Westerse normen en waarden superieur of universeel?

Plaats reactie
Riks

Westerse normen en waarden superieur of universeel?

Bericht door Riks »

Onder het motto 'onze cultuur is niet beter dan die van de Arabieren of Afrikanen' (cultuurrelativisme) worden de westerse normen en waarden (van bijvoorbeeld vrijheid, tolerantie en democratie) steeds vaker in de hoek gezet. Persoonlijk ben ik van mening dat door de invloed van de joods-christelijke moraal (Bijbel en Thora) onze westerse cultuur op een hoger niveau staat dan veel oosterse culturen. Toegegeven, enkele normen en waarden zijn universeel (zoals gij zult niet doden), maar normen en waarden met betrekking tot vrijheid, gerechtigheid (solidariteit) en verdraagzaamheid komen toch vooral in onze westerse wereld voor. En deze normen en waarden moeten we daarom met verve durven uitdragen; ze zijn superieur aan bijvoorbeeld Arabische normen zoals de bloedwraak. Vinden jullie ook niet?
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Riks,

Weet je wel waar de bakermat van onze beschaving ligt? (lijkt wel een "tale kanaäns-uitdrukking", maar ik vind hem zó mooi)
Toen we hier nog in huiden gehuld met een knots achter een oeros aanholden en we nog met een kaarsje aan naar de tv zaten te kijken, hadden de arabieren al centrale verwarming!!!!!

Dat je 't maar even weet.


Een 'breekje' van Breekijzertje
Riks

Bericht door Riks »

Oorspronkelijk gepost door Breekijzertje
Riks,

Weet je wel waar de bakermat van onze beschaving ligt? (lijkt wel een "tale kanaäns-uitdrukking", maar ik vind hem zó mooi)
Toen we hier nog in huiden gehuld met een knots achter een oeros aanholden en we nog met een kaarsje aan naar de tv zaten te kijken, hadden de arabieren al centrale verwarming!!!!!

Dat je 't maar even weet.


Een 'breekje' van Breekijzertje
Ja, een groot deel van de Griekse beschaving bijvoorbeeld is ontleend aan die van Egypte. Maar dan hebben we het wel over de heidense beschaving, zoals die ook het Romeinse Rijk beinvloed heeft. Echter, als het gaat om de geestelijke beschaving denk ik dat het in het oosten fout is gegaan op het moment dat de Islam er opmars maakte.
Op de een of andere gekke manier is het christendom er veel beter in geslaagd om de vruchten van oude beschavingen en wijsheden te plukken en die door te ontwikkelen. En om ook de moraal verder te ontwikkelen. Hoewel die door invididualisme en liberalisme wel weer op de tocht staat. Ik besef heel goed dat we wat dat betreft in het westen nu de verkeerde kant op gaan (klonen, abortus, euthanasie, ongeremd kapitalisme).
Vroeger was er vrijheid in gebondenheid, door de afbraak van de joods-christelijke invloeden valt die gebondenheid helaas weg.
Adje

Bericht door Adje »

Zou het een niet met het ander verband houden, Riks? Dat op de tocht staan van 'waarden' en zaken als tolerantie?

Volgens mij zijn de meest Westerse waarden niet universeel en zeker niet superieur.

Mijns inziens heb je geen oog voor de andere kant van onze 'beschaving'... En hoe die 'beschaving' er gekomen is... Misschien is het goed om eens iets aan geschiedenis te doen ofzo, neem dan gelijk de geschiedenis van Amerika mee...

[Aangepast op 2/4/03 door Adje]
Riks

Bericht door Riks »

Oorspronkelijk gepost door Adje
Zou het een niet met het ander verband houden, Riks? Dat op de tocht staan van 'waarden' en zaken als tolerantie?

Volgens mij zijn de meest Westerse waarden niet universeel en zeker niet superieur.

Mijns inziens heb je geen oog voor de andere kant van onze 'beschaving'... En hoe die 'beschaving' er gekomen is... Misschien is het goed om eens iets aan geschiedenis te doen ofzo, neem dan gelijk de geschiedenis van Amerika mee...

[Aangepast op 2/4/03 door Adje]
Beste Adje,

Voor zover onze normen en waarden nog ontleend zijn aan de Bijbel, zijn die toch superieur? Of dicht jij de Koran dezelfde status toe?
Adje

Bericht door Adje »

Ja, dat ben ik met je eens. Alleen denk ik dat je niet zo heel veel van de bijbel terugziet in onze samenleving. En ook denk ik dat de 'achterkant' van die waarden en normen, die zeker niet bijbels zijn, automatisch meegenomen worden in onze botte 'bekeringsdrang' (alleen al de arrogantie dat we onzelf 'ontwikkelde landen' en andere landen 'ontwikkelingslanden' noemen.... net of zij zo moeten worden als wij. Alstjeblieft niet...). Het Westen heeft zoiets al weet ik het hoe lang geprobeerd bij haar kolonies en kijk eens wat ervan terecht gekomen is...
Verder verwijs ik nog nog naar de posting van Madtice betreffende strijd tegen moslims in 'Kerk en Cultuur'.
Westen - Niet-Westen is niet hetzelfde als Wit - Zwart.
Riks

Bericht door Riks »

Oorspronkelijk gepost door Adje
Ja, dat ben ik met je eens. Alleen denk ik dat je niet zo heel veel van de bijbel terugziet in onze samenleving. En ook denk ik dat de 'achterkant' van die waarden en normen, die zeker niet bijbels zijn, automatisch meegenomen worden in onze botte 'bekeringsdrang' (alleen al de arrogantie dat we onzelf 'ontwikkelde landen' en andere landen 'ontwikkelingslanden' noemen.... net of zij zo moeten worden als wij. Alstjeblieft niet...). Het Westen heeft zoiets al weet ik het hoe lang geprobeerd bij haar kolonies en kijk eens wat ervan terecht gekomen is...
Verder verwijs ik nog nog naar de posting van Madtice betreffende strijd tegen moslims in 'Kerk en Cultuur'.
Westen - Niet-Westen is niet hetzelfde als Wit - Zwart.
Ik denk dat regelrechte bekeringsdrang ook niet echt werkt. Het gaat erom de ontwikkelingslanden en/of dictaturen hun eigen (latente) behoefte aan vrijheid, recht en democratie te laten inzien, en hen stimuleren dat stapsgewijs op te bouwen. In Europa hebben we er immers ook eeuwen voor moeten strijden om te bereiken wat we hebben bereikt.
Natuurlijk zal een Afrikaanse democratie of een Arabische rechtsstaat er heel anders uitzien dan de Westerse variant, maar de basisprincipes kunnen het zelfde zijn. Want juist die basisprincipes zijn universeel; die relativeren vind ik levensgevaarlijk! Op het moment dat je aan cultuurrelativisme doet, kun je ook wel je schouders ophalen over vrouwenbesnijdenis, kannibalisme, bloedwraak, racisme etc. Als zij dat nu eenmaal zelf willen, laat ze toch. Maar dat lijkt me een onverschillig en onchristelijk standpunt.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re:

Bericht door jvdg »

Riks schreef:
Oorspronkelijk gepost door Adje
Zou het een niet met het ander verband houden, Riks? Dat op de tocht staan van 'waarden' en zaken als tolerantie?

Volgens mij zijn de meest Westerse waarden niet universeel en zeker niet superieur.

Mijns inziens heb je geen oog voor de andere kant van onze 'beschaving'... En hoe die 'beschaving' er gekomen is... Misschien is het goed om eens iets aan geschiedenis te doen ofzo, neem dan gelijk de geschiedenis van Amerika mee...

[Aangepast op 2/4/03 door Adje]
Beste Adje,

Voor zover onze normen en waarden nog ontleend zijn aan de Bijbel, zijn die toch superieur? Of dicht jij de Koran dezelfde status toe?
Moslimjeugd volgt regels beter op

VR 16 okt 2009 | 09.09
Moslimjongeren passen zich beter aan de normen, waarden, wetten en regels van de Nederlandse samenleving aan dan jongeren met een andere religieuze of een seculiere gezinsopvoeding.

Dat concludeert dr. Hassan Mousavi in een onderzoek waarop hij gisteren in Groningen promoveerde. Mousavi onderzocht ruim 250 vrijgemaakt-gereformeerde, liberaal-joodse, soennitische moslim-, sanatan dharma hindoe- en seculiere gezinnen met jongeren tussen de 12 en 21 jaar.

Het onderzoek van sociaal wetenschapper en islamoloog Mousavi is belangrijk in de huidige discussie rond misdragingen van moslimjongeren in diverse steden. Sommige politici wijzen hun religie aan als oorzaak. "Zij gaan ervan uit dat deze problemen alleen door de religie komen, terwijl ook veel andere factoren een rol spelen. Mijn onderzoek laat zien dat moslimjongeren zich beter aanpassen aan de sociale grenzen dan andere jongeren in de steekproef.''

Lees verder in het Nederlands Dagblad
Bureaucraat
Berichten: 603
Lid geworden op: 01 jun 2009, 11:41

Re:

Bericht door Bureaucraat »

Riks schreef: Ja, een groot deel van de Griekse beschaving bijvoorbeeld is ontleend aan die van Egypte. Maar dan hebben we het wel over de heidense beschaving, zoals die ook het Romeinse Rijk beinvloed heeft. Echter, als het gaat om de geestelijke beschaving denk ik dat het in het oosten fout is gegaan op het moment dat de Islam er opmars maakte.
Op de een of andere gekke manier is het christendom er veel beter in geslaagd om de vruchten van oude beschavingen en wijsheden te plukken en die door te ontwikkelen.
Ken je geschiedenis. Wij hebben kennis van de oude beschavingen dankzij de Arabieren c.q. moslims.
Bureaucraat
Berichten: 603
Lid geworden op: 01 jun 2009, 11:41

Re:

Bericht door Bureaucraat »

Riks schreef: Voor zover onze normen en waarden nog ontleend zijn aan de Bijbel, zijn die toch superieur? Of dicht jij de Koran dezelfde status toe?
Ten eerste moet je spreken over waarden en normen, ten tweede kun je helemaal niet spreken over superieure waarden. Dat is altijd een subjectieve analyse.
Gebruikersavatar
ChristenConservatief
Berichten: 224
Lid geworden op: 14 jan 2010, 23:34

Re: Westerse normen en waarden superieur of universeel?

Bericht door ChristenConservatief »

Als je de normen en waarden van Gods Woord bedoelt, ben ik met je eens dat die ver boven de mohammedaanse normen en waarden gaan.

Als we het echter hebben over westerse normen en waarden, denk ik aan bandeloze vrijheid, individualisme en gelijkheid. Zaken die voortkwamen uit de Franse Revolutie en momenteel onze landen steeds verder weg laten zakken in een moeras van ellende. Eerlijk gezegd heb ik meer met de mohammedaanse normen en waarden dan met deze revolutionaire.
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: Re:

Bericht door wim »

Bureaucraat schreef:
Riks schreef: Voor zover onze normen en waarden nog ontleend zijn aan de Bijbel, zijn die toch superieur? Of dicht jij de Koran dezelfde status toe?
Ten eerste moet je spreken over waarden en normen, ten tweede kun je helemaal niet spreken over superieure waarden. Dat is altijd een subjectieve analyse.
Van mij moet jij spreken over normen en waarden. Dat ten eerste. :hum En ten tweede wordt in de bijbel evenveel (of zelfs meer) waarde gehecht aan de waarde (liefde) dan aan de norm (wet). En die waarde en norm van de bijbel zie ik absoluut als zijnde superieur.


Overigens is dit topic nogal oud. Riks doet hier inmiddels niks.
Laatst gewijzigd door wim op 15 jan 2010, 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re:

Bericht door wim »

Breekijzertje schreef:Riks,

Weet je wel waar de bakermat van onze beschaving ligt? (lijkt wel een "tale kanaäns-uitdrukking", maar ik vind hem zó mooi)
Toen we hier nog in huiden gehuld met een knots achter een oeros aanholden en we nog met een kaarsje aan naar de tv zaten te kijken, hadden de arabieren al centrale verwarming!!!!!

Dat je 't maar even weet.


Een 'breekje' van Breekijzertje
Toch jammer dat Breekijzertje niet meer meedoet.... Ik mis die ontzettend eigenwijze 'breekjes' soms wel.
Plaats reactie