Kritiek op uitlatingen minister Vogelaar over islam

Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Kritiek op uitlatingen minister Vogelaar over islam

Bericht door Billy »

ben nu heel benieuwd wat de sgp hiervan gaat zeggen.


bron: nu.nl

AMSTERDAM - De politieke partijen PVV en VVD hebben scherpe kritiek op de uitlatingen die minister Ella Vogelaar (Wonen, Wijken en Integratie) zaterdag deed in een interview met Trouw. De islamitische cultuur nestelt zich zo diepgaand in de Nederlandse samenleving dat op de lange duur gesproken kan worden van een land dat uitgaat van een 'joods-christelijke-islamitische traditie', zei de minister.

Vogelaar hoopt een einde te maken aan het negativisme en de angst voor de islam. "Ik wil moslims helpen zich hier thuis te voelen. Islam en moslims moeten zich hier kunnen wortelen, juist omdat moslims ook burgers zijn van dit land."


Joodse gemeenschap

In de krant maakt de minister een vergelijking met de inbreng van de joodse gemeenschap in de Nederlandse cultuur. "Eeuwen geleden kwam de joodse gemeenschap naar Nederland en nu zeggen we: Nederland is een land dat is gevormd door joods-christelijke tradities. Ik kan me voorstellen dat we een vergelijkbaar proces krijgen met de islam."

Vogelaar zegt verder dat ze er geen problemen mee heeft als de (lokale) overheid steun geeft, ook financiële, aan religieuze instellingen van nieuwe Nederlanders. De minister geeft hiermee een ander signaal af dan de kabinetten-Balkenende de afgelopen jaren hebben gedaan. Het beleid benadrukte toen de aanpassing aan de normen en waarden in Nederland.

Wilders

Geert Wilders van de Partij voor de Vrijheid (PVV) reageerde zaterdag dan ook zeer ontstemd. "De islam staat haaks tegenover belangrijke normen en waarden van onze cultuur Die mogen wij niet te grabbel gooien."

Vogelaar gaat volgens Wilders nog verder dan alleen de constatering dat de islamitische traditie zich in de Nederlandse cultuur zal gaan nestelen. "Ze staat ook achter financiële steun voor deze ontwikkeling", constateert de fractievoorzitter van de PVV tot zijn ongenoegen. Wilders eist dat de bewindsvrouw haar uitlatingen terugneemt. Wilders: "Dit is voor ons zo'n belangrijke kwestie, dat we een motie van wantrouwen tegen Vogelaar zullen indienen, als dit niet gebeurt."

Kamervragen

De PVV heeft zaterdag inmiddels in de vorm van Kamervragen opheldering aan de minster gevraagd. De partij van Wilders wil onder meer weten waarom Vogelaar "niet opkomt voor het behoud en het versterken van onze Nederlandse en Westerse cultuur die gebaseerd is op de joods-christelijke traditie die vele malen beter en beschaafder is dan de achterlijke islamitische cultuur en traditie die daar haaks op staat."

Ook VVD-fractievoorzitter Mark Rutte toonde zich verbijsterd. Hij wil van premier Balkende weten of Vogelaar namens het hele kabinet sprak. "Nederland heeft geen islamitische traditie. Natuurlijk niet, daar moet je duidelijk over zijn", vindt de VVD-voorman. "Mensen die naar ons land komen, hebben onze kernwaarden te onderschrijven, zoals gelijkheid van mannen en vrouwen en onze democratische rechtsstaat."
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

hier de kamervragen van PVV

Bericht door Billy »

Vraag 2 is een kernvraag
vraag 3 b ( bereid om af te treden) vind ik onzin, consequentie van dit kabinet. aftreden slaat nergens op, we zullen het met zo'n stelletje linkse half om half christenen en atheisten moeten doen.
wat valt er van te verwachten????????????



Vragen van de leden Wilders en Fritsma (beiden PVV) aan de Minister van WWI over haar uitspraken over de Islam in Nederland.
1.)
Kloppen uw uitspraken in Dagblad Trouw van heden dat u van mening bent dat de Islam deel wordt van onze cultuur, dat we op termijn ook moeten kunnen spreken van een joods-christelijke-islamitische traditie in Nederland, dat islamitisch-religieuze instellingen ook moeten kunnen worden gesubsidieerd en dat u moslims wil helpen zich hier in Nederland te wortelen en de islam een onlosmakelijk onderdeel van Nederland wordt?

