SGP -jongeren en Wilders

Plaats reactie
ConservatieForever
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 dec 2008, 17:17
Locatie: Holland
Contacteer:

SGP -jongeren en Wilders

Bericht door ConservatieForever »

Vandaag, op de dag van hun 75 jarig bestaan, publiceren de SGP jongeren hun jubileumbundel ”Bruggenbouwers”. Gelijkertijd met de verschijning van dit jubileumboek vernemen we in de pers dat "Wilders in trek is bij de SGP-jongeren".

De ontwikkelingen bij de SGP-jeugd staan niet stil. De jeugdwerkadviseur en de voorzitter gaan "de kussen opschudden". Het werd een keer tijd ook. De spagaat tussen pragmatisme em getuigenis is bijna onhoudbaar geworden. De discussies over godsdienst -en gewetensvrijheid, vrouw in de politiek, aanvaarding van seculiere staat wel of niet, de opinie van een vooraanstaande gereformeerde predikant die pleitte voor aanvaarding van een seculiere staat. Dezelfde predikant, die de seculiere-liberale samenleving veel gevaarlijker acht dan de islamisering. ( hoe komt de man erbij.... ik heb nog nooit een liberaal naar het zwaard zien grijpen) En zo kunnen we nog even doorgaan. Het wordt en werd er allemaal niet duidelijker op.
Tja het bericht dat 30 % van de SGP jeugd vind dat Wilders de christelijke cultuur beschermt zal menig SGP-er verontrusten.
Wellicht dat deze jongeren niet op de hoogte zijn van 2 moties welke afgelopen week zijn ingediend door de PVV van Wilders. Ik wijs op de motie betreffende de koopzondagen en de motie betreffende de homo-militairen op de gay-pride. Weinig christelijks kenmerkte deze moties.......
Afijn , feit is wel dat Wilders de christelijk, joodse en niet te vergeten humanistische traditie van Nederland wil bewaren. Dit onderschrijf ik dan ook van harte, al zal een rechtgeaarde SGP-er het "humanistische aspect " weg willen laten.

Interessant is om nu te weten te komen wat de SGP jeugd naar Wilders drijft. De tijd ontbreekt me daar nu veel over neer te schrijven. Feit zal zijn dat Wilders zich expliciet, onvoorwaardelijk uitspreekt tegen alles wat naar de Islam riekt. Dit spreek calvinistische jongeren aan!
Als Kees van de Staaij (SGP) hetzelfde zegt in een minder helder en confronterend vocabulaire of zelfs met beter onderbouwde argumenten, komt het minder goed over bij de jeugd. Wilders spreek de taal van de straat. Ook al prefereer ik fatsoenlijker taalgebruik, Wilders spreekt in zijn anti-islam campagne toch velen meer naar de mond en spreekt de waarheid zonder oplossingen.
Toch heb ik van de PVV nog nooit een goed beargumenteerde Islam-nota gezien en van de SGP wel.


Het grootste probleem wat de SGP mijns inziens in het Islamdebat heeft is dat zij worstelt met de (interne) strijd tussen en over godsdienstvrijheid, gewetensvrijheid, vrijheid van meningsuiting en vrijheid van onderwijs. Voor Wilders zijn dit allemaal geen issues, geen discussies en geen drempels. Wilders is voor vrijheid van onderwijs maar TEGEN Islamitische scholen. Wilders is voor de bouw van kerken maar TEGEN de bouw van moskees. Wilders is onvoorwaardelijk tegen alles van de Islam. De SGP komt dan vaak in conflict met hun eigen kerken, scholen (PC en refo) enz. En uit eigen lijfsbehoud wordt dan soms voor een moskee gestemd of voor een islamitische school. De uiterst rechtse flank van de SGP gooit dan weer de knuppel in het hoenderhok met verwijten dat men ( kamer-en raadsleden) niet handelt en getuigd naar artikel 36 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis en naar de anti paapse oprichters van de partij; ds. Kersten en Zandt. Kortom weer interne verdeeldheid en het spagaatgevoel nog groter. Waar moet men heen?

Terug naar het intervieuw vandaag in het RD met de twee SGP-jongeren. Goed initiatief om , met behoud van een aantal beginselen, het bed eens wat op te gaan schudden en te stoppen met achterhoedegevechten en interne partijpolitiek. Ik zou de SGP en de SGPjongeren 2 dingen willen zeggen :

1. Maak een keuze voor getuigenispolitiek of pragmatische politiek.

// Kies voor het laatste en probeer eens met mensen buiten de partij na te denken over een democratie gestoeld op een deugdenethiek vanuit De Bijbel en de klassieke filosofen. U zult verbaasd staan van de overeenkomsten, en behoed ons land wellicht voor een totale ochlocratie.

2. Wordt helder en concreter in het Islam en Integratiedebat. Maak heldere- zwart -wit- keuzes, daar heeft zowel de jeugd als de ouderen behoefte aan. En spaar niet de kool en de geit uit eigen lijfsbehoud.

