SGP 90 jaar jong

Plaats reactie
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

SGP 90 jaar jong

Bericht door jvdg »

SGP viert 90e verjaardag

DI 22 apr 2008 | 16.49
De Staatkundig Gereformeerde Partij (SGP) bestaat donderdag negentig jaar. Ze is daarmee veruit de oudste politieke partij die in de Tweede Kamer vertegenwoordigd is. De andere partijen werden allemaal pas na de Tweede Wereldoorlog opgericht.

Volgens fractieleider Bas van der Vlies heeft de SGP het zo lang volgehouden doordat zij consequent een door de bijbel geïnspireerde politiek bedrijft. Dat wordt door een klein, maar trouw deel van het kiezerspubliek bijzonder op prijs gesteld. Volgens Van der Vlies - zelf met bijna 27 'dienstjaren' het langstzittende Kamerlid - gaat de partij haar honderdjarig jubileum dan ook zeker halen.

De SGP heeft in haar geschiedenis nooit meer dan drie zetels in de Kamer gehad en heeft er op dit moment slechts twee. "We mogen best groter worden", aldus Van der Vlies. "Dat zou de werkdruk wat vermidneren. Die is met twee Kamerleden erg groot."

Volgens de peilingen zit een groei er vooralsnog echter niet in. Volgens Van der Vlies heeft de partij electoraal last van het succes van de verwante ChristenUnie. "Er is nogal wat grensverkeer tussen beide partijen."

Sinds enkele jaren ligt de SGP bovendien onder vuur vanwege haar weigering vrouwen op haar kieslijst te plaatsen of in bestuursfuncties te benoemen. Hierover loopt nog een juridische procedure bij de Hoge Raad. Van der Vlies verwacht dat over dit onderwerp ook binnen de partij het laatste woord nog niet gezegd is. "Wij zullen intern altijd blijven evalueren".

Bron: ANP

Heeft iemand enig idee welke rol de SGP in de (nabije) toekomst kan spelen.
Het aantal stemmen neemt af, de "concurrentie" met de CU neemt toe en het vrouwenstandpunt is een heet hangijzer wat het voortbestaan van de partij bedreigt.

Is er nog toekomst?
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: SGP 90 jaar jong

Bericht door vlinder »

Als je het mij vraagt niet. Helemaal niet als de anti-christ komt. De CU heeft dan toch meer bereikt nu ze in het kabinet zitten.
ik zou er ook niet rouwig om zijn, maar dat zeg ik hier maar niet hardop! +1:(( :banni
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: SGP 90 jaar jong

Bericht door jvdg »

vlinder schreef:Als je het mij vraagt niet. Helemaal niet als de anti-christ komt. De CU heeft dan toch meer bereikt nu ze in het kabinet zitten.
ik zou er ook niet rouwig om zijn, maar dat zeg ik hier maar niet hardop! +1:(( :banni
Ik vraag me nog steeds af wat de CU meer heeft bereikt, en zeker in relatie tot de SGP, die de afgelopen 90-jaar zeker niet voor spek en bonen heeft meegedaan, en derhalve heel wat meer heeft bereikt dan je nu aan de CU toedicht, al was het lang niet altijd op ethisch/godsdienstig terrein.

Enne, je zegt wel hardop dat de SGP maar liever geen toekomst heeft............
Vanwaar die afkeer?
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: SGP 90 jaar jong

Bericht door vlinder »

jvdg schreef:
vlinder schreef:Als je het mij vraagt niet. Helemaal niet als de anti-christ komt. De CU heeft dan toch meer bereikt nu ze in het kabinet zitten.
ik zou er ook niet rouwig om zijn, maar dat zeg ik hier maar niet hardop! +1:(( :banni
Ik vraag me nog steeds af wat de CU meer heeft bereikt, en zeker in relatie tot de SGP, die de afgelopen 90-jaar zeker niet voor spek en bonen heeft meegedaan, en derhalve heel wat meer heeft bereikt dan je nu aan de CU toedicht, al was het lang niet altijd op ethisch/godsdienstig terrein.

Enne, je zegt wel hardop dat de SGP maar liever geen toekomst heeft............
Vanwaar die afkeer?
Ik zei niet dat ik dat liever niet had, goed lezen.
Ik zei dat ik er niet rouwig om zou zijn. Maar dat zou ik van geen enkele partij zijn/vinden....
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Plaats reactie