Voldoet dit kabinet aan onze verwachtingen?

Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Unionist schreef:Helder stuk van Esmée Wiegman in het RD:

http://www.refdag.nl/artikel/1322926/CU ... k+SGP.html
Met alle respect, maar de enige helderheid die ik bespeurde was "het vinger aan de pols houden" en lange(re) termijn visie.
Daar spreken (nog) geen daden uit.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Wat ik helder vond, was dat zij helder de kritiek weerlegt van Van der Vlies.

Daden hoeven niet altijd groot te zijn. Van de week legde Arie Slob bij ons op een vergadering uit hoe dat regeren van een land in zijn werk gaat. Dat is een zaak van veel diplomatie. De ChristenUnie kan niet zomaar het ene voorstel na het andere op tafel leggen. Een stuk waar Rouvoet of Van Middelkoop mee komt, moet ook aanvaardbaar zijn voor de PvdA en het CDA. Daarvoor moet overtuigd worden binnen de coaltie. Dat is geen grote-stappen-snel-thuis.

Als de CU morgen een voorstel indient "Schaf de Abortus provocatus af", dan klinkt dat heel robuust en principieel, maar dat heeft geen schijn van kans. Wat de CU wél gedaan heeft, is ervoor gezorgd dat de VBOK uitgenodigd wordt bij gesprekken over besluitvorming. Dat is uniek tot op heden. En zelfs dat is voor sommigen al een brug te ver, gezien dit artikel.

Volgens Slob wordt er nu door de ambtenaren en politici voor het eerst écht geluisterd naar de argumenten van de CU over de medische ethiek. In het debat was er geen ruimte voor nuances en details, in het overleg wel. En dan blijkt er ineens heel veel op punten bij te sturen te zijn. Want zoals een CU-voorstel acceptabel moet zijn voor de PvdA, moet dat andersom ook.

Zo ook bijvoorbeeld het verhaal van Plasterk in zijn emancipatienota over de seksualisering van de samenleving. Denk je dat dat zonder de CU in het kabinet zo gepresenteerd zou zijn?

Ik vraag me nog steeds af: wat verwacht iemand van een regering met de CU als kleine minderheidspartij erin? Dat de troonrede met "Geliefden" begint en met "amen" eindigt?

Dit kabinet regeert pas een half jaar. Laat het eerst maar eens overwinteren en overzomeren.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Bericht door Ariene »

Op zich is het bijna grappig om eens van een afstandje te kijken..

De SGP hoort te weinig van de CU
De rest van de "wereld" vind het veel te veel CU
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ariene schreef:Op zich is het bijna grappig om eens van een afstandje te kijken..

De SGP hoort te weinig van de CU
De rest van de "wereld" vind het veel te veel CU
Scherp gezien.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

Unionist schreef:Dit kabinet regeert pas een half jaar. Laat het eerst maar eens overwinteren en overzomeren.
Jaja, nu ineens wel he!

:mrgreen:

Op zich heb je we een beetje gelijk wat betreft de diplomatieke kant van het verhaal. Maar je draagt wel de verantwoording voor het gehele beleid van de regering. Je handtekening staat ook achter bijv. de Homo-emancipatienota. Ik heb er eens vluchtig doorheengebladerd en de idee dat de ChristenUnie het beleid «Gewoon homo zijn» kennelijk aanvaard, stoot mij toch wel een behoorlijk beetje af. Temeer daar met het motto wel wat meer bedoeld wordt dan uitkomen voor je geaardheid alleen.

Maar dan kom je bij de vraag of je uberhaupt als christen in een onchristelijk kabinet kan meedraaien. En dat is weer een discussie apart.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

freek schreef:
Unionist schreef:Dit kabinet regeert pas een half jaar. Laat het eerst maar eens overwinteren en overzomeren.
Jaja, nu ineens wel he!

:mrgreen:

Op zich heb je we een beetje gelijk wat betreft de diplomatieke kant van het verhaal. Maar je draagt wel de verantwoording voor het gehele beleid van de regering. Je handtekening staat ook achter bijv. de Homo-emancipatienota. Ik heb er eens vluchtig doorheengebladerd en de idee dat de ChristenUnie het beleid «Gewoon homo zijn» kennelijk aanvaard, stoot mij toch wel een behoorlijk beetje af. Temeer daar met het motto wel wat meer bedoeld wordt dan uitkomen voor je geaardheid alleen.

Maar dan kom je bij de vraag of je uberhaupt als christen in een onchristelijk kabinet kan meedraaien. En dat is weer een discussie apart.
Ik vind dat Rouvoet van twee walletjes eet rond dit standpunt. Hij wil een definitief standpunt van de CU afwachten na een onderzoek en beschouwing en bespreking enz. Tegelijk heeft hij zich afgezet tegen de orthodoxe denkwijze van die mevrouw uit Amsterdam. Daarmee heeft hij wel een koers gezet, of hij nu wil of niet. Een koers die goed ligt in Den Haag, maar of dat ook zo is in zijn achterban en nog belangerijker: in de bijbel?
Maar het blijft een feit dat al voor dat die mevrouw aan de bel trok, het plan er lag om over een tijdje, na onderzoek, dit onderwerp te bespreken. Er is dus geen vastgestelde koers of nota waar Unionist zijn handtekening onder heeft gezet, want het wordt werkelijk nog bepaald over ongeveer een verwachte half jaar, zoals al ver voor deze kwestie is besloten.
Het is jammer dat ik vind dat Rouvoet en de andere deelnemers van dit kabinet soms wel zeer pragmatisch overkomen. Alles is gericht op realisme. Er worden geen opvattingen geventileerd of voorstellen gedaan die niet goed liggen binnen de coalitie. Dat klinkt verstandig, maar als kleine fractie dreig je daarmee wel de geloofwaardigheid van de achterban te verliezen. D66 zat met hetzelfde probleem. Een aantal voorkeuren binnen de partij deden het niet goed binnen de coalitie. D66 ging er toch voor en verloor en verloor daarmee ook veel stemmen. Wat dat betreft benijd ik de CU niet. Ik denk niet dat ze het goed kunnen doen. De christelijke opvattingen krijgen niet de ruimte binnen de coalitie om de achterban te bevredigen, maar tegelijkertijd zou de CU zich belachelijk maken zoals D66 misschien wel bij tijd en wijle heeft gedaan, of zelfs het kabinet opblazen wanneer ze hun standpunten zouden doordrijven, wat hun ook weer stemmen zullen kosten.
Ik vind het knap wanneer ze ongeschonden uit deze regering zullen komen. Tot nu toe vind ik het iets te pragmatisch allemaal en Rouvoet heeft zich in mijn ogen rond dit homo-debat-standpunt als een vlag in de wind laten meewaaien in de wind van de coalitie. Aan de andere kant hoor ik in de media steeds geluiden dat de CU met zijn christelijke element te aanwezig is. Ik zie het niet zo, maar voor een onchristelijke is dit schijnbaar al meer als genoeg en zitten ze al op het randje wat kan. Dat in ogenschouw nemende kom ik tot de conclusie dat we idd de CU maar eens moeten laten overwinteren en overzomeren om te zien wat de CU er van bakt als ongewenst klein duimpje in reuzenland.

Edit: ik dacht dat dit het homo-standpunt-debat was ;) 'Dit' is dus het homostandpunt van de CU.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Mij moet ook nog wat irritatie van het hart.

De afgelopen periode was ik in staat de begrotingsdebatten (VWS) te volgen.De inbreng van de CU kwam (helaas) niet veel verder dan het verzoeken aan de overheid om het geven van bortsvoeding aan borelingen te stimuleren, en een verbod op roken in nabijheid van kinderen.
Op zich geen foute zaken, maar waar het op aankomt, over de fundamentele, principiele zaken van leven en dood, vernam ik niets.
Het was al pragmatisme wat de klok sloeg.

Daarnaast was ik verbaasd over het feit dat het merendeel van de SGP moties niet mede werden gesteund door haar zusterpartij, de CU, maar veelal uit de linkse hoek.

Dit alles en nu weer de huidige commotie rondom het fungeren van praktiserende homofielen in de partij, doet mij wederom grote vraagtekens plaatsen rond de C in de naam.

Die C moet toch staan voor de grondslagen?
Juist als het er op aan komt!
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

jvdg schreef:Daarnaast was ik verbaasd over het feit dat het merendeel van de SGP moties niet mede werden gesteund door haar zusterpartij, de CU, maar veelal uit de linkse hoek.
Welke moties?
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

Kaw schreef:
freek schreef:
Unionist schreef:Dit kabinet regeert pas een half jaar. Laat het eerst maar eens overwinteren en overzomeren.
Jaja, nu ineens wel he!

:mrgreen:

Op zich heb je we een beetje gelijk wat betreft de diplomatieke kant van het verhaal. Maar je draagt wel de verantwoording voor het gehele beleid van de regering. Je handtekening staat ook achter bijv. de Homo-emancipatienota. Ik heb er eens vluchtig doorheengebladerd en de idee dat de ChristenUnie het beleid «Gewoon homo zijn» kennelijk aanvaard, stoot mij toch wel een behoorlijk beetje af. Temeer daar met het motto wel wat meer bedoeld wordt dan uitkomen voor je geaardheid alleen.

Maar dan kom je bij de vraag of je uberhaupt als christen in een onchristelijk kabinet kan meedraaien. En dat is weer een discussie apart.
Ik vind dat Rouvoet van twee walletjes eet rond dit standpunt.

[...].

Dat in ogenschouw nemende kom ik tot de conclusie dat we idd de CU maar eens moeten laten overwinteren en overzomeren om te zien wat de CU er van bakt als ongewenst klein duimpje in reuzenland.

Edit: ik dacht dat dit het homo-standpunt-debat was ;) 'Dit' is dus het homostandpunt van de CU.
Ik ben het met je eens. Rouvoet bespaart momenteel kosten noch moeite om zich te profileren als eigentijdse coalitiepartner, die op geen enkele manier te vergelijken valt met de SGP of met dat orthodoxe geluid uit de Bijbelbelt. Zo'n Yvette Lont is dan een lelijke dissonant in het 'heldere' Christenunie-geluid. Het valt me op dat momenteel alle standpunten waarop de ChristenUnie zich normaliter op onderscheid van 'de rest', momenteel nauwelijks uit de verf komen (zie ook de posting van JvdG).

Eén winstpunt heeft deelname van de CU aan deze coalitie voor mij persoonlijk wel opgeleverd, namelijk het besef dat je als christen niet zomaar kan deelnemen in een regering zónder je geweten te kwellen. Dat heeft niks te maken met het niet kennen van je verantwoordelijkheid, maar met een stuk eerlijkheid. Hoe kun je achter (ik noem het nog maar een keer) de recente 'homo-nota' staan, waar de minister van Jeugd en Gezin ook een aandeel in geleverd heeft. Hoe je het wendt of keert, je bent mede verantwoordelijk voor alle beleid. Ik hoop niet dat mij mening nu overkomt als een 'zie-je-wel'-houding, maar ik maak me hier echt zorgen over. Door de regeringsdeelname verliest de CU toch echt al haar profiel?!
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Kaw schreef:
jvdg schreef:Daarnaast was ik verbaasd over het feit dat het merendeel van de SGP moties niet mede werden gesteund door haar zusterpartij, de CU, maar veelal uit de linkse hoek.
Welke moties?
Ga naar de website van de Tweede Kamer.
Ik heb een groot hoofd, maar kan niet alle details onthouden. :mrgreen:
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Voldoet dit kabinet aan onze verwachtingen?

Bericht door jvdg »

SGP voorzichtiger in kritiek op CU?

Klopt het dat de SGP zich minder kritisch, althans voorzichtiger uitlaat over de deelname van de ChristenUnie aan de regering dan zij in het begin van 2007 deed? Bij meerdere waarnemers bestaat die indruk. Zo ook bij de politiek verslaggevers van het Nederlands Dagblad, die het SGP-leider Van der Vlies daarom vorige week maar op de man af vroegen.

Van der Vlies antwoordt als een echte politicus: hij begint met tijd te rekken met een algemene frase („Jullie hebben natuurlijk recht op je eigen waarneming”), vervolgt dan met een soort ontkenning („Als fractie zijn we ons niet echt bewust dat de toon anders is”), om dan ten slotte toe te geven dat die „eigen waarneming” van de journalist toch niet geheel losstaat van de realiteit („Het kan best zijn dat we de aanjaagfunctie wat meer zijn gaan accentueren dan de kritische”).

Die licht bijgestelde houding van de SGP ten opzichte van de ChristenUnie toont achteraf het gelijk aan van de SGP-jongeren. Ruim een jaar geleden betoogden Jan Kloosterman en Gert van Veldhuizen in deze krant dat de SGP zich vooral positief moest opstellen tegenover regeringsdeelname door de CU. Beseffend dat de SGP-jeugd wel eens snel zou kunnen afknappen op een ”stuurlui-aan-de-walhouding” van de moederpartij, pleitte het tweetal voor „samen optrekken” met de ChristenUnie en het „voorlopig parkeren van onderlinge strijdpunten.”

Die subtiele hint heeft blijkbaar effect heeft gehad.

BRON: REFDAG
Plaats reactie