// De Islamnota is daar een goede aftrap van geweest, al werd het daarna stil en hoor ik de SGP dominee uit Amersfoort steeds vaker in de media over het gevaar der seculieren roepen......de seculiere staat maar te erkennen en met moslims tegen de secularisatie ten strijde trekken. ( daarover een andere keer meer)


Ik wens de SGP jongeren veel succes met het opstellen van hun beginselverklaring met daarin hun politiek-filosofische visie.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: SGP -jongeren en Wilders

Bericht door jvdg »

Ik probeer die pro-Wilders SGP-jongeren te begrijpen.

Vanuit de SGP zelve is er meer (terechte) kritiek op de PVV van Wilders dan op de islamisering van Nederland.
Deze geluiden maken de SGP jongeren onzeker in hun houding tegenover de politieke consequenties van dat standpunt.

De PVV is heel helder in de veroordeling van de islamisering, terwijl hun eigen (SGP) partij, naar het lijkt, de kool en de geit wenst te sparen.
Misschien ook vanwege hun angst om over dezelfde kam te worden geschoren.

Nogmaals, wat kunnen de SGP-jongeren daarmee?

Aangezien de boodschap van Wilders c.s. meer helder is dan die van de SGP, neigen die SGP-jongeren meer naar de boodschap van de PVV.

Ik weet ook geen oplossing, maar het lijkt me van het grootste belang dat de SGP een duidelijk standpunt inneemt.

En dat geldt ook voor de CU.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: SGP -jongeren en Wilders

Bericht door Jongere »

ConservatieForever schreef:Dezelfde predikant, die de seculiere-liberale samenleving veel gevaarlijker acht dan de islamisering. ( hoe komt de man erbij.... ik heb nog nooit een liberaal naar het zwaard zien grijpen)
Even een zijpaadje, hoor. Maar ik vind het werkelijk naïef om als christen te denken dat het grootste gevaar voor ons ligt in "het zwaard". Ik ben het met deze dominee eens dat de subtiele wijze waarop extreem-liberalen godsdienst proberen weg te bannen in een samenleving als de onze veel en veel gevaarlijker is voor ons. We zijn vrij goed beschermd door onze wet tegen allerlei vormen van uiterlijk geweld. Maar niets beschermt ons tegen de "intellectuele" strijd die nu gaande is en waarin christenen absoluut een inhaalslag moeten gaan maken.
De oproep om hierbij vereniging te zoeken met de moslims en een gezamenlijke strijd aan te binden deel ik overigens absoluut niet. Maar om gevaarlijk te gaan meten aan de vraag of wij iemand wel eens naar het spreekwoordelijke zwaard hebben zien grijpen vind ik in een samenleving als de onze naïef.

@ jvdg, de SGP néémt een zeer duidelijk standpunt in over de Islamisering. Maar niet het radicale standpunt-met-grote-woorden wat veel mensen willen horen. Het soort spierballentaal wat Wilders uitslaakt hoef je - gelukkig - niet te verwachten bij de SGP.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: SGP -jongeren en Wilders

Bericht door Marnix »

Het probleem is: Nederland is grotendeeld seculier. De strijd van Wilders tegen de Islam, kan als die bred gesteund wordt, ook negatieve gevolgen hebben voor het christendom. Op zich ben ik daar onder Wilders niet zo bang voor, die wil de joods-christelijke tradititie in ere houden. Maar je kan in Nederland moeilijk zeggen: De ene godsdienst is wel toegestaan en de andere niet. Of: christenen mogen iets wel wat moslims niet mogen. Zou dat toch worden doorgevoerd, dan krijg je vanzelf een keer een moment dat de regering zegt: ja maar het is discriminatie als christenen dat wel mogen en moslims niet. Met het gevaar dat het dan voor iedereen verboden wordt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
David J
Berichten: 863
Lid geworden op: 21 jun 2004, 18:18

Re: SGP -jongeren en Wilders

Bericht door David J »

Zonder al te veel onderbouwing beschikbaar te hebben, vrees ik dat de voorkeur van SGP-jongeren voor Wilders met name terug te voeren is op angst. SGP-jongeren leven voor een groot deel in behoudende dorpen buiten de Randstad, met een hoog ons-kent-ons gehalte en afwijzing van alles wat vreemd is. Ik vermoed dat er weinigen zijn die dagelijks met allochtonen te maken hebben. Dat is een recept voor stereotypen en xenofobie. Ik ben dan ook bang dat de omarming van Wilders weinig met een doordachte visie op de Islam danwel de seculiere maatschappij te maken heeft, en alles met sociale instincten.

Ik heb nu overigens nadrukkelijk niet over de SGP-Jongerenorganisatie. Die doen het m.i. juist heel goed, bijvoorbeeld met de debatavond met Aboutaleb in Rotterdam laatst.

