Voldoet dit kabinet aan onze verwachtingen?

Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Voldoet dit kabinet aan onze verwachtingen?

Bericht door jvdg »

Dit, alom als christelijk bestempelde, kabinet is al weer enige tijd regerende.
Velen van ons hadden, al of niet onder biddend opzien, bijzondere verwachtingen van dit kabinet.

Echter tot op heden heb ik nauwelijks kunnen bespeuren dat dit kabinet geheel anders ("meer christelijk") is dan eerdere kabinetten.
Ondanks de deelname aan dit kabinet van de CU.

Let wel, dit is absoluut geen aanval op deze partij, aangezien ik maar al te zeer besef hoe moeilijk het is in deze (en vorige) tijd te regeren naar God's Woord.

Ik zou wensen dat iemand mij in die zin positief zou kunnen berichten.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Bericht door henriët »

wat ik zo veelzeggend (lees beangstigend) vind is dat ondanks een christelijke regering toch o.a. homoparen kinderen mogen adopteren... hoe kan dat toch?

misschien dat we nog even moeten wachten om te zien of er aan 'onze' verwachtingen voldaan wordt. het is nog maar zo kort dat de CU in het kabinet zit, dus nog de tijd geven.... ze zullen ongetwijfeld hun best doen, en laten we hopen dat ze het werk biddend doen....
Adorote

Bericht door Adorote »

Laat men maar blij zijn met deze regering al zou men het graag anders zien , SP GL VVD zijn toch echt geen opties integendeel.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Er is niets nieuws onder de zon. De CU zal zich gedwongen zien zich te conformeren aan grotere, belangen van invloedrijke personen.
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Het antwoord op de gestelde vraag hangt natuurlijk ook af van wat je verwachtingen waren.

Als je had verwacht dat Nederland een enorme ommezwaai zou maken, dan denk ik dat je de vraag met "nee" moet beantwoorden.

Maar de vraag is of je verwachting dan wel reëel was.

Dus misschien moet je je eerst afvragen wát concreet je verwachting was van dit kabinet en of dat een reële verwachting was.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

henriët schreef:wat ik zo veelzeggend (lees beangstigend) vind is dat ondanks een christelijke regering toch o.a. homoparen kinderen mogen adopteren... hoe kan dat toch?

misschien dat we nog even moeten wachten om te zien of er aan 'onze' verwachtingen voldaan wordt. het is nog maar zo kort dat de CU in het kabinet zit, dus nog de tijd geven.... ze zullen ongetwijfeld hun best doen, en laten we hopen dat ze het werk biddend doen....
De CDA wil dat niet afschaffen.

De CU is te klein om dit te kunnen realiseren. Ze zullen het ongetwijfeld willen. Maar als je van tevoern had verwacht dat dat het gevolg zou zijn van de CU in de regering heb je verkeerde verwachtingen gehad. Dat moet je niet de CU verwijten.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

De vraag is ook belangrijk: "Wat is christelijke politiek?"

DIt kabinet komt aanzienlijk meer op voor stemmelozen, vreemdelingen weduwen en wezen dan de vorige 4 kabinetten. We zien heel wat meer "Psalm-norm" (naar Ps. 72), dan "Zalm-norm."

Maar dit is juist veel christenen een doorn in het oog. De SGP in Gelderland zag liever de VVD in het college dan de ChristenUnie. (zie hier)

Voor sommige christenen is "christelijke politiek" alleen maar tegen abortus, zondagsontheiliging, homoseksualiteit en islam. En heeft het niets te maken met: zorg voor de schepping, zorg voor de armen en gastvrijeheid tegenover vreemdelingen.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Unionist schreef:De vraag is ook belangrijk: "Wat is christelijke politiek?"

DIt kabinet komt aanzienlijk meer op voor stemmelozen, vreemdelingen weduwen en wezen dan de vorige 4 kabinetten. We zien heel wat meer "Psalm-norm" (naar Ps. 72), dan "Zalm-norm."

Maar dit is juist veel christenen een doorn in het oog. De SGP in Gelderland zag liever de VVD in het college dan de ChristenUnie. (zie hier)

Voor sommige christenen is "christelijke politiek" alleen maar tegen abortus, zondagsontheiliging, homoseksualiteit en islam. En heeft het niets te maken met: zorg voor de schepping, zorg voor de armen en gastvrijeheid tegenover vreemdelingen.
Voor sommige christenen heeft "christelijke politiek" alleen te maken met zorg voor de schepping, zorg voor de armen en gastvrijheid tegenover vreemdelingen. Dit is ook niet zo moeilijk te realiseren in een kabinet met PvdA en een gematigd CDA.

