Het CDA en de islam

Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Het CDA en de islam

Bericht door jvdg »

Lapressa schreef:Ik zeg niet dat er gemoord mag worden. Zoals jij wilt dat er ruimte is voor jou mening, zo willen andere mensen dat ook. Ook al gaan die tegen Gods Woord in. Dan krijg je ook nog de discussie eerst, wanneer is het werkelijk een kind. Daar is in onze kerken geen discussie over maar voor de mensen daarbuiten wel.

Buiten abortus om zijn er meerdere zaken. Wat te denken van de zondagsrust? Waarom vind jij dat anderen naar de zelfde maatstaven jou hierin moeten leven?
Dat is simpel: Niet naar mijn maatstaven, maar naar die van de Bijbel.
Lapressa
Berichten: 582
Lid geworden op: 12 jun 2008, 11:36

Re: Het CDA en de islam

Bericht door Lapressa »

De Bijbel is voor ons het uitgangspunt voor het invullen van onze levenstyle.
Dit kan je alleen niet eisen van anderen die niet geloven en de Bijbel niet erkennen als Gods Woord.
Ik denk dat dan het tegen ovegestelde gaat krijgen, dat jij voor anderen bepaald en zij dus niet meer hun leven mogen leiden zoals wij willen.

Ik begrijp dat je wilt dat iedereen gaat geloven en naar Gods regels gaat leven. Dat wil ik ook. Maar wij kunnen niemand dwingen!
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
cosmo
Berichten: 681
Lid geworden op: 14 sep 2007, 15:09

Re: Het CDA en de islam

Bericht door cosmo »

jvdg schreef:
Dat is simpel: Niet naar mijn maatstaven, maar naar die van de Bijbel.
Voor wat betreft abortus zullen christenen vrij unaniem zijn. Echter wanneer je spreekt over bijv. openstelling van winkels etc. op zondag dan is de bijbel daar niet duidelijk over (zonder hier de discussie zondag-sabbath of zondagbesteding opnieuw te willen voeren).

Het is dus niet heel eenvoudig om bijbelse maatstaven te formuleren die binnen de christelijke wereld unaniem worden geaccepteerd.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Het CDA en de islam

Bericht door Wilhelm »

www.refdag.nl /Ds Golverdingen schreef: Ds. Golverdingen: CDA nodig in politiek

DEN HAAG - De SGP moet het „bleke” CDA „heel kritisch” volgen en bevragen op de ”C”, maar „we moeten wel beseffen dat we het CDA in het politieke midden niet kunnen missen.”

Dat stelt ds. M. Golverdingen, predikant van de gereformeerde gemeente te Waarde, in een vraaggesprek met In Contact, het magazine van de SGP-jongeren. Als het CDA uit de regering zou zijn, komt de positie van het christelijk onderwijs direct in gevaar, aldus de predikant. „We moeten oog hebben voor de positie van deze partij. Daarbij geldt dat het eenvoudiger is aan de zijlijn te staan, dan in het zadel te zitten.”

Evenals bij het CDA, moet de houding tegenover de ChristenUnie „waarderend kritisch en kritisch waarderend” zijn, zo zegt de predikant. „De SGP moet de ChristenUnie als coalitiepartij kritisch volgen met waardering voor de inzet. Ik zou het een bezwaar vinden als de CU door ons min of meer werd gespaard.”

De belangrijkste uitdaging voor de SGP is volgens ds. Golverdingen het herstellen van de schade die het vrouwenvraagstuk heeft aangebracht. De partij moet laten zien dat „het menens is dat vrouwen lid kunnen worden van kiesverenigingen.” Bij veel plaatselijke afdelingen overheerst volgens hem nu nog „het conservatisme.” „De partij moet aandacht besteden aan de doorwerking van deze besluitvorming.”

De predikant van Waarde neemt het op voor oud-SGP-voorman ds. H. G. Abma. Die werd door sommige behoudende SGP’ers aan het eind van de jaren zestig van de vorige eeuw betiteld als „een vijand van Gods volk.” Ook werd in zijn tijd de Landelijke stichting tot handhaving van de staatkundig gereformeerde beginselen opgericht. Volgens ds. Golverdingen werden uitspraken van ds. Abma uit hun verband „gerukt om hem in een kwaad daglicht te stellen.” De predikant van de Gereformeerde Gemeenten heeft zijn collega uit de Hervormde Kerk „hoog staan.” „Hij was een zeer integer en godvrezend persoon.”

Het SGP-hoofdbestuur moet er volgens de predikant alles aan doen om hervormde kiezers binnen de Protestantse Kerk in Nederland blijvend aan de SGP te verbinden. Hij zou graag zien dat „leden van de PKN wat royaler op de landelijke verkiezingslijst geplaatst zouden worden.”

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Het CDA en de islam

Bericht door eilander »

Ook nu weer valt het me op dat ds. Golverdingen dingen durft te zeggen die anderen liever verzwijgen om niet in een verdacht hoekje geplaatst te worden. Daar heb ik wel respect voor!
Zeker zijn laatste oproep om de PKN binnen de SGP te houden, verdient warme steun. PKN-ers worden naar mijn smaak veel te veel op één hoop geveegd, alsof er geen verschil zou zijn binnen de groep PKN-leden.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Het CDA en de islam

Bericht door Jongere »

Zijn opmerking over respect voor het CDA is me ook uit het hart gegrepen eigenlijk. We (SGP'ers) zijn er erg goed in om bij het CDA punten aan te stippen die niet goed zijn, maar we mogen heel erg blij zijn met deze partij denk ik.
cosmo
Berichten: 681
Lid geworden op: 14 sep 2007, 15:09

Re: Het CDA en de islam

Bericht door cosmo »

eilander schreef: Zeker zijn laatste oproep om de PKN binnen de SGP te houden, verdient warme steun. PKN-ers worden naar mijn smaak veel te veel op één hoop geveegd, alsof er geen verschil zou zijn binnen de groep PKN-leden.
Er zijn ook politieke redenen die hieraan ten grondslag liggen, zonder de stemmen van PKN-leden zal de SGP verder worden gemarginaliseerd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Het CDA en de islam

Bericht door eilander »

cosmo schreef:
eilander schreef: Zeker zijn laatste oproep om de PKN binnen de SGP te houden, verdient warme steun. PKN-ers worden naar mijn smaak veel te veel op één hoop geveegd, alsof er geen verschil zou zijn binnen de groep PKN-leden.
Er zijn ook politieke redenen die hieraan ten grondslag liggen, zonder de stemmen van PKN-leden zal de SGP verder worden gemarginaliseerd.
Tuurlijk, zo nuchter ben ik ook wel om dat te begrijpen.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Het CDA en de islam

Bericht door BJD »

De visie van Ds Golverdingen deel ik volkomen. Goed stuk!


De predikant van Waarde neemt het op voor oud-SGP-voorman ds. H. G. Abma. Die werd door sommige behoudende SGP’ers aan het eind van de jaren zestig van de vorige eeuw betiteld als „een vijand van Gods volk.” Ook werd in zijn tijd de Landelijke stichting tot handhaving van de staatkundig gereformeerde beginselen opgericht. Volgens ds. Golverdingen werden uitspraken van ds. Abma uit hun verband „gerukt om hem in een kwaad daglicht te stellen.” De predikant van de Gereformeerde Gemeenten heeft zijn collega uit de Hervormde Kerk „hoog staan.” „Hij was een zeer integer en godvrezend persoon.”
:oO :oO :oO Landelijke stichting tot handhaving van de staatkundig gereformeerde beginselen, is dat hetzelfde als "bezwaarde sgp-ers" of zoiets. Die advertenties die je tijdens verkiezingen in de krant ziet staan om vooral niet te gaan stemmen.?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Het CDA en de islam

Bericht door eilander »

BJD schreef: :oO :oO :oO Landelijke stichting tot handhaving van de staatkundig gereformeerde beginselen, is dat hetzelfde als "bezwaarde sgp-ers" of zoiets. Die advertenties die je tijdens verkiezingen in de krant ziet staan om vooral niet te gaan stemmen.?
Klopt, deze stichting geeft het blad "In het Spoor" uit.
Lapressa
Berichten: 582
Lid geworden op: 12 jun 2008, 11:36

Re: Het CDA en de islam

Bericht door Lapressa »

Jongere schreef:Zijn opmerking over respect voor het CDA is me ook uit het hart gegrepen eigenlijk. We (SGP'ers) zijn er erg goed in om bij het CDA punten aan te stippen die niet goed zijn, maar we mogen heel erg blij zijn met deze partij denk ik.
Hier ben ik het mee eens, al benik danweer geen SGP'er ;)

Vanavond maar weer is vergaderen met het CDA over de toestanden in de zorg.
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Plaats reactie