Geert Wilders & zijn partij

Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Het zegt inderdaad niks over de rechtspersoon SGP. Maar een partij bestaat uit mensen. En als je regelmatig uitingen hoort zoals door mij aangegeven, kun je toch zeggen dat het wel een beetje de partijcultuur is.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23846
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

De voorbeelden zijn niet heel sterk.

Ten eerste ondervond Abma veel kritiek omdat hij niet zo erg als Kersten en Zand was. Op een gegeven moment doe je dan nix meer goed.
Ten tweede kan ik me niet voorstellen dat de SGP een slogan als genoemd ook maar serieus zou overwegen. Wat niet wegneemt dat er dus wel humor binnen de partij is, als zo'n slogan blijkbaar wel wordt geopperd, zij het dan vermoedelijk informeel op een hoog nivo.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Misschien is er een verschil tussen kader en grondvlak?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
wladek

Bericht door wladek »

Unionist schreef:Het zegt inderdaad niks over de rechtspersoon SGP. Maar een partij bestaat uit mensen. En als je regelmatig uitingen hoort zoals door mij aangegeven, kun je toch zeggen dat het wel een beetje de partijcultuur is.
alsof je dit bij andere partijen niet hoort. iedere partij heeft zijn mensen die een beetje vreemd zijn. om dan gelijk te zeggen dat de partij humorloos is gaat te ver.
Gebruikersavatar
Eppie
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 mar 2004, 02:28

Bericht door Eppie »

Agent en dierenvriend op lijst Geert Wilders - Elsevier.nl
woensdag 16 augustus 2006
Elsevier - De eerste twee kandidaten op de lijst van politicus Geert Wilders zijn bekend. Met een Amsterdamse wijkagent en een Limburgse presentator van een programma over dieren wil de lijsttrekker van de Partij voor de Vrijheid de verkiezingsstrijd aangaan.
De Amsterdamse Hero Brinkman (41) is inspecteur bij de politie in Amsterdam. Hij is buurtregisseur in het Koepelkwartier in het centrum van Amsterdam, waar hij veel met drugsproblematiek, raamprostitutie en openbare orde te maken heeft.

Daarvoor was hij onder meer buurtregisseur in de Bellamy-buurt waar zich ook de Al-Tawheed-moskee bevindt. Die moskee kwam in het nieuws door banden met de Saudische stichting Al-Haramain, die op een terreurlijst van de Verenigde Naties voorkomt, en door de verkoop van een boek vol homo- en vrouwenhaat. Binnen de Partij voor de Vrijheid zal hij woordvoerder Veiligheid worden.

Dierenmishandeling
De tweede kandidaat is de Limburgse televisiemaker en regisseur Dion Graus. Graus presenteert op de commerciële zender TV Limburg het programma 'Beesten met Dion'. Wilders was op 29 april nog te gast in dit programma (bekijk de uitzending).

Voor de partij van Wilders zal hij zich bezighouden met de bestrijding van dierenmishandeling. Wilders heeft plannen voor een initiatiefwetsvoorstel dat ervoor moet zorgen dat dierenbeulen celstraf kunnen krijgen. Als hij in de Kamer komt, wordt hij woordvoerder Landbouw.

Graus maakte eind vorig jaar voor de TV Limburg een documentaire over Wilders ('Wild, Wilders Wilders') over de bedreigde politicus. De regisseur werd hierdoor ook verschillende malen bedreigd.

Wilders splitste zich in september 2004 af van de VVD. Hij doet met de Partij voor de Vrijheid mee aan de verkiezingen voor de Tweede Kamer op 22 november. Volgende week presenteert hij zijn volledige kandidatenlijst.
Ik dacht dat BJS ook op de lijst zou staan. Moet het trouwens niet zijn dat de eerste drie plaatsen nou vergeven zijn? Ik neem aan dat dhr. Wilders de lijsttrekker is en met drie kandidaten wordt het voor een evt. vierde plaats al heel moeilijk om gekozen te worden.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Moet je dit niet lezen als: er zijn 2 namen bekend van mensen die zich kandidaat gesteld hebben? 'De eerste twee kandidaten van PvV zijn bekend' is niet hetzelfde als 'de nummer 1 en 2 van PvV zijn bekend'.

Toch?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23846
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Nee, Wilders zelf zal er toch ook wel opkomen?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23846
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

heeeeee

Spruyt houdt het voor gezien bij partij Wilders
DEN HAAG - De conservatieve denker Bart Jan Spruyt houdt het voor gezien bij de partij van Geert Wilders. Hij staat niet op de lijst voor de Kamerverkiezingen en vertrekt er per 1 september als politiek adviseur.

Dat laat Spruyt (42) woensdag weten in een persbericht. Daarin geeft hij aan „plezierig” met Wilders te hebben samengewerkt, maar teleurgesteld te zijn over „de blijvende verdeeldheid op rechts.”

In een vraaggesprek met deze krant stelt Spruyt het met name te betreuren dat het niet gelukt is Wilders’ Partij voor de Vrijheid te verbinden met fortuynisten zoals Eerdmans en Pastors.

„Ik gun de Partij voor de Vrijheid een mooi verkiezingsresultaat”, aldus Spruyt, die zich nu gaat bezinnen op zijn toekomst. Als hij gebleven was, zou hij op de tweede plaats van de kandidatenlijst zijn beland, direct onder Wilders.

Wilders komt volgende week vrijdag met zijn kandidatenlijst. Twee kandidaten zijn inmiddels bekend: de Limburgse filmmaker en voorvechter van dierenrechten Dion Graus en de Amsterdamse politieman Hero Brinkman.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Bericht door Jongere »

refo schreef:heeeeee

Spruyt houdt het voor gezien bij partij Wilders
DEN HAAG - De conservatieve denker Bart Jan Spruyt houdt het voor gezien bij de partij van Geert Wilders. Hij staat niet op de lijst voor de Kamerverkiezingen en vertrekt er per 1 september als politiek adviseur.

Dat laat Spruyt (42) woensdag weten in een persbericht. Daarin geeft hij aan „plezierig” met Wilders te hebben samengewerkt, maar teleurgesteld te zijn over „de blijvende verdeeldheid op rechts.”

In een vraaggesprek met deze krant stelt Spruyt het met name te betreuren dat het niet gelukt is Wilders’ Partij voor de Vrijheid te verbinden met fortuynisten zoals Eerdmans en Pastors.

„Ik gun de Partij voor de Vrijheid een mooi verkiezingsresultaat”, aldus Spruyt, die zich nu gaat bezinnen op zijn toekomst. Als hij gebleven was, zou hij op de tweede plaats van de kandidatenlijst zijn beland, direct onder Wilders.

Wilders komt volgende week vrijdag met zijn kandidatenlijst. Twee kandidaten zijn inmiddels bekend: de Limburgse filmmaker en voorvechter van dierenrechten Dion Graus en de Amsterdamse politieman Hero Brinkman.
:shock: ow... kzal maar eens een briefwisseling met m beginnen in het rd dan.

Wel een beetje jammer dat hij m.n. is afgeknapt op de mislukte samengang met Pastors en Eerdmans. Ik vind dat Wilders dat nu net niet moet doen maar serieuze nieuwe kandidaten moet vinden i.p.v. mensen uit het lpf-nest wegtrekken. Wat overigens niet wegneemt dat met name eerdmans een hele goede politicus is.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23846
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

17-08-2006 | 13:44

„Historische kans voorbij”
Addy de Jong

DEN HAAG - De tweede plaats op de kandidatenlijst was zonder enige discussie voor hem. Als ideoloog van de Partij voor de Vrijheid had hij zich voor het onafhankelijke Kamerlid Wilders onmisbaar gemaakt. Maar Spruyt vertrekt. „Deze kar loopt vast in een zandbak.”

De conservatieve denker Bart Jan Spruyt blijft verrassen. Vier jaar geleden nog parlementair redacteur bij deze krant, stampte hij daarna met geestverwanten een conservatieve denktank, de Edmund Burke Stichting, uit de grond. Doel: het beïnvloeden van bestaande partijen met het conservatieve gedachtegoed.

Na enkele jaren maakte hij een omslag. Het veranderen van politieke partijen bleek onhaalbaar. Spruyt schurkte steeds dichter aan tegen de enige club die voor zijn ideeën openstond: die van het onafhankelijke Kamerlid Wilders. Per 1 januari dit jaar trad hij zelfs bij de Groep Wilders in dienst.

Het leek onafwendbaar: Spruyt ging Kamerlid worden. Maar opnieuw vond in zijn denken en opstelling een omslag plaats. „Ik ben zwaar teleurgesteld in wat er is bereikt. Ik had goede gronden te verwachten dat er, na de afscheiding van Wilders van de VVD, een brede conservatieve beweging zou ontstaan waaraan tal van fatsoenlijke, capabele mensen, zoals Pastors en Eerdmans, mee zouden doen. Maar dat is niet gebeurd. Zoals iedereen zien kan, ligt de rechterflank van het politieke spectrum er versplinterder bij dan ooit.

Ik heb dat proces zich de achterliggende maanden zien voltrekken. Vertrouwenwekkende personen uit de rechterflank van CDA en VVD haakten een voor een af. Zij allen stelden vast dat de kar in een zandbak vastliep. Na rijp beraad heb ook ik mijn conclusies getrokken.”

Wat houdt meer eenheid tegen? Pastors en Eerdmans kunnen zich toch gewoon aansluiten?
„Zij wilden wel. Maar Wilders was bang dat hij door het binnenhalen van fortuynistische elementen ook de puinhoop en verdeeldheid van de oude LPF binnen boord zou krijgen. Die argumentatie deelde ik niet. Daar is het op afgeknapt.”

Waarop stoelde uw aanvankelijke verwachting dat eenheid wel degelijk mogelijk was?
„Toen Wilders in maart 2005 zijn beroemde onafhankelijkheidsverklaring voorlas, verraste de inhoud daarvan mij niet. Ik had hem goeddeels zelf geschreven. Maar wat meer is -en nu verklap ik een geheimpje-: ook Eerdmans en Pastors hadden eraan meegewerkt. In geheime overleggen in hotel Delta in Vlaardingen hebben wij met elkaar deze tekst opgesteld. Ik dacht: als dit mogelijk is, als we elkaar inhoudelijk kunnen vinden op een aantal kernpunten, kunnen we ook in organisatorische zin verder komen.

Maar toen dat ten slotte uitbleef en een historische kans om eenheid op rechts te creëren onbenut bleef, moest ik mezelf de vraag stellen: Pas ik dan nog in deze club? Wil ik hier blijven?”

Uw teleurstelling geldt niet de persoon van Wilders?
„Nee, ik heb twee jaar met hem opgetrokken en we hebben veel met elkaar meegemaakt. Hij is in de omgang een aimabel mens.”

Ook niet de ruimte die u in zijn partij kreeg?
„Nee, ik kreeg genoeg ruimte. Ik heb van meet af aan bedongen dat ik mijn afkeuring van zaken als euthanasie, abortus en homohuwelijk moest kunnen blijven uitdragen. Ik zou in de Kamer nooit tegen mijn geweten in hebben gestemd. Die ruimte heb ik voluit gekregen.

Wat de laatste maanden wel steeds meer ging klemmen, was dat ik merkte dat veel mensen uit mijn eigen achterban positief naar de Partij voor de Vrijheid gingen kijken juist omdat ik erbij zat. Zo van: als Spruyt erbij is, zit het wel goed. Terwijl ik wist dat het níét goed ging.

Ik kreeg er steeds meer moeite mee die mensen voor de gek te houden alsof er iets groots zou gaan groeien. Sowieso was het mij er niet om te doen mensen weg te trekken bij ChristenUnie en SGP.”

Ook over de inhoud van Wilders’ programma bent u niet teleurgesteld?
„Nee, voor dat programma ben ik voor een groot deel zelf verantwoordelijk. Wat ik de laatste tijd wel ontdekt heb, is dat je er met het op papier zetten van woorden nog niet bent. Je kunt pas werkelijk verder komen als mensen de conservatieve grondgedachten verinnerlijkt hebben. Als de personen met wie je samenwerkt, oprecht en volmondig de waarde erkennen van het Jodendom en christendom als de belangrijkste bases van onze westerse cultuur. Zolang mensen niet willen vechten tegen de wanorde in zichzelf, blijft het dweilen met de kraan open.

Wie ten diepste niet inziet dat de voornaamste bron voor de moraal het christelijk geloof is, is onderdeel van het probleem en geen oplossing.”

Een conservatief verbond tussen christenen en echte seculieren blijkt moeilijker dan gedacht?
„Het wordt, ook in de politiek, pas écht wat als je ook met elkaar deelt wat er aan je politieke programma voorafgaat. Je hoeft niet dezelfde religie aan te hangen, maar het is wel van belang het premoderne mensbeeld met elkaar te delen. Dat de mens geneigd is tot alle kwaad en dagelijks vechten moet tegen de duistere machten in en buiten hem.”

Staan Wilders en de zijnen op diezelfde basis?
„Ach, wie zijn er, in eerder genoemde zin, in Nederland nu écht conservatief? Ik geloof dat ik er maar drie ken: Kinneging, Michiel Visscher en ikzelf. Met hen ben ik zeer eensgeestes.

Maar dat het in Nederland en heel Europa maar niet lukt rechtse krachten in bredere zin te bundelen, dat stemt me somber over de toekomst van ons continent. De secularisatie heeft er dieper in gehakt dan ik dacht. Het is allemaal zó ver weg.”

© Reformatorisch Dagblad
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Hij is te veel ideologisch bezig om praktische politiek te kunnen bedrijven. In principe is dit het gelijk van zijn critici, in die zin, dat ze het wel ideologisch met hem eens waren maar geen vertrouwen hadden in een verbond met Wilders. En dat is terecht geweest, blijkbaar.

Het is jammer dat Pastors en Eerdmans er uiteindelijk niet bijgekomen zijn. Dat had dan nog wel wat kunnen worden. Maar Wilders is daar misschien iets te zelfverzekerd en te ijdel voor.
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

...
Laatst gewijzigd door geledu op 09 sep 2010, 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Bericht door Jongere »

Erasmiaan schreef:Hij is te veel ideologisch bezig om praktische politiek te kunnen bedrijven. In principe is dit het gelijk van zijn critici, in die zin, dat ze het wel ideologisch met hem eens waren maar geen vertrouwen hadden in een verbond met Wilders. En dat is terecht geweest, blijkbaar.

Het is jammer dat Pastors en Eerdmans er uiteindelijk niet bijgekomen zijn. Dat had dan nog wel wat kunnen worden. Maar Wilders is daar misschien iets te zelfverzekerd en te ijdel voor.
Absoluut niet met je eens. Het had misschien wat kunnen worden wat stemmen betreft omdat je dan drie grote namen in een partij hebt. Maar ten eerste haal je zo de lpf-perikelen in huis, wat Wilders zelf ook al aangeeft. Ten tweede krijg je met deze namen een ander imago dan wat Wilders voorstaat. En ten derde geloof ik niet, ook al hebben ze dan samen iets geschreven, dat deze mensen genoeg op één lijn zitten om niet uiteindelijk dood te lopen.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Jongere schreef:
Erasmiaan schreef:Hij is te veel ideologisch bezig om praktische politiek te kunnen bedrijven. In principe is dit het gelijk van zijn critici, in die zin, dat ze het wel ideologisch met hem eens waren maar geen vertrouwen hadden in een verbond met Wilders. En dat is terecht geweest, blijkbaar.

Het is jammer dat Pastors en Eerdmans er uiteindelijk niet bijgekomen zijn. Dat had dan nog wel wat kunnen worden. Maar Wilders is daar misschien iets te zelfverzekerd en te ijdel voor.
Absoluut niet met je eens. Het had misschien wat kunnen worden wat stemmen betreft omdat je dan drie grote namen in een partij hebt. Maar ten eerste haal je zo de lpf-perikelen in huis, wat Wilders zelf ook al aangeeft. Ten tweede krijg je met deze namen een ander imago dan wat Wilders voorstaat. En ten derde geloof ik niet, ook al hebben ze dan samen iets geschreven, dat deze mensen genoeg op één lijn zitten om niet uiteindelijk dood te lopen.
Ik bedoelde ook dat het wat had kunnen worden qua hoeveelheid stemmen.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Geert Wilders & zijn partij

Bericht door BJD »

site Anne Frankstichting schreef: Het probleem van 'islamofobie' is in Nederland afgelopen jaar aanzienlijk groter geworden. Dit betreft niet alleen het negatieve opinieklimaat over moslims, maar ook het toegenomen geweld tegen deze gemeenschap en het meer gedogen van tegen moslims gerichte uitingsdelicten.
Dit is een van de meest in het oog springende bevindingen uit de achtste rapportage van de Monitor Racisme & Extremisme, een doorlopend wetenschappelijk onderzoek van de Universiteit Leiden en de Anne Frank Stichting

Opvallende bevindingen
Naast toegenomen islamofobie zijn er twee andere opvallende bevindingen.

Het extreemrechtse landschap in Nederland is de laatste jaren ingrijpend veranderd, enerzijds door sterk toenemend extreemrechts straatactivisme, anderzijds door de wijze waarop de radicaler wordende Partij voor de Vrijheid zich heeft gemanifesteerd. De PVV kan als extreemrechts worden bestempeld.

Het evenwicht tussen vrijheid van meningsuiting en bescherming tegen discriminatie is de afgelopen monitorperiode verstoord. Oorzaken zijn gelegen in een veranderend politiek klimaat - kort samengevat: 'je moet kunnen zeggen wat je denkt' -en in neveneffecten van beleid tegen terrorisme en radicalisering.

Breed scala
In de Monitor Racisme & Extremisme worden uiteenlopende vormen van racisme en extremisme in Nederland gevolgd. In deze achtste rapportage komt een breed scala van onderwerpen aan bod, zoals racistisch geweld, diverse uitingen van rechts-extremisme, waaronder de Partij voor de Vrijheid, strafrechtelijke aanpak van discriminatie en extremisme, omgang met extreemrechtse demonstraties, beleid tegen radicalisering en deradicalisering van rechts- en islamitische radicalen.

De achtste rapportage van de Monitor Racisme & Extremisme is onder redactie van Jaap van Donselaar en Peter R. Rodrigues door dertien onderzoekers van diverse universiteiten en instellingen in Nederland tot stand gebracht.
Op basis van wat kan je PVV rechts-extreem noemen.. Wat is extreem rechts
Wikipedia zegt dit ervan..
Extreem rechtse bewegingen typeren zich vaak door een zeer sterke vorm van nationalisme en/of racisme. Veel voorkomende kenmerken van extreem rechtse ideologieën zijn:

mensen en rassen zijn in beginsel niet gelijkwaardig;
culturele verschillen zijn belangrijker dan sociale verschillen;
mensenrechten zijn niet universeel geldig;
eigen standpunten mogen doorgezet worden met geweld;
democratische structuren zijn niet op voorhand legitiem;
sterke leiding wordt gezien als een betere manier van bestuur dan democratie.
kan nou niet zeggen dat ik de PVV daar in herken..
Plaats reactie