Voorlopers ChristenUnie

Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Voorlopers ChristenUnie

Bericht door Marck »

Mijn eerste kennismaking met christelijke politiek was bij de RPJO. De eerste naam voor de jongerenorganisatie van de RPF. Paul Blokhuis en Andre Rouvoet waren toen beiden actief daarin. Ikzelf werd daarin ook actief rond 1988.
Zowel RPF als RPJO hadden duidelijk nog de 3 Formulieren als grondslag. Ook de Reformatorische Wijsbegeerte had grote invloed.
Ook de GPJC, de jongeren van het GPV onderschreven de formulieren. Denk aan de inbreng van Verburgh.
Hoe anders is het nu. Naast reformatorischen, gereformeerden zijn ook volop evangelischen en roomskatholieken lid en actief binnen de ChristenUnie.
Is dat een goede zaak of niet?
Laatst gewijzigd door Marck op 27 jan 2020, 23:50, 2 keer totaal gewijzigd.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Voorlopers ChristenUnie

Bericht door -DIA- »

Ronaldus schreef:Mijn eerste kennismaking met christelijke politiek was bij de RPJO. De eerste naam voor de jongerenorganisatie van de RPF. Paul Blokhuis en Andre Rouvoet waren toen beiden actief daarin. Ikzelf werd daarin ook actief rond 1988.
Zowel RPF als RPJO hadden duidelijk nog de 3 Formulieren als grondslag. Ook de Reformatorische Wijsbegeerte had grote invloed.
Ook de GPJC, de jongeren van het GPV onderschreven de formulieren. Denk aan de inbreng van Verburgh.
Hoe anders is het nu. Naast reformatorischen, gereformeerden zijn ook volop evangelischen en roomskatholieken lid en actief binnen de ChristenUnie.
Is dat een goede zaak of niet?
Ik ben er van overtuigd dat het hier mis is. Van de voormalige GPV-voorman, P. Jongeling werd destijds gezegd dat hij een SGP'er kon zijn, maar dat het kerkveband hen dat belette. Politiek gezien lag hij dicht tegen de SGP aan.
Bij de vorming van de RPF kregen we een ander geluid. Naast een wat vertrouwd klinkend reformatorisch geluid leek de partij toch veel meer de 'evangelische' kan op te gaan. Ook voormannen als Meindert Leerling, of Ad de Boer waren in wezen meer Evangelisch dan Reformatorisch te noemen. Met fusie tussen RPF en GPV is het er niet beter op geworden. De 3 formulieren van enigheid werden geschrapt, want ook mensen uit RK-kringen wilden wel op de CU stemmen, maar zij stootten zich aan wat de HC noemt 'de Paapse mis'.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: RE: Re: Voorlopers ChristenUnie

Bericht door Marck »

-DIA- schreef:
Ronaldus schreef:Mijn eerste kennismaking met christelijke politiek was bij de RPJO. De eerste naam voor de jongerenorganisatie van de RPF. Paul Blokhuis en Andre Rouvoet waren toen beiden actief daarin. Ikzelf werd daarin ook actief rond 1988.
Zowel RPF als RPJO hadden duidelijk nog de 3 Formulieren als grondslag. Ook de Reformatorische Wijsbegeerte had grote invloed.
Ook de GPJC, de jongeren van het GPV onderschreven de formulieren. Denk aan de inbreng van Verburgh.
Hoe anders is het nu. Naast reformatorischen, gereformeerden zijn ook volop evangelischen en roomskatholieken lid en actief binnen de ChristenUnie.
Is dat een goede zaak of niet?
Ik ben er van overtuigd dat het hier mis is. Van de voormalige GPV-voorman, P. Jongeling werd destijds gezegd dat hij een SGP'er kon zijn, maar dat het kerkveband hen dat belette. Politiek gezien lag hij dicht tegen de SGP aan.
Bij de vorming van de RPF kregen we een ander geluid. Naast een wat vertrouwd klinkend reformatorisch geluid leek de partij toch veel meer de 'evangelische' kan op te gaan. Ook voormannen als Meindert Leerling, of Ad de Boer waren in wezen meer Evangelisch dan Reformatorisch te noemen. Met fusie tussen RPF en GPV is het er niet beter op geworden. De 3 formulieren van enigheid werden geschrapt, want ook mensen uit RK-kringen wilden wel op de CU stemmen, maar zij stootten zich aan wat de HC noemt 'de Paapse mis'.
Het heeft heel wat strijd gekost om de formulieren minder betekenis te geven. Op een gegeven moment konden niet gereformeerden de grondslag met allerlei omwegen toch onderschrijven.
Als je nu in het zuiden kijkt zijn er CU leden die carnaval vieren, genieten van wereldse muziek, geen zondagsheiliging meer kennen, enz.
Ook de openheid naar niet bijbelse relatievormen staat ver weg van de oorspronkelijke RPF en GPV intenties.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Voorlopers ChristenUnie

Bericht door J.C. Philpot »

Het verwateren van de CU kan ik niet anders zien dan in relatie met het loslaten van de schrift en de vreze des Heeren in de achterban van de CU. Wat je ziet gebeuren in de NGK, GKV, EO, delen van de GB, CGK en evangelische beweging, maakt me bijzonder verdrietig.

Maar ook de SGP is niet meer wat het geweest is, als je kijkt naar de reacties van de SGP burgemeesters op de Nashville verklaring. Toch zijn er ook in de CU nog bijbelgetrouwe politici die het steeds moeilijker krijgen, en zelfs hier en daar nog een enkele in de CDA. Ik zou er niet kunnen functioneren, zeg ik eerlijk.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Voorlopers ChristenUnie

Bericht door Bezorgd »

J.C. Philpot schreef:
Maar ook de SGP is niet meer wat het geweest is, als je kijkt naar de reacties van de SGP burgemeesters op de Nashville verklaring. .

Hier noem je een punt waar ik me al langer zorgen om maak.
Er zijn een paar SGP burgemeesters die wel heel ver gaan in het 'boven de partijen staan' Het lijkt dan meer op zelfprofilering dan de opdracht om een helder bijbels profiel uit te dragen.
Een zorgelijke ontwikkeling.
Zeeuw
Berichten: 11545
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Voorlopers ChristenUnie

Bericht door Zeeuw »

Bezorgd schreef:
J.C. Philpot schreef:
Maar ook de SGP is niet meer wat het geweest is, als je kijkt naar de reacties van de SGP burgemeesters op de Nashville verklaring. .

Hier noem je een punt waar ik me al langer zorgen om maak.
Er zijn een paar SGP burgemeesters die wel heel ver gaan in het 'boven de partijen staan' Het lijkt dan meer op zelfprofilering dan de opdracht om een helder bijbels profiel uit te dragen.
Een zorgelijke ontwikkeling.
Ik vind het een discussie waard of een burgemeester een (reformatorisch) bijbels profiel dient uit te dragen. Je bent een vader van alle burgers en niet alleen voor je achterban. Daarbij past m.i. een niet al te heldere profilering. Dit kan dan de vraag oproepen of je als Christen burgemeester kan/wil zijn.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Voorlopers ChristenUnie

Bericht door Geytenbeekje »

Bezorgd schreef:
J.C. Philpot schreef:
Maar ook de SGP is niet meer wat het geweest is, als je kijkt naar de reacties van de SGP burgemeesters op de Nashville verklaring. .

Hier noem je een punt waar ik me al langer zorgen om maak.
Er zijn een paar SGP burgemeesters die wel heel ver gaan in het 'boven de partijen staan' Het lijkt dan meer op zelfprofilering dan de opdracht om een helder bijbels profiel uit te dragen.
Een zorgelijke ontwikkeling.
Ik denk dat ze in het hart volmondig mee in stemmen, maar publiekelijk dat niet kunnen doen.
Maar het is wel een vraag of je als refo in zo'n positie mag verkeren, ik zou dat zelf niet aan kunnen, dan maar een PvdA'er dan een SGP
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Voorlopers ChristenUnie

Bericht door Bezorgd »

Zeeuw schreef:
Bezorgd schreef:
J.C. Philpot schreef:
Maar ook de SGP is niet meer wat het geweest is, als je kijkt naar de reacties van de SGP burgemeesters op de Nashville verklaring. .

