WK voetbal 2018 in Nederland/België: goed voor economie?

Klaas-Jan
Berichten: 477
Lid geworden op: 14 mei 2007, 15:59
Locatie: Wemeldinge
Contacteer:

Bericht door Klaas-Jan »

jan03 schreef:'k heb het idee dat er vreselijk veel geld bij moet (beveiliging, vernielingen etc.)

Klaas Jan kan maar beter op de orgelbank blijven zitten dan naar het voetbalveld te gaan... :mrgreen:
Op de orgelbank zit ik elke dag minstens 1,5 uur :wink: Op het voetbalveld kom ik gelukkig nooit...
Tiberius schreef:Strikt genomen heeft Rens gelijk en staat het onderwerp ver van onze belevingswereld af. Zelf heb ik ook helemaal niets met voetbal.
Maar als het binnen de door Klaas-Jan aangegeven grenzen gaat, vind ik het best om dit topic even open te houden.

Voor de duidelijkheid: Het gaat dus niet zozeer om de sport op zich, maar of het economische argument door de SGP gebruikt kan worden.

Eventuele discussies over het modereerbeleid graag via PB of rapport.
Het gaat inderdaad om dat argument... Het verbaasde me namelijk nogal dat de SGP niet meteen tegen is, maar ook serieus de voors en tegens tegen elkaar afweegt en dan pas tot een conclusie komt, om voor of tegen het "kandidaat stellen" te stemmen... Ik vraag me af of de SGP zo de goede weg bewandelt... Vandaar dit ik het hier even voorleg met al deze experts... :wink:
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12059
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Klaas-Jan schreef:
Het gaat inderdaad om dat argument... Het verbaasde me namelijk nogal dat de SGP niet meteen tegen is, maar ook serieus de voors en tegens tegen elkaar afweegt en dan pas tot een conclusie komt, om voor of tegen het "kandidaat stellen" te stemmen... Ik vraag me af of de SGP zo de goede weg bewandelt... Vandaar dit ik het hier even voorlegde met al deze experts... :wink:
Ze doen gewoon netjes wat van hun verwacht word, namelijk niet zomaar iets roepen om het roepen, maar wachten op de officiele berichtgeving, om daarna alle weinige voors te verbergen achter een reuze aantal tegens.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Klaas-Jan schreef:Op het voetbalveld kom ik gelukkig nooit...
je zóú het eens kunnen uitproberen om te gaan kijken bij bijvoorbeeld een zgn. "risico-wedstrijd"........ :mrgreen:

Maar goed, de economische motieven rond het WK gaan echt niet op, dat heeft het verleden wel bewezen.

De totale opbrengst minus kosten van inzet, schade's en bedrijfsschades door zgn "ziekmeldingen". leveren voor de KNVB nog wel wat op, maar de Staat en het bedrijfsleven zitten met grote schades die flink op kunnen lopen.

Voeg daarbij de kosten van het OM en de evt. gevangenisstraffen voor de harde raddraaiers............en de daar weer uit voortvloeiende bedrijfsschades van wegvallende personeelsleden, én de kosten van de medische zorg voor de gewonden die er gegarandeerd zullen vallen.............

jongens, waar zijn we in vredsnaam mee bezig???

Geen WK in Nld!!!

Ik snap niet goed hoe de SGP hier omheen wil praten, en de "economie" als trekker wil zien.........het levert alleen maar narigheid op.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Klaas-Jan schreef:
jan03 schreef:'k heb het idee dat er vreselijk veel geld bij moet (beveiliging, vernielingen etc.)

Klaas Jan kan maar beter op de orgelbank blijven zitten dan naar het voetbalveld te gaan... :mrgreen:
Op de orgelbank zit ik elke dag minstens 1,5 uur :wink:
Speel dan gewoon wat sneller, ben je eerder klaar :mrgreen:
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

Rens schreef:Ik snap niet goed hoe de SGP hier omheen wil praten, en de "economie" als trekker wil zien.........het levert alleen maar narigheid op.
Het lastige is ook om concreet te becijferen welke uitgaven en welke inkomsten specifiek betrekking hebben op het WK. Bij het EK in 2000 was dat ook zo. Investeringen in een stadion kunnen gericht worden gedaan m.b.t. zo'n toernooi, maar het kan ook zijn dat die aanpassingen er hoe dan ook hadden moeten komen.

Los daarvan, stel dat je toch een batig saldo overhoudt, is dat dan een reden om toch maar vóór te stemmen? Met andere woorden: heiligt het (economische) doel de middelen? Klinkt niet erg principieel.

