Vertrek van Peter Zevenbergen

Bauke
Berichten: 140
Lid geworden op: 10 jul 2019, 14:51

Re: De heer P. Zevenbergen stapt op

Bericht door Bauke »

Secretaris Peter de Boef en ds. A. Vlietstra stappen ook op.

https://mobile.twitter.com/aaldertvs/st ... 6106534917
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33283
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De heer P. Zevenbergen stapt op

Bericht door Tiberius »

Bauke schreef:Secretaris Peter de Boef en ds. A. Vlietstra stappen ook op.

https://mobile.twitter.com/aaldertvs/st ... 6106534917
"Maar er speelt ‘veel meer dan de kwestie Zevenbergen’, zeggen de vertrekkende leden.", aldus het ND (https://www.nd.nl/nieuws/politiek/den-b ... 3876.lynkx)

Maarten van Leeuwen krijgt het nog druk met het herwinnen van vertrouwen.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Peter Zevenbergen stapt op

Bericht door Erasmiaan »

Wat een puinhoop. Alleen maar verliezers. Ik heb toch geen fijn gevoel bij de rol van de Alblasserdamse kiesvereniging in dit hele verhaal.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33283
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Peter Zevenbergen stapt op

Bericht door Tiberius »

Ik las vanmorgen in het ND een ingezonden brief met als titel: Niet alleen de SGP-voorzitter, de hele samenleving lijdt aan juridisering.
Zevenbergen heeft juridisch gezien recht op zijn wachtgelduitkering en ziet daarom geen probleem met het voortdurend ontvangen van die uitkering boven op zijn riante salaris. Die houding is een voorbeeld van - wat de briefschrijver noemt - een algemener maatschappelijk probleem: juridisering. Juridisch klopt het helemaal, maar iedereen voelt op zijn klompen aan, dat er iets scheef zit.

Ik denk dat hij de spijker aardig op de kop slaat.
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Peter Zevenbergen stapt op

Bericht door DDD »

Dat vind ik niet. Op zich is die wachtgeldregeling mijns inziens best goed te verdedigen.

Maar dat een SGP-er zegt dat hij met moraal niet zoveel kan, maar zich aan de regels houdt, daar was ik wel verbijsterd over.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12040
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Peter Zevenbergen stapt op

Bericht door Herman »

Tiberius schreef:Ik las vanmorgen in het ND een ingezonden brief met als titel: Niet alleen de SGP-voorzitter, de hele samenleving lijdt aan juridisering.
Zevenbergen heeft juridisch gezien recht op zijn wachtgelduitkering en ziet daarom geen probleem met het voortdurend ontvangen van die uitkering boven op zijn riante salaris. Die houding is een voorbeeld van - wat de briefschrijver noemt - een algemener maatschappelijk probleem: juridisering. Juridisch klopt het helemaal, maar iedereen voelt op zijn klompen aan, dat er iets scheef zit.

Ik denk dat hij de spijker aardig op de kop slaat.
Dit klopt niet. De feitelijke uitleg van de wet gaat voor. Als de moraal anders is dan de wet zelf, dan hebben we te maken met farizeïsme. We leggen elkaar een hogere norm op, dan dat we maatschappelijk gezien met elkaar hebben afgesproken in de wet.

Verder ben ik het eens met je constatering dat de moraal de wet doorgaans niet overneemt. Maar dan heb ik het vooral over de verkeerde neiging van de mens om de wet ruimer in zijn eigen voordeel te interpreteren dan dat er staat. Zoals belastingontduiking, schimmige aftrekposten, verkeersovertredingen en ga zo maar door.
Zeeuw
Berichten: 11596
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Peter Zevenbergen stapt op

Bericht door Zeeuw »

Tiberius schreef:Ik las vanmorgen in het ND een ingezonden brief met als titel: Niet alleen de SGP-voorzitter, de hele samenleving lijdt aan juridisering.
Zevenbergen heeft juridisch gezien recht op zijn wachtgelduitkering en ziet daarom geen probleem met het voortdurend ontvangen van die uitkering boven op zijn riante salaris. Die houding is een voorbeeld van - wat de briefschrijver noemt - een algemener maatschappelijk probleem: juridisering. Juridisch klopt het helemaal, maar iedereen voelt op zijn klompen aan, dat er iets scheef zit.

Ik denk dat hij de spijker aardig op de kop slaat.
Eens. Overigens vind ik het weer van stal halen van de oud-voorzitter een zwaktebod. Er is vrijwel geen verjonging en het old boys network blijft intact. Wellicht dat het opstappen van meerdere bestuursleden de weg wat vrijmaakt.
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Peter Zevenbergen stapt op

Bericht door DDD »

Erasmiaan schreef:Wat een puinhoop. Alleen maar verliezers. Ik heb toch geen fijn gevoel bij de rol van de Alblasserdamse kiesvereniging in dit hele verhaal.
Ik weet niet of dit alleen maar verliezers geeft. Het geeft in ieder geval wat meer ruimte om de praktijken bij de internationale afdeling van de SGP wat objectiever te beoordelen. Het is mij niet duidelijk of Peter den Boef ook als bestuurslid daarvan aftreedt.

Overigens snap ik wel dat je in zo'n geval niet een voorzitter kiest rechtstreeks uit de SGP-jongeren. Dat is ook een risico.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Peter Zevenbergen stapt op

Bericht door Geytenbeekje »

Ik vind dat een dominee afstand moet houden van de politiek
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12040
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Peter Zevenbergen stapt op

Bericht door Herman »

Zeeuw schreef:Er is vrijwel geen verjonging en het old boys network blijft intact.
Dat lijkt me niet correct. Ik zit net door de pagina bestuursleden te bladeren, en daar blijkt een grote variëteit.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33283
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Peter Zevenbergen stapt op

Bericht door Tiberius »

Zeeuw schreef:Overigens vind ik het weer van stal halen van de oud-voorzitter een zwaktebod.
Het is wel symptomatisch. Ook het gedrag van Bas Belder wordt weer 'van stal gehaald'; evenals het incident met de klokkenluider deze zomer.

"Er lijkt sprake van een trend, waarbij het steeds gaat om wat oudere mannen die al heel lang in hun functie zitten. Dat verschaft ze, in eigen ogen, gezag en een zekere mate van onaantastbaarheid. Wanneer ze worden gevraagd openheid van zaken te geven over hun financiële handel en wandel geven ze niet thuis." (...) "Het betreft mannen die de indruk wekken goed voor zichzelf te zorgen en wegduiken als ze worden bevraagd."
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Peter Zevenbergen stapt op

Bericht door Geytenbeekje »

Herman schreef:
Zeeuw schreef:Er is vrijwel geen verjonging en het old boys network blijft intact.
Dat lijkt me niet correct. Ik zit net door de pagina bestuursleden te bladeren, en daar blijkt een grote variëteit.
Van der Staaij is ook niet oud maar is wel heeel lang fractieleider.
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Peter Zevenbergen stapt op

Bericht door Bruna »

Tsjonge, wat een rommel!
Ik had de mannen-broeders verstandiger verwacht.
Zeeuw
Berichten: 11596
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Peter Zevenbergen stapt op

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
Zeeuw schreef:Er is vrijwel geen verjonging en het old boys network blijft intact.
Dat lijkt me niet correct. Ik zit net door de pagina bestuursleden te bladeren, en daar blijkt een grote variëteit.
Een variëteit is er zeker. Maar de zittingstermijn van de personen die echt aan de touwtjes trekken is altijd langdurig geweest.
Uit overleggen die ik zelf heb meegemaakt, heb ik lang niet altijd een fijn gevoel overgehouden.
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 12 nov 2019, 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeeuw
Berichten: 11596
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Peter Zevenbergen stapt op

Bericht door Zeeuw »

Tiberius schreef:
Zeeuw schreef:Overigens vind ik het weer van stal halen van de oud-voorzitter een zwaktebod.
Het is wel symptomatisch. Ook het gedrag van Bas Belder wordt weer 'van stal gehaald'; evenals het incident met de klokkenluider deze zomer.

"Er lijkt sprake van een trend, waarbij het steeds gaat om wat oudere mannen die al heel lang in hun functie zitten. Dat verschaft ze, in eigen ogen, gezag en een zekere mate van onaantastbaarheid. Wanneer ze worden gevraagd openheid van zaken te geven over hun financiële handel en wandel geven ze niet thuis." (...) "Het betreft mannen die de indruk wekken goed voor zichzelf te zorgen en wegduiken als ze worden bevraagd."
Juist. En dat te horen van mijn partij doet pijn.
Plaats reactie