Mijns inziens doet Nederland daar al heel veel aan, veel meer dan de meeste andere "christelijke" landen. Verder is dat voor mij meer een zaak voor in mijn privéleven. Overheidspotjes een andere bestemming geven is voor mij iets heel anders als zelf wat geven om aan je medemens te gedenken. Binnen een christelijke gemeente hoeft niemand gebrek te lijden. Als een overheid alles, maar dan ook alles, regelt, schakel je het burgerinitiatief uit.

Maar nu de "grote" ethische zaken. Wat heeft de CU daarop gerealiseerd? Het is ook moeilijk om op dat vlak wat te realiseren, maar één puntje? Een klein (maar voor de CU groot) puntje? Helaas ik kan hem (nog) niet noemen.Het is zelfs zo dat voor bezwaarde ambtenaren, die geen homohuwelijk willen sluiten, de situatie er eigenlijk (feitelijk) op achteruit is gegaan. En dan hebben we het nog niet over de zaken die de topicstarter noemt.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Unionist schreef:De vraag is ook belangrijk: "Wat is christelijke politiek?"

DIt kabinet komt aanzienlijk meer op voor stemmelozen, vreemdelingen weduwen en wezen dan de vorige 4 kabinetten. We zien heel wat meer "Psalm-norm" (naar Ps. 72), dan "Zalm-norm."

Maar dit is juist veel christenen een doorn in het oog. De SGP in Gelderland zag liever de VVD in het college dan de ChristenUnie. (zie hier)

Voor sommige christenen is "christelijke politiek" alleen maar tegen abortus, zondagsontheiliging, homoseksualiteit en islam. En heeft het niets te maken met: zorg voor de schepping, zorg voor de armen en gastvrijeheid tegenover vreemdelingen.
Naar mij gevoelen schep je een karikatuur van "christelijke politiek".
Overigens zijn dit wel zaken die de CU ter harte neemt.

De zorg voor onze minder bedeelde naasten is ook heel wel toevertrouwd aan de PvdA en de SP.
Daar had NL de CU niet voor nodig.
Wél hoopte en bad ik dat deze partij al haar vermogen zou aanwenden om typisch christelijke waarden te promoten.
De social(istisch)e waarden zijn al ruim vertegenwoordigd in het kabinet en de Tweede Kamer.

Vandaar mijn topicvraag: Heeft de CU die inbreng gebracht die wij als achterhoede van de christelijke cultuur hebben verwacht?
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Erasmiaan schreef: .Het is zelfs zo dat voor bezwaarde ambtenaren, die geen homohuwelijk willen sluiten, de situatie er eigenlijk (feitelijk) op achteruit is gegaan. .
Tja, en is dat de schuld van de CU? :?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

JolandaOudshoorn schreef:
Erasmiaan schreef: .Het is zelfs zo dat voor bezwaarde ambtenaren, die geen homohuwelijk willen sluiten, de situatie er eigenlijk (feitelijk) op achteruit is gegaan. .
Tja, en is dat de schuld van de CU? :?
Nee, zeker niet de schuld van de CU, maar ze heeft de situatie voor die ambtenaren ook niet verbeterd.

Wel zag ik de worsteling tussen meedoen aan het kabinet en de principes........
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Precies... raar dat zoveel mensen verwachten dat zo'n kleine partij wel even vanalles zal gaan veranderen... je zit met een consensuscultuur... en als partij met 6 zetels heb je niet zoveel in te brengen... dan krijg je dat soort zware zaken waarin je coalititeparnets jou standpunt niet zullen volgen echt niet zoveel voor elkaar. Maar vooral van christenen die op de SGP stemmen hoor je nogal eens een hoop kritiek omdat de CU zo weinig zou doen... een soort concurrentie, strijden met elkaar... zoals uit het voorbeeld van Unionist over de SGP die liever de VVD dan de CU in Gelderland in de coalitie wil ook duidelijk maakt.... tja makkelijk praten als je langs de zijlijn staat.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Adorote

Bericht door Adorote »

Wat zou er te verwachten zijn.????????????????????????
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Bericht door henriët »

Wat betreft verwachtingen, wellicht heb ik die heel naíef te hoog gesteld..... maar zeg nou zelf, als er een partij komt met de christen in zn naam.....

Gisteravond in de chat hadden we het er ook over, en als we dan goed naar de HC gaan kijken, moeten we (helaas) constateren, dat (ondanks de goede bedoelingen) het woord christen, een woord blijft..... en wat we hier nodig hebben is woord èn daad.
Natuurlijk is het zo, dat er soms comprimissen gesloten moeten worden, maar waar blijft de echte daadkracht...
Wederom gebed nodig.... Zonder gebed kan geen ene partij...
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Helder stuk van Esmée Wiegman in het RD:

http://www.refdag.nl/artikel/1322926/CU ... k+SGP.html
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Plaats reactie