Formatie nieuw kabinet 2021

merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door merel »

GerefGemeente-lid schreef:
merel schreef:Dat denk ik ook. Ik vind het van GL en de PvdA ook een strategische blunder. Een van beiden had veel beter in het kabinet plaats kunnen nemen en onderwijl met elkaar spreken over beleid en een fusie. Nu hebben ze niets.
Daar heb ik nog niet over nagedacht. Maar dat zou een strategisch hele goede zet geweest zijn van die partijen, als ze dat hadden gedaan.
Dat denk ik ook. De VVD heeft over het algemeen ook geen moeite met de PvdA en deze had gewoon moeten aanschuiven. Dan was het allemaal al in kannen en kruiken geweest. D66 had de ethische onderwerkpen, klimaat etc kunnen bespreken en had in het kabinet en in de kamer medestanders van het beleid gehad. Een beetje dom ;)
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door Habitat »

Ik ben er nog niet zo gerust op dat CU goed uit de onderhandelingen gaat komen.
Het afgelopen jaar is 1 ding heel duidelijk geworden: VVD, CDA en D66 zijn allemaal erg stug. Veel stugger dan 4/5 jaar geleden.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door merel »

Habitat schreef:Ik ben er nog niet zo gerust op dat CU goed uit de onderhandelingen gaat komen.
Het afgelopen jaar is 1 ding heel duidelijk geworden: VVD, CDA en D66 zijn allemaal erg stug. Veel stugger dan 4/5 jaar geleden.
De kans is reëel dat er dan verkiezingen komen. En of D66 daar blij is, betwijfel ik.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door Habitat »

merel schreef:
Habitat schreef:Ik ben er nog niet zo gerust op dat CU goed uit de onderhandelingen gaat komen.
Het afgelopen jaar is 1 ding heel duidelijk geworden: VVD, CDA en D66 zijn allemaal erg stug. Veel stugger dan 4/5 jaar geleden.
De kans is reëel dat er dan verkiezingen komen. En of D66 daar blij is, betwijfel ik.
Reken er maar op dat de CU vanaf nu zwaar onder druk gezet gaat worden (met name door D66 en VVD). Want als de CU 'moeilijk gaat doen', zal de CU de schuld van nieuwe verkiezingen in de schoenen geschoven krijgen.
Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door Bogerman »

Ik ben blij dat de CU weer mee gaat doen, dan kunnen ze D66 en VVD hopelijk een beetje tegenhouden met hun goddeloze plannen.
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door Henk J »

Bogerman schreef:Ik ben blij dat de CU weer mee gaat doen, dan kunnen ze D66 en VVD hopelijk een beetje tegenhouden met hun goddeloze plannen.
Maar het is niet makkelijk voor de CU, D66 wil 'vooruit'.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door J.C. Philpot »

Bogerman schreef:Ik ben blij dat de CU weer mee gaat doen, dan kunnen ze D66 en VVD hopelijk een beetje tegenhouden met hun goddeloze plannen.
Ik ben er ook erg blij mee. Maar laten we dit vooral ook opdragen in gebed, dat dit ook echt zal slagen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door huisman »

Habitat schreef:
merel schreef:
Habitat schreef:Ik ben er nog niet zo gerust op dat CU goed uit de onderhandelingen gaat komen.
Het afgelopen jaar is 1 ding heel duidelijk geworden: VVD, CDA en D66 zijn allemaal erg stug. Veel stugger dan 4/5 jaar geleden.
De kans is reëel dat er dan verkiezingen komen. En of D66 daar blij is, betwijfel ik.
Reken er maar op dat de CU vanaf nu zwaar onder druk gezet gaat worden (met name door D66 en VVD). Want als de CU 'moeilijk gaat doen', zal de CU de schuld van nieuwe verkiezingen in de schoenen geschoven krijgen.
Denk dat je dit verkeerd ziet. Remkes moest een minderheidskabinet in elkaar timmeren . Dat mislukte omdat D66 dat niet wilde. Voor een meerderheidsvariant bleef maar één mogelijkheid over toen D66 de blokkade van de CU had opgeheven. Dus werd de CU gevraagd of ze aub wilde komen onderhandelen omdat anders verkiezingen dreigde. Segers zegde toe en redt daarmee D66’s afgang maar dan wil hij daar wel veel voor terug.

CU staat dus sterk in de onderhandelingen ook omdat de CU stemmer ze nooit zal afrekenen als ze om principiële redenen toch nog ergens afhaken. Die 5 zetels behouden ze wel.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door Mannetje »

Ik denk dat ze die zetels kwijtraken als ze hun ethische standpunten laten verwateren. Als het leven bij CU niet meer veilig is, hebben ze geen bestaansgrond meer.
-
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door pierre27 »

Ad Anker schreef:
Erskinees schreef:Hahaha, bij beide bestuursculturen is het inderaad om te huilen.
Je bent op je gergembashtour? Stoer!
Nou, nu je het zegt, zo zag ik het nog niet eens...
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door DDD »

Mannetje schreef:Ik denk dat ze die zetels kwijtraken als ze hun ethische standpunten laten verwateren. Als het leven bij CU niet meer veilig is, hebben ze geen bestaansgrond meer.
Inderdaad. Maar ik deel de analyse van huisman. Ze staan heel sterk.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door GerefGemeente-lid »

huisman schreef:
Habitat schreef:
merel schreef:
Habitat schreef:Ik ben er nog niet zo gerust op dat CU goed uit de onderhandelingen gaat komen.
Het afgelopen jaar is 1 ding heel duidelijk geworden: VVD, CDA en D66 zijn allemaal erg stug. Veel stugger dan 4/5 jaar geleden.
De kans is reëel dat er dan verkiezingen komen. En of D66 daar blij is, betwijfel ik.
Reken er maar op dat de CU vanaf nu zwaar onder druk gezet gaat worden (met name door D66 en VVD). Want als de CU 'moeilijk gaat doen', zal de CU de schuld van nieuwe verkiezingen in de schoenen geschoven krijgen.
Denk dat je dit verkeerd ziet. Remkes moest een minderheidskabinet in elkaar timmeren . Dat mislukte omdat D66 dat niet wilde. Voor een meerderheidsvariant bleef maar één mogelijkheid over toen D66 de blokkade van de CU had opgeheven. Dus werd de CU gevraagd of ze aub wilde komen onderhandelen omdat anders verkiezingen dreigde. Segers zegde toe en redt daarmee D66’s afgang maar dan wil hij daar wel veel voor terug.

CU staat dus sterk in de onderhandelingen ook omdat de CU stemmer ze nooit zal afrekenen als ze om principiële redenen toch nog ergens afhaken. Die 5 zetels behouden ze wel.
Precies. Een heldere analyse.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door Habitat »

Jullie bekijken het wel heel erg vanuit de CU. Ik wil jullie er wel op wijzen dat Kaag en D66 hun (PvdA/GL) plan hebben moeten laten vallen. Zij zijn de politici die het gevoel hebben dat ze een concessie hebben gedaan. Denken jullie dat D66 er op zit te wachten om tijdens de onderhandelingen nog veel weg te geven?

Gisteren werd de CU bedankt voor het feit dat ze willen onderhandelen, maar vandaag is de werkelijkheid anders. En helemaal over een paar weken als het spannend wordt in de onderhandelingen. Dan staan ze echt niet meer te juichen om de CU. (Behalve natuurlijk als de CU van alles gaat weggeven.)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door GerefGemeente-lid »

Habitat schreef:Jullie bekijken het wel heel erg vanuit de CU. Ik wil jullie er wel op wijzen dat Kaag en D66 hun (PvdA/GL) plan hebben moeten laten vallen. Zij zijn de politici die het gevoel hebben dat ze een concessie hebben gedaan. Denken jullie dat D66 er op zit te wachten om tijdens de onderhandelingen nog veel weg te geven?

Gisteren werd de CU bedankt voor het feit dat ze willen onderhandelen, maar vandaag is de werkelijkheid anders. En helemaal over een paar weken als het spannend wordt in de onderhandelingen. Dan staan ze echt niet meer te juichen om de CU. (Behalve natuurlijk als de CU van alles gaat weggeven.)
Je moet niet vergeten dat D66 en CU over veel dingen hetzelfde denken. De medisch-ethische kwesties zijn waarschijnlijk het belangrijkste verschil. Daarnaast staan D66 en CU dichter bij elkaar dan bijvoorbeeld D66 en het CDA. Segers heeft onlangs al gezegd dat dit specifieke verschil tussen D66 en CU veel te veel uitvergroot wordt, omdat ze op andere gebieden juist wel veel overeenkomsten hebben.

Bovendien staat het CDA ook niet positief tegenover de voltooid-levenwet.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door huisman »

Habitat schreef:Jullie bekijken het wel heel erg vanuit de CU. Ik wil jullie er wel op wijzen dat Kaag en D66 hun (PvdA/GL) plan hebben moeten laten vallen. Zij zijn de politici die het gevoel hebben dat ze een concessie hebben gedaan. Denken jullie dat D66 er op zit te wachten om tijdens de onderhandelingen nog veel weg te geven?

Gisteren werd de CU bedankt voor het feit dat ze willen onderhandelen, maar vandaag is de werkelijkheid anders. En helemaal over een paar weken als het spannend wordt in de onderhandelingen. Dan staan ze echt niet meer te juichen om de CU. (Behalve natuurlijk als de CU van alles gaat weggeven.)
Jij vergeet dat de CU van af het begin heeft gezegd dat het niet voor de hand ligt dat zij zouden toetreden tot het nieuwe kabinet. Zij hoeven niet zo nodig en dat ligt voor D66 echt anders.
De grote winnaar van de verkiezingen (D66) verliest haar gezicht als het haar niet lukt deze winst om te zetten in regeringsdeelname maar terug moet naar de kiezer.
Want dat is nu de optie. De CU genoeg geven dat er een meerderheidskabinet komt of nieuwe verkiezingen. Alleen als PvdA en GroenLinks elkaar los gaan laten komt er een ander speelveld.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie