Brexit

Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1242
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Brexit

Bericht door Klavart »

13
Laatst gewijzigd door Klavart op 13 dec 2019, 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Brexit

Bericht door gallio »

Wim Anker schreef:
gallio schreef: De stand is 14 miljoen stemmen voor de Conservatives en 18 miljoen stemmen voor andere partijen.
4.
Je kan niet zo goed tellen Wim A. Ik probeer punt 2 aan je uit te leggen, als je dat snapt hoef je misschien niet naar het D66 heropvoedingskamp.
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Brexit

Bericht door Wim Anker »

gallio schreef:
Wim Anker schreef:
gallio schreef: De stand is 14 miljoen stemmen voor de Conservatives en 18 miljoen stemmen voor andere partijen.
4.
Je kan niet zo goed tellen Wim A. Ik probeer punt 2 aan je uit te leggen, als je dat snapt hoef je misschien niet naar het D66 heropvoedingskamp.
8.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Brexit

Bericht door Mannetje »

16
-
elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Brexit

Bericht door elbert »

parsifal schreef:De uitslag van de verkiezingen lijkt er op te wijzen dat de Engelsen Brexit willen en de Schotten niet (het zou me niet verbazen als die nu een nieuw referendum over onafhankelijkheid willen).
Dat willen ze ook, maar ik denk niet dat de regering Johnson dit toe gaat staan. In 2014 is er al een Schots referendum geweest (resultaat: geen onafhankelijkheid) en toen is afgesproken dat het een "once in a generation" referendum was.
Volgende keer dus in 2034 of zo.

Ik snap trouwens niet zo goed waarom de Schotten uit het Verenigd Koninkrijk willen stappen als dit koninkrijk uit de EU stapt. Schotland is voor tweederde van de handel afhankelijk van de rest van het VK. Een Schotse uitstap zou dus betekenen dat er een grens tussen Schotland en de rest van het VK zou komen. Dat zou hun handel echt geen goed doen.

Overigens ben ik blij voor de Britten dat er nu meer duidelijkheid is en dat ze van de besluiteloosheid af zijn.
Laatst gewijzigd door elbert op 13 dec 2019, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Brexit

Bericht door Geytenbeekje »

elbert schreef:
parsifal schreef:De uitslag van de verkiezingen lijkt er op te wijzen dat de Engelsen Brexit willen en de Schotten niet (het zou me niet verbazen als die nu een nieuw referendum over onafhankelijkheid willen).
Ik denk niet dat de regering Johnson dit toe gaat staan. In 2014 is er al een Schots referendum geweest (resultaat: geen onafhankelijkheid) en toen is afgesproken dat het een "once in a generation" referendum was.
Volgende keer dus in 2034 of zo.

Ik snap trouwens niet zo goed waarom de Schotten uit het Verenigd Koninkrijk willen stappen als dit koninkrijk uit de EU stapt. Schotland is voor tweederde van de handel afhankelijk van de rest van het VK. Een Schotse uitstap zou dus betekenen dat er een grens tussen Schotland en de rest van het VK zou komen. Dat zou hun handel echt geen goed doen.

Overigens ben ik blij voor de Britten dat er nu meer duidelijkheid is en dat ze van de besluiteloosheid af zijn.
Het kan alsnog jaren duren hoor voordat alles rond is...
elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Brexit

Bericht door elbert »

Geytenbeekje schreef:Het kan alsnog jaren duren hoor voordat alles rond is...
De hele Brexit? Ja, dat kan. Maar 31 januari staan de Britten hoogstwaarschijnlijk wel al buiten de EU. Na meer dan 3 jaar van onzekerheid, wordt dat wel een keer tijd. Daarna beginnen de onderhandelingen over een handelsverdrag. Dat kan jaren duren, al staat 31 december volgend jaar als einddatum gepland. Dat is uiterst ambitieus. Als de Britse regering aan die datum vasthoudt en er komt geen overeenkomst, dan komt er alsnog een no deal Brexit. Maar ik denk zelf dat die datum eventueel opgerekt kan/zal worden.
Laatst gewijzigd door elbert op 13 dec 2019, 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9201
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Brexit

Bericht door parsifal »

elbert schreef:
parsifal schreef:De uitslag van de verkiezingen lijkt er op te wijzen dat de Engelsen Brexit willen en de Schotten niet (het zou me niet verbazen als die nu een nieuw referendum over onafhankelijkheid willen).
Dat willen ze ook, maar ik denk niet dat de regering Johnson dit toe gaat staan. In 2014 is er al een Schots referendum geweest (resultaat: geen onafhankelijkheid) en toen is afgesproken dat het een "once in a generation" referendum was.
Volgende keer dus in 2034 of zo.

Ik snap trouwens niet zo goed waarom de Schotten uit het Verenigd Koninkrijk willen stappen als dit koninkrijk uit de EU stapt. Schotland is voor tweederde van de handel afhankelijk van de rest van het VK. Een Schotse uitstap zou dus betekenen dat er een grens tussen Schotland en de rest van het VK zou komen. Dat zou hun handel echt geen goed doen.

Overigens ben ik blij voor de Britten dat er nu meer duidelijkheid is en dat ze van de besluiteloosheid af zijn.
Een belangrijk argument tegen Schotse onafhankelijkheid was dat dat ook uit de EU stappen zou betekenen en wat Spanje betreft achteraan aansluiten. Voor de Schotten die ik ken (en dat is een specifieke groep van academici en mensen die in Zweden wonen) was dit een belangrijke/de enige reden om tegen onafhankelijkheid te zijn. Ik kan me voorstellen dat nu een belangrijk argument tegen onafhankelijkheid voor de Schotten is vervallen, men een nieuw referendum wil. Voor de Noord-Ieren is het helemaal relevant. De open grens met de republiek was een belangrijke factor in het afsluiten van "The troubles"
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Brexit

Bericht door Hollander »

Mensen die hier proberen te relativeren (of te ontkrachten) dat de pro-Brexit stem niet de meerderheid heeft behaald, vergeten denk ik dat niet alleen de Conservatieven pro-Brexit zijn. Een deel van Labour is dat ook. Daarbij deed ook een Brexitpartij mee en zijn er nog (delen van) andere partijen waar voorstanders zich in vinden.

Wim Anker heeft helemaal gelijk dat het goeddeels non-argumenten zijn die aangevoerd worden. De Conservatieven hebben gewoon met een hele duidelijke pro-Brexit stem. De Remain-stem heeft duidelijk niet gewonnen. En bij de Schotten en de Ieren zijn nog andere conclusies te trekken.

Ik ben blij dat Brexit geregeld gaat worden, al is het maar voor het beëindigen van onduidelijk en onzekerheid. Verder ben ik zeker niet voor een Nexit, maar wel voor drastisch terugdringen van de macht van de EU.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Brexit

Bericht door elbert »

parsifal schreef:Een belangrijk argument tegen Schotse onafhankelijkheid was dat dat ook uit de EU stappen zou betekenen en wat Spanje betreft achteraan aansluiten. Voor de Schotten die ik ken (en dat is een specifieke groep van academici en mensen die in Zweden wonen) was dit een belangrijke/de enige reden om tegen onafhankelijkheid te zijn. Ik kan me voorstellen dat nu een belangrijk argument tegen onafhankelijkheid voor de Schotten is vervallen, men een nieuw referendum wil. Voor de Noord-Ieren is het helemaal relevant. De open grens met de republiek was een belangrijke factor in het afsluiten van "The troubles"
De Schotten stappen nu inderdaad met de rest van het VK uit de EU. Tegen hun zin waarschijnlijk. Maar ook uit het Verenigd Koninkrijk stappen, maakt het voor hen niet beter denk ik. Ze zijn nog steeds afhankelijk van het VK en bovendien zijn ze dan ook niet automatisch weer lid van de EU. Formeel gezien moeten daar toetredingsgesprekken voor plaatsvinden en dat proces kan ook wel even duren, zeker gezien het feit dat de Schotten erg afhankelijk zijn van de rest van het VK, wat het heel complex voor ze maakt. Bijvoorbeeld: uit het VK stappen, betekent ook afstand doen van het Britse pond en overstappen op de euro.
Hollander schreef:Ik ben blij dat Brexit geregeld gaat worden, al is het maar voor het beëindigen van onduidelijk en onzekerheid. Verder ben ik zeker niet voor een Nexit, maar wel voor drastisch terugdringen van de macht van de EU.
Mee eens, maar de beweging is precies de andere kant op: de EU trekt steeds meer macht naar zich toe.
Laatst gewijzigd door elbert op 13 dec 2019, 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Brexit

Bericht door ejvl »

Wim Anker schreef:
ejvl schreef:
Wim Anker schreef:
Ik zie uit naar de verklaringen van de "verlichten", ook op dit forum, die meenden dat onkunde van het plebs - die helaas wel mogen stemmen - de oorzaak was voor de uitkomt van het brexit referendum (idem Trump, Oekraine referendum, EU grondwet etc.)

Benieuwd wanneer het oude idee van heropvoedingskampen in een 2020 variant oppopt of het algemene stemrecht ter discussie wordt gesteld door de deugers. D66 is al begonnen zag ik.
Natuurlijk is dat niet zo, een referendum is een referendum, verkiezingen zijn verkiezingen, het is echt niet zo dat dit door een "domme" meerderheid zo bepaald is.

Natuurlijk is het wel zo dat een bepaalde groep mensen zich laten verleiden door one-liners, ga maar eens de straat op en vraag een paar voorbijganger waarom hij of zij op een bepaalde partij gestemd heeft, een aantal zullen het verkiezingsprogramma niet eens weten maar vonden bepaalde uitspraken, one-liners, in de politieke debatten op TV zo mooi.

Maar dat doet helemaal niets af aan de uitkomst van een referendum of verkiezingen, dat is volledig democratisch.

Overigens ben ik wel benieuwd wat nu de uitkomst zou zijn als er nog eenzelfde referendum gehouden zou worden in de UK, uiteraard is dat niet aan de orde maar daarom ben ik er nog wel benieuwd naar.
5 en 6
Ehm, ik ben het met je eens hoor, ik bekrachtig juist wat je zegt.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Brexit

Bericht door Hollander »

elbert schreef:
Hollander schreef:Ik ben blij dat Brexit geregeld gaat worden, al is het maar voor het beëindigen van onduidelijk en onzekerheid. Verder ben ik zeker niet voor een Nexit, maar wel voor drastisch terugdringen van de macht van de EU.
Mee eens, maar de beweging is precies de andere kant op: de EU trekt steeds meer macht naar zich toe.
Ja, daarom vind ik het huidige beleid van de EU op sommige punten een wangedrocht. En vind ik de richting waarheen ze willen (superstaat) erg gevaarlijk. Dus ik snap sommige argumenten voor Nexit wel, maar dat is niet de meest juiste oplossing naar mijn mening.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Brexit

Bericht door gallio »

Hollander schreef:Mensen die hier proberen te relativeren (of te ontkrachten) dat de pro-Brexit stem niet de meerderheid heeft behaald, vergeten denk ik dat niet alleen de Conservatieven pro-Brexit zijn. Een deel van Labour is dat ook. Daarbij deed ook een Brexitpartij mee en zijn er nog (delen van) andere partijen waar voorstanders zich in vinden.
Daar staat natuurlijk tegenover dat niet iedereen die op de Conservatives gestemd heeft, voor de Brexit is. Of iig niet voor de harde Brexit die Johnson nu door gaat drukken. Het zou daarom interessant zijn als er nog een referendum gehouden zou worden na dat de deal met de EU afgerond is. De uitslag zou zo maar 40% voor Brexit en 60% tegen Brexit kunnen zijn. Het zou van moed getuigen als Johnson een tweede Brexit referendum zou houden, maar ik verwacht niet dat hij zijn toelaat dat zijn fel begeerde Brexit weg gestemd wordt.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Brexit

Bericht door Hollander »

gallio schreef:
Hollander schreef:Mensen die hier proberen te relativeren (of te ontkrachten) dat de pro-Brexit stem niet de meerderheid heeft behaald, vergeten denk ik dat niet alleen de Conservatieven pro-Brexit zijn. Een deel van Labour is dat ook. Daarbij deed ook een Brexitpartij mee en zijn er nog (delen van) andere partijen waar voorstanders zich in vinden.
Daar staat natuurlijk tegenover dat niet iedereen die op de Conservatives gestemd heeft, voor de Brexit is. Of iig niet voor de harde Brexit die Johnson nu door gaat drukken. Het zou daarom interessant zijn als er nog een referendum gehouden zou worden na dat de deal met de EU afgerond is. De uitslag zou zo maar 40% voor Brexit en 60% tegen Brexit kunnen zijn. Het zou van moed getuigen als Johnson een tweede Brexit referendum zou houden, maar ik verwacht niet dat hij zijn toelaat dat zijn fel begeerde Brexit weg gestemd wordt.
Nee, maar Johnson heeft een hele duidelijke Brexitstem laten horen. Het was ongeveer het enige verkiezingsonderwerp. Iemand die dus nu op de Conservatieven heeft gestemd en tegelijkertijd anti-Brexit is, die heeft Brexit dan ook aan zichzelf te danken. Ik begrijp best dat je redenen aan wilt voeren dat VK mogelijk anders denkt over Brexit, maar het lijkt me toch ondertussen na die jaren wel duidelijk.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Brexit

Bericht door gallio »

Hollander schreef:
gallio schreef:
Hollander schreef:Mensen die hier proberen te relativeren (of te ontkrachten) dat de pro-Brexit stem niet de meerderheid heeft behaald, vergeten denk ik dat niet alleen de Conservatieven pro-Brexit zijn. Een deel van Labour is dat ook. Daarbij deed ook een Brexitpartij mee en zijn er nog (delen van) andere partijen waar voorstanders zich in vinden.
Daar staat natuurlijk tegenover dat niet iedereen die op de Conservatives gestemd heeft, voor de Brexit is. Of iig niet voor de harde Brexit die Johnson nu door gaat drukken. Het zou daarom interessant zijn als er nog een referendum gehouden zou worden na dat de deal met de EU afgerond is. De uitslag zou zo maar 40% voor Brexit en 60% tegen Brexit kunnen zijn. Het zou van moed getuigen als Johnson een tweede Brexit referendum zou houden, maar ik verwacht niet dat hij zijn toelaat dat zijn fel begeerde Brexit weg gestemd wordt.
Nee, maar Johnson heeft een hele duidelijke Brexitstem laten horen. Het was ongeveer het enige verkiezingsonderwerp. Iemand die dus nu op de Conservatieven heeft gestemd en tegelijkertijd anti-Brexit is, die heeft Brexit dan ook aan zichzelf te danken. Ik begrijp best dat je redenen aan wilt voeren dat VK mogelijk anders denkt over Brexit, maar het lijkt me toch ondertussen na die jaren wel duidelijk.
Tja, als ik in het VK zou wonen en bezorgd ben over het fiscale beleid, of anti-semitisme zou ik toch liever op BJ dan op Corbyn gestemd hebben. Of op een van de andere partijen als die in mijn kiesdistrict tenminste een kans hadden om te winnen.
Plaats reactie