Gaan jullie stemmen voor het EP?

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gaan jullie stemmen voor het EP?

Bericht door Luther »

Ja, ik ga stemmen voor het EP. (Om maar even on-topic te komen.)
En wel: het CDA.

Ik ben lid van de SGP, maar stem voor EP CDA om enkele redenen:
1. De SGP ziet de Europese samenwerking niet als ideaal, terwijl ik een grotere integratie goed zou vinden.
2. De EU heeft middelijkerwijs ertoe bijgedragen dat we al zo 65 jaar in een gebied zonder oorlog leven.
3. De CU-SGP heeft mijn stem de vorige keer verkwanselt door in één fractie te gaan zitten met Italiaanse extreem-nationalisten (volgelingen van Mussolini). Technische samenwerking om meer rechten te krijgen, akkoord, maar je geeft daarmee die extremisten ook meer rechten.
4. Ik heb meer vertrouwen in de Europese instellingen, dan in onze eigen regering. De SGP deelt dat standpunt bepaald niet.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Gaan jullie stemmen voor het EP?

Bericht door memento »

Ik heb meer vertrouwen in de Europese instellingen, dan in onze eigen regering.
Opzich een nuchter uitgangspunt. Nederland is voorloper als het gaat om allerlei zonden, die nu als "recht" in onze wetten zijn vastgelegd.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Gaan jullie stemmen voor het EP?

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:
Ik heb meer vertrouwen in de Europese instellingen, dan in onze eigen regering.
Opzich een nuchter uitgangspunt. Nederland is voorloper als het gaat om allerlei zonden, die nu als "recht" in onze wetten zijn vastgelegd.
Met het vrouwenstandpunt hebben we toch echt niet veel van Europa te verwachten.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Gaan jullie stemmen voor het EP?

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:
Erasmiaan schreef:
memento schreef:@Erasmiaan: Je geeft nog steeds geen argumenten op jouw stelling, dat "getuigenis" een doel is van christelijke ethiek. Noem daarvoor eens argumenten (bij voorkeur Bijbelse argumenten)...
Goed lezen, memento.
Misschien kan je het even duidelijk aangeven, want ik kan ze niet terugvinden in jouw postings...
Kijk, dat jij met bepaalde argumenten geen genoegen neemt, daar kan ik niets aan doen. Maar voor mij zijn de argumenten daar genoemd toereikend.

Overigens las ik gisteravond nog wat delen uit de geschiedenis van Jozef uit de Bijbel. Hoe meer ik las hoe ongeloofwaardiger ik jouw standpunten ga vinden. Zomaar wat citaten:
Genesis 42:6 en 17 en 29 en 30:
6 Jozef nu was regent over dat land; hij verkocht aan al het volk des lands; en Jozefs broederen kwamen, en bogen zich voor hem, met de aangezichten ter aarde.

17 En hij zette hen samen drie dagen in bewaring.

29 En zij kwamen in het land Kanaän, tot Jakob, hun vader; en zij gaven hem te kennen al hun wedervaren, zeggende:
30 Die man, de heer van dat land, heeft hard met ons gesproken; en hij heeft ons gehouden voor verspieders des lands.


Genesis 44:18: Och, mijn heer! laat toch uw knecht een woord spreken voor mijns heren oren, en laat uw toorn tegen uw knecht niet ontsteken; want gij zijt even gelijk Farao!

Genesis 45:26: Jozef leeft nog, ja, ook is hij regeerder in gans Egypteland!
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gaan jullie stemmen voor het EP?

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:
memento schreef:
Ik heb meer vertrouwen in de Europese instellingen, dan in onze eigen regering.
Opzich een nuchter uitgangspunt. Nederland is voorloper als het gaat om allerlei zonden, die nu als "recht" in onze wetten zijn vastgelegd.
Met het vrouwenstandpunt hebben we toch echt niet veel van Europa te verwachten.
Dat klopt, maar ik deel het vrouwenstandpunt van de SGP ook niet.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Gaan jullie stemmen voor het EP?

Bericht door Erasmiaan »

Luther schreef:4. Ik heb meer vertrouwen in de Europese instellingen, dan in onze eigen regering. De SGP deelt dat standpunt bepaald niet.
En terecht:

http://www.ad.nl/buitenland/3201411/Mil ... osovo.html
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33304
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gaan jullie stemmen voor het EP?

Bericht door Tiberius »

'Geen vuile handen door politiek compromis'

AMSTERDAM - Veel christenen zijn actief in de politiek. Houdt dat in dat ze zich dus verenigen in een christelijke partij? Over die oeroude vraag organiseerde het VU-podium, samen met het CDA, woensdag een symposium.

Het compromis in de politiek hoort erbij. Dat is echter niet hetzelfde als vuile handen maken. Het is het wezen van de politiek om op vreedzame wijze verschillende standpunten te verenigen in een gemeenschappelijk belang. Op 'Donneriaanse' wijze gaf CDA-denker Piet Hein Donner zijn visie op het thema christenen in de politiek. Het was alsof hij meteen de theoloog Bernard Reitsma van repliek wilde dienen. Reitsma nam ook deel aan het debat en herhaalde zijn eerder geuite waarschuwing aan christenen in de politiek. Met aanhaling van C.S. Lewis zei hij dat veel christelijke misdaden zijn voortgekomen uit verwarring van christelijke godsdienst en politiek. Politiek is, aldus Reitsma, alleen te bedrijven vanuit het besef van voorlopigheid. Een gevaar dat christenen in de politiek bedreigt, is de claim die elke religie kenmerkt, namelijk de ware religie te zijn.

Donner zette daar tegenover dat politiek nu eenmaal wordt bedreven door en voor mensen. Het geloof haal je niet uit de mens, dus zijn geloof en politiek niet van elkaar te scheiden. Wel erkende de CDA'er dat geloof nooit een maatstaf kan zijn om anderen in de politiek aan af te meten.

Donner zette zich af tegen fundamentalistische gelovigen, die slechts uit zijn op hun eigen gelijk en tegen kluizenaars die uit angst besmet te worden zich terugtrekken, ook uit de politiek. Beide houdingen acht hij ,,onchristelijk, want niet dienstbaar aan de samenleving''. Reitsma herkende zich niet in die twee uitersten. ,,Ik bepleit geen religieloze maatschappij, maar ik pleit voor een bijdrage van het christelijk geloof in de publieke ruimte, desnoods in de politiek.''

Herderlijk
Een tweede botsinkje van opvattingen was er tussen twee oude dispuutgenoten van Jumbo, een vereniging van VU-studenten, Bas de Gaay Fortman en Piet Hein Donner. Donner ziet het belang van christenen in de politiek vooral in het hebben van een visie. Met een bepaalde bril op kijken ze naar de samenleving. Die bril bepaalt hoe je als christen in de samenleving staat en daarin actief bent, ook in politieke zin.

De Gaay Fortman, twintig jaar lid van Tweede en later Eerste Kamer voor de PPR, greep terug op een herderlijk schrijven van de Nederlandse Hervormde Kerk uit 1955. Daarin wordt gewaarschuwd om de wil van God niet te vereenzelvigen met de praktijk van een van de partijen in Nederland. Verder zegt dat synodale schrijven dat christen-zijn een wijze van bestaan is. Het is het volgen van de weg door het leven naar de door God bedoelde humaniteit. De Gaay Fortman kon zich daarin goed vinden en haalde ook Handelingen 11:26c aan. Je hoeft je zelf niet te profileren als christen in de politiek, laten anderen dat maar van jou zeggen.

Donner gaf aan dat het voor een christen werkzaam in de politiek relativerend werkt dat het perfecte niet bereikt kan worden. Dat vond De Gaay Fortman te gemakkelijk. ,,Excuseer je niet bij voorbaat voor je politieke handelen, zeker niet als je politieke partij christelijk heet te zijn.''

Ook de Amsterdamse burgemeester en sociaaldemocraat en atheïst Job Cohen was uitgenodigd zijn mening te geven. Al vele jaren heeft Cohen er blijk van gegeven oog te hebben voor het belang van religie in de publieke ruimte. Met enige zelfspot noemde Cohen zich een ,,visionair''.

Hij kan zich best voorstellen dat christenen een bijdrage aan de samenleving willen geven en zich daarvoor verenigen in een christelijke politieke partij. ,,Maar of dat nou voldoende visie biedt of een richtsnoer kan zijn voor het dagelijks handelen en tot oplossingen leidt, dat weet ik niet.'' Cohen vreest ook een beetje de claim van christenen dat hun standpunt het beste is. Hij blijft liever twijfelen. ,,Ik heb niet het idee dat mijn standpunten beter zijn, ik laat me graag door andere argumenten overtuigen.''

bron: http://www.nd.nl
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gaan jullie stemmen voor het EP?

Bericht door Luther »

Luther schreef:Ja, ik ga stemmen voor het EP. (Om maar even on-topic te komen.)
En wel: het CDA.

Ik ben lid van de SGP, maar stem voor EP CDA om enkele redenen:
1. De SGP ziet de Europese samenwerking niet als ideaal, terwijl ik een grotere integratie goed zou vinden.
2. De EU heeft middelijkerwijs ertoe bijgedragen dat we al zo 65 jaar in een gebied zonder oorlog leven.
3. De CU-SGP heeft mijn stem de vorige keer verkwanselt door in één fractie te gaan zitten met Italiaanse extreem-nationalisten (volgelingen van Mussolini). Technische samenwerking om meer rechten te krijgen, akkoord, maar je geeft daarmee die extremisten ook meer rechten.
4. Ik heb meer vertrouwen in de Europese instellingen, dan in onze eigen regering. De SGP deelt dat standpunt bepaald niet.
Zouden jullie eens kunnen reageren op de eerste 3 punten?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Hoppípolla
Berichten: 145
Lid geworden op: 24 apr 2009, 15:22

Re: Gaan jullie stemmen voor het EP?

Bericht door Hoppípolla »

Luther schreef:Zouden jullie eens kunnen reageren op de eerste 3 punten?
1. De SGP ziet de Europese samenwerking niet als ideaal, terwijl ik een grotere integratie goed zou vinden.
Eens.
2. De EU heeft middelijkerwijs ertoe bijgedragen dat we al zo 65 jaar in een gebied zonder oorlog leven.
Ik kan me sterkere argumenten bedenken. ;) De gemeenschappelijke markt bijvoorbeeld.
4. Ik heb meer vertrouwen in de Europese instellingen, dan in onze eigen regering. De SGP deelt dat standpunt bepaald niet.
Kun je dat eens toelichten?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gaan jullie stemmen voor het EP?

Bericht door Luther »

4. Ik heb meer vertrouwen in de Europese instellingen, dan in onze eigen regering. De SGP deelt dat standpunt bepaald niet.
Kun je dat eens toelichten?[/quote]
Als het gaat om de waarborgen voor minderheidsgroepen (ook religieus) zijn die in de Europese grondwet (nu verdrag van Lissabon) veel sterker gewaarborgd dan in onze Nederlandse grondwet.
Daarnaast loopt Nederland voorop als het gaat om het opruimen van alles wat enigszins christelijke wortels heeft. In Europa ligt dat een stuk genuanceerder, m.n. door de grote RK-invloed van landen als Polen etc.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Hoppípolla
Berichten: 145
Lid geworden op: 24 apr 2009, 15:22

Re: Gaan jullie stemmen voor het EP?

Bericht door Hoppípolla »

Luther schreef: Als het gaat om de waarborgen voor minderheidsgroepen (ook religieus) zijn die in de Europese grondwet (nu verdrag van Lissabon) veel sterker gewaarborgd dan in onze Nederlandse grondwet.
Die waarborgen worden natuurlijk ook steeds verder teruggedrongen. Zie bijvoorbeeld dit nieuwsbericht.
Daarnaast loopt Nederland voorop als het gaat om het opruimen van alles wat enigszins christelijke wortels heeft. In Europa ligt dat een stuk genuanceerder, m.n. door de grote RK-invloed van landen als Polen etc.
Ben ik niet met je eens. Nederland zal sowieso niets inleveren, de EU zal eerder geneigd zich aan te passen aan het meest 'liberale' land.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gaan jullie stemmen voor het EP?

Bericht door Luther »

Apart dat niemand tot nu toe ingegaan is om mijn hoofdbezwaar tegen CU-SGP:
De CU-SGP heeft mijn stem de vorige keer verkwanselt door in één fractie te gaan zitten met Italiaanse extreem-nationalisten (volgelingen van Mussolini). Technische samenwerking om meer rechten te krijgen, akkoord, maar je geeft daarmee die extremisten ook meer rechten.
Geef mij dan maar Berlusconi (Met het CDA).
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Gaan jullie stemmen voor het EP?

Bericht door freek »

Luther schreef:Ja, ik ga stemmen voor het EP. (Om maar even on-topic te komen.)
En wel: het CDA.

Ik ben lid van de SGP, maar stem voor EP CDA om enkele redenen:
1. De SGP ziet de Europese samenwerking niet als ideaal, terwijl ik een grotere integratie goed zou vinden.
2. De EU heeft middelijkerwijs ertoe bijgedragen dat we al zo 65 jaar in een gebied zonder oorlog leven.
3. De CU-SGP heeft mijn stem de vorige keer verkwanselt door in één fractie te gaan zitten met Italiaanse extreem-nationalisten (volgelingen van Mussolini). Technische samenwerking om meer rechten te krijgen, akkoord, maar je geeft daarmee die extremisten ook meer rechten.
4. Ik heb meer vertrouwen in de Europese instellingen, dan in onze eigen regering. De SGP deelt dat standpunt bepaald niet.
Ik overweeg steeds sterker om helemaal niet te stemmen. CU-SGP is mijns inziens véél te positief over de vergaande eenwording, en staat iig niet op het standpunt om weer nationale bevoegdheden terug te eisen. Maar ja, om dan op PVV of SP te gaan stemmen, is ook zo wat.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gaan jullie stemmen voor het EP?

Bericht door Luther »

freek schreef:Ik overweeg steeds sterker om helemaal niet te stemmen. CU-SGP is mijns inziens véél te positief over de vergaande eenwording, en staat iig niet op het standpunt om weer nationale bevoegdheden terug te eisen. Maar ja, om dan op PVV of SP te gaan stemmen, is ook zo wat.
Freek toch!
Waarom wil je nationale bevoegdheden terug? Europees kunnen zaken vaak veel beter geregeld worden. Je laat je meesleuren door de anti-Europa-propaganda van SP en PVV. Bovendien: Zonder Europa en de euro zouden we nog dieper in de economische penarie zitten. CU-SGP zijn wat mij betreft daarom ook veel te eurosceptisch!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie