Het beleid van president Trump

gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Het beleid van president Trump

Bericht door gallio »

Wim Anker schreef:[url] https://www.nu.nl/buitenland/6026957/tr ... flict.html [ /url]

Goed plan?
Een tunnel tussen Gaza en de west bank? Tunnels graven - daar zijn ze in Gaza nog al goed in begrijp ik. Misschien dat die tunnel er al lang is, dat spaart dan lekker tijd uit.
coco
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 mei 2016, 06:00

Re: Het beleid van president Trump

Bericht door coco »

Mara schreef:Tijs van den Brink van de EO maakte een roadtrip door Amerika, door het hart van de Amerikaanse bible belt, vervat in een 3 delige serie.
En probeert het antwoord te vinden op de vraag waarom evangelicals massaal op Trump stemmen.

"Zou EO-presentator Tijs van den Brink op Donald Trump kunnen stemmen? Als medechristenen in de VS dat massaal doen, zal daar vast een reden voor zijn. Tegelijkertijd vindt Van den Brink het maar moeilijk te snappen dat je op een miljardair kan stemmen die bekend staat om zijn affaires, leugens en narcisme."

Ik ben daar ook wel benieuwd naar.
Misschien kan het antwoord zijn: Omdat er geen fatsoenlijk alternatief is?

Ik verwonder me oprecht over hoe positief iedereen (inclusief christenen) is over mevrouw Clinton. Alsof de wereld beter was geworden met haar aan het roer.. Het enige wat ik van de vrouw gezien en gelezen heb is dat ze compleet gestoord is. Er zijn geen andere woorden voor helaas. En ja, als je dan moet kiezen tussen een gestoorde en een half gestoorde lijkt het mij vrij gemakkelijk. Tot nu toe komt Trump zijn verkiezingsbeloften keurig na, draait de economie prima, is Amerika niet in de zoveelste zinloze oorlog betrokken enz. Maar blijkbaar is het voor de media niet voldoende reden om hem ook eens positief in het nieuws te brengen. Iedereen smult van zijn misstappen (vooral in het verleden begaan) De impeachment procedure wordt door o.a. de NOS op drammerige wijze gevolgd en ons onder ogen gebracht. ( Al is al op voorhand duidelijk dat die afzetting er niet gaat komen en het hele circus puur voor de bühne plaats heeft)
De meerderheid van de Amerikaanse kiezers staat nog steeds achter Trump. Maar blijkbaar is dat niet voldoende voor mensen die de democratie voorstaan.

Hij is niet perfect, maar hij doet zijn best, is daadkrachtig, maakt waar wat hij zegt.
:hi
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Het beleid van president Trump

Bericht door Marco »

coco schreef: De meerderheid van de Amerikaanse kiezers staat nog steeds achter Trump.
Dat is dan nieuw. Dat was in ieder geval niet zo toen de presidentsverkiezingen waren:
65,844,954 (48,2%) stemmen voor Clinton tegenover 62,979,879 (46,1%) voor Trump (bron: wikipedia)
:?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Het beleid van president Trump

Bericht door parsifal »

coco schreef:
Misschien kan het antwoord zijn: Omdat er geen fatsoenlijk alternatief is?

Ik verwonder me oprecht over hoe positief iedereen (inclusief christenen) is over mevrouw Clinton. Alsof de wereld beter was geworden met haar aan het roer.. Het enige wat ik van de vrouw gezien en gelezen heb is dat ze compleet gestoord is. Er zijn geen andere woorden voor helaas. En ja, als je dan moet kiezen tussen een gestoorde en een half gestoorde lijkt het mij vrij gemakkelijk. Tot nu toe komt Trump zijn verkiezingsbeloften keurig na, draait de economie prima, is Amerika niet in de zoveelste zinloze oorlog betrokken enz. Maar blijkbaar is het voor de media niet voldoende reden om hem ook eens positief in het nieuws te brengen. Iedereen smult van zijn misstappen (vooral in het verleden begaan) De impeachment procedure wordt door o.a. de NOS op drammerige wijze gevolgd en ons onder ogen gebracht. ( Al is al op voorhand duidelijk dat die afzetting er niet gaat komen en het hele circus puur voor de bühne plaats heeft)
De meerderheid van de Amerikaanse kiezers staat nog steeds achter Trump. Maar blijkbaar is dat niet voldoende voor mensen die de democratie voorstaan.

