Thierry Baudet

Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Thierry Baudet

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
Bezorgd schreef:Ik heb nog nooit zo'n topic over Pechtold of Jette gezien.
Dat verbaasd me dan weer.
Die zijn nooit van een half % naar 17 % van de stemmen gegaan.
Klopt. En die partij bestaat al sinds een behoorlijke tijd. Dit is nieuw, zeer bijzonder qua taalgebruik, uniekheid van gebeurtenis etc.
Ik denk dat DIA de spijker op de kop slaat dat veel Nederlanders ook een sterke man willen. Nu maar eens kijken hoe FvD het gaat doen. Voor mij is die partij echt niet gekker dan GL, SP of D’66. Ik ken 1 van de nieuwbakken 1e kamerleden vrij goed en dat is echt een top bestuurder.
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 22 mar 2019, 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Thierry Baudet

Bericht door Zeeuw »

Lilian1975 schreef:
Framboos schreef:
huisman schreef:
Herman schreef:Je kunt slim zijn en toch niet realistisch.
Is de klimaathype realistisch?........waar is het zure regen drama gebleven? .....ook een hype?

https://www.kijkmagazine.nl/science/waa ... -gebleven/

Lees vooral de alinea: “ Daarnaast moeten we constateren dat Ulrich nogal overdreef”


Dat overdrijven is oa Jesse Klaver niet vreemd.
Ik vind kijk nu niet bepaald de wetenschappelijke onderbouwing waarop ik zou concluderen dat de "klimaathype" niet realistisch is.
Gisteren hoorde ik op de radio tussen de regels door dit een journalist (per ongeluk?) opmerken; het klimaat is een geloof geworden...
Ik vind dat misschien bijna nog treffender als hype.
Zo treffend. Helemaal mee eens. Ik heb collega’s die, als ik zeg wat te twijfelen aan sommige maatregelen, me echt aankijken ‘hoe lomp ben jij?’
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8973
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Thierry Baudet

Bericht door J.C. Philpot »

Ik heb liever een grote FvD als grote linkse partijen. Ik heb ook waardering voor het conservatieve gedachtegoed. Wel maak ik me zorgen over de ethische standpunten van de FvD. Daarnaast vind ik de voorman ook niet sympathiek overkomen, en soms rare sprongen maken (naakt poseren bijvoorbeeld). Dat wekt bevreemding.

Het baart me wel zorgen dat veel jongeren in de SGP achterban zo makkelijk de SGP inruilen voor de FvD. Het is uniek dat we nog een partij hebben die zich onverkort op Gods woord wil baseren.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Thierry Baudet

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:
Bezorgd schreef:Ik heb nog nooit zo'n topic over Pechtold of Jette gezien.
Dat verbaasd me dan weer.
Die zijn nooit van een half % naar 17 % van de stemmen gegaan.
Maar laten we wel opmerken dat een partij als D66 veel meer bereikt heeft dan het Forum voor Demagogie tot nu toe.

Vanaf het begin (in 1966) zijn de doelstellingen van D66 (soms heel subtiel, maar wel doeltreffend) verwezenlijkt. DENK aan het stelselmatig afbreken en uitbannen van alles wat naar religie riekt uit het openbare leven. DENK daarbij dat D66 zijn KARWEI echt nog niet als af beschouwd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9201
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Thierry Baudet

Bericht door parsifal »

J.C. Philpot schreef:Ik heb liever een grote FvD als grote linkse partijen.
Dit is bijna een voorbeeld van waar een als/dan fout de betekenis van de zin verandert.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Thierry Baudet

Bericht door Mara »

In Jinek gisteravond lieten ze een filmpje zien van een jonge Baudet die als gymnasiast een prijs won met een scriptie.
Hij kwam aan het woord, en hij was toen al precies zoals hij nu ook is. Zelfde manier van spreken, kapsel hetzelfde.

