Brexit

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12052
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Brexit

Bericht door Herman »

De EU is helemaal geen partij. De voorwaarden voor uittreden zijn vastgelegd bij het intreden, dus je wordt gewoon aan je eigen contract gehouden. Jij treed uit: dus dit zijn de consequenties.
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Brexit

Bericht door Ouddorp »

Ik snap gewoon niet dat je probeert zo'n ingrijpende beslissing erdoorheen te drukken met maar een minderheid van de bevolking die het daarmee eens is.
Wat denk je van de euro in Nederland? Was een meerderheid van de bevolking voorstander?
Staatssteun aan Griekenland? Was een meerderheid van de bevolking voorstander?
80.000 tot 100.000 niet-westerse immigranten per jaar in Nederland jaar na jaar na jaar? Dat wil een meerderheid van Nederland helemaal niet.

Een flinke meerderheid van Nederland (65%, zie referendum grondwet en Oekraine) staat behoorlijk kritisch naar de EU. Zo niet de politieke partijen in ons land. Zie daar het verschil tussen wat de bevolking vind en de politiek uitdraagt.
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Brexit

Bericht door Ouddorp »

De EU is helemaal geen partij.
Natuurlijk wel. Zie de backstop en de afgedwongen boete van miljarden euro's. Daar is in 1973 niet voor getekend hoor.
Zeeuw
Berichten: 11611
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Brexit

Bericht door Zeeuw »

Ouddorp schreef:Niet alleen het VK heeft schuld hieraan. De EU heeft een starre compromisloze instelling, waarschijnlijk vooral ingegeven door de angst dat meer landen het Britse voorbeeld volgen. Eigenlijk moet je dit op langere termijn bekijken. Over 10 jaar bijvoorbeeld. Zou het VK dan echt slechter af zijn buiten de EU?
Wat wil je nu eigenlijk zeggen? De EU volgt gewoon de spelregels die alle landen bij de oprichting hebben vastgesteld. Ik ben geen eurofiel, maar het makkelijk laten gaan van 1 land, ze de deuren open voor andere landen. En ja, ik denk inderdaad dat het VK uiteindelijk slechter af zal zijn.
Zeeuw
Berichten: 11611
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Brexit

Bericht door Zeeuw »

Ouddorp schreef:
Ik snap gewoon niet dat je probeert zo'n ingrijpende beslissing erdoorheen te drukken met maar een minderheid van de bevolking die het daarmee eens is.
Wat denk je van de euro in Nederland? Was een meerderheid van de bevolking voorstander?
Staatssteun aan Griekenland? Was een meerderheid van de bevolking voorstander?
80.000 tot 100.000 niet-westerse immigranten per jaar in Nederland jaar na jaar na jaar? Dat wil een meerderheid van Nederland helemaal niet.

Een flinke meerderheid van Nederland (65%, zie referendum grondwet en Oekraine) staat behoorlijk kritisch naar de EU. Zo niet de politieke partijen in ons land. Zie daar het verschil tussen wat de bevolking vind en de politiek uitdraagt.
Zou de gemiddelde Nederlander dit rapport kennen: https://www.cep.eu/fileadmin/user_uploa ... Losers.pdf

Natuurlijk is er geen draagvlak voor staatsteun aan Griekenland, als je het framet zoals het destijds werd geframet. Wil je zeggen dat het Oekraine referendum dusdanig van informatie is voorzien dat een gemiddelde Nederlander wist waarover hij/zij stemde?
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Brexit

Bericht door Ouddorp »

Als ik je goed begrijp is de gemiddelde Nederlander is te dom om daar een mening over te hebben?
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Brexit

Bericht door Ouddorp »

En ja, ik denk inderdaad dat het VK uiteindelijk slechter af zal zijn.
Wel apart dan dat de West-Europese landen die geen lid zijn van de EU (IJsland, Noorwegen en Zwitserland) gemiddeld veel rijker zijn dan de EU landen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9200
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Brexit

Bericht door parsifal »

Ouddorp schreef:Als ik je goed begrijp is de gemiddelde Nederlander is te dom om daar een mening over te hebben?
Slechte logica. Allereerst bestaat de gemiddelde Nederlander niet. Maar ik denk ook dat je het beter kunt samenvatten als "de meeste Nederlanders hebben niet genoeg kennis van zaken om daar een waardevolle mening over te hebben". En hier hoor ik zelf ook bij de meeste Nederlanders.

Ik geloof niet dat ik te dom ben om een huis te ontwerpen, ik heb echter niet de kennis om het te doen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9200
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Brexit

Bericht door parsifal »

Ouddorp schreef:
En ja, ik denk inderdaad dat het VK uiteindelijk slechter af zal zijn.
Wel apart dan dat de West-Europese landen die geen lid zijn van de EU (IJsland, Noorwegen en Zwitserland) gemiddeld veel rijker zijn dan de EU landen.
IJsland? werkelijk?
Noorwegen en Zwitserland natuurlijk wel. Maar die hadden ook wel een heel goede uitgangspositie (en in het geval van Noorwegen, extreem goed beleid toen de olie werd gevonden).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12052
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Brexit

Bericht door Herman »

Ouddorp schreef:
De EU is helemaal geen partij.
Natuurlijk wel. Zie de backstop en de afgedwongen boete van miljarden euro's. Daar is in 1973 niet voor getekend hoor.
Natuurlijk niet. De backstop is een gevolg van het goedevrijdagakkoord en afspraken tussen Ierland en Noord-Ierland. Europa behartigd hier de belangen van Ierland (vanzelfsprekend) maar het is primaar een engels probleem, omdat het daar politiek gevoelig ligt om tot een andere oplossing te komen, zoals de grens aanpassen of iets dergelijks.
En die miljarden euro's is gewoon het netjes terugbetalen van al je subsidies die je hiervoor dankbaar hebt opgestreken. Daar hoor je overigens ook niemand over, meen ik. Het gaat erom dat binnen Engeland daar geen overeenstemming over is, omdat maar een kleine politieke minderheid dit plan wil doordrukken.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Brexit

Bericht door -DIA- »

Voor Europa is direct na WO II veel gewaarschuwd.
Eerst de EGKS, maar daar bleef het niet bij.
De EGKS werd de EEG... En daar bleef het ook niet bij...
De EEG werd de Europese Unie.
En zal de Europese Unie nog verder integreren?
Of.... zal het hele Europa-gebouw instorten.

Op de tweede Europazegel-uitgifte (postzegels met gemeenschappelijk
thema), uitgegeven in 1957 staat het gebouw van EUROPA in de stijgers.
Men had er veel verwachting van....
Doemdenkers en Pessimisten (D&P'ers, zoals de grote hoop die noemde)
moesten het zwijgen op worden gelegd.

Europese samenwerking is goed, voor wat niet als zelfstandige natie kan
worden gedaan. Maar integreren tot de Groot-Verheven Verenigde Staten
van Europa (GVSE) :sweat zal naar mijn gedachte niet gaan.
We kunnen culturele verschillen niet zomaar wegdenken. En doen we dat wel, dan worden de nationalistische gevoelens van de lidstaten toch wel
eens wakker.
Denk maar aan wat hierboven staat: De BREXIT...
En wat te denken van een NEXIT? Of is het een onomkeerbaar proces?
Wellicht wel.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Brexit

Bericht door gallio »

-DIA- schreef:....
Europese samenwerking is goed, voor wat niet als zelfstandige natie kan
worden gedaan. Maar integreren tot de Groot-Verheven Verenigde Staten
van Europa (GVSE) :sweat zal naar mijn gedachte niet gaan.
We kunnen culturele verschillen niet zomaar wegdenken. En doen we dat wel, dan worden de nationalistische gevoelens van de lidstaten toch wel
eens wakker.
.....
Federaties van staten met een cultureel verschil werkt anders best wel goed in andere delen van de wereld. In ieder geval stukken beter dan continu oorlog met elkaar. In Europa hebben Frankrijk en Duitsland elkaar er sinds ong 1800 er flink van langs gegeven. Resultaat miljoenen doden en totale verwoesting. Dan toch maar beter samenwerking met de nodige regeltjes om alles in goede banen te lijden.
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Brexit

Bericht door Ouddorp »

Federaties van staten met een cultureel verschil werkt anders best wel goed in andere delen van de wereld. In ieder geval stukken beter dan continu oorlog met elkaar. In Europa hebben Frankrijk en Duitsland elkaar er sinds ong 1800 er flink van langs gegeven. Resultaat miljoenen doden en totale verwoesting. Dan toch maar beter samenwerking met de nodige regeltjes om alles in goede banen te lijden.
Ook een beetje een drogreden. Alsof er alleen maar de keuze is tussen de huidige Europese Unie en een oorlog met miljoenen doden. De huidige vrede na de WOII is veel meer te danken aan de NAVO dan aan de EU.
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Brexit

Bericht door Valcke »

parsifal schreef:
Ouddorp schreef:
En ja, ik denk inderdaad dat het VK uiteindelijk slechter af zal zijn.
Wel apart dan dat de West-Europese landen die geen lid zijn van de EU (IJsland, Noorwegen en Zwitserland) gemiddeld veel rijker zijn dan de EU landen.
IJsland? werkelijk?
Noorwegen en Zwitserland natuurlijk wel. Maar die hadden ook wel een heel goede uitgangspositie (en in het geval van Noorwegen, extreem goed beleid toen de olie werd gevonden).
Welvaart en vrede in Europa hangt echt niet af van het EU lidmaatschap. Vóór 1999 was de EU er nog niet en was er niet minder welvaart dan nu. Idem politieke stabiliteit. De euro is nu echter voor de noordelijke én zuidelijke landen een economische dwangbuis. Het heeft erin geresulteerd dat zuidelijke landen hun munt niet meer kunnen devalueren (het normale middel om weer in economische balans te komen ten opzicht van het buitenland), en de noordelijke landen moeten toezien hoe er via de lage rente en opkoopprogramma’s er een permanente geldstroom op gang is gekomen van noord naar zuid. De extreme situatie van negatieve rente is mi eerder een voorbode van een nieuwe crisis dan een teken van welvaart.
Laatst gewijzigd door Valcke op 24 sep 2019, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Brexit

Bericht door Ouddorp »

IJsland? werkelijk?
Netherlands, GDP per capita: 48.223,16 USD (2017)
Iceland, GDP per capita: 70.056, 87 USD (2017)
Plaats reactie