Hij is niet perfect, maar hij doet zijn best, is daadkrachtig, maakt waar wat hij zegt.
Op zich kan ik nog begrijpen waarom Christenen voor Trump hebben gestemd. Als ik Amerikaan was zou ik vermoedelijk op Clinton hebben gestemd, maar meer omdat ik haar als de minste van twee kwaden zag. Ik had echt veel liever Jeb Bush of Marco Rubio gezien. Hillary Clinton is echter politiek veel betrouwbaarder en voorspelbaarder dan Trump en dat is ook wat waard.

Dat mensen Trump nu nog als een goede president zien kan ik echt niet begrijpen. Hij liegt wat af, hij maakt mensen belachelijk, hij wil zich niet laten controleren door pers en door het congres (houdt medewerkers tegen om te getuigen in het congres etc) en de Republikeinse partij gaat zelfs zo ver om in sommige staten geen voorverkiezingen te organiseren.

Over de verkiezingsbelftes is ook veel te zeggen. De staatschuld loopt gigantisch op in tijden van economische voorspoed (een van zijn campagnebeloftes was ook om deze weg te werken). Hij wilde Obamacare wegwerken zonder dat er een garantie was dat mensen hun verzekering zouden behouden (wat hij wel beloofd had). Hij werkt aan een muur, maar Mexico draagt niets bij. Hij heeft zijn belastinggevens niet geopenbaard enz.

Ik vraag me ook af in hoeverre de (gewogen) meerderheid van de Amerikaanse kiezer nog achter Trump staat (de normale meerderheid had hij bij de verkiezingen al niet). Peilingen geven aan dat veel mensen toch echt getuigen bij de senaat-impeachment procedure willen zien. En het is maar de vraag wat gebeurt als Bolton komt getuigen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
elbert
Berichten: 1332
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Het beleid van president Trump

Bericht door elbert »

parsifal schreef:Dat mensen Trump nu nog als een goede president zien kan ik echt niet begrijpen.
Het is vrij eenvoudig: mensen hebben werk (de beste werkgelegenheidscijfers sinds de jaren 60) en hun inkomen stijgt. Vergeleken met Europa heeft de VS bijzonder goede groeicijfers. We hebben altijd de neiging om politici langs een morele maatstaf te leggen (en bij Trump kan je daar een hoop over zeggen), maar bij verkiezingen zie je vaak dat mensen vooral naar hun eigen portemonnee kijken.
Is dat goed? Nou, niet echt, maar het verklaart wel veel.
Onder Obama had je een aardige persoon met mooie speeches, maar ondertussen zaten nogal wat mensen in de Rust Belt states op een houtje te bijten.
parsifal schreef:Ik vraag me ook af in hoeverre de (gewogen) meerderheid van de Amerikaanse kiezer nog achter Trump staat (de normale meerderheid had hij bij de verkiezingen al niet). Peilingen geven aan dat veel mensen toch echt getuigen bij de senaat-impeachment procedure willen zien. En het is maar de vraag wat gebeurt als Bolton komt getuigen.
Ik heb niet de indruk dat impeachment bij de Amerikaanse bevolking echt leeft, maar dat is maar mijn indruk. Het gaat ook over iets wat voor veel Amerikanen een ver van hun bed show is (gedoe over zaakjes in de Oekraïne). Dit impeachment proces is iets dat geheel langs partijlijnen loopt: je bent voor Trump en dan wil je dit proces achter de rug hebben, of je bent tegen Trump en dan wil je hem uit het Witte Huis hebben. Het lijkt me daarom het beste om in november te kijken wat de kiezer ervan vindt. Waarschijnlijk is het impeachment proces dan alweer grotendeels vergeten.

Overigens ziet het ernaar uit dat het na vandaag ook over en uit is met het impeachment proces, omdat de Democraten niet genoeg Republikeinen achter zich krijgen om extra getuigen op te roepen. Dus hierna is het campagnetijd.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Het beleid van president Trump

Bericht door parsifal »

elbert schreef:
parsifal schreef:Ik vraag me ook af in hoeverre de (gewogen) meerderheid van de Amerikaanse kiezer nog achter Trump staat (de normale meerderheid had hij bij de verkiezingen al niet). Peilingen geven aan dat veel mensen toch echt getuigen bij de senaat-impeachment procedure willen zien. En het is maar de vraag wat gebeurt als Bolton komt getuigen.
Ik heb niet de indruk dat impeachment bij de Amerikaanse bevolking echt leeft, maar dat is maar mijn indruk. Dit impeachment proces is iets dat geheel langs partijlijnen loopt: je bent voor Trump en dan wil je dit proces achter de rug hebben, of je bent tegen Trump en dan wil je hem uit het Witte Huis hebben. Het lijkt me daarom het beste om in november te kijken wat de kiezer ervan vindt.

Overigens ziet het ernaar uit dat het na vandaag over en uit is met het impeachment proces, omdat de Democraten niet genoeg Republikeinen achter zich krijgen om extra getuigen op te roepen. Dus hierna is het campagnetijd.
Je hebt gelijk hier natuurlijk, maar ergens is het absurd dat er sterke geruchten zijn dat Bolton veel meer weet, er een manuscript van een boek is waar NYT en het Witte Huis al meer van hebben gezien en men perse hier niet meet van wil weten. De man heeft behoorlijk wat gezien. Ook is het volledig absurd dat men het Congres verwijt hun werk niet goed gedaan te hebben, omdat ze niet met ellenlange rechtzaken getuigenissen hebben afgedwongen van mensen die door het Witte Huis werden verboden te getuigen (veel duidelijker obstruction of congress krijg je niet). En dan is er nog Dershowich die ongeveer zegt dat een president alles mag doen om herkozen te worden, zolang hij denkt dat zijn herverkiezing in het landsbelang is. Als dat geaccepteerd wordt is de democratie zonder bescherming en kan deze elk moment uitgeschakeld worden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
elbert
Berichten: 1332
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Het beleid van president Trump

Bericht door elbert »

Het is wel ironisch dat de ultra havik Bolton (zo ongeveer de meest oorlogszuchtige Republikein die je kunt bedenken) nu als de hoop voor de Democraten in dit impeachment proces geldt.
Verder is het heel normaal dat medewerkers van het Witte Huis zich op executive privilege beroepen. Dat is in de VS onder meerdere presidenten een twistappel tussen het Congres en de president gebleken. Dus om dit obstruction of Congress te noemen (overigens een nieuwe term), gaat wat ver. Dit is een bekend twistpunt tussen het Witte Huis en het Congres en dat al tientallen jaren.
V.w.b. de opmerkingen van Dershowitz, hij vindt zelf dat hij verkeerd is geïnterpreteerd. Overigens denk ik dat men in het Witte Huis niet gelukkig is met zijn opmerkingen, die de zaak van de president onnodige schade berokkenen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Het beleid van president Trump

Bericht door parsifal »

elbert schreef:Het is wel ironisch dat de ultra havik Bolton (zo ongeveer de meest oorlogszuchtige Republikein die je kunt bedenken) nu als de hoop voor de Democraten in dit impeachment proces geldt.
Verder is het heel normaal dat medewerkers van het Witte Huis zich op executive privilege beroepen. Dat is in de VS onder meerdere presidenten een twistappel tussen het Congres en de president gebleken. Dus om dit obstruction of Congress te noemen (overigens een nieuwe term), gaat wat ver. Dit is een bekend twistpunt tussen het Witte Huis en het Congres en dat al tientallen jaren.
V.w.b. de opmerkingen van Dershowitz, hij vindt zelf dat hij verkeerd is geïnterpreteerd. Overigens denk ik dat men in het Witte Huis niet gelukkig is met zijn opmerkingen, die de zaak van de president onnodige schade berokkenen.
Is het werkelijk zo normaal dat het Witte Huis zich op executieve privilege beroept? Clinton werkte meer mee bij zijn impeachment verhoren, Nixon ook. En vergeleken met waar Trump van beschuldigd wordt hebben zij toch wat minder uitgevreten.

Nogmaals kun je je voorstellen dat bij een parlementaire enquête in Nederland ongeveer iedere getuige door de regering tegengehouden wordt.

Verder is Bolton eng geen democraat die dat tegenspreekt, maar het is nu ook weer niet zo dat zijn betrouwbaarheid vaak in twijfel is getrokken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Het beleid van president Trump

Bericht door parsifal »

Ik vraag me trouwens af hoe Eric Herschmann's "one nation, one people" op de Duitse tv ondertiteld of nagesynchroniseerd werd.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
elbert
Berichten: 1332
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Het beleid van president Trump

Bericht door elbert »

parsifal schreef:Is het werkelijk zo normaal dat het Witte Huis zich op executieve privilege beroept? Clinton werkte meer mee bij zijn impeachment verhoren, Nixon ook. En vergeleken met waar Trump van beschuldigd wordt hebben zij toch wat minder uitgevreten.
Executive privilege werd door Nixon ingeroepen (en dat ging helemaal tot het Hooggerechtshof). Clinton deed dit maar liefst 14 keer. Bush junior 6 keer. Obama 1 keer. Trump tot nog toe 2 keer en dat was niet bij het impeachment proces (hoewel hij er wel mee dreigt). Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Executive_privilege
Het is iets typisch Amerikaans, denk ik.
parsifal schreef:Verder is Bolton eng geen democraat die dat tegenspreekt, maar het is nu ook weer niet zo dat zijn betrouwbaarheid vaak in twijfel is getrokken.
Als je het mij vraagt, was Trump inderdaad van plan om de Oekraieners onder druk te zetten om de Bidens te onderzoeken. Bolton zou dat kunnen bevestigen (of niet natuurlijk). Het is natuurlijk niet goed te praten als Trump dat inderdaad zou hebben gedaan. Maar ik denk dat de Republikeinen dit zo snel mogelijk met de mantel der liefde willen bedekken en de president niet willen laten vallen.
Is dat fout? Tja, het Iran-Contra schandaal had bijvoorbeeld ook tot het afzetten van Reagan kunnen leiden (en zijn vice-president Bush senior wist er getuige zijn dagboek ook het fijne van), maar zowel de Republikeinen als de Democraten wilden toentertijd niet een populaire president ten val brengen. Het is maar net wat voor politiek krediet een president heeft bij beide partijen. Duidelijk is, dat Trump dat krediet bij de Democraten niet heeft. Bij zijn eigen partij overduidelijk nog wel. Voor afzetten van een president heb je overeenstemming tussen beide partijen nodig en dat is niet het geval. Wat dat betreft is het te vergelijken met de Clinton impeachment.
Laatst gewijzigd door elbert op 31 jan 2020, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Het beleid van president Trump

Bericht door gallio »

elbert schreef:Als je het mij vraagt, was Trump inderdaad van plan om de Oekraieners onder druk te zetten om de Bidens te onderzoeken. Bolton zou dat kunnen bevestigen (of niet natuurlijk). Het is natuurlijk niet goed te praten als Trump dat inderdaad zou hebben gedaan.
Het lijkt er inderdaad wel op. Zoals iemand op FB postte:

ALL THE WITNESSES: Ok we all agree. This is what happened.
REPUBLICANS: None of you were in the room!
BOLTON: *raises hand* Well I was in the...
REPUBLICANS: Who asked you?! Shut up! You’re a liberal pawn!
BOLTON: Um... I’m actually I’m a lifelong Republican and I was literally Trump’s national security advi...
REPUBLICANS: Shut your mustache! Somebody bring back the first national security advisor.
FLYNN: *in orange jumpsuit* Hey sorry guys I’m in jail lol.
REPUBLICANS: What? Why?
FLYNN: For lying to the FBI about the Russia investigation.
REPUBLICANS: Well what idiot told you to do that?!
FLYNN: The Pres...
REPUBLICANS: Shut up! No one believes either of you!
KELLY: *raises hand* I believe them. And I was Trump’s Chief of sta...
REPUBLICANS: Shut up! Let’s talk to the current chief of staff. Who is he?
MULVANEY: *raises hand* It’s me. Sort of. Well, I'm the act...
REPUBLICANS: S***. Never mind.
PARNAS: *raises hand* I was also in the room. In fact, here’s a cell phone video of the President saying that...
REPUBLICANS: Wait what?! How in h*** did you sneak a cell phone into a meeting with the President?
PARNAS: It was easy I just walked right in and...
REPUBLICANS: Shut up! You’re a criminal!
PARNAS: Correct. So I just walked right into...
TRUMP: I don’t know him.
PARNAS: And here’s 500 pictures of me with the President because we’re besties.
REPUBLICANS: Wait... What idiot introduced you to the President??
PARNAS: His personal lawyer.
REPUBLICANS: Cohen??
COHEN: *also in orange jumpsuit* Hey no sorry guys I’m in jail too. Oops.
REPUBLICANS: Why?
COHEN: For campaign finance violations.
REPUBLICANS: Who’s campaign?
COHEN: The Pres...
REPUBLICANS: Shut up! Who was the campaign chair??
MANAFORT: *also in orange jumpsuit* Yeah. Me. Also in jail. Heyyyy.
REPUBLICANS: IS EVERYBODY IN JAIL?!?
PARNAS: It was Giuliani.
YOVANOVITCH: Giuliani! That’s the guy who had me fired from my job!
REPUBLICANS: Who are you??
YOVANOVITCH: I was the ambassador to Ukraine.
REPUBLICANS: Wait, you had her fired? Do you work for the government??
GIULIANI: Nope. But I figured no one really follows any rules around here so...
REPUBLICANS: Well who is the ambassador to the European Union??
SONDLAND: *raises hand* It's me. I was also in the roo...
REPUBLICANS: F@$&!!!
PUTIN: *rubs his bare chest*
elbert
Berichten: 1332
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Het beleid van president Trump

Bericht door elbert »

gallio schreef:Het lijkt er inderdaad wel op. Zoals iemand op FB postte:
Hmm, tot nog toe vond ik de getuigen die op kwamen draven bij de hoorzittingen in het Huis van Afgevaardigden, niet echt overtuigend. Ze hadden allemaal "de indruk" dat Trump de Oekraieners onder druk zette, maar echt bewijs is dat niet. In een gewone rechtszaal zouden deze getuigen niet als heel waardevol worden beschouwd. Verder hebben de Democraten vooral veel lege gaten in hun getuigenis opgevuld met hun interpretatie van wat er gebeurd is, maar ook dat is natuurlijk nog geen overtuigend bewijs.
Het is natuurlijk goed mogelijk dat iemand als Bolton wel onweerlegbaar bewijs op tafel legt, maar dat is geen zekerheid natuurlijk. Bij het getuigenis van Gordon Taylor in het Huis van Afgevaardigden had ik even het idee dat hij wel direct bewijs had, maar bij doorvragen bleek het ook bij hem "een indruk" te zijn.
Ook bij mij is het "een indruk" en niet veel meer dan dat.
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Het beleid van president Trump

Bericht door gallio »

elbert schreef:
gallio schreef:Het lijkt er inderdaad wel op. Zoals iemand op FB postte:
Hmm, tot nog toe vond ik de getuigen die op kwamen draven bij de hoorzittingen in het Huis van Afgevaardigden, niet echt overtuigend. Ze hadden allemaal "de indruk" dat Trump de Oekraieners onder druk zette, maar echt bewijs is dat niet. In een gewone rechtszaal zouden deze getuigen niet als heel waardevol worden beschouwd. Verder hebben de Democraten vooral veel lege gaten in hun getuigenis opgevuld met hun interpretatie van wat er gebeurd is, maar ook dat is natuurlijk nog geen overtuigend bewijs.
Het is natuurlijk goed mogelijk dat iemand als Bolton wel onweerlegbaar bewijs op tafel legt, maar dat is geen zekerheid natuurlijk. Bij het getuigenis van Gordon Taylor in het Huis van Afgevaardigden had ik even het idee dat hij wel direct bewijs had, maar bij doorvragen bleek het ook bij hem "een indruk" te zijn.
Ook bij mij is het "een indruk" en niet veel meer dan dat.
Typisch dat Trump eerst ontkent dat er quid pro quo geweest zou zijn, dan als het bewijs steeds sterker wordt het verhaal verandert dat het niet impeachable is.

Lees ook dit artikel:

https://www.washingtonpost.com/politics ... p-ukraine/
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Het beleid van president Trump

Bericht door Wim Anker »

Game, Set and Match.

Prijsuitreiking a.s woensdag, tevens pre party herverkiezing Trump.

Memorabele dag gisteren.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Het beleid van president Trump

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef:Game, Set and Match.

Prijsuitreiking a.s woensdag, tevens pre party herverkiezing Trump.

Memorabele dag gisteren.
Ja voor Trump is het een grote overwinning dat er niet meer getuigen komen. Bedenk ook dat er Republikeinse senatoren waren (Alexander, Murkowski) die min of meer zeiden dat het duidelijk genoeg was wat Trump gedaan heeft en dat het nu aan de kiezer is om daar een oordeel over te vellen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie