Stemwijzer

Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Stemwijzer

Bericht door Valcke »

Ik heb de STEMCHECKER VOLKSKRANT uitgevoerd. Het gaat om 25 stellingen waarover afgelopen tijd daadwerkelijk gestemd is in de Eerste Kamer.
De Stemchecker. Deze kieswijzer kijkt naar wat partijen daadwerkelijk doen (en níet naar wat ze beloven in campagnes). Vergelijk uw politieke opvattingen met het stemgedrag in de Eerste Kamer en kom erachter met welke partij u de meeste overeenkomsten heeft.
Uitslag:
Op basis van het stemgedrag in de Eerste Kamer zit u het meest op één lijn met SGP. U was het op 22 van de 25 beantwoorde stellingen met deze partij eens.
Kijk, aan zo'n test heb je tenminste wat. Niet wat de partijen beloven, maar wat ze daadwerkelijk dóén.
Beter dan die testjes op basis van kiezersbeloften die toch niet waargemaakt worden.
Ik stemde maar 3 van de 25 keer anders dan de SGP - dus 88% hetzelfde (Ik kan dus zo de Eerste Kamer in. :) )
Opvallend dat Groen Links zo onderaan bungelt, terwijl ik een goed klimaatbeleid wel (erg) belangrijk vind.

Eindstand (na eerste keer, dus zonder enige aanpassing):

SGP 22
ChristenUnie 18
CDA 17
VVD 16
OSF 15
PvdA 14
D66 12
50Plus 11
PvdD 10
SP 10
PVV 9
GroenLinks 5
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Stemwijzer

Bericht door Ditbenik »

Valcke schreef:Ik heb de STEMCHECKER VOLKSKRANT uitgevoerd. Het gaat om 25 stellingen waarover afgelopen tijd daadwerkelijk gestemd is in de Eerste Kamer.
De Stemchecker. Deze kieswijzer kijkt naar wat partijen daadwerkelijk doen (en níet naar wat ze beloven in campagnes). Vergelijk uw politieke opvattingen met het stemgedrag in de Eerste Kamer en kom erachter met welke partij u de meeste overeenkomsten heeft.
Uitslag:
Op basis van het stemgedrag in de Eerste Kamer zit u het meest op één lijn met SGP. U was het op 22 van de 25 beantwoorde stellingen met deze partij eens.
Kijk, aan zo'n test heb je tenminste wat. Niet wat de partijen beloven, maar wat ze daadwerkelijk dóén.
Beter dan die testjes op basis van kiezersbeloften die toch niet waargemaakt worden.
Ik stemde maar 3 van de 25 keer anders dan de SGP - dus 88% hetzelfde (Ik kan dus zo de Eerste Kamer in. :) )
Opvallend dat Groen Links zo onderaan bungelt, terwijl ik een goed klimaatbeleid wel (erg) belangrijk vind.

Eindstand (na eerste keer, dus zonder enige aanpassing):

SGP 22
ChristenUnie 18
CDA 17
VVD 16
OSF 15
PvdA 14
D66 12
50Plus 11
PvdD 10
SP 10
PVV 9
GroenLinks 5
Maar ja, wij kunnen niet de Eerste Kamer kiezer, dus dat helpt me niet. En resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Stemwijzer

Bericht door Mannetje »

SGP 16
ChristenUnie 14
CDA 13
PVV 13
50Plus 13
PvdD 12
SP 12
PvdA 12
VVD 12
D66 10
OSF 9
GroenLinks 5
-
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Stemwijzer

Bericht door Valcke »

Ditbenik schreef:Maar ja, wij kunnen niet de Eerste Kamer kiezer, dus dat helpt me niet. En resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.
- Via de Provinciale Staten wordt vervolgens de Eerste Kamer gekozen. Dus je stemt wel degelijk voor de 'kiesmannen' van de Eerste Kamer (getrapt kiesrecht).
- Resultaten uit het verleden zeggen m.i. aanzienlijk meer dan verkiezingsprogramma's waarin partijen van alles beloven kunnen (en niet waarmaken).
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Stemwijzer

Bericht door Ditbenik »

Valcke schreef:
Ditbenik schreef:Maar ja, wij kunnen niet de Eerste Kamer kiezer, dus dat helpt me niet. En resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.
- Via de Provinciale Staten wordt vervolgens de Eerste Kamer gekozen. Dus je stemt wel degelijk voor de 'kiesmannen' van de Eerste Kamer (getrapt kiesrecht).
- Resultaten uit het verleden zeggen m.i. aanzienlijk meer dan verkiezingsprogramma's waarin partijen van alles beloven kunnen (en niet waarmaken).
Ja, dat er indirect gekozen wordt is me uiteraard bekend maar dat neemt niet weg dat ik niet voor de EK kan stemmen. Als dan de partij van je keuze niet mee doet in de provincie, houdt het op en kun je dus ook invloed uitoefenen op de keuze van de EK-leden.

Resultaten uit het verleden zeggen niets over de toekomst omdat wij kiezen voor de PS. Straks komt er een nieuw kabinet wat weer hele andere plannen uit gaat voeren waar nu nog geen zinnig woord over te zeggen valt. Je kunt dus weinig meer dan af gaan op het Bijbels en ethisch gehalte van een partij.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Stemwijzer

Bericht door Lilian1975 »

Mannetje schreef:SGP 16
ChristenUnie 14
CDA 13
PVV 13
50Plus 13
PvdD 12
SP 12
PvdA 12
VVD 12
D66 10
OSF 9
GroenLinks 5
SGP
22
CDA
17
VVD
16
ChristenUnie
16
OSF
13
D66
12
PvdA
12
PVV
11
PvdD
10
SP
10
50Plus
7
GroenLinks
5
PER STELLING

Wat wil dat zeggen over de SGP? Beloftes ( stemwijzer) en vervulling ( stemchecker)komen bij mij beiden op SGP
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Stemwijzer

Bericht door Geytenbeekje »

PVV 14
50PLUS 13
D66 11
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Stemwijzer

Bericht door Ambtenaar »

50Plus 19
VVD 18
CDA 17
SGP 16
PVV 15
PvdA 14
ChristenUnie 14
OSF 13
D66 12
GroenLinks 9
SP 8
PvdD 8
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Stemwijzer

Bericht door Nasrani »

De Stemchecker van de Volkskrant:
Eindstand:
ChristenUnie 19
SGP 19
CDA 16
VVD 15
PvdA 15
OSF 14
50Plus 14
PvdD 13
SP 13
D66 13
PVV 12
GroenLinks 10
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Stemwijzer

Bericht door Nasrani »

Nasrani schreef:
Nasrani schreef:De Zeeuwen onder ons moeten nog even geduld hebben voor ze kunnen vergelijken... :snif
https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/111 ... drogen-uit
https://zeeland.mijnstem.nl/survey/155c ... 1a38/start

En toch een kieswijzer voor Zeeland....
Uitslag:
PvZ 72%
CDA 71%
SGP 70%
CU 69%
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Stemwijzer

Bericht door -DIA- »

Volgens de Overijssel Stemwijzer:
CDA 52 %
SGP 48 %
CU 41 %
Ik ben het er niet mee eens!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Stemwijzer

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef:Volgens de Overijssel Stemwijzer:
CDA 52 %
SGP 48 %
CU 41 %
Ik ben het er niet mee eens!
Toch heb je blijkbaar net iets meer affiniteit met de standpunten van het Overijsselse CDA dan met de Overijsselse SGP.

Ik begrijp niet hoe je het niet eens kunt zijn met de uitslag.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Stemwijzer

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef:Volgens de Overijssel Stemwijzer:
CDA 52 %
SGP 48 %
CU 41 %
Ik ben het er niet mee eens!
Toch heb je blijkbaar net iets meer affiniteit met de standpunten van het Overijsselse CDA dan met de Overijsselse SGP.

Ik begrijp niet hoe je het niet eens kunt zijn met de uitslag.
Ik vermoed omdat ik nogal eens geen mening had... Waarvan ik te weinig wist, dan wel gewoon geen voorkeur had.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Stemwijzer

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef:Volgens de Overijssel Stemwijzer:
CDA 52 %
SGP 48 %
CU 41 %
Ik ben het er niet mee eens!
Toch heb je blijkbaar net iets meer affiniteit met de standpunten van het Overijsselse CDA dan met de Overijsselse SGP.

Ik begrijp niet hoe je het niet eens kunt zijn met de uitslag.
Toch is dat niet zo moeilijk. Bij een provinciale stemwijzer gaat het om een weg hier, een natuurgebied daar. Dat zijn praktische punten, die je prima met het CDA eens zou kunnen zijn. Zwaarwegender punten (zondagsrust, evenementen) kunnen echter de doorslag geven bij je uiteindelijke stem, terwijl dat niet uit de stemwijzer blijkt om genoemde reden.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Stemwijzer

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef:Volgens de Overijssel Stemwijzer:
CDA 52 %
SGP 48 %
CU 41 %
Ik ben het er niet mee eens!
Toch heb je blijkbaar net iets meer affiniteit met de standpunten van het Overijsselse CDA dan met de Overijsselse SGP.

Ik begrijp niet hoe je het niet eens kunt zijn met de uitslag.
Toch is dat niet zo moeilijk. Bij een provinciale stemwijzer gaat het om een weg hier, een natuurgebied daar. Dat zijn praktische punten, die je prima met het CDA eens zou kunnen zijn. Zwaarwegender punten (zondagsrust, evenementen) kunnen echter de doorslag geven bij je uiteindelijke stem, terwijl dat niet uit de stemwijzer blijkt om genoemde reden.
Behalve als deze punten niet genoemd worden...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie