Daar gáán we weer........de VVD in crisis??

Petrus

Daar gáán we weer........de VVD in crisis??

Bericht door Petrus »

Daar gáán we weer......is de VVD weer aan het begin van de zoveelste crisis binnen de partij? Het begint er weer aardig op te lijken, zie onderstaand artikel uit de Volkskrant van vandaag!!!

=======

VVD vreest nieuwe leiderschapscrisis
Van onze verslaggever


DEN HAAG - De VVD vreest een nieuwe strijd om het leiderschap van de partij tussen minister Verdonk (Vreemdelingenzaken) en fractievoorzitter Rutte. Het grote aantal voorkeurstemmen (620.555) dat de minister bij de verkiezingen kreeg, ondergraaft de positie van Rutte. Verdonk maakt vandaag bekend of ze het leiderschap zal opeisen.


Maandagavond laat raadpleegde Verdonk diverse liberalen over haar strategie. Naar verluidt hebben minister Kamp van Defensie en oud-partijleider Bolkestein haar afgeraden de macht te claimen. Betrokkenen spraken over een ‘zeer ontvlambare’ situatie.

Met haar voorkeurstemmen is Verdonk – de nummer 2 op de VVD-lijst – goed voor bijna tien zetels. Lijsttrekker Rutte kreeg 553.200 stemmen, ruim acht zetels. Het is voor het eerst in de parlementaire geschiedenis dat de nummer 2 meer stemmen krijgt dan de lijstaanvoerder. Daarnaast heeft Verdonk de meeste voorkeurstemmen gekregen die ooit zijn uitgebracht.

De minister toonde zich overrompeld door dit dubbele succes. ‘Ik ben er stil van. Het is ongelooflijk’. Ze wilde het resultaat en de gevolgen een dagje laten bezinken. Vlak voor de zomer werd zij nipt verslagen door Rutte in de verkiezing onder VVD-leden voor het leiderschap.

Rutte noemde het ‘een prestatie van formaat’ dat Verdonk zoveel kiezers achter zich heeft gekregen. ‘Echt heel knap dat iemand met zo’n moeilijke portefeuille zo’n succes heeft. De burger zegt: petje af, well done. Ik zie het als een belangrijk signaal naar de kabinetsformatie: we moeten niet morrelen aan het asielbeleid.’

Dat Verdonk hem overklast in populariteit ziet Rutte niet als een nederlaag. Hij verbindt er ook geen consequenties aan. ‘De leden hebben mij als lijsttrekker gekozen. De fractie heeft mij vorige week tot fractievoorzitter herkozen, inclusief Verdonk. Daar houd ik aan vast.’

Vice-fractievoorzitter Schippers verwacht evenmin een nieuwe strijd in haar partij. ‘We gaan niet weer eens ouderwets gezellig over het leiderschap zitten ruziën.’

Anderen in de partij denken wel dat Verdonk haar overwinning wil verzilveren. Verdonk kan het partijbestuur verzoeken een ledenraadpleging uit te schrijven. Ook afdelingen kunnen dat doen; minimaal tien van de ruim vierhonderd afdelingen moeten er dan om vragen.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

VVD loopt met Verdonk meer kans op zetelwinst in de volgende verkiezingen. Daar tegenover staat dat Rutte intellectueler is dan Verdonk, die af en toe aardig dom over kan komen (buiten haar 'vakgebied' intergratie en naturalisatie).

Ik denk dat de keuze van de VVD in deze dus het beeld zal geven van de richting die de VVD uitwil, ofwel: Kiest men voor inhoud of populisme. Want laten we wel wezen, Verdonk dankt haar populairiteit toch met name aan het ene issue waar ze goed in is: Allochtonen. Voorderest heb ik weinig zinnigs uit haar mond gehoord...
Petrus

Bericht door Petrus »

Rita in haar uppie méér dan wegloper Wilders, dat geeft aan dat "de" kiezers een rechtsere en hardere koers op dit punt willen, en dat zij daartoe de huidige Minister méér de juiste persoon vinden dan de slappe hap van Rutte.

Ik kan met ze meevoelen, want ik zie méér in mevrouw Verdonk dan in mijnheer Rutte als koersbepaler van de VVD.

Laten we hopen dat het niet opnieuw een over-straat-rollebollende-bende-VVD'ers gaat worden. Dat zou de partij zéér schaden. (hoe weinig ik ook met het gedachtengoed op heb, dit hebben ze niet verdient!)
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Beetje rare reactie van Rutte dat deze voorkeur voor Verdonk aantoont dat maatschappelijk het beleid van Verdonk/kabinet breed wordt gedragen. Deze voorkeurstemmen betreffen immers uitsluitend VVD stemmers.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Tja, ik mis wel een nuancering. Ik ken ook een hoop mensen die zeiden: Ik stemde vaak VVD maar doe dat nu niet omdat ik op geen enkele manier met Verdonk in verband gebracht wil worden of haar wil steunen. Verdonk krijgt veel stemmen, maar Verdonk heeft ook een flink aantal kiezers afgestoten, die anders op Rutte gestemd hadden. Ik denk dat zonder Verdonk erbij, Rutte flink wat meer stemmen had gehad, ongeveer evenveel als Verdonk er nu in totaal krijgt.

En tja, de verdeeldheid bij de VVD tussen rechts en wat minder rechts was allang duidelijk toch?
Laatst gewijzigd door Marnix op 29 nov 2006, 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Petrus

Bericht door Petrus »

jvdg schreef:Beetje rare reactie van Rutte dat deze voorkeur voor Verdonk aantoont dat maatschappelijk het beleid van Verdonk/kabinet breed wordt gedragen. Deze voorkeurstemmen betreffen immers uitsluitend VVD stemmers.
Nee, jvdg, die stemmen kwamen heus niet alleen van VVD'ers....ze kwamen zélfs van centrum, centrum-rechts en centrum-links af!!

Op zich een zéér opmerkelijk gegeven (afkomstig van een onderzoeksbureau naar het stemgedrag over de partijen heen naar individuen gemeten (wat stémde u bij de vorige verkiezingen en op wie, wat heeft u nú gestemd en op wie, bent u lid van een politieke partij en zo ja van welke, zo nee wat heeft u altijd al gestemd))
Laatst gewijzigd door Petrus op 28 nov 2006, 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Rutte probeert onverschillig te zijn, maar komt op mij erg naïef over als hij elders zegt:"ik heb er geen seconde aan gedacht dat de leidersdiscussie weer zou oplaaien".

Hij hoeft zich niet van ieder probleem wat aan te trekken, maar als Rutte zo duidelijk aangeeft dat hij nog in de 'ontkenningsfase' zit, heb ik weinig hoop op zijn probleemoplossend vermogen....
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Petrus schreef:
jvdg schreef:Beetje rare reactie van Rutte dat deze voorkeur voor Verdonk aantoont dat maatschappelijk het beleid van Verdonk/kabinet breed wordt gedragen. Deze voorkeurstemmen betreffen immers uitsluitend VVD stemmers.
Nee, jvdg, die stemmen kwamen heus niet alleen van VVD'ers....ze kwamen zélfs van centrum, centrum-rechts en centrum-links af!!

Op zich een zéér opmerkelijk gegeven (afkomstig van een onderzoeksbureau naar het stemgedrag over de partijen heen naar individuen gemeten (wat stémde u bij de vorige verkiezingen, wat heeft u nú gestemd, bent u lid van een politieke partij en zo ja van welke, zo nee wat heeft u altijd al gestemd))
Dar waren er zeker geen honderdduizenden. Het betreft grotendeels stemmers uit het "VVD milieu". (zie ook de analyses via Ferry Mingelen)
Petrus

Bericht door Petrus »

Het ontbreekt hem aan enige realiteitszin op dit moment.
Petrus

Bericht door Petrus »

jvdg schreef:
Petrus schreef:
jvdg schreef:Beetje rare reactie van Rutte dat deze voorkeur voor Verdonk aantoont dat maatschappelijk het beleid van Verdonk/kabinet breed wordt gedragen. Deze voorkeurstemmen betreffen immers uitsluitend VVD stemmers.
Nee, jvdg, die stemmen kwamen heus niet alleen van VVD'ers....ze kwamen zélfs van centrum, centrum-rechts en centrum-links af!!

Op zich een zéér opmerkelijk gegeven (afkomstig van een onderzoeksbureau naar het stemgedrag over de partijen heen naar individuen gemeten (wat stémde u bij de vorige verkiezingen, wat heeft u nú gestemd, bent u lid van een politieke partij en zo ja van welke, zo nee wat heeft u altijd al gestemd))
Dar waren er zeker geen honderdduizenden. Het betreft grotendeels stemmers uit het "VVD milieu". (zie ook de analyses via Ferry Mingelen)
Jij memoreerde aan het feit dat het "immers uitsluitend VVD-stemmers" betreft. Dat beeld wilde ik even rechtzetten.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Petrus, waarom duurt het vier weken voordat jullie een internet aansluiting hebben. Wekerom is toch zekker al opgestoten in de vaart der volkeren?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Laten we ook niet vergeten dat Rutte door de VVD-leden is gekozen als lijsttrekker. Als ze nu Rita zouden benoemen tot voorzitter, negeren ze het meerderheidsoordeel van de VVD-leden ten voordeelle van de kiezer, wat waarschijnlijk gaat leiden tot een groot aantal leden wat hun lidmaatschap van de VVD op gaat zeggen...
Petrus

Bericht door Petrus »

jvdg schreef:Petrus, waarom duurt het vier weken voordat jullie een internet aansluiting hebben. Wekerom is toch zekker al opgestoten in de vaart der volkeren?
Op het moment dat de telefoonaansluiting dáár actief is, kan ik pas een internet-account gaan aanvragen/bestellen. En dát duurt dus 3 tot 4 weken (zeker nu de Kerstdagen in die periode vallen), dus vanaf de 11e gerekend................dan is de telefoonlijn daar actief.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Petrus schreef:
jvdg schreef:Petrus, waarom duurt het vier weken voordat jullie een internet aansluiting hebben. Wekerom is toch zekker al opgestoten in de vaart der volkeren?
Op het moment dat de telefoonaansluiting dáár actief is, kan ik pas een internet-account gaan aanvragen/bestellen. En dát duurt dus 3 tot 4 weken (zeker nu de Kerstdagen in die periode vallen), dus vanaf de 11e gerekend................dan is de telefoonlijn daar actief.
Nou, dan wens ik je heel veel suc6. Ik hoop dat je nog ergens een adresje hebt waar je ons af en toe kan komen bezoeken. :wink:
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Petrus schreef:
jvdg schreef:Petrus, waarom duurt het vier weken voordat jullie een internet aansluiting hebben. Wekerom is toch zekker al opgestoten in de vaart der volkeren?
Op het moment dat de telefoonaansluiting dáár actief is, kan ik pas een internet-account gaan aanvragen/bestellen. En dát duurt dus 3 tot 4 weken (zeker nu de Kerstdagen in die periode vallen), dus vanaf de 11e gerekend................dan is de telefoonlijn daar actief.
Verdraaid nog aan toe!!!! Hoe moet het dan de komende periode verder met Refoforum???? :cry: :cry: :?:
I.v.m. hiermee lijkt mij een spoedprocedure van toepassing!!
Plaats reactie