Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef: Je mag alleen ergens tegen zijn als je erover gaat? Lijkt me een mooie basisregel voor dit forum. :D
:) Ik interpreteerde de bijdrage van JGW als dat hij er op tegen is dat zij wethouder wordt in de gemeente Schouwen-Duiveland en niet in algemene zin dat het tegen vrouwelijke bestuurders is.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
Zeeuw schreef: Je mag alleen ergens tegen zijn als je erover gaat? Lijkt me een mooie basisregel voor dit forum. :D
:) Ik interpreteerde de bijdrage van JGW als dat hij er op tegen is dat zij wethouder wordt in de gemeente Schouwen-Duiveland en niet in algemene zin dat het tegen vrouwelijke bestuurders is.
Haha, ah. Ik ben benieuwd wat haar portefeuille wordt. Ik ga haar vanuit mijn werk misschien wel tegenkomen.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door -DIA- »

Wat zouden jullie doen, als je, ik noem maar een voorbeeld, dicht bij de zee, en onder de zeespiegel woont, en de dijken op doorbreken staan?
Maar nog verder: Wat, als de dijken doorgebroken zijn? En je blijft er dodelijk gerust onder? Als bovendien het land en de wereld wordt bezocht met de tuchtroede Gods?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 910
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Adagio »

Ambtenaar schreef:Zoals de aankomende wethouder zelf al zegt, jij gaat daar helemaal niet over. Dus je kunt tegen zijn zoveel je wilt, maar dat is niet relevant.
Wat wel relevant is, is Gods Woord. En als een enorme massa mensen binnen kerkelijk Nederland het Bijbels verantwoord vindt om vrouwen te laten dienen in de kerkelijke ambten, ben ik er niet zeker van of er met dit postinkje nog een vleugje herkenning is van vroeger.

De Bijbel is niet genderneutraal, maar maakt duidelijk onderscheid tussen mannen en vrouwen ("Wie zal een deugdelijke huisvrouw vinden? Want haar waardij is ver boven de robijnen"). En in plaats van dat onze maatschappij het gezin centraal stelt, staat nu de individuele economische zelfstandigheid van man respectievelijk vrouw centraal. Het huwelijk is hierin steeds meer een barrière. Vandaar: part-time banen, recht op abortus, kinderdagverblijven, de pil, quota voor vrouwelijke deelnemers.
Elke tijd roept haar eigen vragen op, maar de orde van Gods schepping blijft (Gen. 2:18-22). Als die orde niet zo relevant is, heb je geen vragen.
Bij de huwelijksbevestiging heeft de man, volgens het huwelijksformulier, beloofd dat hij niet alleen op financiële wijze voor onderhoud zou zorgen. Andere plichten zijn het onderwijzen, het troosten en beschermen van zijn vrouw. Een te druk werkzaam leven kan een wissel trekken op de relatie tussen man en vrouw. Het zal per echtpaar verschillen hoe er met langere werkdagen wordt omgegaan, maar als er echt teveel tijd buiten huis wordt doorgebracht, met alle stress en vermoeidheid die eruit voort kunnen komen, dan kan dat gevolgen hebben voor o.a. de liefdesband. Het liefhebben van zijn vrouw is een plicht voor de man, zoals ook volgt uit Efeze 5:28.
Het woord 'onderdanig' vind ik een 15 keer in de Bijbel, bij verschillende verhoudingen. Ook bij man-vrouw verhoudingen, en "een kloeke huisvrouw is een kroon haars heren”, Spr. 12:4.

De SGP heeft steeds benadrukt dat het emancipatiestreven in strijd is met de roeping van vrouwen en dat het ongepast is voor vrouwen om macht uit te oefenen. Daarbij werd ook verwezen naar 1 Timotheüs 2:12: "Doch ik laat de vrouw niet toe, dat zij lere, noch over de man heerse, maar wil, dat zij in stilheid zij". Tegenover de volkssoevereiniteit van de andere politieke partijen zette de SGP het standpunt dat de overheid regeert onder medewerking van het volk. Daarbij werd het gezin gezien als basisvoorbeeld, als cel van de samenleving.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Mistig »

-DIA- schreef:Wat zouden jullie doen, als je, ik noem maar een voorbeeld, dicht bij de zee, en onder de zeespiegel woont, en de dijken op doorbreken staan?
Maar nog verder: Wat, als de dijken doorgebroken zijn? En je blijft er dodelijk gerust onder? Als bovendien het land en de wereld wordt bezocht met de tuchtroede Gods?
Wattes?
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Forummer »

-DIA- schreef:Wat zouden jullie doen, als je, ik noem maar een voorbeeld, dicht bij de zee, en onder de zeespiegel woont, en de dijken op doorbreken staan?
Maar nog verder: Wat, als de dijken doorgebroken zijn? En je blijft er dodelijk gerust onder? Als bovendien het land en de wereld wordt bezocht met de tuchtroede Gods?
Kun je uitleggen wat je hiermee bedoeld? En wat het met een vrouwelijke SGP wethouder te maken heeft?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door -DIA- »

Het wordt een vreemde wereld. In eigen kring wordt je niet meer begrepen. Maar een vragenstellers zou ik willen adviseren de vraag aan zijn/haar predikant voor te leggen. Ik weet zeker dat hij daar een antwoord op kan geven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:Wat zouden jullie doen, als je, ik noem maar een voorbeeld, dicht bij de zee, en onder de zeespiegel woont, en de dijken op doorbreken staan?
Maar nog verder: Wat, als de dijken doorgebroken zijn? En je blijft er dodelijk gerust onder? Als bovendien het land en de wereld wordt bezocht met de tuchtroede Gods?
Wat zou jij doen?
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 09 okt 2020, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Ambtenaar »

Forummer schreef:
Kun je uitleggen wat je hiermee bedoeld? En wat het met een vrouwelijke SGP wethouder te maken heeft?
Zelfs ik begrijp wat @DIA bedoelt. Hij ziet het als het volgende bastion dat geslecht wordt, namelijk dat een vrouw een bestuurlijke functie bekleedt namens de SGP. Sommigen zullen dit typeren als een volgende horde die is genomen, DIA ziet het als de volgende dijk die doorbreekt en verbaast zich over hoe weinig ophef dit veroorzaakt.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:Wat zouden jullie doen, als je, ik noem maar een voorbeeld, dicht bij de zee, en onder de zeespiegel woont, en de dijken op doorbreken staan?
Maar nog verder: Wat, als de dijken doorgebroken zijn? En je blijft er dodelijk gerust onder? Als bovendien het land en de wereld wordt bezocht met de tuchtroede Gods?
Wat doe jij?
Ik kan het niet zeggen. van nature en zonder de hulp en de kracht van Boven zou ik vluchten, maar wat als ik nergens heen kon?
Daar was ook eens een man die daar wat van wist die zei (zoals de berijmde psalm het verwoordt): Ik wou vluchten, maar ik kon nergens heen, zodat mijn de dood voor ogen scheen...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:
Forummer schreef:
Kun je uitleggen wat je hiermee bedoeld? En wat het met een vrouwelijke SGP wethouder te maken heeft?
Zelfs ik begrijp wat @DIA bedoelt. Hij ziet het als het volgende bastion dat geslecht wordt, namelijk dat een vrouw een bestuurlijke functie bekleedt namens de SGP. Sommigen zullen dit typeren als een volgende horde die is genomen, DIA ziet het als de volgende dijk die doorbreekt en verbaast zich over hoe weinig ophef dit veroorzaakt.
Ik geloof dat je hier niet heel ver naast de waarheid zit.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:Wat zouden jullie doen, als je, ik noem maar een voorbeeld, dicht bij de zee, en onder de zeespiegel woont, en de dijken op doorbreken staan?
Maar nog verder: Wat, als de dijken doorgebroken zijn? En je blijft er dodelijk gerust onder? Als bovendien het land en de wereld wordt bezocht met de tuchtroede Gods?
Wat doe jij?
Ik kan het niet zeggen. van nature en zonder de hulp en de kracht van Boven zou ik vluchten, maar wat als ik nergens heen kon?
Daar was ook eens een man die daar wat van wist die zei (zoals de berijmde psalm het verwoordt): Ik wou vluchten, maar ik kon nergens heen, zodat mijn de dood voor ogen scheen...
"Voorhanden scheen," staat er in Psalm 142: 4 (berijmd).

Maar verder begrijp ik wat je bedoelt. Ik vind het allen een lastig onderwerp waarover ik geen eenduidige visie heb ontwikkeld.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Forummer »

-DIA- schreef:Het wordt een vreemde wereld. In eigen kring wordt je niet meer begrepen. Maar een vragenstellers zou ik willen adviseren de vraag aan zijn/haar predikant voor te leggen. Ik weet zeker dat hij daar een antwoord op kan geven.
Ik vroeg het niet aan een predikant ik vroeg het aan jou. Ontwijk een antwoord dan niet. Het is lief dat anderen jou proberen uit te leggen maar ik zou het op prijs stellen als je het zelf deed. En zeg dan gewoon wat je bedoeld, en klaag niet zo dat het niet meer begrepen wordt. Ik lees bijna niets anders van je. Wees gewoon duidelijk en zeg wat je bedoeld. Anders moet straks zelfs de uitleg nog weer uitgelegd worden. :?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:
-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:Wat zouden jullie doen, als je, ik noem maar een voorbeeld, dicht bij de zee, en onder de zeespiegel woont, en de dijken op doorbreken staan?
Maar nog verder: Wat, als de dijken doorgebroken zijn? En je blijft er dodelijk gerust onder? Als bovendien het land en de wereld wordt bezocht met de tuchtroede Gods?
Wat doe jij?
Ik kan het niet zeggen. van nature en zonder de hulp en de kracht van Boven zou ik vluchten, maar wat als ik nergens heen kon?
Daar was ook eens een man die daar wat van wist die zei (zoals de berijmde psalm het verwoordt): Ik wou vluchten, maar ik kon nergens heen, zodat mijn de dood voor ogen scheen...
"Voorhanden scheen," staat er in Psalm 142: 4 (berijmd).

Maar verder begrijp ik wat je bedoelt. Ik vind het allen een lastig onderwerp waarover ik geen eenduidige visie heb ontwikkeld.
Ik zei het ook wat vrij en ik geloof niet dat dit verwarrend hoeft te zin, zo plaats ik ook geen apostrof, enz.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:Wat zouden jullie doen, als je, ik noem maar een voorbeeld, dicht bij de zee, en onder de zeespiegel woont, en de dijken op doorbreken staan?
Maar nog verder: Wat, als de dijken doorgebroken zijn? En je blijft er dodelijk gerust onder? Als bovendien het land en de wereld wordt bezocht met de tuchtroede Gods?
Wat doe jij?
Ik kan het niet zeggen. van nature en zonder de hulp en de kracht van Boven zou ik vluchten, maar wat als ik nergens heen kon?
Daar was ook eens een man die daar wat van wist die zei (zoals de berijmde psalm het verwoordt): Ik wou vluchten, maar ik kon nergens heen, zodat mijn de dood voor ogen scheen...
Het volgende vers geeft het antwoord op die vraag:
Ik riep tot U, ik zeid': o HEER',
Gij zijt mijn toevlucht, sterkt' en eer;
Gij zijt, zolang ik leef, mijn deel,
Mijn God, Wien ik mij aanbeveel.
Plaats reactie