Brexit

Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Brexit

Bericht door Geytenbeekje »

Ouddorp schreef:
IJsland? werkelijk?
Netherlands, GDP per capita: 48.223,16 USD (2017)
Iceland, GDP per capita: 70.056, 87 USD (2017)
Ijsland heeft veel dingen die wij niet hebben
Wij hebben Duitsland en Frankrijk hard nodig om te overleven
Ijsland landen die niet bij de EU zijn aangesloten.
Maar goed in Ijsland zijn ook wel eens banken gevallen die met onze steun weer geholpen moesten worden
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Brexit

Bericht door gallio »

Ouddorp schreef: Alsof er alleen maar de keuze is tussen de huidige Europese Unie en een oorlog met miljoenen doden. De huidige vrede na de WOII is veel meer te danken aan de NAVO dan aan de EU.
Dat zeg ik dus niet. Ik ga er van uit dat er van alles verbeterd kan worden aan hoe de EU functioneert. Ik bedoel alleen maar dat ook een minder goede federatie nog altijd stukken beter is dan allemaal losse staatjes die dan totaal afhankelijk zijn van de supermachten.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12052
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Brexit

Bericht door Herman »

Ouddorp schreef:
IJsland? werkelijk?
Netherlands, GDP per capita: 48.223,16 USD (2017)
Iceland, GDP per capita: 70.056, 87 USD (2017)
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_c ... per_capita

Deze geeft andere (juistere?) getallen. Overigens staat Ierland (een EU land) hier weer veel verder boven.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9200
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Brexit

Bericht door parsifal »

Ouddorp schreef:
IJsland? werkelijk?
Netherlands, GDP per capita: 48.223,16 USD (2017)
Iceland, GDP per capita: 70.056, 87 USD (2017)
Het gaat weer de goede kant op ja, mede dankzij tourisme. Maar ze hebben zwaar geleden tijdens de crisis. In Oost-Europa doen de EU landen het ook beter dan de niet EU landen (dat was al zo voor ze bij de EU kwamen natuurlijk, maar zeker de Baltische staten hebben wel geprofiteerd van de EU).

Met Valcke ben ik het wel eens dat er economisch dingen goed mis zijn met de EU en dat dit deels te maken heeft met een verschil in economische cultuur tussen Noord en Zuid. Nederland, Duitsland en de Scandinavische landen (en ook de Baltische staten en sommige andere oud-Oostbloklanden) hebben een andere economische cultuur dan Griekenland, Italie, Frankrijk en Spanje. Daar had rekening mee gehouden kunnen en moeten worden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Zeeuw
Berichten: 11611
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Brexit

Bericht door Zeeuw »

parsifal schreef:
Ouddorp schreef:Als ik je goed begrijp is de gemiddelde Nederlander is te dom om daar een mening over te hebben?
Slechte logica. Allereerst bestaat de gemiddelde Nederlander niet. Maar ik denk ook dat je het beter kunt samenvatten als "de meeste Nederlanders hebben niet genoeg kennis van zaken om daar een waardevolle mening over te hebben". En hier hoor ik zelf ook bij de meeste Nederlanders.

Ik geloof niet dat ik te dom ben om een huis te ontwerpen, ik heb echter niet de kennis om het te doen.
Juist. Vooral rond referenda doen voor- en tegenstanders dusdanig aan framing dat het ontvangen van objectieve informatie lastig is voor de gemiddelde Nederlander. Dus worden het vergaande besluiten op basis van de onderbuik ipv het gezonde verstand.
Zeeuw
Berichten: 11611
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Brexit

Bericht door Zeeuw »

Ouddorp schreef:
En ja, ik denk inderdaad dat het VK uiteindelijk slechter af zal zijn.
Wel apart dan dat de West-Europese landen die geen lid zijn van de EU (IJsland, Noorwegen en Zwitserland) gemiddeld veel rijker zijn dan de EU landen.
Misschien Monaco en Vaticaanstad ook nog noemen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9200
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Brexit

Bericht door parsifal »

De uitslag van de verkiezingen lijkt er op te wijzen dat de Engelsen Brexit willen en de Schotten niet (het zou me niet verbazen als die nu een nieuw referendum over onafhankelijkheid willen).

Ben benieuwd wat er met Noord-Ierland gaat gebeuren. Daar wilden de Britten tot nu toe een oplossing, die de Ieren niet aanstond, maar ze wel aangaat.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Brexit

Bericht door Hollander »

Fijn dat die Brexit naar verwachting vanaf nu snel geregeld kan worden.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9200
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Brexit

Bericht door parsifal »

Hollander schreef:Fijn dat die Brexit naar verwachting vanaf nu snel geregeld kan worden.
De Britten die ik ken zijn het hier niet mee eens, maar zij zijn in een (heel kleine) minderheid.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12052
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Brexit

Bericht door Herman »

Zijn de conservatieven nu wel een eenheid?
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Brexit

Bericht door Wim Anker »

parsifal schreef:
Hollander schreef:Fijn dat die Brexit naar verwachting vanaf nu snel geregeld kan worden.
De Britten die ik ken zijn het hier niet mee eens, maar zij zijn in een (heel kleine) minderheid.
Ik zie uit naar de verklaringen van de "verlichten", ook op dit forum, die meenden dat onkunde van het plebs - die helaas wel mogen stemmen - de oorzaak was voor de uitkomt van het brexit referendum (idem Trump, Oekraine referendum, EU grondwet etc.)

Benieuwd wanneer het oude idee van heropvoedingskampen in een 2020 variant oppopt of het algemene stemrecht ter discussie wordt gesteld door de deugers. D66 is al begonnen zag ik.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Brexit

Bericht door Geytenbeekje »

Ik denk dat de Britten zo snel als mogelijk geen Brexit meer willen horen dus kozen ze maar voor de Conservatieven...
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Brexit

Bericht door refo »

Engeland wil wel brexit, maar Wales, Schotland en Noord-Ierland niet. Kijk maar naar de kaart.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Brexit

Bericht door Geytenbeekje »

refo schreef:Engeland wil wel brexit, maar Wales, Schotland en Noord-Ierland niet. Kijk maar naar de kaart.
Ja klopt, maar die zijn ook zwaar in de minderheid.
De christenen in Schotland en in Engeland wat stemde zij ?
CvdW
Berichten: 2945
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Brexit

Bericht door CvdW »

Geytenbeekje schreef:
refo schreef:Engeland wil wel brexit, maar Wales, Schotland en Noord-Ierland niet. Kijk maar naar de kaart.
Ja klopt, maar die zijn ook zwaar in de minderheid.
De christenen in Schotland en in Engeland wat stemde zij ?
De christenen die ik ken vanuit Schotland en Engeland kozen voor brexit.
Plaats reactie