respectvolle man, een harde werker, een drijvende kracht in het opzoomeren van de buurt.

Daarnaast is het nog maar de vraag of hard straffen werkt. Uit cijfers uit Amerika blijkt dat daar het percentage recidiven hoger ligt dan in Nederland.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: SGP en de jongeren

Bericht door memento »

Ach, waarom maakt iedereen zich druk over Wilders? We leven toch in een democratie? Als zijn bewind niet bevalt, wordt hij de verkiezing daarna toch gewoon weer weggestemd?
Gesloten