Predikanten als lijstduwer op kandidatenlijst?

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Predikanten als lijstduwer op kandidatenlijst?

Bericht door eilander »

Zeeuw schreef:
eilander schreef:Kiezersbedrog als je op plaats 30 staat van een partij die nu 6 zetels heeft...? Vind ik zelf wel meevallen.
De meeste kiezers zijn wel bekend met het fenomeen lijstduwer.
Dus ik heb er geen moeite mee.
Er spelen trouwens nog wel andere dingen bij het samenstellen van een lijst: vertegenwoordiging kerkverbanden, vertegenwoordiging kernen of regio's bijvoorbeeld.
Dat laatste klopt. Goed argument. Vwb het eerste, ik vind dat je bij voldoende stemmen ten allen tijde je functie moet aanvaarden. Als een bekend persoon op de lijst gaat staat en bij voorbaat al nee zegt tegen het politieke ambt vind ik dat minachting van de democratie. Ik weet het, dat zijn grote woorden, maar er is altijd een kans dat iemand gekozen wordt. Nu zal dat in SGP kringen, waar men vaak netjes de lijsttrekker kiest, meevallen, maar toch. En waarom maak je een lijst met 30 personen, als je nu 6 zetels hebt? En de gemeente zeer wsl minder dan 30 zetels heeft?
Om precies dezelfde argumenten die ik net noemde. En om betrokkenheid van de leden te vergroten, soort kweekvijver zeg maar. Al zal dat voor iemand op plaats 30 niet zo snel gelden.
Ik vind het daarnaast ook wel correct om mensen een keuze te bieden.
Ik heb een aantal keer ervaring opgedaan met het samenstellen van lijsten, dus ik weet wel een beetje hoe het werkt. En hoe ingewikkeld het is.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Predikanten als lijstduwer op kandidatenlijst?

Bericht door eilander »

Herman schreef:Gewoon zitting nemen. Weekdienstje minder en die taak kan prima vervuld worden, ingeval sprake is van een fractie ter grootte van 6 SGP leden.
Dan onderschat je beide ambten, denk ik.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Predikanten als lijstduwer op kandidatenlijst?

Bericht door Herman »

eilander schreef:
Herman schreef:Gewoon zitting nemen. Weekdienstje minder en die taak kan prima vervuld worden, ingeval sprake is van een fractie ter grootte van 6 SGP leden.
Dan onderschat je beide ambten, denk ik.
Of jij overschat beide ambten. Dat kan ook.

Het gaat hier om een taakopvatting. M.i. voldoet een predikant daaraan als hij op zondag uitstekend preekt. Maar je kan er over discussiëren of hij week aan week en dag in dag uit moet voorgaan in erediensten.

En het raadswerk kan inderdaad twee, drie of vier dagdelen kosten, maar ook zes of zeven. Maar die aanvullende taak bovenop zijn normale werk heeft een gewoon raadslid ook.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Predikanten als lijstduwer op kandidatenlijst?

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:
Zeeuw schreef:
eilander schreef:Kiezersbedrog als je op plaats 30 staat van een partij die nu 6 zetels heeft...? Vind ik zelf wel meevallen.
De meeste kiezers zijn wel bekend met het fenomeen lijstduwer.
Dus ik heb er geen moeite mee.
Er spelen trouwens nog wel andere dingen bij het samenstellen van een lijst: vertegenwoordiging kerkverbanden, vertegenwoordiging kernen of regio's bijvoorbeeld.
Dat laatste klopt. Goed argument. Vwb het eerste, ik vind dat je bij voldoende stemmen ten allen tijde je functie moet aanvaarden. Als een bekend persoon op de lijst gaat staat en bij voorbaat al nee zegt tegen het politieke ambt vind ik dat minachting van de democratie. Ik weet het, dat zijn grote woorden, maar er is altijd een kans dat iemand gekozen wordt. Nu zal dat in SGP kringen, waar men vaak netjes de lijsttrekker kiest, meevallen, maar toch. En waarom maak je een lijst met 30 personen, als je nu 6 zetels hebt? En de gemeente zeer wsl minder dan 30 zetels heeft?
Om precies dezelfde argumenten die ik net noemde. En om betrokkenheid van de leden te vergroten, soort kweekvijver zeg maar. Al zal dat voor iemand op plaats 30 niet zo snel gelden.
Ik vind het daarnaast ook wel correct om mensen een keuze te bieden.
Ik heb een aantal keer ervaring opgedaan met het samenstellen van lijsten, dus ik weet wel een beetje hoe het werkt. En hoe ingewikkeld het is.
Ik mag inmiddels ook een aantal keer deze ervaring hebben. Kweekvijver heel goed. Zeker voor de burgercommissieleden. Keuze is ook goed. Ben het op al deze punten met je eens. Maar principaal blijft voor mij dat je je plaats inneemt, als je gekozen wordt. Dit risico is er bij bekende personen zeker.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Predikanten als lijstduwer op kandidatenlijst?

Bericht door Piet Puk »

Dan de vraag: stel de gehele gemeente Leerdam stemt op hun herder en leraar. Dan heeft de predikant(verwacht ik) voldoende stemmen om met voorkeur in de raad te komen, wat dan? En wanneer er leden zijn die nog de boer op gaan om op hem te stemmen. Het kan zomaar.....

Op deze kieslijst staan ook ds. N. den Ouden en ds. A.K. Wallet op de plaatsen 34 en 35. Het mooie vind ik wel dat ze onder elkaar durven te staan. Waar vind je dat tegenwoordig nog?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Predikanten als lijstduwer op kandidatenlijst?

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef:Gewoon zitting nemen. Weekdienstje minder en die taak kan prima vervuld worden, ingeval sprake is van een fractie ter grootte van 6 SGP leden.
Als er voldoende predikanten zouden zijn, prima. Nu liggen zijn prioriteiten elders en bovendien zijn anderen waarschijnlijk meer geschikt hiervoor.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Predikanten als lijstduwer op kandidatenlijst?

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef:Gewoon zitting nemen. Weekdienstje minder en die taak kan prima vervuld worden, ingeval sprake is van een fractie ter grootte van 6 SGP leden.
Als er voldoende predikanten zouden zijn, prima. Nu liggen zijn prioriteiten elders en bovendien zijn anderen waarschijnlijk meer geschikt hiervoor.
ik vind dit niet echt een heet hangijzer. Maar waarom zou de plaatselijke bouwvakker wel het raadswerk mogen prioriteren boven het bouwen van schuurtjes en een predikant niet van zijn werk? Als hij zijn catechisatie-avond bijvoorbeeld delegeert (misschien is een ander gemeentelid bekwamer) dan kan hij prima een andere taak oppakken.

Overigens zijn het gros van de predikanten prima in staat om een christelijke opvatting over praktische en dus politieke zaken uit te dragen en dus zouden ze mij zonder problemen kunnen vertegenwoordigen.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Predikanten als lijstduwer op kandidatenlijst?

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: ik vind dit niet echt een heet hangijzer. Maar waarom zou de plaatselijke bouwvakker wel het raadswerk mogen prioriteren boven het bouwen van schuurtjes en een predikant niet van zijn werk? Als hij zijn catechisatie-avond bijvoorbeeld delegeert (misschien is een ander gemeentelid bekwamer) dan kan hij prima een andere taak oppakken.
Het gaat niet om niet mogen. Het gaat erom op prioriteiten te herkennen. Ik vind niet dat een predikant uit de GGiN, die een schrijnend tekort kennen aan predikanten, zijn tijd moet investeren in een publiek ambt.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Predikanten als lijstduwer op kandidatenlijst?

Bericht door Zeeuw »

Piet Puk schreef:Dan de vraag: stel de gehele gemeente Leerdam stemt op hun herder en leraar. Dan heeft de predikant(verwacht ik) voldoende stemmen om met voorkeur in de raad te komen, wat dan? En wanneer er leden zijn die nog de boer op gaan om op hem te stemmen. Het kan zomaar.....

Op deze kieslijst staan ook ds. N. den Ouden en ds. A.K. Wallet op de plaatsen 34 en 35. Het mooie vind ik wel dat ze onder elkaar durven te staan. Waar vind je dat tegenwoordig nog?

Exact dat eerste. Wat dan? Van mij mag een ds gerust raadslid zijn, maar ik denk dat dit in de praktijk een lastige combinatie is. Het beroep van ds kent veel zaken waarop snelle reactie gevraagd wordt, sterfgevallen/ziekte etc, wat kan conflicteren met je aanwezigheid in de raad.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Predikanten als lijstduwer op kandidatenlijst?

Bericht door eilander »

Zeeuw schreef:
Piet Puk schreef:Dan de vraag: stel de gehele gemeente Leerdam stemt op hun herder en leraar. Dan heeft de predikant(verwacht ik) voldoende stemmen om met voorkeur in de raad te komen, wat dan? En wanneer er leden zijn die nog de boer op gaan om op hem te stemmen. Het kan zomaar.....

Op deze kieslijst staan ook ds. N. den Ouden en ds. A.K. Wallet op de plaatsen 34 en 35. Het mooie vind ik wel dat ze onder elkaar durven te staan. Waar vind je dat tegenwoordig nog?

Exact dat eerste. Wat dan? Van mij mag een ds gerust raadslid zijn, maar ik denk dat dit in de praktijk een lastige combinatie is. Het beroep van ds kent veel zaken waarop snelle reactie gevraagd wordt, sterfgevallen/ziekte etc, wat kan conflicteren met je aanwezigheid in de raad.
Dat laatste hoeft niet altijd een probleem te zijn. Er zijn wel meer functies waar dat speelt. Zeker als er een iets grotere fractie is, is dat helemaal geen probleem.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Predikanten als lijstduwer op kandidatenlijst?

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:
Zeeuw schreef:
Piet Puk schreef:Dan de vraag: stel de gehele gemeente Leerdam stemt op hun herder en leraar. Dan heeft de predikant(verwacht ik) voldoende stemmen om met voorkeur in de raad te komen, wat dan? En wanneer er leden zijn die nog de boer op gaan om op hem te stemmen. Het kan zomaar.....

Op deze kieslijst staan ook ds. N. den Ouden en ds. A.K. Wallet op de plaatsen 34 en 35. Het mooie vind ik wel dat ze onder elkaar durven te staan. Waar vind je dat tegenwoordig nog?

Exact dat eerste. Wat dan? Van mij mag een ds gerust raadslid zijn, maar ik denk dat dit in de praktijk een lastige combinatie is. Het beroep van ds kent veel zaken waarop snelle reactie gevraagd wordt, sterfgevallen/ziekte etc, wat kan conflicteren met je aanwezigheid in de raad.
Dat laatste hoeft niet altijd een probleem te zijn. Er zijn wel meer functies waar dat speelt. Zeker als er een iets grotere fractie is, is dat helemaal geen probleem.
Dat kan inderdaad. Maar ook bv dokter en raadslid zie ik zelden. Doorsnede van de gemeente waar ik mocht functioneren was: ambtenaren, docenten, gepensioneerden, zakelijke dienstverlening, zorgmedewerkers, etc. Degenen die in de problemen kwamen waren vaak zelfstandigen, ondernemers (wat soms op hetzelfde neerkomt) etc. Personen met minder planbare werkzaamheden.

Het kan, wel moet je er m.i. heel goed over nadenken.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Predikanten als lijstduwer op kandidatenlijst?

Bericht door Wandelende »

Piet Puk schreef:Moet je jezelf als 'stemmentrekker' laten gebruiken?
Wie zegt dat het stemmen trekt? Zou het ook stemmen kunnen kosten?
(~)
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Predikanten als lijstduwer op kandidatenlijst?

Bericht door Geytenbeekje »

Zullen alle refo dominees op de SGP stemmen ?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Predikanten als lijstduwer op kandidatenlijst?

Bericht door Jantje »

Geytenbeekje schreef:Zullen alle refo dominees op de SGP stemmen ?
Ja; in de (O)GG(iN) sowieso wel en ik vermoed in de HHK ook. Ook het uiterst rechtse deel van de CGK en de PKN (GB) zal dat wel doen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Predikanten als lijstduwer op kandidatenlijst?

Bericht door Jantje »

Wandelende schreef:
Piet Puk schreef:Moet je jezelf als 'stemmentrekker' laten gebruiken?
Wie zegt dat het stemmen trekt? Zou het ook stemmen kunnen kosten?
Dat denk ik niet. Zeker in Leerdam niet; ik denk dat hij daar wel 500 stemmen extra heeft.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie