Daar gáán we weer........de VVD in crisis??

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9194
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

memento schreef:VVD loopt met Verdonk meer kans op zetelwinst in de volgende verkiezingen. Daar tegenover staat dat Rutte intellectueler is dan Verdonk, die af en toe aardig dom over kan komen (buiten haar 'vakgebied' intergratie en naturalisatie).

Ik denk dat de keuze van de VVD in deze dus het beeld zal geven van de richting die de VVD uitwil, ofwel: Kiest men voor inhoud of populisme. Want laten we wel wezen, Verdonk dankt haar populairiteit toch met name aan het ene issue waar ze goed in is: Allochtonen. Voorderest heb ik weinig zinnigs uit haar mond gehoord...
Mevrouw Verdonk is echt heel goed in het mensen behandelen als beesten of goederen ja. Ze heeft het zelfs voor elkaar gekregen om de SGP een motie tegen haar beleid te laten steunen. Dat is echt een prestatie. Voor de rest geloof ik niet dat ze erg veel leidende kwaliteiten heeft. Maar het gaat me wat ver om te zeggen dat ze goed is op het punt van allochtonen beleid.

Verder ben ik ook van mening dat een partij zich niet te veel van de kiezer moet aantrekken. Ga voor een beleid wat uitvoerbaar is en waarvan je denkt dat het goed is (met het houden aan je verkiezingsbeloften) en kijk dan hoeveel van de kiezers je vertegenwoordigt, maar ga je ideeen niet af laten hangen van hoe Jan met de pet (of in dit geval Jan met het kale hoofd) er over denkt, als hij het niet met je eens is, stemt hij maar ergens anders op.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Verder ben ik ook van mening dat een partij zich niet te veel van de kiezer moet aantrekken. Ga voor een beleid wat uitvoerbaar is en waarvan je denkt dat het goed is (met het houden aan je verkiezingsbeloften) en kijk dan hoeveel van de kiezers je vertegenwoordigt, maar ga je ideeen niet af laten hangen van hoe Jan met de pet (of in dit geval Jan met het kale hoofd) er over denkt, als hij het niet met je eens is, stemt hij maar ergens anders op.
Niet zo'n democratische uitspraak, parsifal. Daarbij moet je bedenken dat veel Rita (of Wilders) stemmers al weet ik niet hoe lang VVD hebben gestemd. Het is absoluut een veel bredere groep dan de kale hoofden die je noemt.

Eigenlijk is het absurd dat de kiezer niet goed vertegenwoordigd is in de partij (de leden). Dit is trouwens bij andere partijen ook steeds meer het geval. Steeds minder mensen, mn jongeren, worden niet meer lid van een politieke partij, maar stemmen wat hun op het moment van de stemming het beste lijkt. Een partij moet nu niet alleen haar leden overtuigen, maar ook de kiezer (en helaas: het niveau wordt er niet hoger op). Misschien kondigt dit wel het einde aan van de politieke partijen zoals we die voor lang hebben gekend (nl. politieke partij met leden).

De grote vraag is natuurlijk waar dit fenomeen door komt. Komt het doordat de partij is weggegroeid bij de kiezer, of omdat de kiezer zelf een mening is gaan vormen? En als het laatste het geval is: Hoe serieus moet je die mening gaan nemen...
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9194
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

memento schreef:
Verder ben ik ook van mening dat een partij zich niet te veel van de kiezer moet aantrekken. Ga voor een beleid wat uitvoerbaar is en waarvan je denkt dat het goed is (met het houden aan je verkiezingsbeloften) en kijk dan hoeveel van de kiezers je vertegenwoordigt, maar ga je ideeen niet af laten hangen van hoe Jan met de pet (of in dit geval Jan met het kale hoofd) er over denkt, als hij het niet met je eens is, stemt hij maar ergens anders op.
Niet zo'n democratische uitspraak, parsifal. Daarbij moet je bedenken dat veel Rita (of Wilders) stemmers al weet ik niet hoe lang VVD hebben gestemd. Het is absoluut een veel bredere groep dan de kale hoofden die je noemt.

Eigenlijk is het absurd dat de kiezer niet goed vertegenwoordigd is in de partij (de leden). Dit is trouwens bij andere partijen ook steeds meer het geval. Steeds minder mensen, mn jongeren, worden niet meer lid van een politieke partij, maar stemmen wat hun op het moment van de stemming het beste lijkt. Een partij moet nu niet alleen haar leden overtuigen, maar ook de kiezer (en helaas: het niveau wordt er niet hoger op). Misschien kondigt dit wel het einde aan van de politieke partijen zoals we die voor lang hebben gekend (nl. politieke partij met leden).

De grote vraag is natuurlijk waar dit fenomeen door komt. Komt het doordat de partij is weggegroeid bij de kiezer, of omdat de kiezer zelf een mening is gaan vormen? En als het laatste het geval is: Hoe serieus moet je die mening gaan nemen...
Democratie houdt voor mij in dat er groepen mensen met verstand van zaken een beleid uitstippelen. De mensen in het land kunnen dan bepalen welke groep de plannen mag gaan uitvoeren (al dan niet in een coalitie). Als de mensen je plannen niet goed vinden dan stemmen ze maar op iemand anders.

In de kamer zou het ook een verademing zijn als partijen er zo over denken. Niet meer om de haverklap om een parlementair onderzoek roepen of proberen de poten onder de stoel van andere partijen uit te zagen, maar gewoon je eigen beleid volgen. CU, SGP en LPF zijn m.i. de enige partijen die daar netjes mee omgegaan zijn de afgelopen jaren (al was de LPF verder een zootje, ze stemden in de kamer niet strategisch).

Ik zie echt niet in waarom dit ten koste van democratie gaat. Het wordt alleen allemaal een stuk duidelijker waar je voor stemt.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Bericht door BJD »

Het moest er een keer van komen....

En nu? naar Wilders??


'Verdonk uit VVD-fractie gezet'
donderdag 13 september 2007 14:17

Nadat de VVD vanmiddag in beraad is gegaan zou Rita Verdonk uit de VVD-fractie zijn gezet. Gisteren uitte zij wederom kritiek op de koers van de partij. Voor fractieleider Mark Rutte was de maat hiermee vol.


'Verdonk is uit de fractie gezet'
Dat melden RTL Nieuws en De Telegraaf. Het bericht is nog niet door de VVD-fractie bevestigd. Volgens VVD-woordvoerder Eric Trinthamer is de vergadering tussen Verdonk en de fractie nog altijd bezig. 'Ze zijn om half twee begonnen en ik kan nog niet bevestigen dat zij de fractie heeft verlaten,' aldus Trinthamer tegen elsevier.nl.

Onzichtbaar
De VVD-politica deed haar uitspraken gisteren tijdens een diner in Utrecht. ‘De VVD is onzichtbaar in het vreemdelingendebat en daar moeten we wat aan doen,’ aldus Verdonk, die door haar partij gevraagd was geen uitspraken meer te doen over het vreemdelingenbeleid.

In juni noemde zij Rutte 'een fatsoenlijke VVD'er, maar niet echt rechts'. Rutte reageerde door te stellen dat Verdonk moet 'ophoepelen' als ze zich niet kan wegcijferen voor de liberale visie.

Voorgrond
Sinds Verdonk de strijd om het lijsttrekkerschap binnen de VVD verloor van Mark Rutte en geen minister van Vreemdelingenzaken meer is treedt ze nog regelmatig op de voorgrond met uitspraken over de het beleid van de VVD en Rutte.

Volgens bronnen was Rutte het nu toch echt zat en wil hij dat Verdonk opstapt. Verdonk gaat nu al eenmansfractie verder, meldt de Telegraaf.

VVD-congres
Het beraad en de opmerkingen van Verdonk komen aan de vooravond van het VVD-congres, dat zaterdag wordt gehouden. Daar staat onder meer het rapport van de commissie-Dekker over de laatste verkiezingen op de agenda.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Verdonk zal ongetwijfeld haar eigen plekje houden... en heeft genoeg draagvlak om een eigen partij te starten. Naar Wilders overstappen zal ze denk ik niet doen. De kans dat de partij zegt: Rutte, jij doet het slecht, we willen Verdonk als leider is ook niet echt reeel. Maar Verdonk mikt hier wel op. Het gaat niet goed onder Rutte en de partij wil ook geen splitsing, dus misschien is de enige kans om de VVD bij elkaar te houden wel om Rutte aan de kant te zetten. Maar dan moet het congres hem wel laten vallen. Anywayz, Verdonk heeft een hoop kiezers getrokken, meer dan Rutte misschien wel... dus ze heeft een hoop macht en zet nu de boel op scherp. Wat er ook gebeurt, het is nooit goed voor de VVD. Als de VVD in tweeen wordt gesplitst wordt het liberale denken wel heel erg versplinterd. Als Verdonk leider wordt levert dat wel stemmen op maar raken ze denk ik ook een deel van de stemmen kwijt. Het enige gunstige is dat dat voor Wilders weer minder gunstig zou zijn, die kan dan wel eens stemmen kwijtraken.
Laatst gewijzigd door Marnix op 13 sep 2007, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Ik denk dat er een lijst RITA komt.

Rechts Initiatief Tegen Andersdenkenden.

of zoiets.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Bericht door BJD »

In ieder geval. Het rommelt behoorlijk bij de VVD.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Precies. Verdonk is er echt uitgezet inmiddels, teletekst bevestigt het. Ben benieuwd. Zal best een eenmansfractie kunnen worden, krijgt ze het de komende tijd wel heel druk. Maar bij nieuwe verkiezingen kan ze minstens zo groot blijven als de VVD, die nu echter vast wel flink moet gaan inleveren... Kunnen ze samen een stuk of 20-25 zetels verdelen :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Adorote

Bericht door Adorote »

Hulde voor Rita Verdonk.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Bericht door BJD »

Toch kan ik mij niet aan de indruk ontrekken dat Verdonk handelt uit naiviteit. Ze overziet de gevolgen niet van haar uitspraken. Dit is volgens mij geen bewuste strategie.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Bericht door BJD »

Inmiddels heeft Wilders ook gereageerd. HIj wil een gesprek aan gaan. Verdonk vind dat geen optie..

Dat zou volgens mij ook het einde van PVV opleveren. Twee van die kemphanen bij elkaar..

Wilders flirt met Verdonk
Uitgegeven op donderdag 13 september 2007 om 16:31:49, bijgewerkt om 16:39:39

(Novum) - PVV-leider Geert Wilders wil graag een gesprek met Rita Verdonk. Dat zei hij donderdag in een reactie op het besluit van de VVD-fractie om de oud-minister voor Integratie uit de fractie te zetten.

Hij vindt het jammer dat Verdonk voor de laatste Kamerverkiezingen niet samen met hem een partij heeft opgericht. "We hadden samen een partij kunnen oprichten die de VVD vermorzelt."

Wilders stapte eerder zelf uit de VVD-fractie en spreekt als 'ervaringsdeskundige'. "Het is een moeilijke tijd voor haar. Het is heel moeilijk om iets te verlaten waar je jarenlang heel hard voor hebt gewerkt."

Verdonk heeft inmiddels aangegeven dat ze niet overstapt naar de PVV van Geert Wilders. Voor Verdonk zijn er twee opties, stelde zij donderdagmiddag: een eigen beweging oprichten of uit de politiek stappen. Wilders betreurt het dat Verdonk al op voorhand de deur dichtgooit.
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

Wel slim van de VVD.
Nog lang geen verkiezing, de lastpak er nu uit en over drie jaar is iedereen haar weer vergeten.
Uit het oog uit het hart geld ook in deze.

Hoe eens of oneens je het ook met haar bent, ze moet nu maar eens voor haar man gaan zorgen :wink:
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

BJD schreef:In ieder geval. Het rommelt behoorlijk bij de VVD.
Het rommelt ook bij de SP, bij de PVDA wordt het ook onrustig, en na de zaak van de Amsterdamse CU'ster Lont , ook wat onrust bij de CU.

Wat een weldadige rust bij de SGP :!: :wink:
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Bericht door BJD »

geledu schreef:
BJD schreef:In ieder geval. Het rommelt behoorlijk bij de VVD.
Het rommelt ook bij de SP, bij de PVDA wordt het ook onrustig, en na de zaak van de Amsterdamse CU'ster Lont , ook wat onrust bij de CU.

Wat een weldadige rust bij de SGP :!: :wink:
Dat krijg je met vrouwen op je lijst :wink:
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11410
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

Adorote schreef:Hulde voor Rita Verdonk.
Hulde aan Mark Rutte.
Plaats reactie