Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Erskinees »

De Van Dale geeft aan het woord beginsel een meer principiële uitleg: grondslag, overtuiging, principe.
Het kostwinnersmodel is een mooi en ideaal model wat aansluit bij de Bijbelse gegevens omtrent de takenverdeling tussen man en vrouw. Het is echter niet zo dat de basis van het kostwinnersmodel voortkomt uit de Bijbel. Het is gewoonweg geen overtuiging die rechtstreeks uit de Bijbel komt. Dat is ook logisch, want het is een economisch-maatschappelijk begrip. Het model is niet ontwikkeld door christenen, maar ook door niet-christenen die vroeger nog voor strikte scheiding tussen mannen en vrouwen waren.
Adagio schreef:In mijn eerste post lees je wellicht mijn verbaasdheid dat men verweten wordt over de Bijbelse schreef te gaan door het kostwinnersmodel een daaruit voortvloeiend beginsel te noemen.
Je verdraait de woorden van Schippers. In het RD gaat het niet om een daaruit voortvloeiend beginsel maar om een beginsel an sich. Ben je het dan niet gewoon met Schippers eens?
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Adagio »

Erskinees schreef: Het model is niet ontwikkeld door christenen, maar ook door niet-christenen die vroeger nog voor strikte scheiding tussen mannen en vrouwen waren.
Adagio schreef:In mijn eerste post lees je wellicht mijn verbaasdheid dat men verweten wordt over de Bijbelse schreef te gaan door het kostwinnersmodel een daaruit voortvloeiend beginsel te noemen.
Je verdraait de woorden van Schippers. In het RD gaat het niet om een daaruit voortvloeiend beginsel maar om een beginsel an sich. Ben je het dan niet gewoon met Schippers eens?
Zie mijn vorige post, ik heb deze uiteraard zsm netjes aangepast met ''an sich", maar blijf wel bij 'de kern en de essentie' ervan... voortvloeiend uit de schepping en zondeval.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Herman »

Adagio schreef:Zie mijn vorige post, ik heb deze uiteraard zsm netjes aangepast met ''an sich", maar blijf wel bij 'de kern en de essentie' ervan... voortvloeiend uit de schepping en zondeval.
De scheppingsorde is dus het beginsel en het kostwinnerschap is daar een mogelijk uitvloeisel van. Dat lijkt me toch vrij duidelijk?
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Adagio »

Herman schreef:
Adagio schreef:Zie mijn vorige post, ik heb deze uiteraard zsm netjes aangepast met ''an sich", maar blijf wel bij 'de kern en de essentie' ervan... voortvloeiend uit de schepping en zondeval.
De scheppingsorde is dus het beginsel en het kostwinnerschap is daar een mogelijk uitvloeisel van. Dat lijkt me toch vrij duidelijk?
Misschien moeten er wat pictogrammen bij het formulier om de huwelijkse staat te bevestigen. Van degenen die getrouwd zijn (geweest), zullen er wellicht nog wel zijn, die hun ja-woord gegeven hebben op o.a.: "En naardien het Gods bevel is dat de man in het zweet zijns aanschijns brood zal eten, zo zult gij ook getrouwelijk en naarstiglijk in uw Goddelijk beroep arbeiden, opdat gij uw huisgezin met God en met ere moogt onderhouden, en ook daarenboven iets hebt om den nooddruftigen mede te delen."
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Valcke »

Wanneer we Genesis 3 nauwkeurig lezen, dan zullen we moeten erkennen dat hetgeen gesproken wordt tot Adam niet exclusief bedoeld is voor het mannelijke geslacht. Adam representeerde het gehele menselijke geslacht. Waarschijnlijk zal niemand hier zeggen dat de woorden 'Stof zijt gij, en tot stof zult gij wederkeren' alleen de man geldt; het geldt evenzeer voor de vrouw. Wanneer dus gesproken wordt over het werken in het 'zweet uws aanschijns', dan is dat wel alleréérst gesproken tot de man, maar het heeft óók betekenis voor de vrouw die door de man vertegenwoordigd is.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Adagio »

Valcke schreef:Wanneer we Genesis 3 nauwkeurig lezen, dan zullen we moeten erkennen dat hetgeen gesproken wordt tot Adam niet exclusief bedoeld is voor het mannelijke geslacht.
O. Het gaat er dan wel om, welk gedeelte van Genesis 3 men bedoelt. Man en vrouw zijn anders geschapen, en hoe zwaar zij samen in hun huwelijk de smarten ook gezamenlijk hebben te dragen (de moeiten van de een, stralen af op de ander etc.), we lezen voor beiden een specifieke vloekspraak. Voor de man kunnen we de woorden van God maar beter ook niet verdraaien, alsof God zeer zal vermenigvuldigen zijn smart, namelijk van zijn dracht. Dat hij met smart kinderen zal baren en dat tot zijn vrouw zijn begeerte zal zijn, en dat zij over hem heerschappij zal hebben. Maar oké, het zou kunnen dat daarom ook steeds nieuwe formulieren ter bevestiging van het huwelijk in omloop komen.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Valcke »

Adagio schreef:
Valcke schreef:Wanneer we Genesis 3 nauwkeurig lezen, dan zullen we moeten erkennen dat hetgeen gesproken wordt tot Adam niet exclusief bedoeld is voor het mannelijke geslacht.
O. Het gaat er dan wel om, welk gedeelte van Genesis 3 men bedoelt. Man en vrouw zijn anders geschapen, en hoe zwaar zij samen in hun huwelijk de smarten ook gezamenlijk hebben te dragen (de moeiten van de een, stralen af op de ander etc.), we lezen voor beiden een specifieke vloekspraak. Voor de man kunnen we de woorden van God maar beter ook niet verdraaien, alsof God zeer zal vermenigvuldigen zijn smart, namelijk van zijn dracht. Dat hij met smart kinderen zal baren en dat tot zijn vrouw zijn begeerte zal zijn, en dat zij over hem heerschappij zal hebben. Maar oké, het zou kunnen dat daarom ook steeds nieuwe formulieren ter bevestiging van het huwelijk in omloop komen.
Ho ho.... de woorden tot de vrouw gelden inderdaad specifiek voor de vrouw.
De woorden tot Adam gelden echter voor Adam en de man primair, maar secundair voor het gehele menselijke geslacht waarvan Adam het hoofd was.
Of brengt de aarde alleen doornen en distelen voort voor de man? En keert alleen de man tot het stof weer?
Dus beschuldig mij niet van het verdraaien van de woorden van God, Adagio.
Je moet wel eerlijk zijn en bereid zijn om Gods Woord nauwkeurig te onderzoeken.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Valcke »

Calvijn schreef:Werpt iemand mij tegen dat bijna alle ellenden die op de man worden gelegd ook de vrouw treffen, zo antwoord ik dat dit met opzet geschiedt, opdat wij zouden leren dat de vervloeking door Adams zonde gemeenschappelijk op beide geslachten rust. Zo getuigt ook Paulus, Rom. 5:12, dat allen in Adam gestorven zijn.
Zo kunnen we ook de vloek dat de mens in het zweet van zijn aangezicht brood zal eten, niet alleen op de man betrekken. Deze vloek treft ook de vrouw. Het is wel waar de man hierin als eerste en primair aangesproken wordt - daar doe ik niets aan af! - maar de vrouw wordt van deze vloek niet uitgezonderd.

Trouwens: vele godzalige vrouwen in de Bijbel hebben in het zweet van hun aangezicht gewerkt, op het land, als herderin, of op andere wijze. Nooit heeft een van hen gezegd: Dit raakt mij niet, dit raakt alleen de man.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Adagio »

De laatste post maar weer:

Het ging er dus om, of het kostwinnersmodel een Bijbels beginsel is, voortvloeiend uit schepping en zondeval (even buiten beschouwing latend dat Erskinees beweert, dat het ook door niet-christenen zou gehanteerd zijn geworden). Ik zei en zeg: ja. Daarnaast: wanneer we de vloekspraak tot Adam, specifiek ook de mannelijke aspecten, ook zouden uitstrekken tot voor de vrouw - het blijft als vloek uitgesproken tot juist de man, nádat de Heere zich tot Eva had gewend, en Adam gaat aanspreken. Ook in bredere context (of andere mooie term) zullen er dan dus zware dimensies en verantwoordelijkheden voor de man zijn en volgen.

En bedenk ook andersom: welk een zegen geeft het als de man als hoofdverantwoordelijke zijn wegen wél aanstelt, zoals Psalm 128: 2 ons laat lezen: "Want gij zult eten den arbeid uwer handen; welgelukzalig zult gij zijn, en het zal u welgaan." (De kanttekenaren stellen dan: "Dat is, de spijze die gij met uw handen en arbeid zult verworven hebben, volgens hetgeen dat God tot ons aller vader gesproken heeft in Gen. 3:19.") De psalm vervolgt: "Uw huisvrouw zal wezen als een vruchtbare wijnstok aan de zijden van uw huis, uw kinderen als olijfplanten rondom uw tafel. Zie, alzo zal zekerlijk die man gezegend worden die den HEERE vreest."

Dit was 'm weer voor vandaag.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Valcke »

Adagio schreef:De laatste post maar weer:

Het ging er dus om, of het kostwinnersmodel een Bijbels beginsel is, voortvloeiend uit schepping en zondeval (even buiten beschouwing latend dat Erskinees beweert, dat het ook door niet-christenen zou gehanteerd zijn geworden). Ik zei en zeg: ja. Daarnaast: wanneer we de vloekspraak tot Adam, specifiek ook de mannelijke aspecten, ook zouden uitstrekken tot voor de vrouw - het blijft als vloek uitgesproken tot juist de man, nádat de Heere zich tot Eva had gewend, en Adam gaat aanspreken. Ook in bredere context (of andere mooie term) zullen er dan dus zware dimensies en verantwoordelijkheden voor de man zijn en volgen.

En bedenk ook andersom: welk een zegen geeft het als de man als hoofdverantwoordelijke zijn wegen wél aanstelt, zoals Psalm 128: 2 ons laat lezen: "Want gij zult eten den arbeid uwer handen; welgelukzalig zult gij zijn, en het zal u welgaan." (De kanttekenaren stellen dan: "Dat is, de spijze die gij met uw handen en arbeid zult verworven hebben, volgens hetgeen dat God tot ons aller vader gesproken heeft in Gen. 3:19.") De psalm vervolgt: "Uw huisvrouw zal wezen als een vruchtbare wijnstok aan de zijden van uw huis, uw kinderen als olijfplanten rondom uw tafel. Zie, alzo zal zekerlijk die man gezegend worden die den HEERE vreest."

Dit was 'm weer voor vandaag.
Ik bestrijd helemaal niet dat de Bijbel ons duidelijk aanwijst dat de man in de eerste plaats verantwoordelijkheid draagt voor het verkrijgen van inkomsten voor zijn gezin en het werk dat daarvoor moet worden verricht. Evenmin gaat het mij om de bijzondere taken voor man en vrouw in het gezin. Deze dingen onderschrijf ik volledig, ook op grond van Genesis 3.

Het ging mij er wel om dat je niet mag doorschieten in de exegese van Genesis 3 alsof de bewuste woorden die tot Adam (als hoofd) gesproken werden alleen de man zouden raken en de vrouw daarvan uitsluiten. Dat is beslist onjuist - gelukkig dat een gezaghebbende theoloog als Calvijn dit reeds opmerkte.

Hierin zijn man en vrouw nu juist verschillend: de vrouw wordt specifiek aangesproken vanwege haar bijzondere zonde. De man wordt echter aangesproken niet alleen als man, maar ook als hoofd van het gehele menselijke geslacht.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Herman »

Charles schreef:Peter Hitchens heeft het boek 'Opstand tegen God' geschreven. Daarin schrijft hij (o.a.) hoe hij journalist was ten tijde van communistische, atheïstische Rusland. Hoe hij zag dat vrouwen gedwongen moesten werken, echtscheidingen heel normaal werden etc. etc. Hij beschrijft in het boek hoe hij nu dezelfde geest ziet in het Westen.
Het is een interessant, maar ik vind de manier van argumenteren niet overtuigend.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Charles »

Het is natuurlijk een samenvatting in een paar regels wat hij in een paar hoofdstukken beschrijft. Mocht je het boek ooit kunnen lezen dan raad ik het zeker aan (1e helft gaat over atheïsme/zn broer, 2e helft gaat o.a. over wat ik beschreef).
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Herman »

Charles schreef:Het is natuurlijk een samenvatting in een paar regels wat hij in een paar hoofdstukken beschrijft. Mocht je het boek ooit kunnen lezen dan raad ik het zeker aan (1e helft gaat over atheïsme/zn broer, 2e helft gaat o.a. over wat ik beschreef).
Ik ben het boek aan het lezen, vandaar. Ik heb steeds het gevoel dat zijn argumentatie niet wordt afgerond. Er zijn wel wat kritische vragen te stellen over de vergelijking tussen het vrije westen en het niet zo vrije sovjetblok, bijvoorbeeld.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Charles »

Aha. Ik was destijds bij de presentatie van dat boek. Ik heb op mn telefoon nog de volgende aantekeningen staan van zn lezing toen:

Ik was journalist in Rusland toen het communisme viel. Jaren later kwam ik terug in de UK en hoorde dingen die me bekend voorkwamen. Herkende ze van het communisme. De aanval op het huwelijk. Vrouwen die gezin moeten verlaten voor werk. Ideologie uit Rusland in andere vorm. Controle over privé leven Het is marxism/lenism in nieuw jasje. Aspect marxisme: ging niet om economie. Zoveel weggeslagen van christendom; Geen binding met buren. Alleen plezier toegestaan, vrijheid body. Rijk maar niet vrij. Scholen en universiteiten leren een moraal in een vaste vorm. In de UK is het woord Husband verwijderd van alle officiële documenten. Nergens in westen bestaat een serieuze, beargumenteerde, sociale christelijke politiek. Christelijke politiek heeft nog wel de vormen maar niet de doordenking. Hierdoor vallen de gaten in onze eigen verdediging . Toen ik het boek schreef dacht ik aan kind van jaar of 3 wat z’n speelgoed wordt afgepakt. Kind is dan woedend. Die woede zie je nu. Huidige generatie is niet onderlegd in basisprincipes van het christendom. Tieners, studenten horen dit mag niet dat mag niet en dat is fout. Ze zeggen dan: How dare you? Deze generatie voelt zich sterk en voelt dat hun moment is gekomen. Vol van Selfism.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Adagio »

Gen. 1 vermeldt de schepping, ook van de mens. Gen. 2: 4 t/m 17 schrijft over het hoe van de schepping van de mens; het verbond met hem; en de opdracht tot hem. Van vers 18 t/m 25 lezen we, dat de Heere van deze mens sprak, dat het niet goed was als ook deze alleen zou zijn.
Fundamentele aantasting hiervan staat ten dienste van de chaos-stichter. Dan hoeven we niet te beginnen of te stoppen bij mensen als Descartes, Voltaire, Rousseau, Darwin, Kant, Nietzsche, Freud etc.
Plaats reactie