5 zetels CU Eerste Kamer. Maar wie is CP van Gastel?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

5 zetels CU Eerste Kamer. Maar wie is CP van Gastel?

Bericht door Unionist »

http://www.telegraaf.nl

Ongeldige stem Groenlinks levert SP extra zetel op

AMSTERDAM - Een ongeldige stem van een GroenLinks-Statenlid in de provincie Noord-Holland levert de SP een extra zetel op in de Eerste Kamer. Dat bleek dinsdag uit de officieuze zetelverdeling van de Verkiezingsdienst van het ANP. De SP, bij de provinciale verkiezingen toch al de grootste winnaar, gaat van vier naar twaalf zetels. GroenLinks levert een zetel in en houdt vier zetels over in de Senaat.

Harry Borghouts, commissaris van de koningin in Noord-Holland, vertelde bij het voorlezen van de verkiezingsuitslag van de Noord-Hollandse Staten dat de stem van de GroenLinkser ongeldig was omdat die zeven hokjes rood had gemaakt van zeven verschillende partijen. „Het is dit Statenlid blijkbaar om het even wie er in de Eerste Kamer komt”, gaf Borghouts als commentaar.

Voorzitter Henk Nijhof van GroenLinks vermoedt dat een GroenLinks-lid van Provinciale Staten in Noord-Holland met opzet ongeldig heeft gestemd bij de Eerste Kamerverkiezingen. Nijhof gaat zo snel mogelijk met de statenfractie van GroenLinks in Noord-Holland praten, zei hij dinsdag.

„Er zijn twee mogelijkheden”, aldus Nijhof. „Of iemand is zo ongelofelijk stom dat hij niet weet dat je geen zeven hokjes mag roodmaken, of er is opzet in het spel.”

Mocht dat laatste zo zijn, dan volgen er „stappen” aldus Nijhof. Hij kon dinsdag nog niet zeggen waaraan hij dan precies denkt.

De PvdA gaat na de Eerste Kamerverkiezingen van negentien naar veertien zetels, het CDA van 23 naar 21, terwijl de ChristenUnie er drie wint en op vijf zetels eindigt. De VVD blijft op vijftien zetels staan.

D66, de SGP, de Onafhankelijke Senaatsfractie en de Partij voor de Dieren hebben in de nieuwe samenstelling van de Eerste Kamer een zetel. De Lijst Pim Fortuyn leverde haar enige zetel in en verdwijnt uit de Senaat.

De Kiesraad maakt donderdag de definitieve zetelverdeling bekend.

------------

Overzicht leden nieuwe Eerste Kamer

AMSTERDAM - Hier volgt een overzicht van de nieuw gekozen leden in de Eerste Kamer. Het nummer voor het gekozen Eerste Kamerlid is de plaats op de lijst.

(...)
ChistenUnie, 5 zetels

1 E. Schuurman

2 R. de Boer

3 E.P. Lagerwerf-Vergunst

4 R. Kuiper

6 C.P. van Gastel, gekozen met voorkeurstemmen

(...)

Kent iemand die C.P. van Gastel? Hoezo is hij of zij met voorkeurstemmen gekozen?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Zolang de weledelgeleerde heer Schuurman nog in de eerste kamer zit, ben ik niet op de hoogte van wat er allemaal nog meer meehobbelt.

Maar inderdaad, van mw. Van Gastel, hoewel nummer 6 op de kandidatenlijst, is niet meer te zeggen dan dat zij een volkomen onbekende is. Op het internet, wel te verstaan. Helaas, hierdoor komen we ook niet heel veel verder.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

Ik weet dat er een mevrouw C.P. van Gastel bestaat die vice-president is van de rechtbank Assen. Maar of dat dezelfde is?
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Ik wil de CU feliciteren met hun zetelwinst in de Senaat.

Wat mij overigens wel verbaast is dat de CU met 6 kamerzetels 5 senaatszetels heeft.

Dat impliceert dat nogal wat niet CU'ers wel CU hebben gestemd.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23814
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Ik opper maar iets:

De CU deed het nog iets beter in de provincies. Dus 3 + restzetel op eigen kracht zou zomaar kunnen.
De Fryske Nasjonale Partij houdt misschien niet meer zo van het CDA. En wellicht dat andere onafhankelijken ook meer CU stemden.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9166
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Herman schreef:Zolang de weledelgeleerde heer Schuurman nog in de eerste kamer zit, ben ik niet op de hoogte van wat er allemaal nog meer meehobbelt.
weledelhooggeleerde heer :)
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

jvdg schreef:Ik wil de CU feliciteren met hun zetelwinst in de Senaat.

Wat mij overigens wel verbaast is dat de CU met 6 kamerzetels 5 senaatszetels heeft.

Dat impliceert dat nogal wat niet CU'ers wel CU hebben gestemd.
Het verbaasde mij ook. Volgens de berekeningen vantevoren zou de CU 4 zetels halen en de SGP 2. Dat heeft blijkbaar anders uitgepakt.
Er was een lijstverbinding van CDA, CU en SGP, waarbij afspraken zijn gemaakt over stemverhoudingen. Zo kan het gebeuren dat afgesproken is dat 2 Limburgse CDA' ers SGP moesten stemmen, de Zeeuwse SGP'ers op het CDA, 1 Gelderse SGP'er CU en de Drenthse CU SGP.

Kanppe koppen rekenen namelijk precies uit wat de meest gunstige stemverhouding is.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Uiteindelijk zijn er 4 zetels naar de CU gegaan, en heeft de SGP haar twee zetels mogen behouden.

Jammer dat enerzijds de CU de eerder aangekondigde 5 zetels niet heeft gekregen, maar anderzijds ben ik, als rechtgeaarde SGP-er, blij dat de SGP haar tweede zetel mocht behouden.
Ondanks het feit dat dit rekenkundig niet klopt (2 in de 1e en 2 in de 2e kamer).
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Samenstelling nieuwe senaat bekend
donderdag 31 mei 2007

Vandaag heeft de Kiesraad de officiële uitslag van de verkiezingen van de Eerste Kamer bekend gemaakt. Het CDA krijgt 21 zetels (nu 23), de PvdA en de VVD elk veertien (nu negentien respectievelijk vijftien), de SP twaalf (vier), de ChristenUnie en GroenLinks elk vier (twee resp. vijf), D66 en de SGP elk twee (drie resp. twee) en de Onafhankelijke Senaatsfractie (OSF) en de Partij voor de Dieren (PvdD) elk een. De OSF had al een zetel in de senaat, de PvdD nog niet. De Partij voor de Vrijheid heeft geen zetels in de Eerste Kamer. Deze partij heeft niet meegedaan aan deze verkiezingen en is ook niet vertegenwoordigd in een van de twaalf provinciale staten.


Voorkeurstemmen
Bij het CDA is de heer Klein Breteler uit Wateringen met voorkeurstemmen gekozen, bij de PvdA mevrouw Sylvester uit Naarden. Bij GroenLinks is de heer Laurier uit Leiden met voorkeurstemmen gekozen, bij de SP de heer Yildirim uit Zwolle. De heer Engels uit Paterswolde is met voorkeurstemmen gekozen voor D66. Bij de overige partijen zijn geen of onvoldoende voorkeurstemmen uitgebracht die kunnen leiden tot een andere samenstelling van hun fracties in de Eerste Kamer.


Installatie
De leden die vertrekken nemen afscheid van de Eerste Kamer op 5 juni 2007, tijdens de laatste vergadering in deze Kamerperiode. Zij blijven echter formeel lid tot de nieuwe leden zijn geïnstalleerd. Dat gebeurt op dinsdag 12 juni 2007, tijdens de eerste vergadering van de senaat in de nieuwe samenstelling.


Voorzitter
Een van de eerste onderwerpen die de nieuwe Eerste Kamer bespreekt is de profielschets van de Voorzitter. Leden die Voorzitter willen worden kunnen zich na deze vergadering verkiesbaar stellen. De verkiezing van de nieuwe Voorzitter vindt plaats op dinsdag 19 juni 2007.
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

jvdg schreef: maar anderzijds ben ik, als rechtgeaarde SGP-er, blij dat de SGP haar tweede zetel mocht behouden.
Ondanks het feit dat dit rekenkundig niet klopt (2 in de 1e en 2 in de 2e kamer).

jvdg, laat ik het nu eens helemaal met je eens zijn !! :wink:
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Nou, de Telegraaf zat er behoorlijk naast met zijn voorlopige uitslag!

SGP'ers, gefeliciteerd met jullie 2e zetel.

En niet vergeten dat die door een lijstverbinding is behaald.

Dat zeg ik niet voor niets. In de provincie Gelderland kreeg de SGP nl. ook een zetel door een lijstverbinding met de ChristenUnie. Van harte gegund!

Toch hoorde de CU-fractie vlak na de verkiezingen tot haar verbijstering de SGP-fractievoorzitter zeggen: Wij geven de voorkeur aan de VVD boven de ChristenUnie in het college van Gedeputeerde Staten.

Helaas voor de SGP maar gelukkig voor Gelderland zijn CDA en PvdA met de CU in zee gegaan en niet met de VVD.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

RD: Kuiper toch in senaat CU

DEN HAAG - Prof. dr. R. Kuiper komt toch in de Eerste Kamer voor de ChristenUnie. Dat bleek donderdag bij de vaststelling van de officiële uitslag van de Eerste Kamerverkiezingen door de Kiesraad.

Eerder zag het er nog naar uit dat mevrouw mr. C. P. van Gastel, de nummer zes op de lijst, door voorkeursstemmen de plek van Kuiper zou innemen. Daarmee zou de CU-fractie in de Eerste Kamer uit twee vrouwen en twee mannen bestaan. De ANP-verkiezingsdienst was ervan uitgegaan dat de drempel om met voorkeursstemmen 25 procent was, dat moest echter 50 procent zijn.

De fractie van de ChristenUnie zal straks bestaan uit fractievoorzitter prof. dr. ir. E. Schuurman, oud-wethouder drs. R. de Boer, mr. E. F. Lagerwerf-Vergunst en Kuiper.

Het GroenLinks-Statenlid Braam in Noord-Holland heeft donderdag bekend dat ze afgelopen dinsdag bij de Eerste Kamerverkiezingen een ongeldige stem heeft uitgebracht. Als gevolg daarvan liep GroenLinks een zetel mis ten gunste van de SP.

Braam zei in een verklaring dat ze erg gespannen was door „omstandigheden van persoonlijke aard” en zich daarom vergiste bij het invullen van haar stembiljet. Daarop raakte ze in paniek en besloot meerdere hokjes in te vullen. Ze realiseerde zich naar eigen zeggen niet wat de gevolgen zouden zijn.

In totaal kregen vijf nieuwe Eerste Kamerleden zo veel voorkeursstemmen, dat zij hoger geplaatsten op de lijst passeerden. Het gaat om de senatoren Klein Breteler (CDA), Sylvester (PvdA), Laurier (GroenLinks), Yildirim (SP) en Engels (D66).

Van de gekozen senatoren is bijna de helft nieuw. Eerste Kamervoorzitter Timmerman-Buck zei zich daarover echter geen zorgen te maken. Ook vier jaar geleden was dat het geval, maar door een goede begeleiding zijn er volgens haar geen problemen ontstaan.

De coalitie van CDA, PvdA en ChristenUnie in de Senaat heeft een krappe meerderheid van 39 zetels behaald. Het CDA heeft 21 zetels, de PvdA 14 en de CU 4. De SGP behoudt haar 2 zetels. De zittende senatoren, mr. G. Holdijk en G. van den Berg, zijn herkozen.
Plaats reactie