Conservatief Café te Gouda (Boekpresentatie Bart Jan Spruyt)

ConservatieForever
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 dec 2008, 17:17
Locatie: Holland
Contacteer:

Re: Conservatief Café te Gouda (Boekpresentatie Bart Jan Spruyt)

Bericht door ConservatieForever »

Voor iedereen die wel of niet aanwezig was.

Hier leest en linkt u naar de nabeschouwingen van organisatie én media.
http://conservatieforever.blogspot.com/ ... ussen.html


Het is goed geweest.
Laatst gewijzigd door ConservatieForever op 07 nov 2009, 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Conservatief Café te Gouda (Boekpresentatie Bart Jan Spruyt)

Bericht door Ander »

ConservatieForever schreef:Het is goed geweest.
En nu, in navolging van ds. Doornenbal, weer met beide benen op de grond! :)
ConservatieForever
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 dec 2008, 17:17
Locatie: Holland
Contacteer:

Re: Conservatief Café te Gouda (Boekpresentatie Bart Jan Spruyt)

Bericht door ConservatieForever »

Ander schreef:
ConservatieForever schreef:Het is goed geweest.
En nu, in navolging van ds. Doornenbal, weer met beide benen op de grond! :)
jaja Ad,
ik ga ook zo de tuin in.
hanepoten uit de grond trekken....
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Conservatief Café te Gouda (Boekpresentatie Bart Jan Spruyt)

Bericht door Ander »

ConservatieForever schreef:
Ander schreef:
ConservatieForever schreef:Het is goed geweest.
En nu, in navolging van ds. Doornenbal, weer met beide benen op de grond! :)
jaja Ad,
ik ga ook zo de tuin in.
hanepoten uit de grond trekken....
:yahoo
Heel goed jongen. 't Is geen verwijt of zo maar ik bemerk een bepaalde verheven sfeer. Dat past overigens ook wel bij een avond over ds. Doornenbal. En, inderdaad, ds. Doornenbal nam ook z'n toevlucht tot de tuin. (volgens mij bleef hij met zulk weer wel gewoon binnen, maar dat terzijde). Ik ga nu 'het' boek verder lezen. Ik volg het allemaal positief kritisch.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Conservatief Café te Gouda (Boekpresentatie Bart Jan Spruyt)

Bericht door Rens »

Vanmorgen, in het prgramma Andries Radio (EO), was dhr BJ Spruyt te gast en hadden het over het (nieuwe) boek van dhr Spruyt over Ds. Doornenbal.

Het viel mij op dat dhr. Spruyt vermelde dat Ds. Doornenbal een brede visie had, en zelfs memoreerde dat het meest orthodoxe christendom, of pure zo je wilt, te vinden was in de RK...........ik vond het hoogst opmerkelijk dat de geachte Ds. die mening was toegedaan.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Conservatief Café te Gouda (Boekpresentatie Bart Jan Spruyt)

Bericht door Eppo Gremdaat »

Ds Doornenbal was breed georienteerd, kon zeer lyrisch over van alles en nog wat schrijven. Zijn collega, nu wijlen ds R.Joh. de Boer, destijds te Veessen, schreef altijd een zgn.'Sorghvlietrijm' (Jacob Cats) als hij weer iets opmerkelijks had gelezen. En vooral ds Doornenbal moest het dan ontgelden (die er toch wel mee in zijn schik was en het van zijn collega kon hebben). Het bekendst is wel

Op de grote stille heide fietst een pastor eenzaam rond,
't is de dominee van Oene, of hij soms Cuperus vond.
Want zijn vriend ging van hem heen, helemaal naar Waddinxveen!
Hoe leeg is mijn heide!

Dit n.a.v. het afscheid van zijn collega Cuperus waar hij praktisch een halve pagina voor nodig had om te vertellen hoe erg hij dat vond.
Prachtig is ook het verhaal hoe hij de Haagse ds Lugtigheid, die een keer bij hem kerkte en inmiddels al met emeritaat was, 'overhaalde' om naar Veessen te komen en daar bijstand in het pastoraat te worden. Lugtigheid en Doornenbal, twee 'tegen'polen als het ware.... (Zie over dat verhaal 'Turen over de levenszee' door ds P. Lugtigheid).
Ds Doornenbal die meer over begrafenissen dan huwelijken schreef, kreeg het aan de stok over dit soort verhaaltjes met de (toen) Amsterdamse dominee M. Groenenberg die dat allemaal maar niks vond. Doornenbal nodigde Groeneberg (met vrouw en kinderen) uit om te komen logeren. Helaas,....Groenenberg was - net als Doornenbal - vrijgezel. Maar hij kwam toch en werden vrienden.
Gebruikersavatar
ChristenConservatief
Berichten: 224
Lid geworden op: 14 jan 2010, 23:34

Re: Conservatief Café te Gouda (Boekpresentatie Bart Jan Spruyt)

Bericht door ChristenConservatief »

en by the way: er zijn conservatieven van diverse snit die beter met elkaar omgaan dan menig refo-groepje onderling als ik menigmaal ervaar.
'In ons isolement ligt onze kracht', zei de wijze Groen. En zo is het ook. Ten diepste kunnen we niets met het conservatisme van de papist, mohammedaan of liberaal, omdat ze een compleet ander mensbeeld hebben. Prachtig als je in veel politieke kwesties op één lijn zit, maar het is verkeerd je te verzwageren met dwaalleraren, die de vrije wil van de mens leren, en dat in hun hele levenshouding, ook de politieke, uiten.
Plaats reactie