Demonstratie Dam Amsterdam

Halsema moet weg

Ja
42
81%
Nee
7
13%
Geen mening
3
6%
Anders
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 52

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door J.C. Philpot »

Ambtenaar schreef:
J.C. Philpot schreef: Graag een beetje respect.
Respect voor wat?
Voor predikanten die een andere visie op wie te dopen hebben als jij hebt.

Ik heb zelf geen enkel probleem met het dopen van adoptiekinderen, maar ik heb wel respect voor predikanten die daar wel bezwaar tegen hebben (mits er uiteraard geen onderscheid per ras gemaakt word, maar daar heb ik nog nooit van gehoord).
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door parsifal »

J.C. Philpot schreef:Ik schrik toch wel van het verhaal van deze docent.

https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/de ... -1.1676200

Het lijkt me wenselijk dat de school hier op gepaste wijze aandacht voor vraagt. Echt vreselijk wat die man allemaal naar zich toe geslingerd krijgt.

Ik heb overigens respect dat hij toch op zijn plaats blijft, en voor hoe hij er mee omgaat. Daar kan de beelden vernielende groepering nog veel van leren.
Dat is inderdaad wel schrikken. Het is inderdaad waar dat sommige van de persterijen waarschijnlijk niet racistisch bedoeld zijn en net zo goed over "die rooie", "holle bolle gijs" of een variant op de voor of achternaam hadden kunnen gaan. Ook dat soort pesterijen zijn niet goed te praten trouwens.
En ja beelden vandaliseren is niet de manier, al kan ik me goed voorstellen dat je met demonstraties laat blijken dat je wilt dat de beelden verwijderd worden of straatnamen aangepast worden, of Zwarte Piet een andere kleur krijgt (of andere naam, ik vind dat "Piet" weer storend ;) ).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door Bertiel »

Mara schreef:Ik meen dat er predikanten zijn die moeite hebben om een adoptiekind te dopen.
Waar komt dat dan vandaan?
A Brakel was er ook tegen terwijl A Marck ervoor was.

Ik weet dat de (bijna) weigering door een predikant rechts NHK in de jaren 80 zeer veel opschudding heeft bezorgt!!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door Geytenbeekje »

Bertiel schreef:
Mara schreef:Ik meen dat er predikanten zijn die moeite hebben om een adoptiekind te dopen.
Waar komt dat dan vandaan?
A Brakel was er ook tegen terwijl A Marck ervoor was.

Ik weet dat de (bijna) weigering door een predikant rechts NHK in de jaren 80 zeer veel opschudding heeft bezorgt!!
Welke dominee was dat dan ?
op t Hof ?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door Ad Anker »

Ambtenaar schreef:
Mara schreef:Ik meen dat er predikanten zijn die moeite hebben om een adoptiekind te dopen.
Waar komt dat dan vandaan?
Geestelijke onderontwikkeldheid.
Jammer, Ambtenaar.

Wel interessant trouwens. Inderdaad is dat een discussie, ik meen alleen maar in de GGiN. Overigens, in de GGiN (buiten verband) waar ik opgegroeid ben werden wel adoptiekinderen gedoopt omdat Abraham de gekochten met geld in opdracht van de HEERE ook besneed.

Het argument is volgens mij dat alleen als aantoonbaar is dat het kind christelijke ouders heeft de doop is toegestaan. Dat maakt het weer interessant: hoe is de visie op het verbond? Weet iemand hoe dit precies zit?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door J.C. Philpot »

Een genuanceerde benadering door ds. R. de Jong (geboren in Libanon).

Urker predikant: Racisme niet ontkennen en ook niet overdrijven
https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/ur ... -1.1676539
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door Ambtenaar »

J.C. Philpot schreef:Een genuanceerde benadering door ds. R. de Jong (geboren in Libanon).

Urker predikant: Racisme niet ontkennen en ook niet overdrijven
https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/ur ... -1.1676539
Hoezo is dit een genuanceerde benadering?
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door HersteldHervormd »

Erskinees schreef:Dat is nog een overblijfsel van de Dordtse Synode (al liepen de meningen toen al uiteen). Daar is toen besloten dat de doop als teken van het verbond komt alleen toe aan de kinderen van gelovige ouders. Bij geadopteerde kinderen kun je dat vaak niet weten was de redenatie. Doop en verbond waren in die tijd veel meer gebonden aan gelovige ouders.
Verschillende kerkgenootschappen hebben in de 20e eeuw besloten dat geadopteerde kinderen ook gedoopt kunnen worden (NHK, CGK, GG etc.).
Ik zou toch altijd eerst echt heel goed uit proberen te zoeken of het kindje gedoopt is. Als de ouders het dan echt niet weten kunnen ze mijns inziens dopen. Zou de Heere het de ouders kwalijk nemen stel dat het kindje toch twee keer gedoopt is?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
J.C. Philpot schreef:Een genuanceerde benadering door ds. R. de Jong (geboren in Libanon).

Urker predikant: Racisme niet ontkennen en ook niet overdrijven
https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/ur ... -1.1676539
Hoezo is dit een genuanceerde benadering?
Het is een genuanceerd interview van iemand die zelf Noord Afrikaanse roots heeft. Verschil is wel dat hij in een blanke enclave opgegroeid is en dus alleen uiterlijk er anders uitzag. Hij heeft geen hinder ondervonden van zijn achternaam e.d. Verdere culturele verschillen zijn er niet.

