De islam in huis

Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

De islam in huis

Bericht door Billy »

Wie is er gisteravond op het SGP congres in de Meern geweest : De islam in huis" ?

Wat vonden jullie van het debat en van de sprekers?

Ik vond het een mooie avond met een open einde...........

En de weinige kritiek van Arabist Jansen deel ik, de nota gelezen hebbend.



Geen partij heeft zo’n goede islamnota” Redactie politiek



DE MEERN - Een liefdeloos schrijfsel dat zich onnauwkeurig uitlaat over de islam. Dat vindt ir. R. Bal van het Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO) van de notitie over de islam die de SGP vrijdag presenteerde. „Pijnlijk. Ik heb nog liever Hirsi Ali dan de SGP.” Precies omgekeerd luidt het oordeel van arabist prof. J. J. G. Jansen. „Geen enkele partij heeft zo’n degelijke studie over de islam. Klasse!”

Als het de bedoeling van de SGP was vrijdagavond debat te ontlokken door ruimte te geven aan tegengestelde meningen, dan is die opzet ruimschoots geslaagd. Centraal op deze druk bezochte bijeenkomst stond een notitie van SGP-fractiemedewerker E. J. Brouwer, getiteld ”De islam in huis”. Daarin probeert de partij stelling te nemen ten aanzien van de islam.

Belangrijke gedachte in de notitie is dat de islam als religie gevaarlijke elementen in zich bergt, licht SGP-Kamerlid Van der Staaij toe. „Dat moslimterroristen hun religie gebruiken ter rechtvaardiging van hun daden, mag ons genoeg zijn. Te zeggen dat je met elke religie goed én kwaad kunt, is je persen in het keurslijf van het gelijkheidsdenken, maar doet geen recht aan de feiten.”

Concrete voorstellen die de SGP daarom doet, zijn het daadkrachtig optreden tegen het zaaien van haat in moskeeën, een consequente aanpak van „veelvoorkomend” antisemitisme in islamitische kring en de screening van uit het buitenland afkomstige imams op hun antecedenten.

Bal, vertegenwoordiger van zo’n 600.000 moslims in Nederland, reageert geschokt op de inhoud van de notitie. „In Nederland praten wij zorgvuldig over anderen. U doet dat niet. Waar is bij u de naastenliefde? Ik heb dit boek aan anderen laten lezen. „Het doet pijn”, zeiden zij. Heel veel moslims herkennen zich hier volstrekt niet in.”

Bal geeft aan nog liever Hirsi Ali te hebben dan de SGP. „Omdat moslims de bescherming van onze grondwet hebben, gaat u ze verdragen. Maar wat u echt wil, blijkt uit de opstelling van uw lokale politici.”

De CMO-vertegenwoordiger heeft veel moeite met de aandacht die begrippen als sharia en jihad in de SGP-studie krijgen. Die zaken zijn niet kenmerkend voor de gemiddelde moslim, meent hij. „In de meeste landen waarin moslims de meerderheid hebben, geldt de sharia niet. En de jihad heeft niets religieus in zich. Het is een oorlog ter verdediging van een staat.”

Arabist Jansen is het grotendeels oneens met de benadering van Bal. „Ik sta verbaasd als ik moslims hoor zeggen dat de sharia niets zegt over ongelovigen. De sharia staat bol van uitspraken over niet-moslims. Dit soort ontkenningen maakt mij zeer argwanend. Weet men het nu niet of bedriegt men de boel? In beide gevallen hebben we een groot probleem.”

Dat de jihad door veel moslims uitgelegd wordt als een innerlijke strijd, ontkent hij niet. „Natuurlijk, daarom zit meneer Bal hier ook niet aan tafel met zijn mitrailleur te spelen. Maar het gaat om dat kleine groepje dat de jihad ziet als een license to kill. Daar kunnen we met recht bang voor zijn.”

Over de SGP-studie oordeelt Jansen compleet anders dan Bal. „Ik ken geen politieke partij die zo’n gedegen studie maakte van de islam. Diepgravend, feitelijk grotendeels correct, kritisch. Daar kan niemand aan tippen.”

Jansen heeft maar een punt van kritiek. „U gaat mee in de gedachte dat we een eind opschieten als we de gematigde moslims meer macht geven. Die stelling is werkelijk op niets gebaseerd. Gematigden hebben geen enkele invloed op radicale moslims en zullen dat ook niet krijgen. Zelf weten ze dat en dat bewijst hun geraffineerdheid. Het is zeer de vraag hoe gematigd zij in hun hart werkelijk zijn.”

In de pauze licht de arabist zijn kijk op de zogeheten gematigden nog even toe. „Dat keurige openingswoord van vanavond door die dominee -Hoe heet ’ie ook alweer? Ja, Van Heteren, ja!-, zulke respectvolle taal naar andersdenkenden vindt je in moskeeën niet. Daar gaat het van christenhonden, Jodenzwijnen en brandhout voor de hel. Dat is een heel ander cultureel peil.”



© Reformatorisch Dagblad
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Wat is er nou zo goed aan die nota -behalve dat er goede studie is gedaan en dat Ds van Heteren zich respectvol uitdrukt?
Waar staat de SGP dan voor t.a.v. de Islam en moslims?
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Miscanthus schreef:Wat is er nou zo goed aan die nota -behalve dat er goede studie is gedaan en dat Ds van Heteren zich respectvol uitdrukt?
Waar staat de SGP dan voor t.a.v. de Islam en moslims?
ND vandaag:

SGP: moslim volwaardige burger

van onze redactie politiek

DE MEERN - De SGP wil moslims en hindoes niet als tweederangs burgers behandelen. ,,Elke burger, van welke gezindheid ook, heeft recht op zijn eigen geloofsopvatting en is volwaardig burger.''


Moslims en christenen staan naast elkaar, stelt de partij. ,,Dat stempelt de houding van ons als christenen tegenover aanhangers van andere religies.'' Er is maar één verschil. Dat is dat de ,,God van de Bijbel aan Zijn kerk en volgelingen de ene waarheid heeft geopenbaard: Jezus Christus.''

Zo luiden de centrale stellingen in het gisteravond gepresenteerde rapport 'De islam in huis. Een politieke positiebepaling'. De notitie is geschreven door drs. Evert Jan Brouwer, medewerker van de SGP-fractie in de Tweede Kamer. De aanleiding voor de positiebepaling is tweeërlei. In veel debatten, of het nu gaat om discriminatie, antisemitisme, godsdienstvrijheid, buitenlandse politiek en terrorismebestrijding, komt de positie van de islam in het publieke leven om de hoek kijken. Verder heeft de SGP er de laatste jaren last van dat onder de noemer van 'fundamentalisme' (radicale) moslims en orthodoxe christenen over één kam worden geschoren.

Hoewel de SGP moslims in Nederland als volwaardige staatsburgers ziet, behoudt de partij zich het recht voor grenzen te stellen aan de invulling van die geloofsopvatting in de publieke ruimte. Te denken valt aan de bouw van een moskee en de gebedsoproep vanaf de minaret.

De SGP, zegt de schrijver van de notitie, wil theocratische politiek bedrijven. Dat is het streven naar een bestel waarin de overheid zich laat leiden door het Woord van God. Daarbij heeft de SGP een ,,duidelijke voorkeur'' voor een democratisch stelsel om die theocratische doelstelling dichterbij te brengen. In een democratie vindt het debat plaats via overtuiging en overreding en wordt geweld principieel afgewezen.

De SGP vindt dat ,,om principiële en historische redenen de islam in Nederland niet eenzelfde bescherming mag genieten als het christendom.'' De partij is dan ook tegen volledige godsdienstvrijheid en hanteert het beperktere begrip 'gewetensvrijheid'.

De schrijver erkent dat het onderscheid tussen de beide begrippen soms lastig te maken is. De notitie bepleit dat er ruimte moet worden geboden aan moslims om eigen keuzes te maken. In elk geval moet worden voorkomen dat het ,,stellen van grenzen aan de godsdienstvrijheid leidt tot maatschappelijke conflicten''. Artikel 36 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis (NGB), wijst erop dat de overheid ervoor moet zorgen dat de rust in de samenleving wordt bevorderd. ,,Theocratische initiatieven mogen er dus niet toe leiden dat er een einde komt aan een stil, gerust en geordend leven in ons land.''

De SGP neemt nadrukkelijk afstand van elke poging om met geweld andersgelovigen tot het christendom te bekeren. Daarmee verschilt het christendom principieel met de islam. De islam kent geen machtenscheiding, kerk en staat worden niet onderscheiden. Daardoor is het mogelijk dat ,,godsdienst een zaak van geweld wordt''.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Wim Anker »

[urlhttp://www.ad.nl/buitenland/zelfs-radicaliseri ... ~a5cde429/[/url]

:bobo

Arme kinderen. Arm Nederland. Met leiders als kinderen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ad Anker »

Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

ws. zijn de juffen hun eigen schoolpleintijd vergeten.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

Ik zie nog wel uit naar de theologische bezinning die hierbij past ;)
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Wim Anker »

eilander schreef:Ik zie nog wel uit naar de theologische bezinning die hierbij past ;)
Bereid uw huis, want gij zult sterven.
En nee, dit is geen spot of een geintje.
De reactie van o.a Herman gaat velen het leven kosten.

Ik zag ook een videootje langs komen waarin kinderen met speelgoedwapens voor joden sprongen en pief,paf jij dood riepen. De moeders stonden aan de kant erom te lachen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De Islam in Huis

Bericht door eilander »

Ik ben het zeer met je eens, Wim. Bericht wel even verplaatst, omdat het wel goed is om wat verder op in te gaan.
Vanmorgen hoorde ik dit ook, en ik vond het zeer zorgelijk.

Zorgelijk vond ik ook dat wat je steeds hoort over Barcelona. Dat zijn deze twee dingen:
(1) 'het zijn niet alle moslims, het overgrote deel is heel normaal en ingeburgerd en verafschuwt dit...'
en los daarvan het volgende:
(2) 'deze jongens die de aanslag pleegden waren heel gewone jongens, heel vriendelijk en toegankelijk...'

Stel nu dat je deze twee berichten eens zou combineren...
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

Wim Anker schreef: De reactie van o.a Herman gaat velen het leven kosten.
Uiteraard. In de gewaardeerde bijdragen van Dia over de eindtijd gaat het daar voortdurend over. Ik kan daar geheel mee instemmen. Want hier zijn krachten aan het werk die de jouwe en de mijne te boven gaan.

Het enige waar ik niet aan wil meewerken is stennisschopperij. Dan past een nuancerende opmerking om ons nuchter te houden. Maar dat blijkt aan jou doorgaans niet besteed.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

Wellicht toch wat meer uit lijfsbehoud dan uit principe.
In een preek van ds. Veenendeel, ik meen vorige week, hoorde ik de vrees van deze ds. dat de Islam en de RKK wel eens een monsterverbond zouden kunnen smeden. Voor de volledige context, zie preek op Prekenweb.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: De Islam in Huis

Bericht door parsifal »

Dit is inderdaad heel zorgelijk. Hier moet wat aan gedaan worden, maar de vraag is hoe?
Bij kinderen kan nog veel gedaan worden (vooral door kinderen te dwingen samen te werken met kinderen buiten "hun groep" - al zal dat vanzelf consequenties hebben voor Christelijke scholen).
Ouders die kinderen regelmatig thuishouden van school kunnen trouwens toch al behoorlijk aangepakt worden?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De Islam in Huis

Bericht door Mara »

Op de prot. chr. school waar mijn kinderen zaten, zag je een toename van het aantal allochtone leerlingen. Zo had mijn dochter een Marokkaans en een Turks vriendinnetje, de laatste had een Nederlandse moeder!
Maar het opmerkelijke was dat het Marokkaanse meisje heel vriendelijke, goed ingeburgerde zorgzame ouders had.
Voorbeeld: als dit meisje de hele middag bij ons speelde, belde moeder halverwege of het allemaal goed ging en of ze ze echt later niet op moest halen, ipv dat wij haar brachten?
Het Turkse meisje moest persé halal eten en vroeg bij alles: zit hier varken in?
En op feestjes meldde ze de andere kinderen die smikkelden van een frikadel of kroket: jullie gaan allemaal naar de hel, en ik niet.
Het gevolg was dat zij niet meer gevraagd werd. De moeder vond het allemaal wel meevallen, want bij opa en oma (haar ouders) hoefden ze niet aan te komen "met die flauwekul", dus het meiske at daar gewoon een karbonade en ham op haar brood.

Er waren meer Nederlandse moeders met een buitenlander getrouwd en juist deze moeders waren het fanatiekst.
In de ouderraad - waar ik destijds ook in zat - stemden zij tegen de kerstviering op school, vóór een suikerfeestviering, de weekopening - sluiting moest afgeschaft worden.

DAT is misschien een onderschat gevaar. Men denkt misschien, ach, dit kind heeft een Nederlandse ouder, die zal toch echt de boel stabiliseren. En dat is dus niet altijd zo.
En wijs zo'n kind niet terecht op straat, zeker als je vrouw bent, want je krijgt s'avonds de halve familie aan je deur, met alle gevolgen van dien.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De Islam in Huis

Bericht door eilander »

... en het bizarre is dus dat het lieve, ingeburgerde Marokkaanse meisje als ze 20 is, zo'n aanslag pleegt.
Bij wijze van spreken natuurlijk, maar om het even op scherp te zetten.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De Islam in Huis

Bericht door Mara »

eilander schreef:... en het bizarre is dus dat het lieve, ingeburgerde Marokkaanse meisje als ze 20 is, zo'n aanslag pleegt.
Bij wijze van spreken natuurlijk, maar om het even op scherp te zetten.
Het stond al op scherp. Juist doordat je dit ziet.
M.a.w. waar je het van verwacht (achterstandswijk, jongeren onder de radar) hoeft het niet te gebeuren.
Er zijn ook voorbeelden van Nederlandse meisjes die geradicaliseerd zijn!

Lees dit artikel in Trouw maar eens, uit 2005!
Fanatiek neo moslims van Nederlandse bodem


Wat mij trof was het verhaal van een Nederlandse vader over de metamorfose van zijn dochter. Hij sprak openhartig over de bekering van zijn dochter tot de islam. Heel koel en zonder emotie in zijn stem vertelde hij over haar innige omhelzing van de orthodoxe moslimregels. Zo komt zij op feestdagen niet bij haar familie langs, omdat ze daar alcohol drinken. Daarnaast wil zij met haar drie ooms, die homo zijn, niet aan één tafel zitten. Volgens haar leiden westerlingen, die alcohol drinken en op hetzelfde geslacht vallen, een zondig leven en zullen zij branden in de hel.
Daarmee is zij roomser dan de paus. Ze komt alleen bij haar vader op bezoek als zij haar zin krijgt. Een compromis is uitgesloten.

Deze vader weet het inmiddels.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie