Getuigende of praktische politiek?

Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Getuigende of praktische politiek?

Bericht door Zeeuw »

Geytenbeekje schreef: Als organisaties meer invloed geven dan politiek....
Als de PVV vindt dat de ministers niet goed hun werk doen, mogen ze toch een motie indienen ? (wat ik ook altijd terecht vindt)
Dat mag. Maar het is lang niet altijd terecht,
Geytenbeekje schreef: Bij het Mars voor het Leven komen alleen maar mensen met dezelfde mening en een paar droeftoeters die schreeuwen dat ze middeleeuwse standpunten hebben. Maar wil je ook de ´seculiere´partijen er bij betrekken hebben moties/amendementen meer zin naar mijn idee.
Ook al weet je dat alleen CDA+CU+SGP voor stemmen.
De PvdD werkt ook met talloze organisaties maar zijn consequenter met moties indienen waar zij zich zorgen over maken.
Bij dat laatste heb je gelijk. Maar dat komt grotendeels omdat het een one-issue partij is.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: Getuigende of praktische politiek?

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef: Als de SGP zich zou beroepen op de Bijbel, wie zou daar nog voor vallen?
Niet zoveel mensen waarschijnlijk.
DIA schreef:Dan zouden we net zo goed voor de koran moeten buigen.
Voor de wet is elke religie gelijk.
DIA schreef:Kan de SGP gevallen als euthanasie, abortus, nog beroepen op de Bijbel om dit als moord aan te merken?
Zeker, die opvatting mag de SGP gewoon uitdragen. Conform de Nederlandse wet is dit echter niet het geval.
DIA schreef:Zal een groot deel van de volksvertegenwoordiging nog een boodschap hebben aan het Bijbels spreken over homoseksualiteit of genderneutraliteit? Gods Woord heeft als wet afgedaan of gelijkgesteld met de koran. En zou het nog beslag leggen? Ik herinner me uit de eerste tijd van de SGP dat het nog beslag legde op de Kamerleden. Denk aan het afscheid van dhr. Van Dis, die bij zijn afscheid een persoonlijk getuigenis gaf wat nog een algemeen beslag legde.
De Bijbel voor de Nederlandse wet evenveel waarde als de Koran.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Getuigende of praktische politiek?

Bericht door Geytenbeekje »

SGP kan en mag/moet het als moord zien (wat het natuurlijk ook is, na de bevruchting heet het zytose = eencellig mens
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Getuigende of praktische politiek?

Bericht door Jantje »

Geen één partij is zo vasthoudend over dit onderwerp als de SGP.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Getuigende of praktische politiek?

Bericht door Geytenbeekje »

Geytenbeekje schreef:
Wandelende schreef:
Geytenbeekje schreef:14/30000 en 27/30000 noem ik geen overmatig gebruik verre van.
Dat is jouw mening dat het naar populisme neigt, ik zie het meer als fundament van de christelijke politiek.
De partijen zien dat blijkbaar niet zo, jammer, hebben ze een stemmer minder....
Klopt, uit die verhouding blijkt dat er nu geen overmatig gebruik van wordt gemaakt. Uit de praktijk kunnen we weten dat er zelfs sprake is van zorgvuldigheid, in ieder geval weet ik dat van de CU en de SGP, het CDA is mij minder bekend.
Maar wat ik net aangaf is dat een motie niet het enige middel is om christelijke politiek te bedrijven op deze punten. Denk ook aan de aanwezigheid en toespraken tijdens de 'Mars voor het leven' of de hele discussie rondom 'Voltooid leven' en iets daarvoor ook de discussies en (reclame)uitingen die op een getuigende manier in zijn gegaan tegen SecondLove en de gevolgen daarvan.
Zomaar een drietal recente voorbeelden.

Ik meet politiek niet af aan het aantal ingediende moties. Want dat zegt namelijk niets. Kijk naar de PVV die al zo vaak een motie van wantrouwen of afkeuring heeft ingediend tegen kabinetten of ministers. Dat zijn populistische statements die zorgen voor een devaluatie van het begrip 'motie'. Daarom ben ik van mening dat een christen zich niet moet in laten met populisme, maar altijd vanuit de Bijbel en na zorgvuldige afweging zich moet laten leiden. Ik ben blij dat ik die houding over het algemeen wel terug zie bij partijen als de CU en de SGP, waarbij ik nadrukkelijk niet uitsluit dat deze houding niet aanwezig zou zijn bij andere partijen.
Als organisaties meer invloed geven dan politiek....
Als de PVV vindt dat de ministers niet goed hun werk doen, mogen ze toch een motie indienen ? (wat ik ook altijd terecht vindt)
Bij het Mars voor het Leven komen alleen maar mensen met dezelfde mening en een paar mensen die schreeuwen dat ze middeleeuwse standpunten hebben. Maar wil je ook de ´seculiere´partijen er bij betrekken hebben moties/amendementen meer zin naar mijn idee.
Ook al weet je dat alleen CDA+CU+SGP voor stemmen.
De PvdD werkt ook met talloze organisaties maar zijn consequenter met moties indienen waar zij zich zorgen over maken.
Plaats reactie