Het beleid van president Trump

Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Het beleid van president Trump

Bericht door Bonny »

Omdat het topic 'presidentsverkiezingen 2016' de lading niet meer dekt, hier een nieuw topic waarin gediscussieerd kan worden over de politiek van de huidige president van de VS.

Het besluit om de troepen uit Syrië te halen, zal voor een machtsverschuiving in het Midden Oosten zorgen. Iran zal meer invloed krijgen in Syrië en Libanon, vlak aan de Israelische grens. Daarnaast zal de relatieve rust en autonomie die de Koerden nu kennen teneinde komen. Turkije staat al klaar om de Koerdische strijdkrachten te vermorzelen. Dezelfde strijdkrachten die dapper gevochten hebben tegen de bezeten IS-terroristen.....
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Het beleid van president Trump

Bericht door Van Ewijk »

Die man is gewoon psychisch niet geschikt voor die functie en moet zo snel mogelijk vertrekken.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Het beleid van president Trump

Bericht door J.C. Philpot »

Van Ewijk schreef:Die man is gewoon psychisch niet geschikt voor die functie en moet zo snel mogelijk vertrekken.
Daar is een groot deel van de Amerikanen het niet mee eens. Democratie heet dat.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Het beleid van president Trump

Bericht door Van Ewijk »

J.C. Philpot schreef:
Daar is een groot deel van de Amerikanen het niet mee eens. Democratie heet dat.
Dat was helaas in een wat oostelijker gelegen maatschappij 75 jaar geleden aanvankelijk ook het geval.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Het beleid van president Trump

Bericht door J.C. Philpot »

Van Ewijk schreef: Dat was helaas in een wat oostelijker gelegen maatschappij 75 jaar geleden aanvankelijk ook het geval.
Dat klopt. Alleen vind ik de vergelijking Trump-Hitler erg ongepast.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Het beleid van president Trump

Bericht door Van Ewijk »

J.C. Philpot schreef:
Van Ewijk schreef: Dat was helaas in een wat oostelijker gelegen maatschappij 75 jaar geleden aanvankelijk ook het geval.
Dat klopt. Alleen vind ik de vergelijking Trump-Hitler erg ongepast.
Ligt er aan in welk opzicht.
Zo ver als Hitler zal Trump waarschijnlijk niet (kunnen of willen) gaan maar er is wel degelijk een gemeenschappelijke eigenschap van instabiliteit en onvoorstelbaarheid die voor grote nationale en internationale problemen kan zorgen.
Hoe men het ook wend of keert.

Je kan en mag de vergelijking afkeuren maar de vergelijkbare feiten wegvlakken of ontkennen kan je niet.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Het beleid van president Trump

Bericht door J.C. Philpot »

Van Ewijk schreef: Ligt er aan in welk opzicht.
Zo ver als Hitler zal Trump waarschijnlijk niet (kunnen of willen) gaan maar er is wel degelijk een gemeenschappelijke eigenschap van instabiliteit en onvoorstelbaarheid die voor grote nationale en internationale problemen kan zorgen.
Hoe men het ook wend of keert.

Je kan en mag de vergelijking afkeuren maar de vergelijkbare feiten wegvlakken kan je niet.
Uiteraard. Zo ver als Hitler zul jij waarschijnlijk niet kunnen of willen gaan, maar als ik jou met Hitler zou vergelijken zul je ook wel iets met hem gemeen hebben. Alleen ga ik jou niet met Hitler vergelijken, omdat me dit tegen de borst stuit.

Op die manier kun je mooi karaktermoord plegen, en is een inhoudelijke bespreking van sterke en zwakke punten niet meer nodig.

Nogmaals: ik vind het verwerpelijk om Hitler hierbij te halen. De geschiedenis van 6 miljoen vermoorde Joden en het sterven van nog meer niet Joden is te beladen om voor ons politieke karretje gespannen te worden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Het beleid van president Trump

Bericht door J.C. Philpot »

Wat niet wegneemt dat ik me erg verbaasd hebt over de terugtrekking.

Wat mij betreft hadden ze nooit aan het avontuur in Syrie moeten beginnen. De landen waar het Westen heeft ingegrepen (Irak, Libie, Afghanistan) verkeren nog steeds in een vreselijke chaos. Maar daar lijken we niet van te leren.

Maar als je desondanks toch besluit om de regering onderuit te willen halen, ga dan niet weg voor het land weer stabiel is en het karwei af is.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Het beleid van president Trump

Bericht door parsifal »

Trump is zeker geen Hitler. Echter het is niet perse een Godwin argument als de discussie als volgt gaat (nu met expliciete tussenstappen)
- Trump is een slechte president en hij lijkt compleet niet in staat om goed beleid te voeren.
- Zo beroerd is het niet want hij is democratisch gekozen.
- Democratisch gekozen zijn is op zich geen argument want we zijn het er allemaal over eens dat Hitler niet goed was, en hij was ook democratisch gekozen. Dus hier volgt logisch uit dat democratisch gekozen zijn je niet perse geschikt maakt als leider.

Verder denk ik dat Trump te egoïstisch en eergevoelig is en niet genoeg werklust heeft om een goede president te zijn en zeker niet vanuit een foute ideologie opereert, echter met zijn ondoordachte aanvallen op de pers, traditionele bondgenoten, de juridische macht en nu ook de FED, kan zijn beleid wel veel kwaad doen.
Er is best veel kritiek te leveren op al deze instituten, maar het helpt niet dat je "Fake news" roept bij dingen die waar blijken te zijn terwijl je er zelf constant over liegt. Het helpt niet dat je constant gedegen onderzoek naar je eigen handelen aanvalt in plaats van het ondergaan. Het is van de zotten dat je in een tijd van economische welvaart de staatsschuld laat oplopen zonder lange termijn beleid (dat is echt van het niveau Chavez). Terugtrekken uit Syrië en Afghanistan is geen slecht idee als het met beleid gebeurt, zodat men er daar ook klaar voor is.

Het is beroerd dat Trump ook niet echt in staat lijkt om kundige mensen om hem heen te houden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Het beleid van president Trump

Bericht door parsifal »

Ik moet trouwens ook toevoegen dat het Europese financiële beleid met de rente zo extreem laag houden in goede tijden ook niet echt verstandig lijkt. Dat doen ze in de VS weer wat beter.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Het beleid van president Trump

Bericht door refo »

Welke president heeft de staatsschuld te ruggebracht?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Het beleid van president Trump

Bericht door parsifal »

refo schreef:Welke president heeft de staatsschuld te ruggebracht?
In Clinton's tijd ging de staatsschuld als percentage van het BNP naar beneden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Het beleid van president Trump

Bericht door Wandelende »

parsifal schreef:
refo schreef:Welke president heeft de staatsschuld te ruggebracht?
In Clinton's tijd ging de staatsschuld als percentage van het BNP naar beneden.
Net als in de periode 2004-2009. En 2012-2013.
Dus Bush jr. mag ook genoemd worden.
(~)
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Het beleid van president Trump

Bericht door parsifal »

Wandelende schreef:
parsifal schreef:
refo schreef:Welke president heeft de staatsschuld te ruggebracht?
In Clinton's tijd ging de staatsschuld als percentage van het BNP naar beneden.
Net als in de periode 2004-2009. En 2012-2013.
Dus Bush jr. mag ook genoemd worden.
Waar haal je die statistieken vandaan? Bush sr en jr deden het in dit opzicht niet al te slecht trouwens. Obama kwam binnen met een crisis en deed een hoop om dit te voorkomen in de toekomst (regulering die Trump nu maar terugdraait), maar gaf denk ik wel te veel uit. Ik denk dat Reagan de meeste economische schade heeft aangericht en ik vrees dat Trump het niet beter doet.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Het beleid van president Trump

Bericht door refo »

Onder iedere president nam de staatsschuld toe. Dat was ook bij Clinton het geval.
De Amerikaan maakt zich geen zorgen: de schuld kan niet terugbetaald worden, dus dat gaat ook nooit gebeuren.
Plaats reactie