Hij had 3 jaar geleden aan Jort Kelder gevraagd of deze bij hem in de partij wilde komen, maar Jort weigerde omdat hij van mening is dat een journalist niet in een politieke partij zitting moet nemen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3051
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Thierry Baudet

Bericht door Lilian1975 »

J.C. Philpot schreef:Ik heb liever een grote FvD als grote linkse partijen. Ik heb ook waardering voor het conservatieve gedachtegoed. Wel maak ik me zorgen over de ethische standpunten van de FvD. Daarnaast vind ik de voorman ook niet sympathiek overkomen, en soms rare sprongen maken (naakt poseren bijvoorbeeld). Dat wekt bevreemding.

Het baart me wel zorgen dat veel jongeren in de SGP achterban zo makkelijk de SGP inruilen voor de FvD. Het is uniek dat we nog een partij hebben die zich onverkort op Gods woord wil baseren.
Jongeren en SGP.
Ik herken je zorgen. Een deel van de jongeren is zo besmet met het seculiere denken. ( en misschien kom ik weer met mijn stokpaardje, maar denk dat hun denken inmiddels meer gevormd is door de sociale media, dan het gereformeerde gedachtengoed. BIJBELS denken.) Een deel voelt gewoon niet meer aan het belang van bijv. een SGP. Een leven gegrond vanuit Gods Woord. Niet het Woord heeft het laatste woord, maar de wereld...Dat je überhaupt afwijkende standpunten hebt dan de wereld en dat dat niet erg is. Het is voor een steeds grotere groep een brug te ver. ( overigens ook voor de jongvolwassenen en een deel van de generatie daarvoor) Tegelijkertijd denk ik dat er vroeger ook meer uit gewoonte op SGP werd gestemd dan dat het goed doordacht werd. Gewoon omdat men in de SGP zuil zat. Stemde je op "onze" partij.

Je ziet dat denken ook terug in spreken over abortus, huwelijk, anders geaard zijn etc. Vroeger leek je wat natuurlijker aan te voelen, dit is niet goed. Nu is het ik voel het anders dus...

Het minder enthousiast staan t.o. opvang immigranten etc. Dat is iets wat volgens mij altijd al gespeeld heeft. Toen ik pakweg 25 geleden op een dorpsschooltje op de Veluwe ging werken zelf opgegroeid in de Havenstad... viel mij het negatieve praten over buitenlanders al op. Terwijl ij toen niet mey die problematiek te maken hadden zoals in het oude Westen van Rotterdam.
Dus on die zin zijn ze niet harder gaan denken. Maar hebben ze een voedingsbodem gevonden in de partijen waar ze nu heenvluchten.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4087
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Thierry Baudet

Bericht door Maanenschijn »

Vandaag staat in dagblad de Gelderlander een analyse van de speech van Baudet. Het is boeiend om te lezen van welk taalgebruik hij gebruikt. Sterke technieken doorspekt met termen uit de filosofie, analogieën met de Bijbel, termen die de gewone man maar amper kan duiden.

Voor refo's een bijna herkenbaar archaïs taalgebruik, voor intellectuelen herkenbaar, voor studenten om tegen op te zien, voor de doorsnee man die de klimaatdiscussie zat is, voor de ondernemer die bang is de klimaat rekening te krijgen. En voor hen gewoon 'teuge' zijn. Voor al die mensen is FvD een goed alternatief. Zie daar, in onze gemeente, de 19% FvD stemmers.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Thierry Baudet

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Maar laten we wel opmerken dat een partij als D66 veel meer bereikt heeft dan het Forum voor Demagogie tot nu toe.
.
Schrijffout of een flauwe woordkeuze? 53 jaar of 2 jaar bestaan zou daarvoor zomaar de verklaring kunnen zijn toch.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9201
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Thierry Baudet

Bericht door parsifal »

huisman schreef:
Herman schreef:Je kunt slim zijn en toch niet realistisch.
Is de klimaathype realistisch?........waar is het zure regen drama gebleven? .....ook een hype?

https://www.kijkmagazine.nl/science/waa ... -gebleven/

Lees vooral de alinea: “ Daarnaast moeten we constateren dat Ulrich nogal overdreef”


Dat overdrijven is oa Jesse Klaver niet vreemd.
Bij zure regen heeft men juist maatregelen genomen om het te verminderen en je hoeft maar naar het zwarte woud te kijken om te zien wat het effect was. Goed dat er een hype was.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Thierry Baudet

Bericht door John Galt »

Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Thierry Baudet

Bericht door huisman »

parsifal schreef:
huisman schreef:
Herman schreef:Je kunt slim zijn en toch niet realistisch.
Is de klimaathype realistisch?........waar is het zure regen drama gebleven? .....ook een hype?

https://www.kijkmagazine.nl/science/waa ... -gebleven/

Lees vooral de alinea: “ Daarnaast moeten we constateren dat Ulrich nogal overdreef”


Dat overdrijven is oa Jesse Klaver niet vreemd.
Bij zure regen heeft men juist maatregelen genomen om het te verminderen en je hoeft maar naar het zwarte woud te kijken om te zien wat het effect was. Goed dat er een hype was.
Je bent misschien te jong om meegemaakt te hebben hoe een probleem geframed werd als apocalyptisch. Bossen,monumentale gebouwen zouden volkomen verdwijnen en instorten. Regen werd als puur gif uit de lucht gezien........het was sterk overdreven.
Dat is de relatie met de klimaat discussie van vandaag. Ja de aarde warmt op en daar zal de mens absoluut invloed op hebben maar de doemscenario's die worden voorgespiegeld zijn opnieuw zwaar overdreven.
Ook de voorgestelde maatregelen zijn ridicuul en zullen de opwarming niet tegenhouden.

Ik ben best voor normale betaalbare maatregelen maar die dwaze energietransitie zie ik niet zitten. Hoe vervuilend zijn die honderden miljoenen accupakketten die gemaakt moeten worden om Europa elektrisch te laten rijden?
Als ik elke dag op de A2 5 rijbanen vol ZZP bussen tegenkom wens ik Klaver veel succes om die van de diesel af te krijgen.

Hier een evenwichtig artikel in het NRC.

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/06/25/el ... 9-a1564478
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4087
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Thierry Baudet

Bericht door Maanenschijn »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
Maar laten we wel opmerken dat een partij als D66 veel meer bereikt heeft dan het Forum voor Demagogie tot nu toe.
.
Schrijffout of een flauwe woordkeuze? 53 jaar of 2 jaar bestaan zou daarvoor zomaar de verklaring kunnen zijn toch.
Ik weet niet of dit alleen een flauwe woordkeuze is. Lees onderstaande analyse: hier zitten tocht echt wel demagogische trekjes in:

'Alleen Fortuyn haalde niveau van Baudet'
De overwinningstoespraak van Baudet? Absoluut vakwerk, zegt Otto Wijnen, oprichter van het Nederlands Presentatie Instituut.


Dit, zegt Wijnen, is het meest wonderlijke stukje. Hij spoelt naar de 8ste minuut. 'Wij moeten boeten, zo papegaaien de machtszoekende bestuurders van dit land de ecologische hogepriesters na', zegt Thierry Baudet. Dan, luider: 'Het is pure oikofobie, pure zelfhaat.'

,,En moet je nou 's horen'', zegt Wijnen. ,,De mensen beginnen te klappen, te juichen. Bij het woord oikofobie. Een woord dat niemand kent! De hele opbouw van die twee minuten daarvoor is zó goed, dat het laatste woord niet eens meer uitmaakt.''

Hoe die opbouw werkt? Volledig volgens de regels van de retorica, analyseert Wijnen. ,,Eerst, al vroeg in de toespraak, benadrukt hij de grootsheid van onze geschiedenis. Baudet schildert een heel romantisch beeld van ons verleden, om daarna over te schakelen naar het nu: de puinhopen die nog van die schoonheid over zijn. De elite die daar verantwoordelijk voor is. Hier...''

Baudet: 'En deze duurzaamheidsafgoderij stort niet alleen onze economie in de totale ondergang...' Wijnen: ,,Kijk, nu komt het hoogtepunt. Een hele reeks negatieve termen achter elkaar. Masochistische ketterij, zondvloedgeloof, manie, doodscultus... Krenken, schuldgevoel, boeten... Je voelt het geluid in de zaal al opborrelen. En als hij dan zijn stem verheft, en bij het klapstuk van dit deel komt... Dan maakt het niet meer uit dat hij afsluit met 'oikofobie'. De mensen móeten hun enthousiasme kwijt. Daarom klappen ze. Heel bijzonder.''

Qua vorm en presentatie, zegt de speechtrainer, klopt alles aan deze rede. ,,Moet je kijken wat voor rust hij uitstraalt, hoe kalm hij spreekt, terwijl deze man toch net een enórme boost moet hebben gehad. Zijn handgebaren zijn goed, hij kijkt goed de zaal in. Iemand als Klaver is ook erg met zijn presentatie bezig, maar dat komt wat ingestudeerd over. Bij Baudet oogt het zo natuurlijk.''

Baudet gebruikt klassieke trucs, zegt Wijnen. Zoals de drieslag, een figuur die de oude Grieken al gebruikten, en recenter Barack Obama. ,,Kijk, hier: nu we in déze crisis verkeren, déze schemer, déze zonsondergang... Dit doet hij voortdurend. Bam, bam, bam. Dat houdt de luisteraar bij de les. Vakwerk.''

Hij schakelt naar zijn favoriete stukje van de speech. ,,Hij zegt: Toen wij begonnen, zei iedereen: lukt je nooit. Dat herhaalt hij een paar keer. Lukt je nooit, lukt je nooit. Kijk, hier gaat het publiek al mee: 'lukt je nooit.' Dan vertelt hij dat ze het tóch hebben geflikt. En dan die afsluiter...'' Baudet: 'En vandaag is dus het moment om een boodschap te sturen aan Mark Rutte en de gevestigde machten. Forum voor Democratie nog langer negeren: dat... lukt... je...' Het publiek schreeuwt: 'NOOIT!!!' Lang applaus volgt. Het zoveelste.

Met de inhoud heeft Wijnen niets. Op Baudet zou hij nooit stemmen. ,,Hij creëert een vijandbeeld dat ik niet herken, en zijn oplossingen zijn niet de mijne. Maar als spreker is hij ij-zer-sterk. In Nederland haalde alleen Fortuyn dit niveau.''
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Thierry Baudet

Bericht door Ouddorp »

Ik ben wel blij met de overwinning van FvD, alhoewel ik niet op hem heb gestemd.

Maar veel van zijn standpunten kan ik wel delen. De angst voor de steeds groter wordende Moloch die Europese Unie heet, het klimaatprobleem wat totaal verkeerd wordt aangepakt en het lijkt me ook goed dat er een rem komt op de massale immigratie. De hysterische reacties op links op sociale media vind ik wel vermakelijk. Ik voel meer sympathie voor FvD dan voor D66 of GroenLinks.
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Thierry Baudet

Bericht door Zeeuw »

Maanenschijn schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
Maar laten we wel opmerken dat een partij als D66 veel meer bereikt heeft dan het Forum voor Demagogie tot nu toe.
.
Schrijffout of een flauwe woordkeuze? 53 jaar of 2 jaar bestaan zou daarvoor zomaar de verklaring kunnen zijn toch.
Ik weet niet of dit alleen een flauwe woordkeuze is. Lees onderstaande analyse: hier zitten tocht echt wel demagogische trekjes in:

'Alleen Fortuyn haalde niveau van Baudet'
De overwinningstoespraak van Baudet? Absoluut vakwerk, zegt Otto Wijnen, oprichter van het Nederlands Presentatie Instituut.


Dit, zegt Wijnen, is het meest wonderlijke stukje. Hij spoelt naar de 8ste minuut. 'Wij moeten boeten, zo papegaaien de machtszoekende bestuurders van dit land de ecologische hogepriesters na', zegt Thierry Baudet. Dan, luider: 'Het is pure oikofobie, pure zelfhaat.'

,,En moet je nou 's horen'', zegt Wijnen. ,,De mensen beginnen te klappen, te juichen. Bij het woord oikofobie. Een woord dat niemand kent! De hele opbouw van die twee minuten daarvoor is zó goed, dat het laatste woord niet eens meer uitmaakt.''

Hoe die opbouw werkt? Volledig volgens de regels van de retorica, analyseert Wijnen. ,,Eerst, al vroeg in de toespraak, benadrukt hij de grootsheid van onze geschiedenis. Baudet schildert een heel romantisch beeld van ons verleden, om daarna over te schakelen naar het nu: de puinhopen die nog van die schoonheid over zijn. De elite die daar verantwoordelijk voor is. Hier...''

Baudet: 'En deze duurzaamheidsafgoderij stort niet alleen onze economie in de totale ondergang...' Wijnen: ,,Kijk, nu komt het hoogtepunt. Een hele reeks negatieve termen achter elkaar. Masochistische ketterij, zondvloedgeloof, manie, doodscultus... Krenken, schuldgevoel, boeten... Je voelt het geluid in de zaal al opborrelen. En als hij dan zijn stem verheft, en bij het klapstuk van dit deel komt... Dan maakt het niet meer uit dat hij afsluit met 'oikofobie'. De mensen móeten hun enthousiasme kwijt. Daarom klappen ze. Heel bijzonder.''

Qua vorm en presentatie, zegt de speechtrainer, klopt alles aan deze rede. ,,Moet je kijken wat voor rust hij uitstraalt, hoe kalm hij spreekt, terwijl deze man toch net een enórme boost moet hebben gehad. Zijn handgebaren zijn goed, hij kijkt goed de zaal in. Iemand als Klaver is ook erg met zijn presentatie bezig, maar dat komt wat ingestudeerd over. Bij Baudet oogt het zo natuurlijk.''

Baudet gebruikt klassieke trucs, zegt Wijnen. Zoals de drieslag, een figuur die de oude Grieken al gebruikten, en recenter Barack Obama. ,,Kijk, hier: nu we in déze crisis verkeren, déze schemer, déze zonsondergang... Dit doet hij voortdurend. Bam, bam, bam. Dat houdt de luisteraar bij de les. Vakwerk.''

Hij schakelt naar zijn favoriete stukje van de speech. ,,Hij zegt: Toen wij begonnen, zei iedereen: lukt je nooit. Dat herhaalt hij een paar keer. Lukt je nooit, lukt je nooit. Kijk, hier gaat het publiek al mee: 'lukt je nooit.' Dan vertelt hij dat ze het tóch hebben geflikt. En dan die afsluiter...'' Baudet: 'En vandaag is dus het moment om een boodschap te sturen aan Mark Rutte en de gevestigde machten. Forum voor Democratie nog langer negeren: dat... lukt... je...' Het publiek schreeuwt: 'NOOIT!!!' Lang applaus volgt. Het zoveelste.

Met de inhoud heeft Wijnen niets. Op Baudet zou hij nooit stemmen. ,,Hij creëert een vijandbeeld dat ik niet herken, en zijn oplossingen zijn niet de mijne. Maar als spreker is hij ij-zer-sterk. In Nederland haalde alleen Fortuyn dit niveau.''
Ik vind het wel flauw. Zeker wanneer D’66 positiever qua resultaat omschreven wordt.

Een demagoog overtuigd iemand van onwaarheid door een beroep te doen op gezond verstand. Grote woorden.
Geldt dan ook voor de klimaathysterie bv. Ik zou erg uitkijken met dit soort kwalificaties.
Plaats reactie