Ik ben overigens best een voetballiefhebber, maar stoor me wel al jaren aan alle randverschijnselen. Wat dat betreft hoef ik dat circus niet in 'mijn' land te hebben.
Adorote

Bericht door Adorote »

Op een forum hoort alles in discussie te zijn wat voor achtergrond zo 'n forum dan mag hebben , het is al genoeg ons smalle wereldje hier,al is het al einigzins de goede richting uit.

Wat betreft de gekte van het zogenaamde WK voetbal,zonde van de tijd om daar een seconde aan te besteden ,het houdt maar af waar het werkelijk om gaat in het leven hier en nu en daarna.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Nú alvast de belastingen verhogen om de economische- en staatsschade op te vangen die er over 11 jaar zal zijn ontstaan door een hele horde voetbal-idioten van alle uithoeken der aarde............... :?
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
jan03
Berichten: 542
Lid geworden op: 08 sep 2004, 22:24

Bericht door jan03 »

[quote="Rens]
Ik snap niet goed hoe de SGP hier omheen wil praten, en de "economie" als trekker wil zien.........het levert alleen maar narigheid op.[/quote]

Rens, wat is het standpunt overigens van de SP in dezen?
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Bericht door caprice »

Adorote schreef:Wat betreft de gekte van het zogenaamde WK voetbal,zonde van de tijd om daar een seconde aan te besteden ,het houdt maar af waar het werkelijk om gaat in het leven hier en nu en daarna.
Zo is dat, en daarom volsta ik om hier een bericht te posten wat ik destijds op Refoweb geschreven heb tijdens het WK-voetbal:


'Het is een afgoderij die een christen niet kan dienen. Koning voetbal verslaat zijn miljoenen. Voetballers worden als godenzonen vereerd, en alles staat in een schril contrast met het suizen van de zachte stilte die er is als de Heilige Geest werkt.
Waar wordt minder gevloekt dan daar in die afgodstempel die rondom een grasveld is gebouwd, en achter de televisie waar miljoenen hun tijd achter verkwisten? Is dat vóór God? Of een vulling van het eigen lege bestaan? Al wat uit het geloof niet is, dat is zonde.
En dan nog te bezien al die dwaasheid er om heen, onmatigheid, ontucht en wat er al meer gevonden wordt. Grijpen die vreselijke zonden die er nationaal tegen de Heere bedreven worden ons niet aan dan? Wanneer zullen wij in ons land de maat volgezondigd hebben tegen de Heere?

Wat arm als je het met een wk moet doen. Dat is iets wat voorbij gaat. Je ziet mensen rijden met vlaggetjes op de auto, maar dat symbool van koning voetbal gaat er na een paar weken weer af. Maar dat visje wat op een auto zit kan er zolang op blijven zitten als de auto bestaat. Zoek hier de diepere betekenis maar achter. Het Koninkrijk van God zal altijd blijven bestaan, ja, de toekomst is daarboven, waar Hij ook heengevaren is om plaats te bereiden voor Zijn arme treurenden te Sion.

Hoe leeg is koning voetbal. Wat gebeurt er al Nederland verliest? Dan hoor je er niets meer over. Wat gebeurt er als Nederland wint? Ja, dan krijgen ze een beker. Een beker, maar o, hoe droevig, die beker is leeg. Helemaal leeg. En de bevolking die de afgod dient krijgt helemaal niets. Maar er is een ander volk dat het mag weten dat er Eén is die Verwinnaar is in de strijd, ja, en Die Zijn volk de zegen geeft! Ja, een volk die met de dichter van Psalm 23 ook wel eens een beker heeft. Nee, geen lege beker, maar die beker is overvloeiende. Een goed dat niemand schenken kan, dan alleen Hij die het verworven heeft. Een goed dat nimmermeer vergaat. De gezegende Christus die al het schoon verre te boven gaat.

En dan zinkt die armzalige godsdienst van koning voetbal weg in het niet. Die heeft zijn glans volledig verloren. Ja, al die onderdanen zullen ook eens een beker krijgen. Maar dat is een andere beker. Een beker waar Psalm 75 vers negen over spreekt: Want in des HEEREN hand is een beker, en de wijn is beroerd, vol van mengeling, en Hij schenkt daaruit; doch alle goddelozen der aarde zullen zijn droesemen uitzuigende drinken.
Dat zal wat wezen als wij, die de weg geweten hebben, die niet bewandeld hebben, maar een andere koning, koning satan hebben gevolgd. Dan zullen wij die beker van Gods eeuwige toorn eenmaal moeten drinken. En de kanttekeningen bij dit vers zijn duidelijk met wat er bedoeld wordt met die droesemen. Dat is, de zwaarste straffen met het eeuwig verderf.
Och, laat ons toch wijzer wezen, en die koning en zijn armzalige dienst verwerpen. Laat ons toch eerst het Koninkrijk Gods zoeken en Zijn gerechtigheid. Nu kan het nog, het is nóg het heden der genade.'
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

BDS 73 schreef:Voordeel dat het in Nederland is, is dat Nederland dan in ieder geval mee mag doen. Dat moet je anders maar afwachten.
Dat vind ik wel het slechtste argument om voor Nederlandse deelname te zijn :roll:
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

jan03 schreef:[quote="Rens]
Ik snap niet goed hoe de SGP hier omheen wil praten, en de "economie" als trekker wil zien.........het levert alleen maar narigheid op.
Rens, wat is het standpunt overigens van de SP in dezen?[/quote]

Geen fláúw benul..........al sinds geruime tijd hou ik me niet meer de SP bezig.............maar ze zullen wel vóór zijn denk ik, want de massa moet tevreden zijn...brood en spelen.....ik geef er ook maar een gooi naar, want ik weet het écht niet.............
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ja, we zijn tegen voetbal bla bla bla.

Om terug te gaan naar het onderwerp: Een WK of een Olympische Spelen zorgt voor een infrastructuur impuls, maar ook dat kost geld. Uiteindelijk is dat denk ik tegen elkaar weg te strepen. We hebben wat aan een verbeterde infrastructuur.

In Nederland hebben we voldoende grote voetbalstadions. Vaak worden die massaal voor een WK bij gebouwt. Dat zal in Nederland niet gebeuren. Op dat punt dus geen geldverspilling.

De kosten van de beveiliging, onderdak enz. krijg je er uit doordat je de bezoekers huisvest. Die brengen geld in het laatje. Het stimuleerd de economie aan alle kanten. In de praktijk is dit punt ook tegen elkaar weg te strepen qua kosten.

Vaak speelt men ongeveer gelijk qua kosten tijdens een WK of een Olympische Spelen, maar het positieve effect gaat soms nog wel 4 tot 8 jaar door met extra toeristen en dergelijken. Daardoor kom je bijna altijd met positieve cijfers uit de organisatie van zo'n sportevenement.

Of dat hier ook het geval is hangt af van de bouwplannen op het gebied van stadions en een "olympisch dorp" om de sporters te huisvesten. Daar gaat geld in zitten die je niet maar zo terug verdient. Het is dus nog even afwachten wat daar de besluitvoering over is.

Daarnaast is het helemaal niet zo waarschijnlijk dat wij een WK mogen organiseren. We hebben pas nog een EK georganiseerd. Ik denk dat het een voorbarige discussie blijkt te zijn.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33312
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Kaw schreef:Ja, we zijn tegen voetbal bla bla bla
Dat niet.
Wel tegen de kennelijk bij de WK behorende gekte.

De vraag is niet zozeer of het economisch verantwoord is. Dat zal namelijk best niet.
Maar de vraag is of het goed is van de SGP om het argument van economisch onverantwoord te gebruiken.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Tiberius schreef:
Kaw schreef:Ja, we zijn tegen voetbal bla bla bla
Dat niet.
Wel tegen de kennelijk bij de WK behorende gekte.

De vraag is niet zozeer of het economisch verantwoord is. Dat zal namelijk best niet.
Maar de vraag is of het goed is van de SGP om het argument van economisch onverantwoord te gebruiken.
Het is helemaal niet zo zeker dat het economisch onvoordelig is om een WK te organiseren. Ik denk daarom dat de SGP dit argument niet moet gebruiken. De SGP kan beter het argument gebruiken of Nederland geen andere prioriteit heeft om te investeren.
BDS '73

Bericht door BDS '73 »

freek schreef:
BDS 73 schreef:Voordeel dat het in Nederland is, is dat Nederland dan in ieder geval mee mag doen. Dat moet je anders maar afwachten.
Dat vind ik wel het slechtste argument om voor Nederlandse deelname te zijn :roll:
Ik kan in dit kader nog wel een slechter argument verzinnen:

Dan worden de wedstrijden tenminste op normale tijden op de tv uitgezonden en hoef ik er 's nachts niet uit om te kijken.

Maar dat argument zal ik hier niet geven. Dat zou niet passend zijn op dit forum en zou alleen maar mensen tegen de haren instrijken.

;)

Nee serieus, het zal me worst wezen waar ze zo'n toernooi houden. Ik maak me daar echt niet druk om. Ik vind voetbal een mooi spelletje en kan daar best van genieten. Niet van de uitwassen, maar die zijn er toch, of je het nou in Nederland houdt of in Sri Lanka. Vechtpartijen en rellen heb je overigens nauwelijks bij een WK.
Plaats reactie