Het beleid van president Trump

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9164
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Het beleid van president Trump

Bericht door parsifal »

huisman schreef:
parsifal schreef:
huisman schreef:
Een Iraanse generaal uitschakelen die in Irak,Syrië en Libanon groeperingen steunde die o.a. Amerikaanse burgers doelwit maakten van hun acties lijkt mij geen oorlogsverklaring maar een logische daad. Of jij moet begrip hebben voor de macht en invloed die Iran wil hebben in soevereine staten .
Nu is de VS het laatste land wat daarover moet klagen (ze hebben wat dat betreft zelfs een geschiedenis met Iran zelf. Maar het is de hele regering van Iran die verantwoordelijk is, niet alleen Soleimani.

En volgens deze redenering zijn Amerikaanse leden van de regering legitieme doelen voor Iraniërs, Irakis, Syriërs, Pakistani en Afghanen (en wat oude Chilenen en Lybiers).
Jammer dat jij de buitenlandpolitiek van Iran gelijkschakelt met die van de USA. Ik ben absoluut geen aanhanger van Trump maar het uitschakelen van deze generaal en Al-Baghdadi zijn verstandige acties.
Soleimani was een grote misdadiger en daarom zeg ik niet perse dat het doden van hem fout is. Hij vertegenwoordigd wel de regering van Iran en niet alleen zichzelf.

Verder schat ik inderdaad wat de VS in 1953 in Iran hebben uitgevreten, of hun meewerken aan de massaslachtingen in Indonesië in 1965, of de betrokkenheid bij 11 september (die van 1973 in Chili) erger in dan wat Iran de laatst decennia heeft uitgehaald.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17254
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Het beleid van president Trump

Bericht door huisman »

refo schreef:Wel van de legerleiding, ja. Daar is inmiddels wel wat over bekend.
Mooi...dat boek heb ik dan niet gelezen maar jij gaat vast wat bronnen openbaren.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Het beleid van president Trump

Bericht door Zeeuw »

Wim Anker schreef: Als iemand op de terroristenlijst staat. En de EU en de VS hadden deze moordenaar op hun terroristenlijst staan.
En wiens terroristenlijst is de ware?
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Het beleid van president Trump

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef: Mooi...dat boek heb ik dan niet gelezen maar jij gaat vast wat bronnen openbaren.
Ik zit middenin een verhuizing en heb die categorie boeken opgeslagen, doe het dus uit mijn hoofd.

Je had de strijd tussen Montgomery en Patton wat mede leidde tot mislukking van Market Garden.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Het beleid van president Trump

Bericht door Wim Anker »

Zeeuw schreef:
Wim Anker schreef: Als iemand op de terroristenlijst staat. En de EU en de VS hadden deze moordenaar op hun terroristenlijst staan.
En wiens terroristenlijst is de ware?
Is voor deze mijnheer irrelevant, hij stond op beide.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9164
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Het beleid van president Trump

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef:
Zeeuw schreef:
Wim Anker schreef: Als iemand op de terroristenlijst staat. En de EU en de VS hadden deze moordenaar op hun terroristenlijst staan.
En wiens terroristenlijst is de ware?
Is voor deze mijnheer irrelevant, hij stond op beide.
Kun je een bron geven voor de EU lijst? Quds of de Republikeinse garde staat niet op de lijst van terroristische organisaties. Ik weet dat het VK Soleimani op de lijst van verdachte personen had staan. De EU lijst van personen kan ik niet vinden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Het beleid van president Trump

Bericht door Hollander »

Het ging hier over D-Day (juni 1944) en testosteron-hanengedrag. Dat is iets anders dan een militair conflict over de juiste strategie om de Duitsers zo snel mogelijk definitief te verslaan, waar Market Garden (september 1944) onderdeel van uitmaakte.

Pas op dat we met zakelijke oorzaak-gevolg-redeneringen, de gehele context van moment suprême geen geweld aan doen. Zeker omdat in een oorlog altijd sprake is van (extreme) risico-afweging, tussen winst en verlies. Ze zeggen weleens dat achteraf iedereen miljonair is, of in dit geval: achteraf is iedereen overwinnen generaal.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Het beleid van president Trump

Bericht door Mara »

huisman schreef:
Mara schreef:
Hollander schreef:
Mara schreef:Er is gelukkig een kans dat hierna een vrouwelijke president in het Witte Huis komt.
En wat vind jij daar gelukkig aan?
Dat er dan i.i.g. minder kans is op te hoog testosteron-hanengedrag.
Was D-Day ook testosteron-hanengedrag?
M.i. is dat niet te vergelijken met elkaar, want er woedde toen een wereldoorlog.
Ik heb zoveel docu's gezien en boeken gelezen, die vanuit verschillend perspectief zijn belicht en ja, ook aan de "goede" kant zijn fouten gemaakt die mensenlevens gekost hebben.

En in elk conflict zie je hoe mannen reageren, op een aanslag, op elkaar en hoe vrouwen incasseren.
Mannen willen nooit de minste zijn, verslagen worden, de zwakste schakel in het geheel.
Ook sta je als vrij westers land tegenover een land dat zijn burgers onderdrukt, hersenspoelt en indoctrineert. Zij hebben geen eigen mening kunnen vormen. De televisieuitzendingen worden gekleurd, om propaganda te verspreiden.
Op de straten van Iran zie je duizenden vrouwen met hun vuisten omhoog, schreeuwen, dood aan de Amerikanen. Maar ze schreeuwen de mannen slechts na, omdat dat van hen verlangd wordt.
Die haat jegens Amerikanen is niet van de laatste jaren trouwens. Eind jaren '70 werkte ik bij een multionational, die ook een vestiging in Iran hadden. Het personeel moest vluchten en moest bij de douane aantonen dat ze geen Amerikanen waren. Die haat gaat echt nooit meer weg, ongeacht welke president er ook in het Witte Huis zit.

Ik weet dat jij geen films kijkt en dat het niet gebruikelijk is, maar ik heb onlangs de film Churchill gezien, voor wie ik altijd een grote bewondering had. En nog steeds wel, maar in die film was ook een andere kant van hem te zien. Maar goed, jij leest dat in je boeken. :)
De toekomst zal uitwijzen wat de gevolgen zijn van het beleid van Trump en of er een andere opvolger komt. Ik hoop dat dit een vrouw wordt dus.

In de Bijbel zorgden vrouwen ook voor verrassende wendingen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Het beleid van president Trump

Bericht door Ambtenaar »

Hollander schreef:Het ging hier over D-Day (juni 1944) en testosteron-hanengedrag. Dat is iets anders dan een militair conflict over de juiste strategie om de Duitsers zo snel mogelijk definitief te verslaan, waar Market Garden (september 1944) onderdeel van uitmaakte.
Haantjesgedrag tussen Montgomery en Patton was er al bij de inname van Sicilië. En o.a. het haantjesgedrag van Montgomery leidde tot de mislukking van Market Garden.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9164
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Het beleid van president Trump

Bericht door parsifal »

Mara schreef:.
Op de straten van Iran zie je duizenden vrouwen met hun vuisten omhoog, schreeuwen, dood aan de Amerikanen. Maar ze schreeuwen de mannen slechts na, omdat dat van hen verlangd wordt.
Die haat jegens Amerikanen is niet van de laatste jaren trouwens. Eind jaren '70 werkte ik bij een multionational, die ook een vestiging in Iran hadden. Het personeel moest vluchten en moest bij de douane aantonen dat ze geen Amerikanen waren. Die haat gaat echt nooit meer weg, ongeacht welke president er ook in het Witte Huis zit.
Dat is niet verwonderlijk. Er was daar tot 1953 een democratisch gekozen leider, die door een door Amerika gesteunde coup werd afgezet en vervangen door een alleenheerser. Met de Iraanse revolutie werd dat in de ogen van vele Iraniërs rechtgezet.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Het beleid van president Trump

Bericht door Mara »

parsifal schreef:
Mara schreef:.
Op de straten van Iran zie je duizenden vrouwen met hun vuisten omhoog, schreeuwen, dood aan de Amerikanen. Maar ze schreeuwen de mannen slechts na, omdat dat van hen verlangd wordt.
Die haat jegens Amerikanen is niet van de laatste jaren trouwens. Eind jaren '70 werkte ik bij een multionational, die ook een vestiging in Iran hadden. Het personeel moest vluchten en moest bij de douane aantonen dat ze geen Amerikanen waren. Die haat gaat echt nooit meer weg, ongeacht welke president er ook in het Witte Huis zit.
Dat is niet verwonderlijk. Er was daar tot 1953 een democratisch gekozen leider, die door een door Amerika gesteunde coup werd afgezet en vervangen door een alleenheerser. Met de Iraanse revolutie werd dat in de ogen van vele Iraniërs rechtgezet.
Haat van het ene volk tegen het andere zit zo diep verankerd in de genen, dat het zelfs na generaties er niet uit verdwijnt.
Ongeacht het najagen naar vrede, wat de meeste mensen trachten te doen.
Wij Nederlanders, hebben dat niet zo, wel waren er een paar generaties die het - terecht - heel moeilijk hadden met het Duitse volk.
Maar die opborrelende haat tegen alles wat Amerikaans is, kennen wij gelukkig niet.
Al zijn er in dit land natuurlijk ook wel mensen te vinden die er een extremistische ideologie op nahouden.

Ik las over een man die onwel werd op straat en toen de ambulance arriveerde bleken er twee zwarte verpleegkundigen in te zitten. Hij wilde onder geen beding door hen geholpen worden, terwijl zijn situatie steeds zorgelijker werd.
Hij kreeg een verstikking en uiteindelijk heeft een omstander een tracheotomie moeten verrichten, die niet eens daartoe gekwalificeerd was.
M.a.w. hij ging liever dood dan dat hij zich liet helpen door een zwarte broeder.
Zo ver kan die haat gaan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9164
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Het beleid van president Trump

Bericht door parsifal »

Mara schreef:
parsifal schreef:
Mara schreef:.
Op de straten van Iran zie je duizenden vrouwen met hun vuisten omhoog, schreeuwen, dood aan de Amerikanen. Maar ze schreeuwen de mannen slechts na, omdat dat van hen verlangd wordt.
Die haat jegens Amerikanen is niet van de laatste jaren trouwens. Eind jaren '70 werkte ik bij een multionational, die ook een vestiging in Iran hadden. Het personeel moest vluchten en moest bij de douane aantonen dat ze geen Amerikanen waren. Die haat gaat echt nooit meer weg, ongeacht welke president er ook in het Witte Huis zit.
Dat is niet verwonderlijk. Er was daar tot 1953 een democratisch gekozen leider, die door een door Amerika gesteunde coup werd afgezet en vervangen door een alleenheerser. Met de Iraanse revolutie werd dat in de ogen van vele Iraniërs rechtgezet.
Haat van het ene volk tegen het andere zit zo diep verankerd in de genen, dat het zelfs na generaties er niet uit verdwijnt.
Ongeacht het najagen naar vrede, wat de meeste mensen trachten te doen.
Wij Nederlanders, hebben dat niet zo, wel waren er een paar generaties die het - terecht - heel moeilijk hadden met het Duitse volk.
Maar die opborrelende haat tegen alles wat Amerikaans is, kennen wij gelukkig niet.
Al zijn er in dit land natuurlijk ook wel mensen te vinden die er een extremistische ideologie op nahouden.

Ik las over een man die onwel werd op straat en toen de ambulance arriveerde bleken er twee zwarte verpleegkundigen in te zitten. Hij wilde onder geen beding door hen geholpen worden, terwijl zijn situatie steeds zorgelijker werd.
Hij kreeg een verstikking en uiteindelijk heeft een omstander een tracheotomie moeten verrichten, die niet eens daartoe gekwalificeerd was.
M.a.w. hij ging liever dood dan dat hij zich liet helpen door een zwarte broeder.
Zo ver kan die haat gaan.
Veel van de mensen die de coup van 53 hebben meegemaakt leefden nog bij de Iraanse revolutie, en alle mensen die bij de revolutie leefden in Iran hebben te maken gehad met het door Amerika gesteunde regime. Geen reden om het Amerikaanse burgers aan te rekenen natuurlijk, maar wel begrijpelijk dat Amerika een slechte naam had.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Het beleid van president Trump

Bericht door Hollander »

Ambtenaar schreef:
Hollander schreef:Het ging hier over D-Day (juni 1944) en testosteron-hanengedrag. Dat is iets anders dan een militair conflict over de juiste strategie om de Duitsers zo snel mogelijk definitief te verslaan, waar Market Garden (september 1944) onderdeel van uitmaakte.
Haantjesgedrag tussen Montgomery en Patton was er al bij de inname van Sicilië. En o.a. het haantjesgedrag van Montgomery leidde tot de mislukking van Market Garden.
Ik ben goed genoeg op de hoogte van de geschiedschrijving van WO2 om dit te weten. Alleen ik waarschuw tegen achteraf beoordelen van mogelijk haantjesgedrag. Ofwel, ga zelf maar eens in die oorlogssituatie, in die context, op dat militaire bestuursniveau beslissingen nemen. Zeker tegen zo'n oorlogsmacht die onder leiding stond van een aantal satanische en nietsontziende opperbevelhebbers.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Het beleid van president Trump

Bericht door Zeeuw »

Wim Anker schreef:
Zeeuw schreef:
Wim Anker schreef: Als iemand op de terroristenlijst staat. En de EU en de VS hadden deze moordenaar op hun terroristenlijst staan.
En wiens terroristenlijst is de ware?
Is voor deze mijnheer irrelevant, hij stond op beide.
Flauw antwoord Wim.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Het beleid van president Trump

Bericht door Wim Anker »

Zeeuw schreef:
Wim Anker schreef:
Zeeuw schreef:
Wim Anker schreef: Als iemand op de terroristenlijst staat. En de EU en de VS hadden deze moordenaar op hun terroristenlijst staan.
En wiens terroristenlijst is de ware?
Is voor deze mijnheer irrelevant, hij stond op beide.
Flauw antwoord Wim.
Hoezo? Beschouw jij deze lijsten van de EU en de VS als nietszeggend?
Plaats reactie