Breuk EU SGP/CU

Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Breuk EU SGP/CU

Bericht door Jongere »

Nu.nl schreef: Breuk in Europese alliantie SGP en ChristenUnie


BRUSSEL - De ChristenUnie en SGP zetten in Europa na 25 jaar een punt achter hun samenwerking. Oorzaak voor de breuk vormt het SGP-standpunt dat vrouwen in de politiek geen rol mogen spelen als parlementariër of bestuurder.

Die opvatting stuit op onbegrip bij de fractie van de Britse conservatieven in het Europees Parlement.

ChristenUnie en SGP hebben gezamenlijk met één lijst deelgenomen aan de Europese verkiezingen en wilden toetreden tot de fractie van de European Conservatives and Reformists (ECR).

De Britse conservatieven eisen echter dat de SGP haar standpunt over de positie van vrouwen bijstelt. De staatkundig gereformeerden weigeren dat.


Concessies

De ChristenUnie heeft nu zelfstandig besloten verder te gaan met de conservatieve fractie in Brussel.

De SGP laat weten dat ze onmogelijk concessies kan doen aan haar vrouwenstandpunt. ''De SGP gaat over haar eigen opvattingen, en niemand anders.''

Bas Belder, voor het SGP-smaldeel gekozen als europarlementariër, weet nog niet hoe hij nu gaat opereren in Brussel.


Treurig

De SGP vindt de scheiding met ChristenUnie treurig en spreekt van een onverkwikkelijke gang van zaken.

De ChristenUnie slaat de deur niet helemaal dicht en meldt dat er nog besprekingen lopen over toetreding van SGP-europarlementariër Belder tot de conservatieve fractie.

Naast Van Dalen van de ChristenUnie zitten in de nieuwe fractie van 55 leden de Nederlander Derk Jan Eppink namens de Belgische Lijst Dedecker (LDD), 26 leden van de Britse Conservatieve Partij en partijen uit Hongarijë, Letland, Polen, Hongarijë, Finland en Tsjechië.


Kerntaken

De nieuwe centrumrechtse fractie zal qua omvang de vierde zijn in het Europese Parlement.

''De nieuwe fractie is voor een Europese Unie die zich toelegt op de essentiële kerntaken en breekt met de illusie van een 'Verenigde Staten van Europa' die onder andere een Europese belasting wil invoeren en een Europese en een Europese schuldenberg wil opbouwen'', aldus Derk Jan Eppink.

http://www.nu.nl/algemeen/2026501/breuk ... nunie.html
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33304
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Breuk EU SGP/CU

Bericht door Tiberius »

www.sgp.nl schreef:SGP BLIJFT ZICHZELF
CU en SGP in Europa gescheiden verder

De SGP voelt er helemaal niets voor om te wijken voor de druk van nota bene de Britse Conservatieven om haar overtuiging wat betreft mannen en vrouwen overboord te gooien. Die eis hebben de Britse Conservatieven gesteld aan de CU/SGP-Europarlementariërs Bas Belder en Peter van Dalen. Zij voerden namens de CU/SGP-combinatie besprekingen die moesten leiden tot deelname aan de fractie van de European Conservatives and Reformists in het Europese Parlement.

De SGP kan onmogelijk ingaan op deze eis. De SGP gaat over haar eigen opvattingen, en niemand anders. Dat is tijdens de diverse gesprekken die zowel in Brussel als in Londen hebben plaatsgehad duidelijk gemaakt aan de onderhandelaars van Engelse zijde. Ook het bestuur van de SGP staat op dat standpunt. Daarbij is ook nog aan de orde geweest in hoeverre er sprake kan zijn van ‘allied membership’ van de SGP aan de nieuw te vormen fractie. Zo’n status aparte is voor de SGP geen optie, temeer omdat nog niemand weet wat dat precies inhoudt. Je doet mee of je doet niet mee, maar niet half.

Een en ander is ook duidelijk gemaakt aan de ChristenUnie, met wie de SGP gezamenlijk is opgetrokken tijdens de afgelopen campagne. Desalniettemin heeft de ChristenUnie gemeend te moeten besluiten om zonder de SGP verder te gaan en zich wél aan te sluiten bij de Conservatieven. Vorige week werd al duidelijk dat de ChristenUnie de SGP feitelijk liet vallen.

De SGP vindt dat treurig, want hiermee komt er een einde aan 25 jaren van goed en intensief met elkaar samen optrekken. Die samenwerking is al begonnen onder SGP’er Leen van der Waal in 1984. Het staat de ChristenUnie vrij deze keuze te maken, maar dat daarvoor 25 jaren samenwerking worden opgeofferd, ervaart de SGP als buitengewoon bitter.

Bas Belder blijft ondanks deze onverkwikkelijke gang van zaken op z’n post. Op dit moment is er nog weinig te zeggen over de vraag hoe SGP-Europarlementariër in Brussel gaat opereren. Zodra daar iets meer over bekend is, zal dat worden gemeld.
Gebruikersavatar
denkertje21
Berichten: 318
Lid geworden op: 09 okt 2008, 21:19

Re: Breuk EU SGP/CU

Bericht door denkertje21 »

Begrijpelijk en verstandig van de SGP, hoewel ik het inhoudelijk niet met het vrouwenstandpunt van de SGP eens ben. Het zou niet goed zijn om nu ineens de hele partij op z'n kop te zetten. Dat is het niet waard
Leer mij volgen mét mijn vragen...
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Breuk EU SGP/CU

Bericht door Erasmiaan »

GOED ZO SGP! Voet bij stuk houden!
soccerboy
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jun 2009, 15:55

Re: Breuk EU SGP/CU

Bericht door soccerboy »

Eigenlijk was ik niet van plan om te gaan stemmen 4 juni, maar heb ik dit uiteindelijk toch maar gedaan omdat ik de SGP wilde steunen.
Hoewel ik het op veel punten niet met ze eens ben is het toch de partij die het dichts bij mij staat.
Toch ben ik bang dat de SGP een verkeerde koers gaat varen.
Is SGP een politieke partij die daadwerkelijk Nederland of Europa wil besturen, of is SGP niet meer dan een zichzelf politieke partij noemende Evangelisatiecommisie die straks zowel in Europa als in Nederland geen stem meer heeft? :quoi
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Breuk EU SGP/CU

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:GOED ZO SGP! Voet bij stuk houden!
Ik heb alleen de SGP-lezing van dit gebeuren gezien en op basis daarvan ben ik geneigd om de SGP te steunen. En dan m.n. hierom: de Britse Conservatieven moeten zich helemaal niet bemoeien met partij-interne-aangelegenheden.

Maar ik vraag me af, of de SGP haar eigen standpunt wel helder verwoord heeft. Want juridisch is het zo, dat iedereen lid kan worden van de SGP. Er is alleen een gentleman-agreement, dat SGP'ers geen vrouwen zullen kandideren. Bovendien had men kunnen wijzen op het feit dat de SGP ook gewoon op een lijst stond met CU-vrouwen.

Overigens had ik het wel van harte toegejuicht als de SGP zich had aangesloten bij de fractie van de Britse Conservatieven. Dat maakt de positie t.o.v. de EVP duidelijker.

Ik begrijp alleen niet waarom de CU de SGP niet heeft willen vasthouden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Breuk EU SGP/CU

Bericht door Luther »

Unionist schreef:Het opzeggen van de Europese samenwerking vind ik onbegrijpelijk, laat daar geen misverstand over bestaan. Hoe kun je je medegelovigen nu laten vallen odner druk van een seculiere fractie?
Inderdaad, dit is ook mijn belangrijkste vraag!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Re: Breuk EU SGP/CU

Bericht door astroguy »

Wat doet de CU in een fractie met de britse conservatieven??
Dan kunnen ze net zo goed in een fractie gaan zitten met D66. Ik weet van het vrouwenstandpunt van de SGP en en het daar niet mee eens, maar ik zou daar de samenwerking niet op laten afknappen. Met de conservatieven heb ik niets, en daarom spijt het mij dat ik op de lijst CU/SGP heb gestemd.
Atze
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Breuk EU SGP/CU

Bericht door Luther »

Even voor de helderheid: Mijn vraag richt zich op de CU!!
Hoe kun je, CU, je mede-christenen nu laten vallen onder druk van de Britse Conservatieven?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Re: Breuk EU SGP/CU

Bericht door Unionist »

Luther schreef:
Unionist schreef:Het opzeggen van de Europese samenwerking vind ik onbegrijpelijk, laat daar geen misverstand over bestaan. Hoe kun je je medegelovigen nu laten vallen odner druk van een seculiere fractie?
Inderdaad, dit is ook mijn belangrijkste vraag!
Ik ehb erover nagedacht en het is moeilijker dan in eerste instantie lijkt.

De opzet van CU/SGP was om na de verkiezingen samen te werken met

optie 1: andere christelijke partijen
optie 2: de EVP

niet in een fractie werd niet als optie beschouwd, omdat je dan geen enkele politieke ruimte krijgt. In 1984 kon dat nog, maar anno 2009 niet meer.

Naarmate de verkiezingen naderden, bleek optie 2 steeds minder aantrekkelijk. De EVP eiste dat beide partijen lid zouden worden van de Europese partij en bovendien kreeg Berlusconni er steeds meer invloed. Kort voor de verkiezingen bleek dat ook de Britten uitd e EVP zouden stappen en dit werd een nieuwe 2e optie.

Na de verkiezingen bleek dat optie 1 niet mogelijk was en dus ging men praten met de Tories. Dat ging goed, mede gezien wat vanmiddag nog op de CU site te lezen stond.
ChristenUnie kiest voor nieuwe, ‘eurorealistische’ fractie in Europa

ChristenUnie/SGP hebben hun onderzoek naar fractievorming in het Europees Parlement afgesloten. De ChristenUnie sluit zich aan bij de nieuwe groep van European Conservatives and Reformists (ECR). Peter van Dalen: ,,Er is een degelijke groep van partijen gevormd die gezamenlijk gaan voor een ‘eurorealistisch’ beleid. Binnen deze fractie zullen we ons verkiezingsprogramma met maximale effectiviteit en zonder beperkende condities kunnen uitdragen.’’

Basis voor de nieuwe groep is de Prague Declaration of Principles (zie bijlage). Deze stelt voorop dat de Europese Unie zodanig moet worden vormgegeven dat openheid, democratische controle en behoud van nationale soevereiniteit van de lidstaten maximaal gewaarborgd zijn. Van Dalen: ,,Wij hebben vanuit ons Europese verkiezingsprogramma bouwstenen aangedragen voor de basistekst en die zijn in het ECR-fundament opgenomen: Eerlijke handel, duurzame en schone energievoorziening en het gezin als hoeksteen van de samenleving. Daarnaast verwoordt de verklaring wat typisch de beginselen van een eurorealist zijn: minimale regulering, goede democratische controle, geen Europees federalisme, bestrijding van verspillende en excessieve bureaucratie, meer transparantie en rechtvaardigheid in de Europese instellingen en bij het gebruik van Europese fondsen. Exact wat ons verkiezingsprogramma was: Samenwerking ja, superstaat nee.’’

De nieuwe ECR-fractie is ontstaan rond de Britse conservatieven, die in de afgelopen zittingsperiode van het Europees Parlement associate members waren van de Europese Volkspartij (EVP). De Engelsen maakten in de loop van dit voorjaar bekend dat ze wilden breken met de EVP, onder meer omdat deze een federalistische koers vaart. Toen de Tory’s in Europa op zoek gingen naar gelijkgestemde partijen, kwam de ChristenUnie/SGP onder leiding van lijsttrekker Peter van Dalen in beeld. Van Dalen: ,,Doordat we tijdig betrokken zijn geraakt bij de fractievorming, hebben we optimale invloed gehad op de verklaring van beginselen en staan we uitstekend voorgesorteerd bij de verdeling van commissie- en delegatielidmaatschappen. In de nieuwe fractie bepalen uiteindelijk de nationale delegaties hun stemgedrag dus we kunnen onze eigen lijn volgen. Verder hadden we inspraak bij de selectie van partijen die uiteindelijk zullen toetreden tot de ECR-fractie.’’

Andere partijen die deel uit maken van de nieuwe fractie zijn de Tsjechische ODS, de Hongaarse MDF, de Letse TB/LNNK, de Litouwse LLRA, de Poolse PiS, een lid van de Finse Keskusta en de Belgische Lijst Dedecker. De fractie telt vooralsnog 55 leden en belooft daarmee in omvang de vierde fractie te worden in het Europees Parlement.

Om in het Europees Parlement te kunnen functioneren, moeten de gekozen parlementariërs lid worden van een fractie die tenminste 25 leden uit tenminste 7 lidstaten telt. In de afgelopen periode waren de EP-leden van ChristenUnie/SGP (Hans Blokland en Bas Belder) daarom aangesloten bij de IND/DEM-groep, een ‘technisch samenwerkingsverband’ van partijen die programmatisch niet of nauwelijks iets gemeen hadden. Desondanks voelde ChristenUnie/SGP een groeiend ongemak over de dubieuze reputatie van sommige IND/DEM-partners. Daarom werd reeds in de aanloop naar de verkiezingen aangekondigd dat ChristenUnie/SGP aansluiting zou zoeken bij een andere fractie. Daarbij werd de EVP- waarvan ook de Nederlandse CDA- Europarlementariërs lid zijn - expliciet als optie genoemd. Dat de Britse Conservatives met de EVP zouden breken, was toen nog niet bekend.

Peter van Dalen: ,,Mijn collega Bas Belder en ik hebben in de afgelopen weken alle mogelijkheden onderzocht en overwogen, en deze in nauw overleg afgestemd met de partijbesturen van ChristenUnie en SGP. De nieuwe ECR-fractie kwam duidelijk als onze voorkeur naar voren. De EVP hebben we als optie laten vallen omdat toetreding tot die fractie alleen mogelijk is wanneer onze Nederlandse partijen, ChristenUnie en SGP, ook officieel lid worden van de EVP-familie. Dit betekent onder meer dat we het EVP-beginselprogramma moeten ondertekenen waarin haar visie op een federaal Europa is vastgelegd. Verder heet de EVP weliswaar een christendemocratische partij, maar in de nieuwe EVP-fractie krijgt de Italiaanse populist Berlusconi een zware stem nu diens Forza Italia gefuseerd is met de Allianza Nationale, de neofascistische nazaten van Mussolini. En verder zouden we in de EVP veel minder ruimte hebben om ons eigen politieke profiel neer te zetten en ons stemgedrag te bepalen.’’

Vandaag om 12.00 uur Nederlandse tijd maakt Timothy Kirkhope, de Britse waarnemend voorzitter van de nieuwe groep in het Europees Parlement, de vorming van de ECR-fractie bekend. Daarmee wordt openbaar dat Peter van Dalen toetreedt tot de ECR. Er lopen nog besprekingen over de toetreding van collega Bas Belder, tweede op de lijst van ChristenUnie/SGP. Van Dalen: ,,Samen met Bas en in afstemming met de beide partijbesturen hebben we de afgelopen weken toegewerkt naar onze gezamenlijke keuze voor deze nieuwe fractie. Samen spraken we onder meer met Timothy Kirkhope en diens partijleider David Cameron. Zij willen ons erg graag er bij hebben, ook Bas Belder: zijn goede reputatie is bekend. Het gesprek tussen de Engelsen en de SGP gaat nu over de betekenis en toepassing van het vrouwenstandpunt van de SGP. De Engelsen hebben daarover in de afgelopen paar dagen zeer kritische vragen gesteld.’’
Tot vanmorgen was men dus nog in de veronderstelling dat ook de SGP deel zou uitmaken van deze fractie.

Nu blijkt dat de Tories onoverkomelijke bezwaren hebben tegen het SGP-standpunt. Daarom blijven er voor de ChristenUnie 2 opties over

1. Deelnemen aan de nieuwe fractie en de samenwerking met de SGP verbreken.
2. De samenwerking met de SGP aanhouden en keizen voor een rol in de Europese marge als niet-ingeschrevenen.

De vraag is: wat weegt nu zwaarder: je verbintenis met de SGP of je mogelijkheden om politiek te bedrijven?

Ik denk persoonlijk dat dit een beroerd dilemma is geweest voor de Eurofractie, zeker na 25 jaar goede samenwerking. Moet je je partner steunen vanwege een standpunt dat niet de jouwe is? Of kies je voor je eigen positie?

Dat laatste klinkt heel principieel, maar daarvoor zit je niet in het EP. Je zit daar om zoveel mogelijk van je programma uit te voeren.

De schuld moet je daarom niet zoeken bij CU of SGP, maar bij de Tories, die succesvol een wig hebben gedreven tussen beide partijen.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Breuk EU SGP/CU

Bericht door refo »

de SGP wilde zelf ook met die club:

http://www.refdag.nl/artikel/1415249/
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11419
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Breuk EU SGP/CU

Bericht door Mister »

Beetje jammer dat de CU dan voor de Tories kiest. Ligt meer in de lijn met D66 dan in lijn met de SGP. Helaas geen principieel maar een pragmatisch besluit.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Breuk EU SGP/CU

Bericht door memento »

Mister schreef:Beetje jammer dat de CU dan voor de Tories kiest. Ligt meer in de lijn met D66 dan in lijn met de SGP. Helaas geen principieel maar een pragmatisch besluit.
De SGP handelde toch ook puur pragmatisch, toen het meedeed aan de EU-verkiezingen, terwijl men tegen de EU is?
Gebruikersavatar
MG28
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 jun 2009, 21:04
Locatie: Over ijssel

Re: Breuk EU SGP/CU

Bericht door MG28 »

Zonde van mijn stem aan de SGP...dat vrouwenstandpunt hoort bij de SGP, maar als je daarvoor zelfs de samenwerking opzegt en dus alleen komt te staan en dus je nergens kan aansluiten en dus helemaal niets meer te vertellen hebt. Wat heb je dan bereikt?

Dat je niet op wezenlijke zaken toe gaat geven, dan bedoel ik zondagsrust, abortus, de Bijbel als enige waarheid etc. etc. Dat begrijp ik. Maar is het vrouwenstandpunt zoveel waard?

Natuurlijk moet de SGP de SGP blijven, ze blijven altijd en altijd bij hun standpunten, maar zo graven ze hun eigen graf. Voor de Tweede Kamer blijf ik stemmen op ze, maar bij de EU...dit keer had ik al Van Dalen gestemd, volgende keer CU dan maar;)
Gebruik het verleden om het heden te verbeteren.
Gebruikersavatar
MG28
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 jun 2009, 21:04
Locatie: Over ijssel

Re: Breuk EU SGP/CU

Bericht door MG28 »

memento schreef:
Mister schreef:Beetje jammer dat de CU dan voor de Tories kiest. Ligt meer in de lijn met D66 dan in lijn met de SGP. Helaas geen principieel maar een pragmatisch besluit.
De SGP handelde toch ook puur pragmatisch, toen het meedeed aan de EU-verkiezingen, terwijl men tegen de EU is?
Zeg dan helemaal niets...
Gebruik het verleden om het heden te verbeteren.
Plaats reactie