Conservatief Café te Gouda (Boekpresentatie Bart Jan Spruyt)

Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11418
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Conservatief Cafe 6 mei 20.15 uur te Gouda

Bericht door Mister »

ConservatieForever schreef:
Erasmiaan schreef:Wat een vervelend spelletje: ik ken jou wel maar jij mij lekker niet! Puh! Daar heb je toch zelf voor gekozen!

En wees eens een vent en ga eens in op de argumenten van Conservatieforever. Ik vond de discussie niet boeiend worden.
Dat is nu juist het probleem van veel refo's. Niet op argumenten ingaan en de focus op het eigen denk-wereldje.

ach. het is niet anders.
Gelukkig dat we tussen al die té gefocuste mensen dan ConservatieForever nog hebben...! ;)
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Conservatief Cafe 6 mei 20.15 uur te Gouda

Bericht door Jongere »

ConservatieForever schreef:
Erasmiaan schreef:Wat een vervelend spelletje: ik ken jou wel maar jij mij lekker niet! Puh! Daar heb je toch zelf voor gekozen!

En wees eens een vent en ga eens in op de argumenten van Conservatieforever. Ik vond de discussie niet boeiend worden.
Dat is nu juist het probleem van veel refo's. Niet op argumenten ingaan en de focus op het eigen denk-wereldje.

ach. het is niet anders.
Kijk, en dit bedoel ik nu.
Schelden op "de refo's" is heel geliefd en een arrogante houding innemen ten opzichte van hen eveneens. Bij de nieuwe club ontmoeten we tenminste mensen met wie we kunnen praten op niveau en die hun blik verbreden.
Vergetend dat hierbij heel vaak twee fouten worden gemaakt: broeders en zusters in Christus links laten liggen en een 'juk aantrekken' met ongelovigen. Je kunt wel tiepen dat conservatisme en christendom niet strijdig zijn en dat we hier over totaal verschillende dingen praten (in reactie op mijn post). Maar vooralsnog ben jij het die voortdurend deze discussie terugkoppelt naar 'de refo's', 'het wereldje', etc.
Blijkbaar, en dat was precies wat ik probeerde te tiepen in de eerdere posts, heb je hier wel iets gevonden wat je ergens anders mist. Wat precies de reden is waarom ik me zorgen maak over de populariteit van het conservatisme, omdat het hier om een politiek denkbeeld gaat wat inderdaad niet te vergelijken valt met christendom. Waarom trekken zoveel 'begeisterde' jongeren die lijn dan opeens wel door op de manier waarop jij dat nu ook voortdurend doet?
Jongere op 7 april schreef:Buiten de eigen zuil kijken is prima, zeer aan te raden zelfs.
Wat ik nu echter zie bij jongeren die zich ook op het conservatieve gedachtengoed richten: ze raken er bijzonder door 'begeisterd' maar het wordt hun nieuwe levensideologie. Waarbij hun christen-zijn behoorlijk op de achtergrond raakt. Niet in woorden, maar in de praktijk blijkt dat de ideologie van het conservatisme hun levens meer beheerst dan de christelijke leer. Op dat punt vind ik het een 'gevaarlijke' stroming, juist omdat het op veel gebieden aansluit bij gedachtengoed uit onze zuil. Ik vind iemand als prof. Kinneging bijzonder boeiend en zijn boek was mooi, maar laten we niet vergeten dat we als christenen onoverbrugbaar ver van hen af staan die het verlossingswerk van Christus niet willen accepteren/geloven. Eerlijk gezegd ben ik bang dat er nu te zeer een vermeniging aan het ontstaan is, die "het christendom" niet zou moeten willen. Het is precies dit wat ik bedoel:
ConservatieForever schreef:er zijn conservatieven van diverse snit die beter met elkaar omgaan dan menig refo-groepje onderling als ik menigmaal ervaar.
Wat heeft deze opmerking nu precies voor doel?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Conservatief Cafe 6 mei 20.15 uur te Gouda

Bericht door Luther »

Jongere schreef:
ConservatieForever schreef:
Erasmiaan schreef:Wat een vervelend spelletje: ik ken jou wel maar jij mij lekker niet! Puh! Daar heb je toch zelf voor gekozen!

En wees eens een vent en ga eens in op de argumenten van Conservatieforever. Ik vond de discussie niet boeiend worden.
Dat is nu juist het probleem van veel refo's. Niet op argumenten ingaan en de focus op het eigen denk-wereldje.

ach. het is niet anders.
Kijk, en dit bedoel ik nu.
Schelden op "de refo's" is heel geliefd en een arrogante houding innemen ten opzichte van hen eveneens. Bij de nieuwe club ontmoeten we tenminste mensen met wie we kunnen praten op niveau en die hun blik verbreden.
Vergetend dat hierbij heel vaak twee fouten worden gemaakt: broeders en zusters in Christus links laten liggen en een 'juk aantrekken' met ongelovigen. Je kunt wel tiepen dat conservatisme en christendom niet strijdig zijn en dat we hier over totaal verschillende dingen praten (in reactie op mijn post). Maar vooralsnog ben jij het die voortdurend deze discussie terugkoppelt naar 'de refo's', 'het wereldje', etc.
Blijkbaar, en dat was precies wat ik probeerde te tiepen in de eerdere posts, heb je hier wel iets gevonden wat je ergens anders mist. Wat precies de reden is waarom ik me zorgen maak over de populariteit van het conservatisme, omdat het hier om een politiek denkbeeld gaat wat inderdaad niet te vergelijken valt met christendom. Waarom trekken zoveel 'begeisterde' jongeren die lijn dan opeens wel door op de manier waarop jij dat nu ook voortdurend doet?
Jongere op 7 april schreef:Buiten de eigen zuil kijken is prima, zeer aan te raden zelfs.
Wat ik nu echter zie bij jongeren die zich ook op het conservatieve gedachtengoed richten: ze raken er bijzonder door 'begeisterd' maar het wordt hun nieuwe levensideologie. Waarbij hun christen-zijn behoorlijk op de achtergrond raakt. Niet in woorden, maar in de praktijk blijkt dat de ideologie van het conservatisme hun levens meer beheerst dan de christelijke leer. Op dat punt vind ik het een 'gevaarlijke' stroming, juist omdat het op veel gebieden aansluit bij gedachtengoed uit onze zuil. Ik vind iemand als prof. Kinneging bijzonder boeiend en zijn boek was mooi, maar laten we niet vergeten dat we als christenen onoverbrugbaar ver van hen af staan die het verlossingswerk van Christus niet willen accepteren/geloven. Eerlijk gezegd ben ik bang dat er nu te zeer een vermeniging aan het ontstaan is, die "het christendom" niet zou moeten willen. Het is precies dit wat ik bedoel:
ConservatieForever schreef:er zijn conservatieven van diverse snit die beter met elkaar omgaan dan menig refo-groepje onderling als ik menigmaal ervaar.
Wat heeft deze opmerking nu precies voor doel?
Jongere, mooie post! Helemaal mee eens.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Conservatief Cafe 6 mei 20.15 uur te Gouda

Bericht door albion »

Jongere schreef:

Bij de nieuwe club ontmoeten we tenminste mensen met wie we kunnen praten op niveau en die hun blik verbreden.
En wat bedoel je hier nu mee precies, jongere??? En let vooral op de dikgedrukte woorden.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Conservatief Cafe 6 mei 20.15 uur te Gouda

Bericht door Afgewezen »

albion schreef:
Jongere schreef:

Bij de nieuwe club ontmoeten we tenminste mensen met wie we kunnen praten op niveau en die hun blik verbreden.
En wat bedoel je hier nu mee precies, jongere??? En let vooral op de dikgedrukte woorden.
Heb je Jongere überhaupt wel begrepen, albion???
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Conservatief Cafe 6 mei 20.15 uur te Gouda

Bericht door albion »

Afgewezen schreef:
albion schreef:
Jongere schreef:

Bij de nieuwe club ontmoeten we tenminste mensen met wie we kunnen praten op niveau en die hun blik verbreden.
En wat bedoel je hier nu mee precies, jongere??? En let vooral op de dikgedrukte woorden.
Heb je Jongere überhaupt wel begrepen, albion???
Ja, ik heb hem begrepen, maar waarom moet hij nu tenminste er tussen plaatsen, en waarom op niveau, en waarom die hun blik verbreden?
Het komt bij mij een beetje hautain over.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Conservatief Cafe 6 mei 20.15 uur te Gouda

Bericht door Erasmiaan »

albion schreef:
Afgewezen schreef:
albion schreef:
Jongere schreef:

Bij de nieuwe club ontmoeten we tenminste mensen met wie we kunnen praten op niveau en die hun blik verbreden.
En wat bedoel je hier nu mee precies, jongere??? En let vooral op de dikgedrukte woorden.
Heb je Jongere überhaupt wel begrepen, albion???
Ja, ik heb hem begrepen, maar waarom moet hij nu tenminste er tussen plaatsen, en waarom op niveau, en waarom die hun blik verbreden?
Het komt bij mij een beetje hautain over.
Ja maar het is geen beschrijving van hoe hij er over denkt maar hoe hij vindt dat "de conservatieven" er over denken.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Conservatief Cafe 6 mei 20.15 uur te Gouda

Bericht door albion »

albion schreef:
Jongere schreef:

Bij de nieuwe club ontmoeten we tenminste mensen met wie we kunnen praten op niveau en die hun blik verbreden.
En wat bedoel je hier nu mee precies, jongere??? En let vooral op de dikgedrukte woorden.
Mijn excuses jongere. Dankzij de quote van Erasmiaan heb ik het nog eens rustig overgelezen. Het is net zoals A. aangeeft, heb ik het wel begrepen?
En daar zei ik ja op en ging niet nog eens terug naar het emailtje. Dat heb ik nu wel gedaan. Nogmaals mijn excuus.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Conservatief Cafe 6 mei 20.15 uur te Gouda

Bericht door Jongere »

Ach, zo erg is het niet hoor. ;)
ConservatieForever
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 dec 2008, 17:17
Locatie: Holland
Contacteer:

Re: Conservatief Cafe 6 mei 20.15 uur te Gouda

Bericht door ConservatieForever »

Jongere schreef: Kijk, en dit bedoel ik nu.
Schelden op "de refo's" is heel geliefd en een arrogante houding innemen ten opzichte van hen eveneens. Bij de nieuwe club ontmoeten we tenminste mensen met wie we kunnen praten op niveau en die hun blik verbreden.
Vergetend dat hierbij heel vaak twee fouten worden gemaakt: broeders en zusters in Christus links laten liggen en een 'juk aantrekken' met ongelovigen. Je kunt wel tiepen dat conservatisme en christendom niet strijdig zijn en dat we hier over totaal verschillende dingen praten (in reactie op mijn post). Maar vooralsnog ben jij het die voortdurend deze discussie terugkoppelt naar 'de refo's', 'het wereldje', etc.
Blijkbaar, en dat was precies wat ik probeerde te tiepen in de eerdere posts, heb je hier wel iets gevonden wat je ergens anders mist. Wat precies de reden is waarom ik me zorgen maak over de populariteit van het conservatisme, omdat het hier om een politiek denkbeeld gaat wat inderdaad niet te vergelijken valt met christendom. Waarom trekken zoveel 'begeisterde' jongeren die lijn dan opeens wel door op de manier waarop jij dat nu ook voortdurend doet?

1. Ik scheld niet op refo's. Sterker nog ik ben er zelf ook één schijnt. ;)
2. Je tweede zin heb ik ook nooit gezegd.
3. "Broeders en zusters" laten conservatieven zeker niet links liggen. Hooguit kunnen we niet zo lekker opschieten met zelfingenomen refo's die denken dat ze hun eigen zuiltje koste wat kost in stand moeten houden en op fora's als deze, dogmatische discussies willen/moeten voeren onder elkaar op het scherpst van de snede. "Ik ben van apollos en ik van Cefa's ec. etc." Echt een aanfluiting voor onze gezindte!!
Populistisch gezegd: Een zoutend zout zijn zet voor refo's onderling weinig zoden aan de dijk.

Vraag 1/ Leg mij eens uit waarom een christen zich niet zou kunnen thuisvoelen binnen een politiek filosofische visie die `conservatisme´ heet. Je praat alsof conservatisme een religie naast het christen-zijn is.

Vraag 2/Wat is volgens jou de oorzaak dat zoveel christenen in binnen -en buitenland actief zijn binnen conservatieve denktanks/ platforms en partijen?


Jongere op 7 april schreef:Buiten de eigen zuil kijken is prima, zeer aan te raden zelfs.
Wat ik nu echter zie bij jongeren die zich ook op het conservatieve gedachtengoed richten: ze raken er bijzonder door 'begeisterd' maar het wordt hun nieuwe levensideologie. Waarbij hun christen-zijn behoorlijk op de achtergrond raakt. Niet in woorden, maar in de praktijk blijkt dat de ideologie van het conservatisme hun levens meer beheerst dan de christelijke leer. Op dat punt vind ik het een 'gevaarlijke' stroming, juist omdat het op veel gebieden aansluit bij gedachtengoed uit onze zuil. Ik vind iemand als prof. Kinneging bijzonder boeiend en zijn boek was mooi, maar laten we niet vergeten dat we als christenen onoverbrugbaar ver van hen af staan die het verlossingswerk van Christus niet willen accepteren/geloven. Eerlijk gezegd ben ik bang dat er nu te zeer een vermeniging aan het ontstaan is, die "het christendom" niet zou moeten willen.
Je haalt de verticale relatie (God-Mens/ Wedergeboorte etc.) door de war met de horizontale relatie tussen mensen onderling en de samenleving als geheel.
( "Opdat wij allen een stil en gerust leven zullen leiden" )
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Conservatief Cafe 6 mei 20.15 uur te Gouda

Bericht door JolandaOudshoorn »

had Bartjan Spruyt pas niet een intervieuw in de Visie?? Ik dacht dat ik hier had gelezen dat hij christelijk was, of heb ik de verkeerde voor mij??
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Conservatief Cafe 6 mei 20.15 uur te Gouda

Bericht door Jongere »

JolandaOudshoorn schreef:had Bartjan Spruyt pas niet een intervieuw in de Visie?? Ik dacht dat ik hier had gelezen dat hij christelijk was, of heb ik de verkeerde voor mij??
Ja, hij kerkt in de GGiN in Gouda, als ik me niet vergis. Werd ook niet zo lang geleden geïnterviewd door GezinsGids.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Conservatief Cafe 6 mei 20.15 uur te Gouda

Bericht door JolandaOudshoorn »

Jongere schreef:
JolandaOudshoorn schreef:had Bartjan Spruyt pas niet een intervieuw in de Visie?? Ik dacht dat ik hier had gelezen dat hij christelijk was, of heb ik de verkeerde voor mij??
Ja, hij kerkt in de GGiN in Gouda, als ik me niet vergis. Werd ook niet zo lang geleden geïnterviewd door GezinsGids.
mm ok, ik begon te twijfelen toen ik dat intervieuw las of hij nog een christen was. Maar dat is dus nog zo.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Re: Conservatief Cafe 6 mei 20.15 uur te Gouda

Bericht door Billy »

We dwalen weer af en dreigen op "de man" te gaan spelen.

Het RD vindt het Conservatief cafe schijnbaar wel een nieuwsfeit getuige het onderstaande bericht vandaag in de krant.

Conservatieven starten ontmoetingscafé

01-05-2009 08:42 | Redactie politiek
GOUDA – Drie webloggende conservatieven starten volgende week woensdag een ”conservatief café” om conservatieven in de gelegenheid te stellen elkaar niet alleen virtueel maar ook lijfelijk te ontmoeten.

De eerste bijeenkomst in Gouda is een initiatief van Wilco Boender (ex-voorzitter van de Goudse SGP-jongeren), Rutger Schimmel (student geschiedenis aan de Universiteit Utrecht) en Frank Verhoef (actief binnen de JOVD, de jongerenclub van de VVD).

Conservatieven konden elkaar eerder ontmoeten op bijeenkomsten van de Edmund Burke Stichting van Bart Jan Spruyt, licht Boender toe. Die mogelijkheid bestaat niet meer, omdat de stichting zich specifiek ging richten op zomer- en winterscholen voor studenten.

Het idee voor een conservatief café is geboren tijdens een avondje brainstormen met Elseviercolumnist Spruyt, vicevoorzitter van de Burke Stichting. Zijn stichting is er niet officieel bij betrokken.

Het conservatief café is bedoeld als ontmoetingsplek voor conservatieven die lid zijn van partijen als CDA, VVD en SGP, maar ook voor partijlozen. „Met name conservatieve SGP’ers zouden zich veel meer moeten begeven in het debat met gelijkgezinde conservatieven uit andere partijen”, meent Boender. „Op SGP-avonden zal niet zo snel een conservatieve VVD’er komen. In het conservatief café kunnen conservatieven uit iedere hoek van de samenleving met elkaar debatteren en netwerken.”

Boender noemt het overigens „verheugend dat er onder de huidige SGP-jongeren grote belangstelling is voor het conservatisme. De populariteit van Spruyt en zijn visie op politiek, kerk en staat is daar enorm aan het toenemen.”

Spruyt zal op de eerste avond, 6 mei in Gouda, een presentatie houden over: ”Wat conservatieven bindt”. Tot gisteren hadden zich 55 mensen aangemeld.

De initiatiefnemers van het café overwegen ongeveer drie ontmoetingsavonden per jaar te gaan organiseren voor conservatieven.
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Plaats reactie