Breuk in Europa Transparant

Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Breuk in Europa Transparant

Bericht door Unionist »

Breuk Van Buitenen, De Groen lijkt feit


BRUSSEL - De scheuring tussen Europees klokkenluider en europarlementariër Paul van Buitenen en zijn partijgenote van Europa Transparant Els de Groen lijkt definitief. Volgens bronnen binnen Europa Transparant is De Groen inmiddels uit de partij gezet.


Volgens De Groen is daarvan geen sprake en moet zij nog geld terugkrijgen van de partij. Van Buitenen zelf was gisteren onbereikbaar voor commentaar.

De Groen zegt ,,in verwarring'' te zijn over haar positie binnen Europa Transparant, dat vorig jaar twee zetels in het Europees Parlement haalde. Sindsdien botert het echter niet meer tussen de twee verkozenen. Gisteren ontving De Groen een brief waarin haar om een extra bijdrage is gevraagd. Op grond van de brief kan zij ook niet beoordelen of zij nu is geroyeerd of niet. Volgens bronnen binnen de partij is dit wel het geval.

De Groen wil echter niet zonder slag of stoot opstappen, omdat zij ,,nog enkele tienduizenden euro's'' tegoed heeft, die zij vorig jaar in de partij heeft gestoken. ,,Ik heb eerder aangekondigd uit de partij te stappen, maar daar ben ik later op teruggekomen, omdat het anders helemaal moeilijk wordt mijn geld terug te krijgen. Ik wil nu een fatsoenlijke boedelscheiding.''

Daarvoor heeft De Groen een accountant geraadpleegd, ,,omdat rapporten van een accoutant van Van Buitenen alleen maar vragen oproepen bij mij''. ,,Ik hoop op een fatsoenlijke regeling, maar anders moet het maar op een andere manier. Het zal toch niet gebeuren dat ik mijn geld niet terugkrijg.''

Van Buitenen kreeg de Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de EU, in 1999 zover om op te stappen na zijn onthullingen over vriendjespolitiek en corruptie door toenmalig eurocommissaris en ex-premier van Frankrijk Edith Cresson. In het Europees Parlement wil hij zijn taak beperken tot het aan de kaak stellen van fraude. Daarom onthoudt hij zich doorgaans van stemming. Dat zit De Groen, die een meer politieke agenda heeft, behoorlijk dwars.

Van Buitenen verweet De Groen al eerder ,,zich alleen maar met de positie van Roma-zigeuners bezig te houden''. De Groen heeft inmiddels al een eigen groep medewerkers om zich heen verzameld. ,,Politiek en a-politiek zijn Paul en ik al te ver uit elkaar gedreven.'' Zowel De Groen als Van Buitenen blijft tot nader order wel lid van de groene fractie in het Europees Parlement.

(Bron: ND)
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Plaats reactie