De vrijheid van onderwijs weer ter discussie

moderne gelovige

De vrijheid van onderwijs weer ter discussie

Bericht door moderne gelovige »

Vooral de VVD en D'66 kunnen niet nalaten om hiermee naar buiten te komen in de media. Lekker liberaal natuurlijk.
Omdat dat er op enkele moslimscholen "rare" dingen worden geleerd (christenhaat!) zei een kamerlid van D'66 in standpunt.nl - radio 1 dat scholen niet op levensbeschouwelijke richting zouden moeten worden gesticht, daar moeten "we" dus vanaf willen.
Dus weg met alle reformatorische, christelijke, katholieke, joodse en moslimscholen. (alleen met het laatste ben ik het eens!)
In het programma kun je reageren.
Een reactie was: als ik mijn kind doop wil ik ook dat het kind christelijk onderwezen wordt. hier wist de D'66-mevrouw ook een oplossing voor: bied godsdienst maar aan in een apart pakket, voor de rest moet iedereen hetzelfde leren. (!)
Wat mij betreft: niet weg met de bijzondere scholen maar weg met D'66!!
de meest onchristelijke partij van Nederland (en dat is echt zo!)
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door moderne gelovige......Dus weg met alle reformatorische, christelijke, katholieke, joodse en moslimscholen. (alleen met het laatste ben ik het eens!)
Jaja....moslimscholen kunnen moven......

Hoe plaats jij dat?


Een 'breekje' van Breekijzertje
moderne gelovige

Bericht door moderne gelovige »

Wat denk je Breekijzertje dat je in Iran een christelijke school mag gaan stichten?
Stel je bent moslim afkomstig uit een moslimland, je emigreert naar Nederland.
Dan moet je je conformeren naar de regels die hier gelden. Heb je nog de keuze om je kind naar een bijzondere of openbare school te sturen.
Conform onze grondwet mogen ze wel scholen stichten maar of we daar nu blij mee moeten zijn? maar goed stel we willen geen moslimscholen meer moeten we tegelijk alle overige bijzondere scholen ook maar opheffen en iedereen krijgt het "recht" op algemeen (verloederd) onderwijs. Zeg het maar....
SGpeetje

Bericht door SGpeetje »

juridisch ligt dit natuurlijk heel moeilijk

een reformatorische school ( ook PC school) is juridisch nl. gelijkgesteld met een islamitische school.

In 1920 komt er een eind aan een tachtigjarige schoolstrijd.
Openbaar en bijzonder lager onderwijs worden voortaan op dezelfde voet bekostigd.

jaren lang na 1920 ging dit goed samen. Je had in Nl. een openbare, christelijke en roomskatholike school die samen in 1 dorp of stad konden bestaan en hun eigen visie op levensbeschouwenlijke zaken te doceren.
letr kwamen dar de reformatorische en geref. vrijgemaakte scholen nog bij.

nog steeds geen problemen.

christelijke scholen staan zelfs pedagogisch / onderwijskundige kwaliteit hoog aangeschreven bij de onderwijsinspectie

door de komst van de vreemdelingen ( lees moslims) naar ons land begonnen deze mensen op grond van dezelfde wet en rechten islamitische scholen te stichten.

en zie daar toen kwamen de problemen:

De islamitische godsdienst en !!cultuur!! staan zover verwijderd van onze hollandse cultuur dat er integratieproblemen ontstaan, moslimkindertjes worden onderwezen in "Christen en Westen haat. "
De taal niet wordt opgepakt door deze scholen en hun ouders etc. etc.

Politiek wil nu af van deze scholen ( behalve SP en GL geloof ik).

VVD, LPF en D66 willen zo snel as possible deze scholen moven. CDA eigenlijk ook wel maar weten dat ze dan een probleem hebben met de vrijheid van onderwijs - art. 23 grondwet-en hun eigen achterban. ( PC en RK scholen)

SGP/CU zijn ook absoluut niet blij met deze scholen ( denk vooral aan SGP m.b.t. art. 36 NGB) mar houden hun mening zoveel mogenlijk uit de media weg , bang voor hun eigen refo en pc scholen.

Ook D66 ( idd meest onchr. partij en voelt zich binnen CDA kabinet wat onwennig) en VVD weten heel goed dat de PC/RK en reform. scholen nog nooit voor problemen hebben gezorgd in Nederland. Maar ja.. ze kunnen dit probleem niet anders oplossen dan de vrijheid van onderwijs onderuit te schoppen en zo een vorm van integraal onderwijs te creeeren.

Als tussenoplossing tussen accepteren en weren zie ik het volgende:

NB Weren is onze taak als Christen!! op grond van Gods Woord en art. 36 NGB!

maar kijken we naar culturele aspecten kun je wel eisen gaan stellen aan de islamitische scholen. zoals GEEN andere talen dan Nederlands en evt. andere europesetalen ( Eng/Duits).

maatschappijleer als verplicht vak stellen vanaf Groep 3.!!
dit kan niet anders dan een positief effect krijgen op de integratie.

van mij mogen ze wel hun hoofddoekje ophouden ( geen burka natuurlijk)

immers wij willen ook graag geaccepteerd worden met onze rokkies en zondagse hoedjes.


dit ligt allemaal gevoelig maar door te zeggen:

al die scholen sluiten !
maken we het onszelf met PC en refoscholen erg moeilijk.
moderne gelovige

Bericht door moderne gelovige »

Ben het helemaal eens met SGPeetje! Goed dat je het nog wat verder uitgediept hebt.

groeten,

MG
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Als we zaken zoals vrijheid van onderwijs willen behouden is het zaak CDA te stemmen.

CU en SGP staan voor hetzelfde, dat ontken ik niet, maar we zullen als christenen een democratisch blok moeten vormen, en geen verdeeld zooitje.

Nu vechten we zo hard voor de details (die volgens mij persoonlijk zijn en per definitie niet politiek geuit kunnen worden) dat we de veel belangrijkere zaken (Zoals het bijzonder onderwijs) gaan verliezen. (terwijl we de details waar we zo hard voor strijden nooit en te nimmer kunnen herwinnen)
Carpe Diem tamen Memento Mori
SGpeetje

Bericht door SGpeetje »

als je maar op een partij stemt die VOOR artikel 23 ( vrijheid van onderwijs) is.


bij sgp en cu weet je iig dat ALLE stemmen van kamerleden VOOR zijn.

in een hoofdelijke steming in de kamer over dit onderwerp ben ker nog niet zo zeker van dat ze allemaal voor blijvende onderwijsvrijheid zullen stemmen.


dus: STEM gewoon Klein Rechts

bij deze integrale tekst van Artikel 23 Grondwet:


Artikel 23
1.
Het onderwijs is een voorwerp van de aanhoudende zorg der regering.
2.
Het geven van onderwijs is vrij, behoudens het toezicht van de overheid en, voor wat bij de wet aangewezen vormen van onderwijs betreft, het onderzoek naar de bekwaamheid en de zedelijkheid van hen die onderwijs geven, een en ander bij de wet te regelen.
3.
Het openbaar onderwijs wordt, met eerbiediging van ieders godsdienst of levensovertuiging, bij de wet geregeld.
4.
In elke gemeente wordt van overheidswege voldoend openbaar algemeen vormend lager onderwijs gegeven in een genoegzaam aantal scholen. Volgens bij de wet te stellen regels kan afwijking van deze bepaling worden toegelaten, mits tot het ontvangen van zodanig onderwijs gelegenheid wordt gegeven.
5.
De eisen van deugdelijkheid, aan het geheel of ten dele uit de openbare kas te bekostigen onderwijs te stellen, worden bij de wet geregeld, met inachtneming, voor zover het bijzonder onderwijs betreft, van de vrijheid van richting.
6.
Deze eisen worden voor het algemeen vormend lager onderwijs zodanig geregeld, dat de deugdelijkheid van het geheel uit de openbare kas bekostigd bijzonder onderwijs en van het openbaar onderwijs even afdoende wordt gewaarborgd. Bij die regeling wordt met name de vrijheid van het bijzonder onderwijs betreffende de keuze der leermiddelen en de aanstelling der onderwijzers geëerbiedigd.
7.
Het bijzonder algemeen vormend lager onderwijs, dat aan de bij de wet te stellen voorwaarden voldoet, wordt naar dezelfde maatstaf als het openbaar onderwijs uit de openbare kas bekostigd. De wet stelt de voorwaarden vast, waarop voor het bijzonder algemeen vormend middelbaar en voorbereidend hoger onderwijs bijdragen uit de openbare kas worden verleend.
8.
De regering doet jaarlijks van de staat van het onderwijs verslag aan de Staten-Generaal.



[Aangepast op 31/10/03 door SGpeetje]
SGpeetje

Bericht door SGpeetje »

Geruststellend?


Volgens Cornielje heeft de fractie een- en andermaal uitgesproken dat er niet wordt getornd aan artikel 23 van de Grondwet, dat handelt over de vrijheid van onderwijs.
.
„Die vrijheid is ook voor liberalen een groot goed. Vanaf de jaren zeventig hebben wij deze lijn. Haya van Someren heeft gezegd dat ouders een school moeten kunnen kiezen die bij hun waarden en normen past. Dat is liberaal. Als daartoe geen mogelijkheden zijn, moet de overheid zorgen voor een openbare school. Die lijn is in de loop van de jaren door Neelie Kroes, Nel Ginjaar, Jan Fransen en mij als een bestendige VVD-lijn uitgedragen. De fractie ziet geen reden die lijn te verlaten of aan te passen.â€
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

SGPeetje, CDAers zijn hoofdelijk allemaal voor de vrijheid van onderwijs. Dat is een punt dat zeker is.

Buiten dat, aangezien de christelijke partijen (CDA, CU en SGP) geen meerderheid hebben zou het kunnen dat, zoals bij paars, er een coalitie zonder CDA komt. Die kunnen heel goed afspreken de vrijheid van onderwijs in te dammen.

Daarom juist is een groot CDA van belang.

Om het anders te zeggen: Als alle CU en SGP stemmers CDA zouden hebben gestemd zou D66 nu niet in de coalitie hebben gezeten.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Vrijheid van onderwijs of niet? Dit wordt één van de grootste hinderpalen voor de VVD in de komende jaren. De VVD heeft namelijk de 'tolerantie' tot religie verheven. Hoe toleranter, hoe moeizamer het contact wordt met een partij als bv. de SGP maar ook bv. moslims. De SGP moet op grond van Gods Woord 'de absolute waarheid claimen'. Moslims doen dit ook! Waar de SGP echter op het randje van haar theocratisch partij zijn balanceert door deel te nemen aan de democratie en nooit vóór gewetensdwang zal zijn, daar is voor vele moslimpartijen de democratie slechts een opstapje naar een theocratie.

Dat er veel verwantschap zit tussen bv. de SGP en een moslimpartij die de sharia door wil voeren, erken ik wél voluit. Sommige SGP-ers durven dat niet of niet meer. Echter ik durf hieraan toe te voegen dat in het onderhouden van Gods geboden groot loon zit, niet alleen voor onszelf, nee voor het gehele land, het gehele volk.
Deze heilzaamheid kunnen we niet vinden in de islam. Lees maar eens mee wat deze Allah is 'Hemel en aarde bestaan naar Allah’s goeddunken. Zijn schepping kent geen doel. Omdat hij geen doel kent, is er ook geen midden van de tijd, zoals het Kruis, de Opstanding en de Hemelvaart. Hij geeft zich niet in liefde, nee hij is transcedent. Dr. Hanna Kohlbrugge citeert de Islamitische traditie ‘De Zoon van Adam beledigde mij door het lot te vervloeken, want ik ben het lot. Ik beschik over alle dingen. Ik laat de nacht op de dag volgen.’ Centraal staat hier het noodlot, zinloosheid en leegte.
Is dit de God die Zijn Zoon de Logos gezonden heeft naar de wereld, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve maar het eeuwige leven hebbe? Nee! Het Kruis en de Halve Maan kunnen nooit samengaan!

Of de VVD maar ook D'66 zullen hun tolerantiereligie laten varen of met enige jaren zal de vrijheid van onderwijs verdwenen zijn.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Vrijheid van onderwijs of niet? Dit wordt één van de grootste hinderpalen voor de VVD in de komende jaren. De VVD heeft namelijk de 'tolerantie' tot religie verheven. Hoe toleranter, hoe moeizamer het contact wordt met een partij als bv. de SGP maar ook bv. moslims. De SGP moet op grond van Gods Woord 'de absolute waarheid claimen'. Moslims doen dit ook! Waar de SGP echter op het randje van haar theocratisch partij zijn balanceert door deel te nemen aan de democratie en nooit vóór gewetensdwang zal zijn, daar is voor vele moslimpartijen de democratie slechts een opstapje naar een theocratie.

Dat er veel verwantschap zit tussen bv. de SGP en een moslimpartij die de sharia door wil voeren, erken ik wél voluit. Sommige SGP-ers durven dat niet of niet meer. Echter ik durf hieraan toe te voegen dat in het onderhouden van Gods geboden groot loon zit, niet alleen voor onszelf, nee voor het gehele land, het gehele volk.
Deze heilzaamheid kunnen we niet vinden in de islam. Lees maar eens mee wat deze Allah is 'Hemel en aarde bestaan naar Allah’s goeddunken. Zijn schepping kent geen doel. Omdat hij geen doel kent, is er ook geen midden van de tijd, zoals het Kruis, de Opstanding en de Hemelvaart. Hij geeft zich niet in liefde, nee hij is transcedent. Dr. Hanna Kohlbrugge citeert de Islamitische traditie ‘De Zoon van Adam beledigde mij door het lot te vervloeken, want ik ben het lot. Ik beschik over alle dingen. Ik laat de nacht op de dag volgen.’ Centraal staat hier het noodlot, zinloosheid en leegte.
Is dit de God die Zijn Zoon de Logos gezonden heeft naar de wereld, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve maar het eeuwige leven hebbe? Nee! Het Kruis en de Halve Maan kunnen nooit samengaan!

Of de VVD maar ook D'66 zullen hun tolerantiereligie laten varen of met enige jaren zal de vrijheid van onderwijs verdwenen zijn.

Niek,

dus jij zegt ( met art. 36 NGB) citaat: Tot dat einde heeft Hij de Overheid het zwaard in handen gegeven tot straf der bozen en bescherming der vromen. En hun ambt is, niet alleen acht te nemen en te waken over de Politie, maar ook de hand te houden aan den heiligen Kerkedienst; om te weren en uit te roeien alle afgoderij en valse godsdienst. Om het rijk van de antichrist te gronde te werpen, en het Koninkrijk van Jezus Christus te doen vorderen; het Woord des Evangelies overal te doen prediken, opdat God van een iegelijk geëerd en gediend worde, gelijk Hij in Zijn Woord gebiedtweren en uitroeien

die moskeen en islamitische scholen weren en uitroeien. , zie ook de optie in de eerdere posting van sgpeetje .

Ik weet dat je als SGP-er en bovenal op grond van de Bijbel en NGB 100 % gelijk hebt.
Maar praktisch gezien maken we het ons wel heel moeilijk dan.
We hebben helaas zo'n regering waarbij men ( VVD, D66 en linkse oppossitie) dan idd artikel 23 Grondwet zal laten verdwijnen en waarbij wij als SGPers dus tevens de kuil hebben gegraven voor onszelf en PC en christelijke scholen onmogelijk maken.

ik bedoel te zeggen hoever moet de tolerantie van partijen als SGP en evt. CU gaan?

ik weet het is een hele verantwoorelijkheid maar wel een enorm spanningsveld voor de vertegenwoordigers van de SGP op zowel lokaal, regionaal als zeker landelijk niveau.

( ik open ff nieuwe topic over de praktijk van artikel 36)
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

ik bedoel te zeggen hoever moet de tolerantie van partijen als SGP en evt. CU gaan?

Een partij die zich gebonden mag weten aan Gods Woord vindt de ruimte in dat Woord.

Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
ik bedoel te zeggen hoever moet de tolerantie van partijen als SGP en evt. CU gaan?

Een partij die zich gebonden mag weten aan Gods Woord vindt de ruimte in dat Woord.

Groeten,
wees eens wat duidelijker.

vind dit wel een erg theoretisch antwoord.
nu naar de praktijk.
dat is toch een enorm spanningsveld?

bijvb aan de hand van een praktijk voorbeeld.
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: de vrijheid van onderwijs weer ter discussie

Bericht door Mara »

Lees net dit bericht, ik weet niet of het in het juiste topic staat, anders verplaatst de mod het maar:

Ruim 250 basisscholen en scholen voor voortgezet onderwijs hebben zich aangemeld voor een proef met voorlichting over seksuele diversiteit. Met het experiment wil het ministerie van Onderwijs een veilig en tolerant schoolklimaat scheppen voor lesbische, homoseksuele, biseksuele en transgender (LHBT) jongeren.

Het aantal scholen dat zich heeft aangemeld is groter dan de 140 beschikbare plaatsen, liet het ministerie zaterdag weten. Komende weken wordt gekeken welke scholen voldoen aan de voorwaarden. Het departement heeft voor de komende 2 jaar een potje van 1,26 miljoen euro beschikbaar.

De geselecteerde scholen gaan aan de slag met een aantal methoden van bijvoorbeeld het COC, de gereformeerde vereniging voor homo's en lesbiennes Contrario en de GGD om zelf te ondervinden welke aanpak het meest geschikt is. Er kunnen onder meer rollenspellen worden gehouden om daarmee pesten en discriminatie tegen te gaan. Ook kan in vertrouwenspersonen worden voorzien.

Volgens verantwoordelijk minister Marja van Bijsterveldt (Onderwijs) verdient iedereen op school een veilige plek. 'Een school is een samenleving in het klein en bij uitstek een plek waar jongeren leren respect te hebben voor elkaars verschillen in religie, afkomst en seksuele voorkeur. Het is aan scholen zelf om te kijken welke aanpak het beste past bij hun school en hun leerlingen, zodat straks ook andere scholen daar hun voordeel mee kunnen doen', aldus de minister.

Een onderzoeksbureau gaat de effecten van de projecten meten.

bron: AD.nl

Hoe verontrustend is dit?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: de vrijheid van onderwijs weer ter discussie

Bericht door refo »

Mara schreef:Lees net dit bericht, ik weet niet of het in het juiste topic staat, anders verplaatst de mod het maar:

Ruim 250 basisscholen en scholen voor voortgezet onderwijs hebben zich aangemeld voor een proef met voorlichting over seksuele diversiteit. Met het experiment wil het ministerie van Onderwijs een veilig en tolerant schoolklimaat scheppen voor lesbische, homoseksuele, biseksuele en transgender (LHBT) jongeren.

Het aantal scholen dat zich heeft aangemeld is groter dan de 140 beschikbare plaatsen, liet het ministerie zaterdag weten. Komende weken wordt gekeken welke scholen voldoen aan de voorwaarden. Het departement heeft voor de komende 2 jaar een potje van 1,26 miljoen euro beschikbaar.

De geselecteerde scholen gaan aan de slag met een aantal methoden van bijvoorbeeld het COC, de gereformeerde vereniging voor homo's en lesbiennes Contrario en de GGD om zelf te ondervinden welke aanpak het meest geschikt is. Er kunnen onder meer rollenspellen worden gehouden om daarmee pesten en discriminatie tegen te gaan. Ook kan in vertrouwenspersonen worden voorzien.

Volgens verantwoordelijk minister Marja van Bijsterveldt (Onderwijs) verdient iedereen op school een veilige plek. 'Een school is een samenleving in het klein en bij uitstek een plek waar jongeren leren respect te hebben voor elkaars verschillen in religie, afkomst en seksuele voorkeur. Het is aan scholen zelf om te kijken welke aanpak het beste past bij hun school en hun leerlingen, zodat straks ook andere scholen daar hun voordeel mee kunnen doen', aldus de minister.

Een onderzoeksbureau gaat de effecten van de projecten meten.

bron: AD.nl

Hoe verontrustend is dit?
Beschouw het zoals het weerbericht.
Plaats reactie