Overigens is Wilders' claim dat hij de joods-christelijke tradities van Nederland wil beschermen weinig meer dan een reclamekreet. Hij is tegen de Islam, punt. Als hij ergens voor is, is het een extreem liberalisme, waarin persoonlijke vrijheid het hoogste goed is. Dat heeft weinig te maken met de joods-christelijke traditie...
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Re: SGP -jongeren en Wilders

Bericht door Billy »

zou het beter gaan met de SGP en SGP jongeren als ze:

- Wilders' standpunten in gaan nemen m.b.t. de Islam?
- de vrouw toelaten in de politiek?
- onvoorwaardelijke godsdienstvrijheid instellen?
- getuigenis inleveren voor de politiek van het compromis a la de CU?

Ik betwijfel het...

Bij sommigen op dit forum sta ik wellicht (nog) bekend als Wildersfan. Al deel ik veel van zijn Islamstandpunten ik ben verdrietig geworden van zijn houding t.o.v. christelijk-joodse tradities en opinies in onze maatschappij.

Ik denk dat hij te weinig kennis van klassieke filosofen, voorvaderen ( Calvijn) en conservatieven heeft genomen. Bij mijn weten botste Spruyt hier ook tegenaan bij zijn sessies op zaterdagen met de PVV kandidaten.... Veel geschreeuw en weinig wol en overdenking.
Net als Verdonk die Thorbecke op haar nachtkastje had liggen :wiz
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: SGP -jongeren en Wilders

Bericht door jvdg »

Billy schreef:zou het beter gaan met de SGP en SGP jongeren als ze:

- Wilders' standpunten in gaan nemen m.b.t. de Islam?
- de vrouw toelaten in de politiek?
- onvoorwaardelijke godsdienstvrijheid instellen?
- getuigenis inleveren voor de politiek van het compromis a la de CU?

Ik betwijfel het...

Bij sommigen op dit forum sta ik wellicht (nog) bekend als Wildersfan. Al deel ik veel van zijn Islamstandpunten ik ben verdrietig geworden van zijn houding t.o.v. christelijk-joodse tradities en opinies in onze maatschappij.

Ik denk dat hij te weinig kennis van klassieke filosofen, voorvaderen ( Calvijn) en conservatieven heeft genomen. Bij mijn weten botste Spruyt hier ook tegenaan bij zijn sessies op zaterdagen met de PVV kandidaten.... Veel geschreeuw en weinig wol en overdenking.
Net als Verdonk die Thorbecke op haar nachtkastje had liggen :wiz
Billy, deze door jou genoemde punten geven mij hoop dat je nu eindelijk inziet dat de SGP-fractie de bijbelse noties als hun uitgangspunt nemen.
Niet extreem anti-Wilders, niet extreem pro-Wilders, maar het Woord laten spreken.

Die stellingneming zal uiteindelijk (ik weet echt niet wanneer) alle politiek gekrakeel ondermijnen.
Ik meen dat de SGP-fractie die koers gekozen heeft.
cosmo
Berichten: 681
Lid geworden op: 14 sep 2007, 15:09

Re: SGP -jongeren en Wilders

Bericht door cosmo »

Billy schreef:zou het beter gaan met de SGP en SGP jongeren als ze:

- Wilders' standpunten in gaan nemen m.b.t. de Islam?
Nee, de SGP moet op basis van haar eigen gedachtengoed een standpunt formuleren.
- de vrouw toelaten in de politiek?
Ja. Ik vond de analyse van de heren van de SGP-heren in het RD treffend. Het is een achterhoede gevecht.
- onvoorwaardelijke godsdienstvrijheid instellen?
Dat is er al in Nederland. Sterker nog, de SGP en haar aanhangers kunnen juist geloven dankzij de Nederlandse wet.
- getuigenis inleveren voor de politiek van het compromis a la de CU?
Getuigen is leuk, maar daar is de politiek niet voor bedoeld. Politici hebben als voornaamste taak het land te besturen, en niet om te evangeliseren.
Al deel ik veel van zijn Islamstandpunten ik ben verdrietig geworden van zijn houding t.o.v. christelijk-joodse tradities en opinies in onze maatschappij.
Leg uit. Het enige dat ik van Wilders hoor is dat hij de joods-christelijke traditie wil voortzetten, maar hij wordt maar zelden inhoudelijk.
Ik denk dat hij te weinig kennis van klassieke filosofen, voorvaderen ( Calvijn) en conservatieven heeft genomen.
Om wat te doen? Wie is er in Nederland wel op de hoogte van de hetgeen filosofen in de loop der eeuwen hebben geschreven?

En Calvijn is natuurlijk in staatkundig opzicht natuurlijk irrelevant.
Net als Verdonk die Thorbecke op haar nachtkastje had liggen :wiz
Ik weet niet of je Thorbecke op je nachtkastje kunt hebben liggen, maar is kan niet verkeerd je te verdiepen in de grondlegger van de Nederlandse grondwet.
Plaats reactie