Thierry Baudet

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Thierry Baudet

Bericht door J.C. Philpot »

Ik verbaas me als kamerleden zo kort na de verkiezingen afsplitsen, of dat nu bij 50plus, FVD of een andere partij is.

De werkzekerheid is voor 4 jaar veilig gesteld, dus is er geen noodzaak meer om samen te werken. Ik vind het moeilijk om te geloven dat het verschil van inzicht pas na de verkiezingen is ontstaan.

Het jammere is dat dit het vertrouwen in de politiek niet ten goede komt. Wat mij betreft worden de regels veranderd, zodat men een zetel bij afscheiding niet kan behouden. Dit heeft een bijkomend voordeel dat hierdoor de steeds groter wordende versplintering nog enigzins tegengegaan wordt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Thierry Baudet

Bericht door Herman »

Ik ben voor een kiesdrempel en voor een zetelverdeling per partij, dus afsplitsen is gewoon ontslag zonder wachtgeld.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Thierry Baudet

Bericht door parsifal »

Herman schreef:Ik ben voor een kiesdrempel en voor een zetelverdeling per partij, dus afsplitsen is gewoon ontslag zonder wachtgeld.
Waar wil je de kiesdrempel leggen? En wat is afsplitsing? Kan iemand in de kamer blijven zitten formeel onder de vlag van een partij, maar verder zijn of haar gang gaan en zich niets van de rest van de partij aantrekken of zelfs er op afgeven?

Het is wel vreemd dat een paar maanden na de verkiezingen er al vier kamerleden zijn die niet meer de partij vertegenwoordigen waarvoor ze in de kamer zijn gekomen, al is van Haga (en waarschijnlijk ook De Haan) wel met voorkeurstemmen in de kamer gekomen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Thierry Baudet

Bericht door J.C. Philpot »

parsifal schreef:Waar wil je de kiesdrempel leggen?
Ik ben ook voor een kiesdrempel. De huidige versplintering, en het feit dat elke mafklapper een partij kan oprichten, is mij een doorn in het oog.

Wat mij betreft zijn 1-zetel-partijen sowieso niet gewenst. Vanwege mijn affiniteit met de SGP vind partijen met drie zetels wel toelaatbaar. Vanwege mijn partijdigheid en het in de toekomst mogelijk teruglopen van de SGP naar 2 zetels, doe ik over de wenselijkheid van partijen met twee zetels in de kamer geen uitspraken.
parsifal schreef:En wat is afsplitsing? Kan iemand in de kamer blijven zitten formeel onder de vlag van een partij, maar verder zijn of haar gang gaan en zich niets van de rest van de partij aantrekken of zelfs er op afgeven?
Wat mij beteft is dat laatste niet toelaatbaar, en kan een partij dissidente kamerleden hun zetel ontnemen bij meerderheid van stemmen in die fractie.

De politiek gaat steeds meer over populaire poppetjes in plaats van over standpunten. De bovenstaande maatregel die ik voorstel, maakt dat het weer meer over de partijstandpunten gaat, in plaats van hoe de persoontjes het doen in de media. Wie er op een zetel zit is niet zo relevant. Als hij zijn werk maar doet, en de standpunten waarvoor de kiezers op de betreffende partij hebben gestemt maar goed uitdraagd. Doet hij dat niet, dan vind ik dat een partij die persoon mag vervangen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Thierry Baudet

Bericht door Ditbenik »

Herman schreef:Ik ben voor een kiesdrempel en voor een zetelverdeling per partij, dus afsplitsen is gewoon ontslag zonder wachtgeld.
Formeel word je als persoon gekozen en niet als partij. Daarom kan iemand niet verplicht worden bij die partij te blijven. Ik heb bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen op het CDA gestemd. Na de eerste gemeenteraadsvergadering had ik spijt als haren op mijn hoofd. Ik zal de volgende keer op een plaatselijke partij stemmen. Zo iets kan een gekozene ook overkomen en dan is het goed dat iemand zijn eigen standpunt kan bepalen om te voorkomen dat je in gewetensnood gebracht kunt worden fractiediscipline.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Thierry Baudet

Bericht door parsifal »

J.C. Philpot schreef:
parsifal schreef:Waar wil je de kiesdrempel leggen?
Ik ben ook voor een kiesdrempel. De huidige versplintering, en het feit dat elke mafklapper een partij kan oprichten, is mij een doorn in het oog.

Wat mij betreft zijn 1-zetel-partijen sowieso niet gewenst. Vanwege mijn affiniteit met de SGP vind partijen met drie zetels wel toelaatbaar. Vanwege mijn partijdigheid en het in de toekomst mogelijk teruglopen van de SGP naar 2 zetels, doe ik over de wenselijkheid van partijen met twee zetels in de kamer geen uitspraken.
parsifal schreef:En wat is afsplitsing? Kan iemand in de kamer blijven zitten formeel onder de vlag van een partij, maar verder zijn of haar gang gaan en zich niets van de rest van de partij aantrekken of zelfs er op afgeven?
Wat mij beteft is dat laatste niet toelaatbaar, en kan een partij dissidente kamerleden hun zetel ontnemen bij meerderheid van stemmen in die fractie.

De politiek gaat steeds meer over populaire poppetjes in plaats van over standpunten. De bovenstaande maatregel die ik voorstel, maakt dat het weer meer over de partijstandpunten gaat, in plaats van hoe de persoontjes het doen in de media. Wie er op een zetel zit is niet zo relevant. Als hij zijn werk maar doet, en de standpunten waarvoor de kiezers op de betreffende partij hebben gestemt maar goed uitdraagd. Doet hij dat niet, dan vind ik dat een partij die persoon mag vervangen.
Zelf denk ik dat kleine partijen geen probleem hoeven te zijn, zolang de partijen maar betrouwbaar zijn (in de zin dat ze zich door een wereldbeeld laten leiden en niet door opportunisme of populisme). Het is ook belangrijk dat kamerleden hun geweten kunnen volgen ook als dat van de partijlijn afwijkt. Dat laatste is trouwens vrij sterk in de Nederlandse wet verankerd. Partijdruk op een kamerlid is al dubieus.

Natuurlijk zitten we met een probleem waarbij je eigenlijk op veel partijen niet aankunt en je ze niet kan vertrouwen als je ze nodig hebt voor een minderheidskabinet. Ik denk niet dat je dat oplost met een kiesdrempel.

Kiesdrempels zou ik wel weer okee vinden als er lijstverbindingen gemaakt kunnen worden en de drempel voor de blokken geldt. Op die manier voorkom je dat teveel stemmen van mensen verloren gaan omdat de stem naar een te kleine partij is gegaan. Hier in Zweden heb je lange tijd gehad dat mensen die een voorkeur hebben voor ChristenDemocraten een risicoafweging moeten maken, om op ze te stemmen met het risico dat als de kiesdrempel niet gehaald wordt je stem compleet verloren was, of op de partij van tweede voorkeur stemmen waardoor het risico dat de kiesdrempel voor Christen Democraten niet gehaald wordt alleen maar toeneemt. Dat lijkt me een zeer onwenselijke situatie voor Nederland.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Thierry Baudet

Bericht door Herman »

parsifal schreef:
Herman schreef:Ik ben voor een kiesdrempel en voor een zetelverdeling per partij, dus afsplitsen is gewoon ontslag zonder wachtgeld.
Waar wil je de kiesdrempel leggen? En wat is afsplitsing? Kan iemand in de kamer blijven zitten formeel onder de vlag van een partij, maar verder zijn of haar gang gaan en zich niets van de rest van de partij aantrekken of zelfs er op afgeven?
5 of 10% van de kiesdeler lijkt me een goede basis. Je zult dan tot een andere taakverdeling en rechtsbescherming moeten komen dan het huidige stelsel. Een fractie moet dus ook slecht functionerende kamerleden kunnen ontslaan. Maar goed, daarvoor moet je wel wat verder kijken dan ik hier doe.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Thierry Baudet

Bericht door Geytenbeekje »

En hoe zit het dan met de CU en SGP?
Gaan die samen?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Thierry Baudet

Bericht door Herman »

Ditbenik schreef:
Herman schreef:Ik ben voor een kiesdrempel en voor een zetelverdeling per partij, dus afsplitsen is gewoon ontslag zonder wachtgeld.
Formeel word je als persoon gekozen en niet als partij. Daarom kan iemand niet verplicht worden bij die partij te blijven.
Daarom ben ik ook voor andere regels.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Thierry Baudet

Bericht door Ditbenik »

Herman schreef:
Ditbenik schreef:
Herman schreef:Ik ben voor een kiesdrempel en voor een zetelverdeling per partij, dus afsplitsen is gewoon ontslag zonder wachtgeld.
Formeel word je als persoon gekozen en niet als partij. Daarom kan iemand niet verplicht worden bij die partij te blijven.
Daarom ben ik ook voor andere regels.
Dat is duidelijk. Ik niet. Ik ben allergisch voor alles gewetensdrang kan veroorzaken. Gekozen volksvertegenwoordigers moeten zonder last of ruggespraak (zelfs vrij van hun fractie) kunnen stemmen wat mij betreft. En als dat niet mogelijk blijkt, staat het hen vrij om uit de fractie te stappen. M.a.w. de gekozen persoon is veel belangrijker dan gekozen partij.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Thierry Baudet

Bericht door DDD »

Ik denk inderdaad dat die gewetensvrijheid wenselijk is om als er zich onverwachte ontwikkelingen voordoen (zoals een plotselinge oorlog) de kwaliteit en zorgvuldigheid van de besluitvorming te garanderen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Thierry Baudet

Bericht door Herman »

Ik ben van mening dat momenteel het individuele belang voorgaat op het collectieve belang en afsplitsing van een fractie is daarvan een direct zichtbaar bewijs. Daar moet je dus een reparatie op zetten. Je zit daar in de kamer mensen te vertegenwoordigen met als doel maatschappelijk relevante besluiten te nemen. Als je daarvoor niet wilt overleggen en compromissen sluiten dan mag je van mij alle beroepen uitoefenen die er zijn, maar ga niet mensen vertegenwoordigen die van jou verwachten gewetensvolle politiek te bedrijven.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Thierry Baudet

Bericht door Ditbenik »

Herman schreef:Ik ben van mening dat momenteel het individuele belang voorgaat op het collectieve belang en afsplitsing van een fractie is daarvan een direct zichtbaar bewijs. Daar moet je dus een reparatie op zetten. Je zit daar in de kamer mensen te vertegenwoordigen met als doel maatschappelijk relevante besluiten te nemen. Als je daarvoor niet wilt overleggen en compromissen sluiten dan mag je van mij alle beroepen uitoefenen die er zijn, maar ga niet mensen vertegenwoordigen die van jou verwachten gewetensvolle politiek te bedrijven.
Dan verschil ik daarover met je van mening. Ik ben vanaf de oprichting van FvD een felle tegenstander geweest dus van mij mag die club zo snel mogelijk op te houden te bestaan. Maar als ik objectief kijk naar de afsplitsing zie ik daar geen individueel belang. Ze willen juist niet geïdentificeerd worden met iemand die de Jodenvervolging in WOII op hetzelfde niveau stelt met de avondklok en de 1,5 meter maatregel. Daarvan afstand nemen is een collectief belang. Heel goed dat die mogelijkheid er is. In jouw visie zouden ze moeten vertrekken of het moeten slikken dat die club steeds meer antisemitisme gaat promoten en uitdragen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Thierry Baudet

Bericht door Herman »

Ditbenik schreef: In jouw visie zouden ze moeten vertrekken of het moeten slikken dat die club steeds meer antisemitisme gaat promoten en uitdragen.
Nee, hoor. Volgens mij moet je in de fractie blijven en daarover in gesprek zijn met diegenen waar je jezelf in eerdere fases wel gecommitteerd hebt. Vandaag opstappen is niet zomaar wat boter op je hoofd hebben, maar enkele kuipen vol, omdat het antisemitisme en nazisme bij die partij al tijden lang min of meer aan de oppervlakte ligt.
Van Haga dient dus zijn eigen belang (herverkiezing) door heel duidelijk niet voor maar na de verkiezingen op te stappen. Daarmee ben je als politicus totaal ongeloofwaardig geworden.
Het tweede is dat Baudet cs niet alleen antisemitisme uitdragen, maar blijkbaar aansluiten bij een groeiende groep mensen in de samenleving die er net zo over denken. Je kunt dat beter argumentatief en oprecht bestrijden, dan dat uit het openbare leven te willen bannen en net de doen of het er niet is. dat heet struisvogelpolitiek en geeft een ernstige onvolwassenheid aan binnen Nederland.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Thierry Baudet

Bericht door Ditbenik »

Herman schreef:
Ditbenik schreef: In jouw visie zouden ze moeten vertrekken of het moeten slikken dat die club steeds meer antisemitisme gaat promoten en uitdragen.
Nee, hoor. Volgens mij moet je in de fractie blijven en daarover in gesprek zijn met diegenen waar je jezelf in eerdere fases wel gecommitteerd hebt. Vandaag opstappen is niet zomaar wat boter op je hoofd hebben, maar enkele kuipen vol, omdat het antisemitisme en nazisme bij die partij al tijden lang min of meer aan de oppervlakte ligt.
Van Haga dient dus zijn eigen belang (herverkiezing) door heel duidelijk niet voor maar na de verkiezingen op te stappen. Daarmee ben je als politicus totaal ongeloofwaardig geworden.
Het tweede is dat Baudet cs niet alleen antisemitisme uitdragen, maar blijkbaar aansluiten bij een groeiende groep mensen in de samenleving die er net zo over denken. Je kunt dat beter argumentatief en oprecht bestrijden, dan dat uit het openbare leven te willen bannen en net de doen of het er niet is. dat heet struisvogelpolitiek en geeft een ernstige onvolwassenheid aan binnen Nederland.
Ik gaf in een eerder bericht al aan dat ik vanaf het begin een tegenstander ben geweest van FvD. Ik voel me dus totaal niet aangesproken door je laatste alinea. Ik probeer alleen objectief te kijken naar de redenen van de afsplitsing hier en gaf mijn opvatting over afsplitsingen in zijn algemeenheid. Daar verschillen we principieel van mening. Ik ben van mening dat een volksvertegenwoordiger persoonlijk wordt gekozen. Jij vindt dat een kamerlid fractievertegenwoordiger is. Daar gaan we het niet over eens worden en daar laat ik het verder bij.
Plaats reactie