Hier noem je een punt waar ik me al langer zorgen om maak.
Er zijn een paar SGP burgemeesters die wel heel ver gaan in het 'boven de partijen staan' Het lijkt dan meer op zelfprofilering dan de opdracht om een helder bijbels profiel uit te dragen.
Een zorgelijke ontwikkeling.
Ik vind het een discussie waard of een burgemeester een (reformatorisch) bijbels profiel dient uit te dragen. Je bent een vader van alle burgers en niet alleen voor je achterban. Daarbij past m.i. een niet al te heldere profilering. Dit kan dan de vraag oproepen of je als Christen burgemeester kan/wil zijn.
Geytenbeekje schreef:Ik denk dat ze in het hart volmondig mee in stemmen, maar publiekelijk dat niet kunnen doen.
Maar het is wel een vraag of je als refo in zo'n positie mag verkeren, ik zou dat zelf niet aan kunnen, dan maar een PvdA'er dan een SGP

Je houding in een Nashville debat, zoals Philpot al aangaf, actief een beetje de inclusieve samenleving benoemen of met een roze das lopen is een keuze. Dat hoef je niet te doen.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Voorlopers ChristenUnie

Bericht door Geytenbeekje »

Oh okee, wist niet dat ze dat deden.
Zei de landelijke SGP ook wat daarover ?
Zeeuw
Berichten: 11545
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Voorlopers ChristenUnie

Bericht door Zeeuw »

Bezorgd schreef:
Zeeuw schreef:
Bezorgd schreef:
J.C. Philpot schreef:
Maar ook de SGP is niet meer wat het geweest is, als je kijkt naar de reacties van de SGP burgemeesters op de Nashville verklaring. .

Hier noem je een punt waar ik me al langer zorgen om maak.
Er zijn een paar SGP burgemeesters die wel heel ver gaan in het 'boven de partijen staan' Het lijkt dan meer op zelfprofilering dan de opdracht om een helder bijbels profiel uit te dragen.
Een zorgelijke ontwikkeling.
Ik vind het een discussie waard of een burgemeester een (reformatorisch) bijbels profiel dient uit te dragen. Je bent een vader van alle burgers en niet alleen voor je achterban. Daarbij past m.i. een niet al te heldere profilering. Dit kan dan de vraag oproepen of je als Christen burgemeester kan/wil zijn.
Geytenbeekje schreef:Ik denk dat ze in het hart volmondig mee in stemmen, maar publiekelijk dat niet kunnen doen.
Maar het is wel een vraag of je als refo in zo'n positie mag verkeren, ik zou dat zelf niet aan kunnen, dan maar een PvdA'er dan een SGP

Je houding in een Nashville debat, zoals Philpot al aangaf, actief een beetje de inclusieve samenleving benoemen of met een roze das lopen is een keuze. Dat hoef je niet te doen.
De omgeving vraagt simpelweg wat je vindt. Dus om een reactie bv op Nashville. Dan kun je steeds zeggen: 'ik reageer niet oid', maar zo werkt het niet. Je kunt inderdaad wel de vraag stellen of pro-activiteit handig is.
Ik vind neutraliteit voor een burgmeester belangrijk. Lid zijn van een politieke partij is dus m.i. zeker geen pré.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Voorlopers ChristenUnie

Bericht door Geytenbeekje »

Je kan toch zeggen : Persoonlijk vind ik..
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Voorlopers ChristenUnie

Bericht door J.C. Philpot »

Geytenbeekje schreef: Ik denk dat ze in het hart volmondig mee in stemmen, maar publiekelijk dat niet kunnen doen.
Maar het is wel een vraag of je als refo in zo'n positie mag verkeren, ik zou dat zelf niet aan kunnen, dan maar een PvdA'er dan een SGP
Pieter Verhoeve geeft duidelijk aan niet achter Nashville te staan, dus ook niet in zijn hart.

,,In Oudewater mag je zijn wie je bent. We willen een inclusieve gemeente zijn. Dat vind ik heel belangrijk. Ik herken me niet in de Nashville-verklaring en onderschrijf deze niet. In plaats van polarisatie via eenzijdige verklaringen, pleit ik voor een respectvolle en open dialoog", zegt Verhoeve op de Facebookpagina van ‘Je bent pas een Oudewaternaar als...’
Bron: AD

En dan inderdaad een roze stropdas gaan dragen. Ik zou het niet t.o.v. God kunnen verantwoorden om een symbool van gelijkwaardigheid van homoseksueliteit om mijn nek te gaan dragen, als je weet wat de achterliggende ideologie hiervan is.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Voorlopers ChristenUnie

Bericht door Geytenbeekje »

J.C. Philpot schreef:
Geytenbeekje schreef: Ik denk dat ze in het hart volmondig mee in stemmen, maar publiekelijk dat niet kunnen doen.
Maar het is wel een vraag of je als refo in zo'n positie mag verkeren, ik zou dat zelf niet aan kunnen, dan maar een PvdA'er dan een SGP
Pieter Verhoeve geeft duidelijk aan niet achter Nashville te staan, dus ook niet in zijn hart.

,,In Oudewater mag je zijn wie je bent. We willen een inclusieve gemeente zijn. Dat vind ik heel belangrijk. Ik herken me niet in de Nashville-verklaring en onderschrijf deze niet. In plaats van polarisatie via eenzijdige verklaringen, pleit ik voor een respectvolle en open dialoog", zegt Verhoeve op de Facebookpagina van ‘Je bent pas een Oudewaternaar als...’
Bron: AD

En dan inderdaad een roze stropdas gaan dragen. Ik zou het niet t.o.v. God kunnen verantwoorden om een symbool van gelijkwaardigheid van homoseksueliteit om mijn nek te gaan dragen, als je weet wat de achterliggende ideologie hiervan is.
Wat vind hij dan van de SGP ?
Dan is hij meer een CU man
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Voorlopers ChristenUnie

Bericht door J.C. Philpot »

Geytenbeekje schreef:Wat vind hij dan van de SGP ?
Dan is hij meer een CU man
Hij is op zijn 15e bij de SGP jongeren begonnen, maar heeft na die tijd (terwijl hij al actief was in de SGP) waarschijnlijk een ontwikkeling meegemaakt. Het zou mijns inziens beter zijn als hij consequenties zou trekken uit zijn verschuiving, en zich zou aansluiten bij de CU.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Zeeuw
Berichten: 11545
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Voorlopers ChristenUnie

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef:
Geytenbeekje schreef: Ik denk dat ze in het hart volmondig mee in stemmen, maar publiekelijk dat niet kunnen doen.
Maar het is wel een vraag of je als refo in zo'n positie mag verkeren, ik zou dat zelf niet aan kunnen, dan maar een PvdA'er dan een SGP
Pieter Verhoeve geeft duidelijk aan niet achter Nashville te staan, dus ook niet in zijn hart.

,,In Oudewater mag je zijn wie je bent. We willen een inclusieve gemeente zijn. Dat vind ik heel belangrijk. Ik herken me niet in de Nashville-verklaring en onderschrijf deze niet. In plaats van polarisatie via eenzijdige verklaringen, pleit ik voor een respectvolle en open dialoog", zegt Verhoeve op de Facebookpagina van ‘Je bent pas een Oudewaternaar als...’
Bron: AD

En dan inderdaad een roze stropdas gaan dragen. Ik zou het niet t.o.v. God kunnen verantwoorden om een symbool van gelijkwaardigheid van homoseksueliteit om mijn nek te gaan dragen, als je weet wat de achterliggende ideologie hiervan is.
Was die roze stropdas in antwoord op Nashville? Ik ken Pieter nl al jaren en heb hem vaak genoeg met felle stropdassen gezien.

Ps. Ik heb zelf ook 2 roze stropdassen. Puur omdat het af en toe leuk vindt.
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 28 jan 2020, 08:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie