Formatie nieuw kabinet 2021

Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door Ambtenaar »

GerefGemeente-lid schreef: De wetten zoals die van voltooid leven en de lhbti-discussie, of het schrappen van artikel 23 hebben ondanks de rechtse meerderheid in de Tweede Kamer wel gewoon een meerderheid, omdat VVD daar waarschijnlijk ook voor is. En dat zijn de belangrijkste speerpunten van D66. Dat blijkt ook wel uit wat hier eerder deze week op het forum geciteerd is uit NRC.
Het lijken mij niet bepaald speerpunten van D66, behalve dan de rechten van homo's, etc.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ambtenaar schreef:
GerefGemeente-lid schreef: De wetten zoals die van voltooid leven en de lhbti-discussie, of het schrappen van artikel 23 hebben ondanks de rechtse meerderheid in de Tweede Kamer wel gewoon een meerderheid, omdat VVD daar waarschijnlijk ook voor is. En dat zijn de belangrijkste speerpunten van D66. Dat blijkt ook wel uit wat hier eerder deze week op het forum geciteerd is uit NRC.
Het lijken mij niet bepaald speerpunten van D66, behalve dan de rechten van homo's, etc.
De discussie over het voltooid leven komt toch echt uit de koker van D66. Artikel 23 is meer een speerpunt van de PvdA, geloof ik, maar in het akkoord van VVD en D66 zou er sprake zijn van schrapping van dit artikel.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door Ambtenaar »

GerefGemeente-lid schreef: De discussie over het voltooid leven komt toch echt uit de koker van D66. Artikel 23 is meer een speerpunt van de PvdA, geloof ik, maar in het akkoord van VVD en D66 zou er sprake zijn van schrapping van dit artikel.
Ik zeg niet dat het niet van D66 afkomstig is. Ik zeg dat het geen speerpunten zijn.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door Mistig »

GerefGemeente-lid schreef:Een nieuw element in de formatie: https://www.rd.nl/artikel/940048-cda-le ... -verklaren en: https://www.rd.nl/artikel/940065-dramme ... geluid-cda

Hopelijk wordt de resolutie aangenomen...
https://www.rd.nl/artikel/941769-partij ... ooid-leven
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door GerefGemeente-lid »

Mistig schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Een nieuw element in de formatie: https://www.rd.nl/artikel/940048-cda-le ... -verklaren en: https://www.rd.nl/artikel/940065-dramme ... geluid-cda

Hopelijk wordt de resolutie aangenomen...
https://www.rd.nl/artikel/941769-partij ... ooid-leven
Dat is een hoopvol lichtpunt in een donkere tijd.

Ik las echter ook al dat de achterban van D66 geen minderheidskabinet wil met het CDA.

En Kaag heeft gisteren ook weer flink van zich laten horen. De verhoudingen tussen haar en Rutte lijken flink op scherp te staan omdat hij PvdA en GroenLinks heeft uitgesloten van gezamenlijke regeringsdeelname. Dus we zijn er nog niet voorlopig. Dat duurt nog wel tot na de jaarwisseling, vermoed ik.

Misschien moeten er toch maar nieuwe verkiezingen komen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door Ambtenaar »

GerefGemeente-lid schreef:
Misschien moeten er toch maar nieuwe verkiezingen komen.
De Tweede Kamer bepaalt of er nieuwe verkiezingen komen. Dat zie ik voorlopig niet gebeuren.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door Habitat »

Het valt mij op dat Kaag er regelmatig vol in gaat. D66 lijkt telkens ook iets eerder te zijn dan de andere partijen met het leggen van een media-bommetje.

Zij laat zich in elk geval niet opeten door de VVD (zoals Samsom en de PvdA en ook wel het CDA in de afgelopen jaren).

https://nos.nl/artikel/2396850-kaag-zet ... -op-scherp
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door Maanenschijn »

Ik vermoedt dat langzaam het idee van nieuwe verkiezingen meer post gaat vatten. Het is dan strategisch belangrijk om de tegenstellingen weer op te scherpen en het ‘nieuwe leiderschap’ weer een impuls te geven. Kaag is immers de laatste maanden op verschillende dossiers niet sterkt gebleken en heeft dat vermeende leiderschap barsten opgelopen.

Het is, of de verkiezingsstrijd is weer begonnen, of Kaag heeft zoveel kaarten in het spel dat ze premiers rol kan en wil opeisen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door Bogerman »

Nieuwe verkiezingen?? Volgens mij heb ik een paar maanden geleden al mijn stem uitgebracht.
Als je de peilingen ziet, krijg je ongeveer dezelfde uitslag, dus dat helpt nikls.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door refo »

Maanenschijn schreef:Ik vermoedt dat langzaam het idee van nieuwe verkiezingen meer post gaat vatten. Het is dan strategisch belangrijk om de tegenstellingen weer op te scherpen en het ‘nieuwe leiderschap’ weer een impuls te geven. Kaag is immers de laatste maanden op verschillende dossiers niet sterkt gebleken en heeft dat vermeende leiderschap barsten opgelopen.

Het is, of de verkiezingsstrijd is weer begonnen, of Kaag heeft zoveel kaarten in het spel dat ze premiers rol kan en wil opeisen.
Ik vermoeD dat niet.
Alleen de VVD spint daar garen bij plus vrijwel alle nieuwe partijen.

Het werkelijke probleem zit hem in de uitsluitingen. De gevestigde orde roept stoer dat ze niet met PVV, niet met FvD willen. Ook nieuwe partijen zijn niet aantrekkelijk en ook de SGP over het algemeen niet zo. Alles bijeen genomen is een zetel of 40 niet in beeld. Om dan aan een meerderheid van 76 te komen heb je 76/110 of 70% van de rest nodig. Dat gaat nu eenmaal niet. En na nieuwe verkiezingen al helemaal niet.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door Habitat »

Ik las ergens (ik meen in NRC) dat Kaag en D66 al bezig zijn met de volgende verkiezingen. Ze laten Rutte z'n laatste kunstje doen maar zijn al aan het voorsorteren op het overnemen van de leiderspositie.

En ik moet zeggen, het werkt. Je hoort niemand meer over Rutte als leider voor de komende 10 jaar. Door de continue kritische noten van D66 tav Rutte (en door de misstappen van Rutte zelf natuurlijk) gaat de glans er af.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bogerman schreef:Nieuwe verkiezingen?? Volgens mij heb ik een paar maanden geleden al mijn stem uitgebracht.
Als je de peilingen ziet, krijg je ongeveer dezelfde uitslag, dus dat helpt nikls.
Tenzij onze onvoorspelbare politicus Omtzigt opeens een partij opricht...
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door eilander »

GerefGemeente-lid schreef:
Bogerman schreef:Nieuwe verkiezingen?? Volgens mij heb ik een paar maanden geleden al mijn stem uitgebracht.
Als je de peilingen ziet, krijg je ongeveer dezelfde uitslag, dus dat helpt nikls.
Tenzij onze onvoorspelbare politicus Omtzigt opeens een partij opricht...
Ik sluit het niet uit, maar ik hoop het absoluut niet.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door GerefGemeente-lid »

eilander schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Bogerman schreef:Nieuwe verkiezingen?? Volgens mij heb ik een paar maanden geleden al mijn stem uitgebracht.
Als je de peilingen ziet, krijg je ongeveer dezelfde uitslag, dus dat helpt nikls.
Tenzij onze onvoorspelbare politicus Omtzigt opeens een partij opricht...
Ik sluit het niet uit, maar ik hoop het absoluut niet.
Waarom niet?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door Ambtenaar »

Maanenschijn schreef:Ik vermoedt dat langzaam het idee van nieuwe verkiezingen meer post gaat vatten. Het is dan strategisch belangrijk om de tegenstellingen weer op te scherpen en het ‘nieuwe leiderschap’ weer een impuls te geven. Kaag is immers de laatste maanden op verschillende dossiers niet sterkt gebleken en heeft dat vermeende leiderschap barsten opgelopen.

Het is, of de verkiezingsstrijd is weer begonnen, of Kaag heeft zoveel kaarten in het spel dat ze premiers rol kan en wil opeisen.
Wie heeft er nu baat bij nieuwe verkiezingen? De peilingen geven aan dat Kaag en Hoekstra flink zullen verliezen. En voor Rutte is het een afgang als hij niet een kabinet weet te formeren.
Plaats reactie