Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Wat moet er gebeuren na het rapport over de toeslagen-affaire?

Het hele kabinet moet aftreden
17
33%
Enkele bewindslieden moeten aftreden
11
22%
Het kabinet mag blijven zitten
18
35%
Anders
2
4%
Geen mening
3
6%
 
Totaal aantal stemmen: 51

Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Maanenschijn »

Herman schreef:
Maanenschijn schreef:Heb je verhoren een beetje gevolgd? Politici hoeven wat mij bereft niet afgerekend worden op fouten waarvoor verantwoordelijkheid is genomen tijdens de uitvoering van het beleid.

Belastingdienst is een uitvoerende instantie die signalen heeft afgegeven aan de top en het kabinet.
Uit de verhoren komt een ander beeld: we wisten het, maar keken de andere kant op. Dat is wat mij betreft van een andere orde, van een ander niveau dan de afrekening van de ouders, op last van die top.

Ik ben voor aftreden, als zijnde het grootst mogelijke gebaar van ootmoed. Natuurlijk weet ik wel dat de zelfde personen als lijstrekker of minister/staatssecretaris terug komen. Het zelf reinigend vermogen in partijen is niet zo heel groot. Maar het is dan aan de kiezer om daar eventueel rekening mee te houden.

Ik ben echt niet zo van de afrekening van politici. Fouten mogen gemaakt worden. Ik vind het van een andere orde als politici de misstanden kennen,de andere kant op kijken en niks doen. Dat lijkt mij hier overduidelijk aan de orde. De kamerleden Leijten en Omzigt hebben in dit dossier dat zeker niet gedaan.

Voor de aanpak van de coronacrisis lijkt me demissionair zijn geen probleem. Het enigste kan zijn dat het door het kabinet als excuus kan worden gebruikt om maatregelen wel of niet te treffen. ‘Wij zijn tenslotte demissionair’ .
Ergens vind ik het enorm raar dat iedereen wegkeek. Ik kan me niet geheel in het beeld van de overheid, bewindslieden en dergelijke verplaatsen, dat zij de boel de boel maar hebben willen laten. De crux van het verhaal zit toch ergens op de grens van de hogere ambtenaren. Vooral bijvoorbeeld het feit dat Wiebes nu zijn eigen rol kwalificeert als heel raar, idioot en nog twee superlatieven. Waarom heeft hij dat inzicht nu wel en toen niet? Gaat het om de omvang, of is er gewoon sprake van een gekeerd sentiment?
Aftreden is wat mij betreft ook wegwezen. Laat dan maar een nieuwe ploeg aantreden in Den Haag om het land te regeren.
Het vereist moed en gezag/overtuigingskracht om een bepaald patroon te doorbreken. Vooral in een politieke constellatie van tegengestelde overtuigingen. Niemand zit te wachten op ‘gedoe’. Vaak zijn er andere prioriteiten, publiek gevoelige onderwerpen. De waan van de dag bepaald de prioriteit. En ik denk dat het gebrek aan kennis in de top (ambtelijk en politiek) van de uitwerking van beleid op ‘maaiveldniveau’ (een breed probleem) een grote bijdrage levert aan het niet op waarde schatten van de excessen. Je krijgt dat een beetje het ‘ wir haben es nicht gewusst’ effect. De eerste vraag is dan: ontsla je dat van je verantwoordelijkheid?, de tweede vraag is: kun je er in jouw positie nog wat aan doen? Als het eerste antwoord nee, het tweede ja is, blijf dan aan in je positie en ga als de wiedeweerga aan de gang om problemen op te lossen. Als alle vragen nee zijn, dan lost aftreden het probleem niet op, maar wordt in ieder geval niet de suggestie gewekt dat onbehoorlijk bestuur geen gevolgen heeft.
Het lijkt mij voor de kiezer wel belangrijk te weten of bewindspersonen weer terug komen. Het is bijvoorbeeld niet het enige dossier waar Wiebes brokken achterlaat.

Ik heb de wijsheid niet in pacht, maar dit dossier van het begin af volgend heb ben ik van verbazing in verontwaardiging gerold.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Jantje »

Jeremiah schreef:
Jantje schreef:Analyse van de NOS: https://nos.nl/artikel/2364371-waarom-s ... tphen.html

Asscher stopt helemaal als lijsttrekker. Maar de andere kopstukken kunnen gewoon door als lijsttrekker. Dat strookt dan toch niet helemaal met elkaar?

Dit lijkt meer op symboolpolitiek. Het aftreden van Asscher is zwaarder voor hem persoonlijk dan het aftreden van de kopstukken uit het kabinet die vervolgens gewoon lijsttrekker kunnen blijven.
Welnee, voor vrijdag is het complete kabinet afgetreden.
Tuurlijk. Maar Rutte gaat dan de campagne in. Hoekstra ook. Maar Asscher stop helemaal. Dat vind ik niet in evenwicht.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door DDD »

Ik kan in mijn vakgebied meerdere voorbeelden noemen die maar nauwelijks minder erg zijn. Alleen gaat de Kamer daar niet achteraan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Jantje »

Ik vind het overigens niet van belang dat je steeds meldt dat je via Tapatalk je berichten verzendt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door DDD »

Ik ook niet, maar ik weet niet hoe ik dat moet uitzetten. Los daarvan: dit is nu iets dat je uitstekend per pb kunt uitleggen;-)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door refo »

Jantje schreef:Ik vind het overigens niet van belang dat je steeds meldt dat je via Tapatalk je berichten verzendt.
En jouw ondertekening kan ook wel weg.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Ik ook niet, maar ik weet niet hoe ik dat moet uitzetten. Los daarvan: dit is nu iets dat je uitstekend per pb kunt uitleggen;-)
Je hebt gelijk. Duidt het mij niet euvel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Bertiel »

Volgens nos lijkt het aftreden echt onontkoombaar
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Jantje »

refo schreef:
Jantje schreef:Ik vind het overigens niet van belang dat je steeds meldt dat je via Tapatalk je berichten verzendt.
En jouw ondertekening kan ook wel weg.
Neen. Ik ben er ooit wel eens op gewezen dat dit handig is, omdat men dan niet helemaal naar boven hoeft te scrollen bij het lezen van een lange post. Dus dat laat ik gewoon staan.

Je kunt ook het onderschrift uitschakelen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Zita »

Ontopic, aub! Voor geneuzel over irritante details gaat u maar naar 'Wist je dat...', 'Kleine ergernissen' of 'Hoe werkt dit forum'.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Ukkie »

Knip!!! Niet doorgaan na mod-interventie, aub.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Zita »

Ik vermoed dat het kabinet opstapt. Het enige grote thema is corona. Daarop blijven ze missionair. Nu kan Rutte in de campagne zeggen dat hij volle verantwoordelijkheid heeft genomen voor de toeslagenaffaire.
Hoe je precies verantwoordelijkheid neemt als je opstapt, op de winkel blijft passen en daarna weer aantreedt, weet ik ook niet. Maar hoe je verantwoordelijkheid neemt door op te stappen, weet ik ook weer niet. Wat fout is gegaan, kun je niet ongedaan maken. Opstappen is een goeie maatregel als we zouden zeggen dat deze persoon ongeschikt is voor een besturende functie. Maar ik weet niet of je dat nu van het voltallige kabinet kunt zeggen.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Ukkie »

Sorry Zita maar postte denk ik tegelijk met jou.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Jantje »

Zita schreef:Ik vermoed dat het kabinet opstapt. Het enige grote thema is corona. Daarop blijven ze missionair. Nu kan Rutte in de campagne zeggen dat hij volle verantwoordelijkheid heeft genomen voor de toeslagenaffaire.
Hoe je precies verantwoordelijkheid neemt als je opstapt, op de winkel blijft passen en daarna weer aantreedt, weet ik ook niet. Maar hoe je verantwoordelijkheid neemt door op te stappen, weet ik ook weer niet. Wat fout is gegaan, kun je niet ongedaan maken. Opstappen is een goeie maatregel als we zouden zeggen dat deze persoon ongeschikt is voor een besturende functie. Maar ik weet niet of je dat nu van het voltallige kabinet kunt zeggen.
Nee. Maar in dat geval was het niet nodig geweest dat Asscher zou aftreden. Toch?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Herman »

Rutte gaat geen campagne voeren.
Plaats reactie