Toekomst geen christelijk /reformatorisch onderwijs meer ?

mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Toekomst geen christelijk /reformatorisch onderwijs meer ?

Bericht door mayflower »

De laatste tijd hoor ik het steeds meer dat vanuit de politiek, men het christelijke onderwijs (zoals basischolen) wilt afschaffen. SP & de partij van Peter R. de Vries zijn er heel stellig in. Religie hoort niet thuis op school, en als men islamitische scholen weg wilt doen (ivm integratie), dan geld dit ook voor het christelijk onderwijs.

Ik vind maak me hier wel zorgen over. Ons dochtertje is 1.5 jaar oud, en mijn vrouw en ik verlangen er naar om haar in de toekomst naar een christelijke/reformatorische school te sturen.

Weet iemand hier meer van, en in hoevere moeten we dit serieus nemen ? Mocht het zo zijn dat christelijke scholen geen subsitie meer krijgen uit Denhaag, zal er dat wel mogelijk zijn dat er prive christelijke scholen komen, wat natuurlijk wel betekend dat hier een behoorlijke prijskaartje aan vast zit.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Bijzondere school of openbare school?

Het wordt tijd dat de overheid haar schoolvisie wijzigt. Zelf wil ik pleiten voor allemaal bijzonder scholen. Daarmee wil ik aangeven dat elke grondslag bijzonder is. Er is niet zoiets als neutraliteit. Ook seculier onderwijs is bijzonder en onderscheidt zich dus van andersoortig onderwijs, zoals christelijk / islamitisch etc.

Wat is mijn voorstel? Wel, dat iedere school zich 'bijzonder' noemt en vervolgens aangeeft waarmee ze zich onderscheidt van andere bijzondere scholen. Je krijgt dan:

bijzondere scholen, op openbare [seculiere] grondslag;
bijzondere scholen, op christelijke grondslag;
bijzondere scholen, op ......

Dit voorstel geeft nadrukkelijk niet weer, wat ik zelf zou willen. Nee, dat niet. Wel geeft het volgens mij weer het maximaal haalbare.
Gebruikersavatar
Eppie
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 mar 2004, 02:28

Re: Toekomst geen christelijk /reformatorisch onderwijs meer

Bericht door Eppie »

mayflower schreef:De laatste tijd hoor ik het steeds meer dat vanuit de politiek, men het christelijke onderwijs (zoals basischolen) wilt afschaffen. SP & de partij van Peter R. de Vries zijn er heel stellig in. Religie hoort niet thuis op school, en als men islamitische scholen weg wilt doen (ivm integratie), dan geld dit ook voor het christelijk onderwijs.

Ik vind maak me hier wel zorgen over. Ons dochtertje is 1.5 jaar oud, en mijn vrouw en ik verlangen er naar om haar in de toekomst naar een christelijke/reformatorische school te sturen.

Weet iemand hier meer van, en in hoevere moeten we dit serieus nemen ? Mocht het zo zijn dat christelijke scholen geen subsitie meer krijgen uit Denhaag, zal er dat wel mogelijk zijn dat er prive christelijke scholen komen, wat natuurlijk wel betekend dat hier een behoorlijke prijskaartje aan vast zit.
Het zal in een steeds meer seculerende wereld de toekomst zijn, dat wil je christelijk onderwijs, verantwoord werk en openlijk je geloof belijden je daarvoor offers moet brengen. In de eerste plaats financiële maar later ook je vrijheid. God verhoede het maar ik ben niet optimistisch. Het laatste zal ik misschien niet meemaken, mijn kinderen en [mogelijke] kindskinderen wel vrees ik. Offers die gebracht zullen worden zullen ook de scheiding teweeg brengen tussen echt en schijngeloof.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Ik denk dat dat het in zo'n vaart zal lopen, en dat je dochtertje in ieder geval nog wel christelijk onderwijs zal kunnen krijgen.

Ik ben zelf groot voorstander van christelijk basisonderwijs... Hoewel ik vind dat middelbaar onderwijs beter breed christelijk of zelfs niet niet-christelijk kan zijn, omdat het denk ik ook niet goed is een kind te lang alleen in het beschermde christelijke wereldje te laten.... voor veel mensen is de stap naar beroepsonderwijs (of van christelijk onderwijs naar werk) erg groot/moeilijk anders.
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Zelf werk ik op het voortgezet onderwijs. Als ik zie hoe jongeren op school zijn dan is het volgens mij heel goed om basisonderwijs en voorgezet onderwijs op een christelijke/reformatorische grondslag te hebben.
Het hoger onderwijs op christelijke of reformatorische grondslag vind ik grote onzin. We kunnen ze altijd wel aan de hand houden. Ze moeten een keer leren om in de wereld te staan en volgens mij is het beste moment na het voortgezet onderwijs.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Hm... ik zit op de Christelijke Hogeschool Ede :D

Ook zo'n lekker beschermd wereldje ;) Maar die 4 jaar werkervaring scheelt wel weer, en je hebt er ook niet-christenen op school, en allerlei verschillende geloofsopvattingen.... dat zet je ook wel aan het denken.

Daarom vind ik "eigen" basisonderwijs prima, voortgezet onderwijs zie al liever breed christelijk zodat het wel christelijk is, maar mensen er wel nadenken over dingen, met elkaar er over praten en zo.... het zelf ontwikkelen van een visie en niet alleen weten wat je gelooft, maar ook waarom, is namelijk wel heel belangrijk, ook als je in de wereld komt te staan als christen!
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Als Deuteronomium 6 meer inhoud had, voor ons allemaal, dan hadden we misschien deze discussie niet gehad.
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

ndonselaar schreef:Als Deuteronomium 6 meer inhoud had, voor ons allemaal, dan hadden we misschien deze discussie niet gehad.
Dit bijbelgedeelte heeft voor mij ook veel inhoud. Ik werk niet voor niks in het reformatorisch voorgezet onderwijs!
Maar dit bijbelgedeelte geldt in het bijzonder voor de opvoeding door ouders en voor de kerk. Daarnaast is het ook van toepassing op scholen maar dat is niet het belangrijkste.
Weet je wat ik veel zie? Men vindt het ideaal dat er christelijk onderwijs is. Dan hoeft men thuis er minder aan te doen. Fout!

Hoe zou jij dit bijbelgedeelte dan toe willen passen? Zo lang mogelijk beschermend opvoeden?
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

Ik ben zaterdagavond naar een jongerendebat geweest. Een van debatten die gevoerd werd ging over het afschaffen van vrijheid van onderwijs en daarmee dus het bijzonder onderwijs. Men pleitte dan voor een 'neutraal' onderwijs waarin een aantal zaken belicht belicht werden en de leerling zelf kon kiezen wat zijn levensbeschouwing werd!!

Neutraal onderwijs is mijnsinziens een illusie. Wie is er neutraal? niemand toch? Iedereen heeft toch zn persoonlijke mening? dat geld dus ook voor onderwijsgevenden. En bewust of onbewust zal een onderwijsgevende zijn persoonlijke mening toch opdringen, zij het in meerdere of mindere mate. Het is dus onhaalbaar!! Net als het absolute communisme; volledige gelijkheid; ideaal toch?? maar in de praktijk onhaalbaar. zo ook neutraal onderwijs; theoretisch mag het misschien leuk klinken; in de praktijk is onhaalbaar!!

M.v.Grt, AJ
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Op de website van de Onderwijsbond CNV stond pas een aardig artikel:

http://www.ocnv.nl/basisondw/nieuws/oni ... l?id=33520
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

kridje schreef:
ndonselaar schreef:Als Deuteronomium 6 meer inhoud had, voor ons allemaal, dan hadden we misschien deze discussie niet gehad.
Dit bijbelgedeelte heeft voor mij ook veel inhoud. Ik werk niet voor niks in het reformatorisch voorgezet onderwijs!
Maar dit bijbelgedeelte geldt in het bijzonder voor de opvoeding door ouders en voor de kerk. Daarnaast is het ook van toepassing op scholen maar dat is niet het belangrijkste.
Weet je wat ik veel zie? Men vindt het ideaal dat er christelijk onderwijs is. Dan hoeft men thuis er minder aan te doen. Fout!

Hoe zou jij dit bijbelgedeelte dan toe willen passen? Zo lang mogelijk beschermend opvoeden?
Precies... dit gaat over opvoeding. In het begin speelt de school daar ook een rol in, maar op een gegeven moment veranderd dat ook. Daarnaast was Israel een theocratie... en Nederland is dat absoluut niet... hier kom je terecht in een ongelovige wereld. Dan is het goed om genoeg kennis te hebben van wat je gelooft.... maar het is ook goed om te leren in die ongelovige wereld daar mee om te gaan. Er zijn teveel jongeren die dat eerste wel hebben, maar het tweede niet.... Die altijd in een beschermd wereldje hebben gezeten en dan opeens in een leer- of werkomgeving terecht komen waar het raar is dat je gelooft... en dat is voor sommigen best moeilijk. Helemaal als het geloof altijd vanzelfsprekend is geweest en je er nooit zo over hebt nagedacht waarom je dingen gelooft en zo...
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

kridje schreef:
ndonselaar schreef:Als Deuteronomium 6 meer inhoud had, voor ons allemaal, dan hadden we misschien deze discussie niet gehad.
Dit bijbelgedeelte heeft voor mij ook veel inhoud. Ik werk niet voor niks in het reformatorisch voorgezet onderwijs!
Maar dit bijbelgedeelte geldt in het bijzonder voor de opvoeding door ouders en voor de kerk. Daarnaast is het ook van toepassing op scholen maar dat is niet het belangrijkste.
Weet je wat ik veel zie? Men vindt het ideaal dat er christelijk onderwijs is. Dan hoeft men thuis er minder aan te doen. Fout!

Hoe zou jij dit bijbelgedeelte dan toe willen passen? Zo lang mogelijk beschermend opvoeden?
.

Ik wil juist bij jouw aansluiten Dirk. Opvoeden is niet primair een taak van de school, maar juist van de ouders! Daar begint alles. Als dat meer was gebeurd was deze discussie misschien niet eens zo nodig geweest.
limosa

Bericht door limosa »

ndonselaar schreef:
kridje schreef:
ndonselaar schreef:Als Deuteronomium 6 meer inhoud had, voor ons allemaal, dan hadden we misschien deze discussie niet gehad.
Dit bijbelgedeelte heeft voor mij ook veel inhoud. Ik werk niet voor niks in het reformatorisch voorgezet onderwijs!
Maar dit bijbelgedeelte geldt in het bijzonder voor de opvoeding door ouders en voor de kerk. Daarnaast is het ook van toepassing op scholen maar dat is niet het belangrijkste.
Weet je wat ik veel zie? Men vindt het ideaal dat er christelijk onderwijs is. Dan hoeft men thuis er minder aan te doen. Fout!

Hoe zou jij dit bijbelgedeelte dan toe willen passen? Zo lang mogelijk beschermend opvoeden?
.

Ik wil juist bij jouw aansluiten Dirk. Opvoeden is niet primair een taak van de school, maar juist van de ouders! Daar begint alles. Als dat meer was gebeurd was deze discussie misschien niet eens zo nodig geweest.
Wel eens met de stelling dat opvoeding primair een taak van de ouders is. Maar een punt is toch wel dat in onze huidige samenleving de kinderen een lange tijd van huis zijn, en op school zitten, juist in een leeftijd dat ze heel ontvankelijk zijn voor wat ze verteld en voorgeleefd wordt. Daarom is het voor de basis-school en het voortgezet onderwijs volgens mij heel belangrijk dat er christelijk onderwijs is. Daarna moeten ze stevig genoeg in hun schoenen staan. Maar dat stevig in de schoenen staan kun je niet verwachten op een leeftijd van basisschool en begin-middelbare-school. Daarnaast levert een christeljike school ook een meer christelijke sociale omgeving op. Zeker in het wilde westen des lands geen onbelangrijk onderwerp.
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

Ik knap zelf een beetje af op refomatorische scholen. Omdat ik er nare ervaringen mee heb gehad. Heb zelf wel op een Christelijke Basischool gezeten, waar ik het ontzettend naar me zin heb gehad. (toen 2 refo scholen van binnen gezien).

Een Christelijke school vindt ik veel beter dan Refomatorische scholen.
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

Lassie schreef:Ik knap zelf een beetje af op refomatorische scholen. Omdat ik er nare ervaringen mee heb gehad. Heb zelf wel op een Christelijke Basischool gezeten, waar ik het ontzettend naar me zin heb gehad. (toen 2 refo scholen van binnen gezien).

Een Christelijke school vindt ik veel beter dan Refomatorische scholen.
Zegt dat iets over jou? of over reformatorisch onderwijs? :wink:
Plaats reactie