Predikanten als lijstduwer op kandidatenlijst?

Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Predikanten als lijstduwer op kandidatenlijst?

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:
Wandelende schreef:
Piet Puk schreef:Moet je jezelf als 'stemmentrekker' laten gebruiken?
Wie zegt dat het stemmen trekt? Zou het ook stemmen kunnen kosten?
Dat denk ik niet. Zeker in Leerdam niet; ik denk dat hij daar wel 500 stemmen extra heeft.
Ik geloof niet dat elke dominee een 'stemmentrekker' zou zijn. Het gaat dan dus om mensen die eerst niet of anders stemden en daarna wél. Dan denk ik dat er zelfs een ander effect mogelijk zou kunnen zijn. Misschien in dit specifieke geval niet.
(~)
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Predikanten als lijstduwer op kandidatenlijst?

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:
Geytenbeekje schreef:Zullen alle refo dominees op de SGP stemmen ?
Ja; in de (O)GG(iN) sowieso wel en ik vermoed in de HHK ook. Ook het uiterst rechtse deel van de CGK en de PKN (GB) zal dat wel doen.
In Amsterdam was er een vrouwelijke dominee die voor de PvdA op de kieslijst stond.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Predikanten als lijstduwer op kandidatenlijst?

Bericht door Jantje »

Die vrouw is dan in meerdere opzichten ver afgedwaald. Ze zal ook niet tot (de gedeelten van) de kerkverbanden behoren, die ik hierboven noemde.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Predikanten als lijstduwer op kandidatenlijst?

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:
Geytenbeekje schreef:Zullen alle refo dominees op de SGP stemmen ?
Ja; in de (O)GG(iN) sowieso wel en ik vermoed in de HHK ook. Ook het uiterst rechtse deel van de CGK en de PKN (GB) zal dat wel doen.
Hoe weet je dat zo zeker?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Predikanten als lijstduwer op kandidatenlijst?

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:
Jantje schreef:
Geytenbeekje schreef:Zullen alle refo dominees op de SGP stemmen ?
Ja; in de (O)GG(iN) sowieso wel en ik vermoed in de HHK ook. Ook het uiterst rechtse deel van de CGK en de PKN (GB) zal dat wel doen.
Hoe weet je dat zo zeker?
Er zal misschien een enkeling (op twee handen te tellen) op de CU stemmen, maar ik geloof echt absoluut niet dat van bovengenoemd deel de predikanten op het CDA of op een partij die nog meer seculierder is stemmen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Predikanten als lijstduwer op kandidatenlijst?

Bericht door gallio »

Jantje schreef:
Wandelende schreef:
Piet Puk schreef:Moet je jezelf als 'stemmentrekker' laten gebruiken?
Wie zegt dat het stemmen trekt? Zou het ook stemmen kunnen kosten?
Dat denk ik niet. Zeker in Leerdam niet; ik denk dat hij daar wel 500 stemmen extra heeft.
En op wie zouden die 500 stemmers anders hun stem uitgebracht hebben ?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Predikanten als lijstduwer op kandidatenlijst?

Bericht door Jantje »

gallio schreef:
Jantje schreef:
Wandelende schreef:
Piet Puk schreef:Moet je jezelf als 'stemmentrekker' laten gebruiken?
Wie zegt dat het stemmen trekt? Zou het ook stemmen kunnen kosten?
Dat denk ik niet. Zeker in Leerdam niet; ik denk dat hij daar wel 500 stemmen extra heeft.
En op wie zouden die 500 stemmers anders hun stem uitgebracht hebben ?
Op de eerste in de lijst van de SGP.

Ik doel nu overigens op het feit dat ds. A. van Voorden (GGiN) op de lijst staat. De gemeenteleden van Leerdam, zullen misschien sneller op hem stemmen, waardoor hij best nog wel eens wat voorkeurstemmen zou kunnen hebben. Die betreffende mensen stemden toch al op de SGP (of wellicht helemaal niet, omdat er soms nog steeds vrouwen tégen stemmen zijn, wat dan nu misschien niet zo is).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Predikanten als lijstduwer op kandidatenlijst?

Bericht door Bruna »

Piet Puk schreef:Dan de vraag: stel de gehele gemeente Leerdam stemt op hun herder en leraar. Dan heeft de predikant(verwacht ik) voldoende stemmen om met voorkeur in de raad te komen, wat dan? En wanneer er leden zijn die nog de boer op gaan om op hem te stemmen. Het kan zomaar.....

Op deze kieslijst staan ook ds. N. den Ouden en ds. A.K. Wallet op de plaatsen 34 en 35. Het mooie vind ik wel dat ze onder elkaar durven te staan. Waar vind je dat tegenwoordig nog?
Op zich wel netjes dat ze alle predikanten erop gezet hebben. Persoonlijk zou ik liever een aanbevelingsbrief van de gezamenlijke ds zien i.p.v. dat ze op de lijst staan en er niet ingaan als ze gekozen worden.
Aan de andere kant vindt ik dat je niet meer kandidaten moet zetten dan het aantal zetels de GR heeft. Dit worden er 31 begrijp ik.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Predikanten als lijstduwer op kandidatenlijst?

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:Die vrouw is dan in meerdere opzichten ver afgedwaald. Ze zal ook niet tot (de gedeelten van) de kerkverbanden behoren, die ik hierboven noemde.
Haal eerst je eigen .... uit je oog en daarna de ........ uit andermans oog :hum
Mannetje
Berichten: 7744
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Predikanten als lijstduwer op kandidatenlijst?

Bericht door Mannetje »

Bruna schreef: Aan de andere kant vindt ik dat je niet meer kandidaten moet zetten dan het aantal zetels de GR heeft. Dit worden er 31 begrijp ik.
Toch wel. Je hebt een paar reserves nodig voor eventuele wethoudersposten en tussentijdse uitvallers.
-
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Predikanten als lijstduwer op kandidatenlijst?

Bericht door eilander »

Mannetje schreef:
Bruna schreef: Aan de andere kant vindt ik dat je niet meer kandidaten moet zetten dan het aantal zetels de GR heeft. Dit worden er 31 begrijp ik.
Toch wel. Je hebt een paar reserves nodig voor eventuele wethoudersposten en tussentijdse uitvallers.
Je gaat er nu vanuit dat 100% van de gemeenteraad uit SGP-ers bestaat.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Predikanten als lijstduwer op kandidatenlijst?

Bericht door J.C. Philpot »

Geytenbeekje schreef:
Jantje schreef:Die vrouw is dan in meerdere opzichten ver afgedwaald. Ze zal ook niet tot (de gedeelten van) de kerkverbanden behoren, die ik hierboven noemde.
Haal eerst je eigen .... uit je oog en daarna de ........ uit andermans oog :hum
Ik ga van het beste uit, en ga er dus vanuit dat hij/zei de balk eerst uit eigen oog heeft gehaald alvorens dit te posten.

En ik denk verder dat hij/zei gelijk heeft. De bijbel en de universele kerk tot voor kort hebben de vrouw in het ambt altijd afgewezen, hoewel ze de inbreng van de vrouw in het gemeenteleven op haar vlak hoogachten.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mannetje
Berichten: 7744
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: RE: Re: Predikanten als lijstduwer op kandidatenlijst?

Bericht door Mannetje »

eilander schreef:
Mannetje schreef:
Bruna schreef: Aan de andere kant vindt ik dat je niet meer kandidaten moet zetten dan het aantal zetels de GR heeft. Dit worden er 31 begrijp ik.
Toch wel. Je hebt een paar reserves nodig voor eventuele wethoudersposten en tussentijdse uitvallers.
Je gaat er nu vanuit dat 100% van de gemeenteraad uit SGP-ers bestaat.
Hoop doet leven ;)
-
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Predikanten als lijstduwer op kandidatenlijst?

Bericht door Jantje »

Inderdaad. Je zou in theorie al de zetels kunnen krijgen, dus in principe hoor je dan ook zoveel mensen op de lijst te hebben, ook al is het in de praktijk vrijwel uitgesloten.

Overigens, weet iemand of er een gemeente is waar er een meerderheid is van één partij in de raad?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Predikanten als lijstduwer op kandidatenlijst?

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:Inderdaad. Je zou in theorie al de zetels kunnen krijgen, dus in principe hoor je dan ook zoveel mensen op de lijst te hebben, ook al is het in de praktijk vrijwel uitgesloten.

Overigens, weet iemand of er een gemeente is waar er een meerderheid is van één partij in de raad?
Ja, het CDA in Tubbergen.
(~)
Plaats reactie