Genoeg is genoeg: verbied de Koran

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9200
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

ndonselaar schreef:Hoewel ik principiële bezwaren heb tegen het politiek bedrijven van christenen, vind ik het vreemd dat zowel Parsifal, maar ook Rens één ding over het hoofd zien in hun vergelijking tussen de Koran en de Bijbel. In de laatste openbaart Christus zich. Helaas ontbeert de Koran Hem en dat zal ook de reden zijn dat de Koran blijft hangen in de oproep tot geweld. Dat vonden we ook in het OT, maar niet meer in het NT. Als het nog gebeurt in het NT, dan is het God die oordeelt en níet de mens.

Kaw merkt terecht de discrepantie op tussen het aangevoerde van v.d. Staaij en waar de SGP voorstaat. V.d. Staaij is een echte jurist en voelt wel aan wat er gebeurt wanneer hij al te hard roept: Genoeg is genoeg. Dan is het ook genoeg is genoeg voor de Bijbel. Dezelfde worsteling zie je ook bij de CU. Al heb ik het idee dat het bij sommigen de worsteling al voorbij is.

Wat nu met de Koran? Daar is heel veel over te schrijven en daarvoor ontbreekt mij nu de tijd. Ik hoop het nog wel te doen.

Één voorzet wil ik wel geven door een stelling:

- de missionaire oproep vanuit de Koran en uit de Bijbel maakt ten principale een dialoog tussen beide godsdiensten onmogelijk.
Ik wil de Koran zeker niet een zelfde status geven als de Bijbel en ik weet ook dat wij de Bijbel niet voor een geweldadig karretje mogen spannen. Maar ik geloof ook dat uitspraken als die van Memento eerder niet te rechtvaardigen zijn, waarin de geweldloze Islam als een niet echte vorm wordt weergegeven. Ik denk dat wij als Christenen niet moeten gaan oordelen over wat de echte en niet-echte Islam is. (Zo vind ik Dawkins bijvoorbeeld ook niet de meest betrouwbare uitlegger van wat het echte Christendom is).

En ja ik vind het verwerpelijk om een heilig boek van een geloof aan te pakken. Zeker als het bij het grootste deel van de volgelingen niet tot illegaal gedrag leidt. Door het verbieden van het boek bereik je helemaal niets positiefs. Je wast er zelfs principieel je handen niet mee schoon.

Tukkertje ik vraag me af waarom je zo gecharmeerd ben van de Arabische wetgeving, dat je hier hun methoden wilt kopieren?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
accoord
Berichten: 180
Lid geworden op: 07 jun 2007, 23:12
Locatie: Verweggistan

Bericht door accoord »

Wilders is beetje wild. Net zo radicaal als de moslims zelf. Je weet wat er gebeurd als wij met ons bijbeltje gaan zwaaien in een islamitisch land.
Wij hebben niet meer het lef zoals onze voorvaderen tijdens bijvoorbeeld de beeldenstorm.
Het is toch onze plicht om ketterijen te verdrijven, desnoods met de scherpte van het zwaard? Zeker nu we een christelijke regering hebben, zou dat voor de hand moeten liggen.
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

accoord schreef:Wilders is beetje wild. Net zo radicaal als de moslims zelf. Je weet wat er gebeurd als wij met ons bijbeltje gaan zwaaien in een islamitisch land.
Wij hebben niet meer het lef zoals onze voorvaderen tijdens bijvoorbeeld de beeldenstorm.
Het is toch onze plicht om ketterijen te verdrijven, desnoods met de scherpte van het zwaard? Zeker nu we een christelijke regering hebben, zou dat voor de hand moeten liggen.
Wat sta je voor een nieuwe inqusitie ofzo?
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Christiaan schreef:
accoord schreef:Wilders is beetje wild. Net zo radicaal als de moslims zelf. Je weet wat er gebeurd als wij met ons bijbeltje gaan zwaaien in een islamitisch land.
Wij hebben niet meer het lef zoals onze voorvaderen tijdens bijvoorbeeld de beeldenstorm.
Het is toch onze plicht om ketterijen te verdrijven, desnoods met de scherpte van het zwaard? Zeker nu we een christelijke regering hebben, zou dat voor de hand moeten liggen.
Wat sta je voor een nieuwe inqusitie ofzo?
die inquisitie zit er dik aan te komen, maar dan vanuit moslimzijde contra christenen................binnen niet al te lange tijd (de meesten van ons zullen het nog wel meemaken) zal het zover zijn dat de sharia in Nederland wordt ingevoerd..........
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Egbert1980
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 jun 2007, 17:33
Locatie: Drogeham
Contacteer:

Bericht door Egbert1980 »

Als het keiharde seculiere liberalisme dat Wilders voorstaat het begeerde koran-verbod tegemoet mag zien is het een kwestie van wachten totdat datzelfde lot de Bijbel treft. Aangezien ook over de Bijbel wordt gezegd dat ze een achterlijke cultuur vertegenwoordigt en vrouwen discrimineert etc.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Voor de duidelijkheid: ik geloof in de stimulatie van matiging naar moslims toe. Indien we integratie belonen en afzondering moeilijk maken, dan hebben we meer gewonnen dan het hersenloze gekukel van Wilders.

Ja, in het midden oosten is het gevaarlijk om met een bijbel te zwaaien. Als westerling zal je niet ontzettend veel overkomen. Op zijn ergst wordt je het land uit geknikkerd wegens bekeringszucht, maar gevangenisstraffen en mishandeling wagen ze (de overheid) zich echt niet aan. Veel te gevoelig. De inwoners hebben dat geluk niet.

Maar waarom zouden we het gedrag van een slecht opgevoed klein kind overnemen? Moeten wij niet beter weten? Dalen we anders niet af tot het niveau van een schurkenstaat, enkel omdat we ons net zo willen gedragen als het stoute onopgevoede kleine kind, want hij mag het wel?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Rens schreef:
Christiaan schreef:
accoord schreef:Wilders is beetje wild. Net zo radicaal als de moslims zelf. Je weet wat er gebeurd als wij met ons bijbeltje gaan zwaaien in een islamitisch land.
Wij hebben niet meer het lef zoals onze voorvaderen tijdens bijvoorbeeld de beeldenstorm.
Het is toch onze plicht om ketterijen te verdrijven, desnoods met de scherpte van het zwaard? Zeker nu we een christelijke regering hebben, zou dat voor de hand moeten liggen.
Wat sta je voor een nieuwe inqusitie ofzo?
die inquisitie zit er dik aan te komen, maar dan vanuit moslimzijde contra christenen................binnen niet al te lange tijd (de meesten van ons zullen het nog wel meemaken) zal het zover zijn dat de sharia in Nederland wordt ingevoerd..........
"Daarom zeg ik u: Heb uw vijanden lief, bid voor wie u vervolgen".

We kunnen beter zelf vervolgden zijn dan dat we anderen vervolgen.

De rest mogen we aan Hem overlaten en op Hem vertrouwen. Wij hoeven geen eigen rechter te spelen. En moeten anderen bestrijden met het Woord en met liefde, en niet met het zwaard en met haat.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Bericht door Toeschouwer »

elbert schreef:
Kaw schreef:Maar niemand ziet de discrepantie in de officiele opvatting van de SGP en ons algemene standpunt hier?
Ik zie eerlijk gezegd niet zoveel verschil met wat SGP kamerlid van der Staaij gister zei in een interview met het RD:

De discrepantie is er niet met de Bijbel, het is duidelijk dat het Woord zijn werk doet door de Geest, daar komt geen kracht of geweld bij. De Bijbel staat daar lijnrecht tegenover de koran.
De discrepantie is er wel degelijk met art. 36 NGB. Daar wordt duidelijk gesproken over uitroeien. Dat uitroeien wordt van alle kanten uitgelegd dat er toch geen uitroeien bedoeld wordt.
Maar ik ben het met KAW eens dat hier de zaak wringt en de SGP kan hier niet goed mee uit de voeten.
De mensen van "in het spoor" zullen hier denk ik wel duidelijk over zijn.
Als deze mensen op dit forum zijn hoor ik het graag.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33296
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:
Rens schreef:
Christiaan schreef:
accoord schreef:Wilders is beetje wild. Net zo radicaal als de moslims zelf. Je weet wat er gebeurd als wij met ons bijbeltje gaan zwaaien in een islamitisch land.
Wij hebben niet meer het lef zoals onze voorvaderen tijdens bijvoorbeeld de beeldenstorm.
Het is toch onze plicht om ketterijen te verdrijven, desnoods met de scherpte van het zwaard? Zeker nu we een christelijke regering hebben, zou dat voor de hand moeten liggen.
Wat sta je voor een nieuwe inqusitie ofzo?
die inquisitie zit er dik aan te komen, maar dan vanuit moslimzijde contra christenen................binnen niet al te lange tijd (de meesten van ons zullen het nog wel meemaken) zal het zover zijn dat de sharia in Nederland wordt ingevoerd..........
"Daarom zeg ik u: Heb uw vijanden lief, bid voor wie u vervolgen".

We kunnen beter zelf vervolgden zijn dan dat we anderen vervolgen.

De rest mogen we aan Hem overlaten en op Hem vertrouwen. Wij hoeven geen eigen rechter te spelen. En moeten anderen bestrijden met het Woord en met liefde, en niet met het zwaard en met haat.
Helemaal mee eens, Marnix.

Zalig [zijn] die vervolgd worden om der gerechtigheid wil; want hunner is het Koninkrijk der hemelen.
Zalig zijt gij, als u [de mensen] smaden, en vervolgen, en liegende alle kwaad tegen u spreken, om Mijnentwil.
Verblijdt en verheugt [u;] want uw loon [is] groot in de hemelen; want alzo hebben zij vervolgd de profeten, die voor u [geweest zijn].
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Bericht door Bonny »

"De Koran veroorzaakt geweld en moet verboden worden" zegt Geert Wilders. Wat zullen we dan doen met de tv, video- en dvd-films, Geert? Die veroorzaken ook veel geweld, ook maar verbieden?

Oh ja, en alcohol. Lees de kranten van maandag maar, "steekpartij, vechtpartij - alcohol in het spel", verbieden maar, of niet Geert? Je moet natuurlijk wel consequent blijven!

Wapenverkoop eveneens aan banden leggen...he wacht eens...we kunnen beter mensen verbieden. Dat lost alles op. :wink: :wink:


(Met een zeer sarcastische ondertoon,)
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Bonny schreef:"De Koran veroorzaakt geweld en moet verboden worden" zegt Geert Wilders. Wat zullen we dan doen met de tv, video- en dvd-films, Geert? Die veroorzaken ook veel geweld, ook maar verbieden?

Oh ja, en alcohol. Lees de kranten van maandag maar, "steekpartij, vechtpartij - alcohol in het spel", verbieden maar, of niet Geert? Je moet natuurlijk wel consequent blijven!

Wapenverkoop eveneens aan banden leggen...he wacht eens...we kunnen beter mensen verbieden. Dat lost alles op. :wink: :wink:


(Met een zeer sarcastische ondertoon,)
Hoewel sarcastisch, sla je hier wel de spijker op de kop. Het kwaad ligt immers in de mens? We zijn geneigd tot alle kwaad? Berucht zijn de experimenten met "gewone" mensen waaruit bleek dat iedereen, als hij maar de macht en de middelen had, tot extreem geweld in staat was :shock: :(
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Bonny schreef:"De Koran veroorzaakt geweld en moet verboden worden" zegt Geert Wilders. Wat zullen we dan doen met de tv, video- en dvd-films, Geert? Die veroorzaken ook veel geweld, ook maar verbieden?

Oh ja, en alcohol. Lees de kranten van maandag maar, "steekpartij, vechtpartij - alcohol in het spel", verbieden maar, of niet Geert? Je moet natuurlijk wel consequent blijven!

Wapenverkoop eveneens aan banden leggen...he wacht eens...we kunnen beter mensen verbieden. Dat lost alles op. :wink: :wink:


(Met een zeer sarcastische ondertoon,)
Verschil is dat een film zich afspeelt in de fantasie-wereld, en dat in de koran mensen echt geloven. Iemand doet sneller iets omdat hij erin gelooft, dan omdat hij dat in een film heeft gezien of in de krant heeft gelezen
Plaats reactie