2.)
Waarom komt u niet op voor het behoud en het versterken van onze Nederlandse en Westerse cultuur die gebaseerd is op de joods-christelijke traditie die vele malen beter en beschaafder is dan de achterlijke islamitische cultuur en traditie en daar haaks op staat? Denkt u dat Nederland gebaat is met uw gevaarlijke cultuurrelativistische opmerkingen?
3.)
Bent u bereid uw opmerkingen zoals genoemd in de eerste vraag en het interview terug te nemen? Zo neen, bent u dan bereid af te treden?
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Kritiek op uitlatingen minister Vogelaar over islam

Bericht door Rens »

Billy schreef:.......vindt de VVD-voorman. "Mensen die naar ons land komen, hebben onze kernwaarden te onderschrijven, zoals gelijkheid van mannen en vrouwen en onze democratische rechtsstaat."
Waarmee hij dús niet spreekt (mede) namens het reformatorische smaldeel van Nederland, waar de vrouw niet zó gelijk is als men wil doen voorkomen...........(maar dit even terzijde, wilde het alleen ff kwijt nu ik toch deze zin voorbij zag komen)

Dat "binnenkomers" zich hebben aan te passen aan ónze, Joods-Christelijke, normen en waarden alsmede de daartoe behorende geloofsgemeenschappen, dient hoe dan ook voor de volle 100% voorop te staan.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

Luister hier naar BNR met Bart Jan Spruyt

vanmiddag live; o.a. over de uitlatingen van minister Vogelaar

http://bartjanspruyt.blogspot.com/
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Bericht door J.C. Philpot »

Billy schreef:zullen het met zo'n stelletje linkse half om half christenen
Als je dergelijke typeringen in de mond durft te nemen, hoop ik dat je zelf geen half om half christen, maar (dus) een waar christen bent. Dit soort onrespectvol taalgebruik stuit me tegen de borst, en is ook tegen de forumregels (Discussieer inhoudelijk en speel het niet op de persoon).
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

J.C. Philpot schreef:
Billy schreef:zullen het met zo'n stelletje linkse half om half christenen
Als je dergelijke typeringen in de mond durft te nemen, hoop ik dat je zelf geen half om half christen, maar (dus) een waar christen bent. Dit soort onrespectvol taalgebruik stuit me tegen de borst, en is ook tegen de forumregels (Discussieer inhoudelijk en speel het niet op de persoon).

je rukt mijn zin uit zijn verband , daar heb ik een hekel aan.

EN atheisten staat er! lees de zin volledig en met de juiste intonatie!! :x :x :x :x
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33251
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Billy schreef:
J.C. Philpot schreef:
Billy schreef:zullen het met zo'n stelletje linkse half om half christenen
Als je dergelijke typeringen in de mond durft te nemen, hoop ik dat je zelf geen half om half christen, maar (dus) een waar christen bent. Dit soort onrespectvol taalgebruik stuit me tegen de borst, en is ook tegen de forumregels (Discussieer inhoudelijk en speel het niet op de persoon).

je rukt mijn zin uit zijn verband , daar heb ik een hekel aan.
Ik heb de betreffende zin 7x gelezen, Billy, en ik kan niets anders concluderen dan JCP: onrespectvol taalgebruik.
De losse flodder "stelletje linkse half om half christenen" is hier niet gewenst.
Als dat toch jouw mening is, geef dan op zijn minst een fatsoenlijke onderbouwing.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Tiberius schreef:
Billy schreef:
J.C. Philpot schreef:
Billy schreef:zullen het met zo'n stelletje linkse half om half christenen
Als je dergelijke typeringen in de mond durft te nemen, hoop ik dat je zelf geen half om half christen, maar (dus) een waar christen bent. Dit soort onrespectvol taalgebruik stuit me tegen de borst, en is ook tegen de forumregels (Discussieer inhoudelijk en speel het niet op de persoon).

je rukt mijn zin uit zijn verband , daar heb ik een hekel aan.
Ik heb de betreffende zin 7x gelezen, Billy, en ik kan niets anders concluderen dan JCP: onrespectvol taalgebruik.
De losse flodder "stelletje linkse half om half christenen" is hier niet gewenst.
Als dat toch jouw mening is, geef dan op zijn minst een fatsoenlijke onderbouwing.
Sinds het aantreden van dit kabinet met daarin een CU-smaldeel, is het in korte tijd dat Billy de leden van de CU (zelfs totaal generaliserend!) linkse nep-christenen heeft genoemd. Een uitspraak waar ik al scherp protest tegen heb aangetekend!

Nu weer déze omschrijving, ik vrees dat het niet méér ultra-conservatief kan zijn.

Ook tegen de gewraakte zin(snede) teken ik ook nú weer protest aan. Hoewel ik zelf niets met de CU heb, is dit niet te pruimen!

Billy, ófwel je toont aan dat de CU bemand wordt door nep-christenen danwel half-en-half-christenen, of je kan het niet en maakt openlijk je excuses.

Dit kan niet.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Billy, als je de onversneden rechts-christelijke media (pardon, er is maar één zo'n medium) gelezen had, dan had je in dit artikel kunnen zien dat mijn medenepchristenen ook scherpe kritiek hadden op de uitspraken van Vogelaar. Maar dat is je wellicht ontgaan in je verontwaardiging.

Overigens heb ik al eerder gevraagd in dit verband, maar nooit antwoord op gekregen: Waarom praten we over een "joods-christelijke" cultuur en niet over een "christelijke cultuur"?

Wat is er voor joods aan onze cultuur dat niet christelijk is?

Ik ben daar eigenlijk best eens benieuwd naar. Of is het een loze kreet die iedereen roept zonder daarbij na te denken?
elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Bericht door elbert »

Unionist schreef: Overigens heb ik al eerder gevraagd in dit verband, maar nooit antwoord op gekregen: Waarom praten we over een "joods-christelijke" cultuur en niet over een "christelijke cultuur"?
Er wordt op deze manier gesproken om exclusiviteit bij voorbaat uit te sluiten. Ik denk ook dat tegenwoordig er nogal wat mensen zijn die van joods-christelijke cultuur joods-christelijk-humanistische cultuur willen maken, om het nog wat veelsoortiger te maken.
In dat licht kun je ook de uitspraken van minister Vogelaar (joods-christelijk-islamitisch) plaatsen denk ik: hoe meer stromingen je in zo'n uitdrukking propt, hoe minder exclusief het allemaal wordt. Tegelijkertijd wordt zo'n uitdrukking dan ook weer een stuk vager qua inhoud.

Overigens is de heersende cultuur in ons land die van verlichtingshedonisme, of zo je wilt een postchristelijke cultuur. Daar het etiket joods-christelijk op plakken is als een vlag op een modderschuit.
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

Tiberius schreef:
Billy schreef:
J.C. Philpot schreef:
Billy schreef:zullen het met zo'n stelletje linkse half om half christenen
Als je dergelijke typeringen in de mond durft te nemen, hoop ik dat je zelf geen half om half christen, maar (dus) een waar christen bent. Dit soort onrespectvol taalgebruik stuit me tegen de borst, en is ook tegen de forumregels (Discussieer inhoudelijk en speel het niet op de persoon).

je rukt mijn zin uit zijn verband , daar heb ik een hekel aan.
Ik heb de betreffende zin 7x gelezen, Billy, en ik kan niets anders concluderen dan JCP: onrespectvol taalgebruik.
De losse flodder "stelletje linkse half om half christenen" is hier niet gewenst.
Als dat toch jouw mening is, geef dan op zijn minst een fatsoenlijke onderbouwing.

half om half christenen en atheisten dus voor de echte "nono's onder ons de volgende uitleg:

stelletje : het kabinet
voor de helft "christenen" en de ander helft "atheisten"....

en dit enigszinds in gechargeerd daglicht plaatsen....
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

Unionist schreef:Billy, als je de onversneden rechts-christelijke media (pardon, er is maar één zo'n medium) gelezen had, dan had je in dit artikel kunnen zien dat mijn medenepchristenen ook scherpe kritiek hadden op de uitspraken van Vogelaar. Maar dat is je wellicht ontgaan in je verontwaardiging. .....
Tweede Kamerlid Anker liet namens regeringspartij ChristenUnie weten bezorgd te zijn over de uitlatingen van Vogelaar. „Deel uitmaken van de samenleving betekent nog niet deel uitmaken van de traditie”.

gelukkig ! Unionist! alleen mag het wel wat expressiever dan "bezorgd zijn". Waar blijft een fel anti-geluid??? Van een strijdbare christen??

en de sgp hoor ik alleen dat ze een alcoholslot op een scooter willen ( sgpjongeren 16-04-2007) alsof er geen urgentere zaken in dit aan de afgoden overgeleverde land zijn

edit > quotes aangepast, moderator
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Billy schreef:
Unionist schreef:Billy, als je de onversneden rechts-christelijke media (pardon, er is maar één zo'n medium) gelezen had, dan had je in dit artikel kunnen zien dat mijn medenepchristenen ook scherpe kritiek hadden op de uitspraken van Vogelaar. Maar dat is je wellicht ontgaan in je verontwaardiging. .....
Tweede Kamerlid Anker liet namens regeringspartij ChristenUnie weten bezorgd te zijn over de uitlatingen van Vogelaar. „Deel uitmaken van de samenleving betekent nog niet deel uitmaken van de traditie”.

gelukkig ! Unionist! alleen mag het wel wat expressiever dan "bezorgd zijn". Waar blijft een fel anti-geluid??? Van een strijdbare christen??

en de sgp hoor ik alleen dat ze een alcoholslot op een scooter willen ( sgpjongeren 16-04-2007) alsof er geen urgentere zaken in dit aan de afgoden overgeleverde land zijn

edit > quotes aangepast, moderator
Billy, zonder week of slap te zijn.......Niet door geweld etc....

Mag ik jou vragen, levert de binnenkamer deze reacties op........
BDS '73

Bericht door BDS '73 »

We leven in Nederland, Billy, een democratie anno 2007.

Daar gooien we niet met modder, we gaan niet op een zeepkist staan gillen, trekken een minister niet aan zijn stropdas over het spreekgestoelte heen.

Daar past een zin als "ik ben bezorgd" beter bij dan "jij bent een enorme doos want jij vindt niet wat ik vind".

Bovendien, zo schokkend vind ik de uitspraken van Vogelaar nou ook weer niet. Ik ben het er absoluut niet mee eens, dat kan ik je verzekeren, maar wat zij goed en wel zegt, is: Jullie moslims horen er helemaal bij in Nederland.

Men zegt dat onze cijfers uit Arabië komen. En onze maatschappij is voor een groot deel gebaseerd op cijfers. We zijn rijk geworden door de handel op Indië en wie waren daar de baas? De sultans. Ooit was Nederland het land met de meeste moslim-onderdanen: in Nederlandsch Indië. Ik las pas dat de eerste moskee in Nederland gebouwd werd voor onze Mulukse rijksgenoten.

Dus ik denk dat we best wat aan de moslims te danken hebben.

Goed, goed, ik vind het wat stom gezegd van de minister. Het is wel erg relativerend en in die zin ben ik het met elbert eens. Maar we zijn net zo dom en ahistorisch bezig als we iedere keer als we een Arabisch woord tegen komen "Duizend bommen en granaten!!" gaan roepen. En onder een sluier of kaftan gaat vaker een warm kloppend hart schuil dan een tikkende bomgordel.
BDS '73

Bericht door BDS '73 »

Billy schreef: en de sgp hoor ik alleen dat ze een alcoholslot op een scooter willen ( sgpjongeren 16-04-2007) alsof er geen urgentere zaken in dit aan de afgoden overgeleverde land zijn
Waardoor vallen in Nederland méér doden per jaar, door moslimterrorisme of door alcohol in het verkeer?
Plaats reactie