Dat neemt niet weg dat zijn verdere beoordeling van feiten mijns inziens wel klopt. Bepaalde gedragingen in bepaalde culturen hoeven niet weggepoetst te worden, maar uitsluiting mag zeker benoemd worden
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door windorgel »

HersteldHervormd schreef:
Erskinees schreef:Dat is nog een overblijfsel van de Dordtse Synode (al liepen de meningen toen al uiteen). Daar is toen besloten dat de doop als teken van het verbond komt alleen toe aan de kinderen van gelovige ouders. Bij geadopteerde kinderen kun je dat vaak niet weten was de redenatie. Doop en verbond waren in die tijd veel meer gebonden aan gelovige ouders.
Verschillende kerkgenootschappen hebben in de 20e eeuw besloten dat geadopteerde kinderen ook gedoopt kunnen worden (NHK, CGK, GG etc.).
Ik zou toch altijd eerst echt heel goed uit proberen te zoeken of het kindje gedoopt is. Als de ouders het dan echt niet weten kunnen ze mijns inziens dopen. Zou de Heere het de ouders kwalijk nemen stel dat het kindje toch twee keer gedoopt is?
Dat is het punt niet. Het gaat erom dat, volgens die visie die nu (bijna) alleen nog in de GGiN geldt, alleen de kinderen van gelovige biologische ouders gedoopt kunnen worden. Is dat het geval, dan kunnen de adoptiekinderen gedoopt worden. Is dat niet het geval of is het niet bekend, dan worden deze kinderen niet gedoopt.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door J.C. Philpot »

merel schreef:(...) van iemand die zelf Noord Afrikaanse roots heeft.
Libanon ligt in Azie ;)

Verder helemaal met je eens hoor :)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door Herman »

merel schreef:
Ambtenaar schreef:
J.C. Philpot schreef:Een genuanceerde benadering door ds. R. de Jong (geboren in Libanon).

Urker predikant: Racisme niet ontkennen en ook niet overdrijven
https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/ur ... -1.1676539
Hoezo is dit een genuanceerde benadering?
Het is een genuanceerd interview van iemand die zelf Noord Afrikaanse roots heeft. Verschil is wel dat hij in een blanke enclave opgegroeid is en dus alleen uiterlijk er anders uitzag. Hij heeft geen hinder ondervonden van zijn achternaam e.d. Verdere culturele verschillen zijn er niet.

Dat neemt niet weg dat zijn verdere beoordeling van feiten mijns inziens wel klopt. Bepaalde gedragingen in bepaalde culturen hoeven niet weggepoetst te worden, maar uitsluiting mag zeker benoemd worden
Ik vind zo'n slotzin dat wel weer zo stereotype, dat ik me afvraag of de gemiddelde islamiet dat fijn vind om te lezen: "De wijze waarop ze was vermoord deed denken aan het werk van een islamitische slager. Uiteindelijk bleek de dader een blanke boer te zijn".
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door merel »

J.C. Philpot schreef:
merel schreef:(...) van iemand die zelf Noord Afrikaanse roots heeft.
Libanon ligt in Azie ;)

Verder helemaal met je eens hoor :)
O ja, ik had Libië in m'n hoofd. Libanon ligt inderdaad ergens anders.
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door merel »

Herman schreef:
merel schreef:
Ambtenaar schreef:
J.C. Philpot schreef:Een genuanceerde benadering door ds. R. de Jong (geboren in Libanon).

Urker predikant: Racisme niet ontkennen en ook niet overdrijven
https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/ur ... -1.1676539
Hoezo is dit een genuanceerde benadering?
Het is een genuanceerd interview van iemand die zelf Noord Afrikaanse roots heeft. Verschil is wel dat hij in een blanke enclave opgegroeid is en dus alleen uiterlijk er anders uitzag. Hij heeft geen hinder ondervonden van zijn achternaam e.d. Verdere culturele verschillen zijn er niet.

Dat neemt niet weg dat zijn verdere beoordeling van feiten mijns inziens wel klopt. Bepaalde gedragingen in bepaalde culturen hoeven niet weggepoetst te worden, maar uitsluiting mag zeker benoemd worden
Ik vind zo'n slotzin dat wel weer zo stereotype, dat ik me afvraag of de gemiddelde islamiet dat fijn vind om te lezen: "De wijze waarop ze was vermoord deed denken aan het werk van een islamitische slager. Uiteindelijk bleek de dader een blanke boer te zijn".
Haar keel was ook doorgesneden op een wijze waarop men halal slacht. Dus in dat kader klopt het wel.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef: Dat neemt niet weg dat zijn verdere beoordeling van feiten mijns inziens wel klopt. Bepaalde gedragingen in bepaalde culturen hoeven niet weggepoetst te worden, maar uitsluiting mag zeker benoemd worden
Dus oververtegenwoordiging van bepaalde groepen in bijv. criminaliteitscijfers is een gevolg van het opgroeien in een bepaalde cultuur c.q. het hebben van een bepaalde culturele achtergrond? Ik vind dat een nogal schokkende, racistische uitspraak.
Plaats reactie