Predikanten als lijstduwer op kandidatenlijst?

Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Predikanten als lijstduwer op kandidatenlijst?

Bericht door Piet Puk »

Zojuist keek ik uit interesse op de kandidatenlijst van de SGP voor de herindelingsverkiezingen voor de gemeente Vijfheerenlanden. Als GGiN-er was mijn verbazing groot dat ik op plaats 36 van de 37 ds. A. Van Voorden zag staan. Mijn vraag is aan jullie: vinden jullie het ethisch verantwoord om predikanten als lijstduwer op kandidatenlijsten te plaatsen, wanneer uit hun positie duidelijk is dat zij geen politiek ambt ambiëren?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Predikanten als lijstduwer op kandidatenlijst?

Bericht door -DIA- »

Piet Puk schreef:Zojuist keek ik uit interesse op de kandidatenlijst van de SGP voor de herindelingsverkiezingen voor de gemeente Vijfheerenlanden. Als GGiN-er was mijn verbazing groot dat ik op plaats 36 van de 37 ds. A. Van Voorden zag staan. Mijn vraag is aan jullie: vinden jullie het ethisch verantwoord om predikanten als lijstduwer op kandidatenlijsten te plaatsen, wanneer uit hun positie duidelijk is dat zij geen politiek ambt ambiëren?
Ik vind dit een moeilijke kwestie. Ook ds. Mallan heeft volgens mij zo wel eens op een lijst gestaan.
Er zijn er ook die met alle respect voor ds. Kersten toch vonden dat een predikant tot de kansel is
geroepen, en niet als volksvertegenwoordiger.
Ik kan hier zelf niet echt uitkomen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Predikanten als lijstduwer op kandidatenlijst?

Bericht door liz boer »

-DIA- schreef:
Piet Puk schreef:Zojuist keek ik uit interesse op de kandidatenlijst van de SGP voor de herindelingsverkiezingen voor de gemeente Vijfheerenlanden. Als GGiN-er was mijn verbazing groot dat ik op plaats 36 van de 37 ds. A. Van Voorden zag staan. Mijn vraag is aan jullie: vinden jullie het ethisch verantwoord om predikanten als lijstduwer op kandidatenlijsten te plaatsen, wanneer uit hun positie duidelijk is dat zij geen politiek ambt ambiëren?
Ik vind dit een moeilijke kwestie. Ook ds. Mallan heeft volgens mij zo wel eens op een lijst gestaan.
Er zijn er ook die met alle respect voor ds. Kersten toch vonden dat een predikant tot de kansel is
geroepen, en niet als volksvertegenwoordiger.
Ik kan hier zelf niet echt uitkomen.
Ja er hebben meerdere predikanten opgestaan, niet alleen van GG of GGned, ik heb daar ook moeite mee, waat moet je daar van denken?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Predikanten als lijstduwer op kandidatenlijst?

Bericht door Piet Puk »

liz boer schreef:
-DIA- schreef:
Piet Puk schreef:Zojuist keek ik uit interesse op de kandidatenlijst van de SGP voor de herindelingsverkiezingen voor de gemeente Vijfheerenlanden. Als GGiN-er was mijn verbazing groot dat ik op plaats 36 van de 37 ds. A. Van Voorden zag staan. Mijn vraag is aan jullie: vinden jullie het ethisch verantwoord om predikanten als lijstduwer op kandidatenlijsten te plaatsen, wanneer uit hun positie duidelijk is dat zij geen politiek ambt ambiëren?
Ik vind dit een moeilijke kwestie. Ook ds. Mallan heeft volgens mij zo wel eens op een lijst gestaan.
Er zijn er ook die met alle respect voor ds. Kersten toch vonden dat een predikant tot de kansel is
geroepen, en niet als volksvertegenwoordiger.
Ik kan hier zelf niet echt uitkomen.
Ja er hebben meerdere predikanten opgestaan, niet alleen van GG of GGned, ik heb daar ook moeite mee, waat moet je daar van denken?
Ik meen dat bijv. Ds. Mallan hoger op de lijst stond en geen lijstduwer was. Moet je jezelf als 'stemmentrekker' laten gebruiken?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Predikanten als lijstduwer op kandidatenlijst?

Bericht door J.C. Philpot »

Als ik hoor van predikanten die 100 beroepen krijgen en van tientallen gemeenten consulent zijn, zou ik ze alleen daarom al willen adviseren zich alleen met hun "core business" bezig te houden. Er zijn meestal genoeg anderen die zich in hun plek met de politiek willen bezighouden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Predikanten als lijstduwer op kandidatenlijst?

Bericht door CvdW »

Leg niet te veel het accent bij een predikant. Het bestuur van een kiesvereniging kan verstandiger handelen, in deze.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Predikanten als lijstduwer op kandidatenlijst?

Bericht door eilander »

Er zijn inderdaad meer predikanten die dit doen, van meerdere kerkverbanden. Ik zie in lijstduwer zijn geen enkel probleem. Dat komt ook voor als zittende politici ermee stoppen. Dan is direct duidelijk dat ze niet meer beschikbaar zijn, maar staan ze er toch op omdat het nu eenmaal belangrijk is om aansprekende namen op die lijst te hebben.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Predikanten als lijstduwer op kandidatenlijst?

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:Er zijn inderdaad meer predikanten die dit doen, van meerdere kerkverbanden. Ik zie in lijstduwer zijn geen enkel probleem. Dat komt ook voor als zittende politici ermee stoppen. Dan is direct duidelijk dat ze niet meer beschikbaar zijn, maar staan ze er toch op omdat het nu eenmaal belangrijk is om aansprekende namen op die lijst te hebben.
Ik vind het fenomeen lijstduwer waardeloos. Je staat op de lijst zodat je, bij voldoende stemmen, het politiek ambt inneemt. Dit vind ik dan je plicht. Het is kiezersbedrog dan te zeggen: ‘ik doe het niet’. Ondanks dat men hier vooraf helder over was. Als je zo moeilijk mensen voor op je lijst kunt vinden, maak dan een kortere lijst.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Predikanten als lijstduwer op kandidatenlijst?

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef:Als ik hoor van predikanten die 100 beroepen krijgen en van tientallen gemeenten consulent zijn, zou ik ze alleen daarom al willen adviseren zich alleen met hun "core business" bezig te houden. Er zijn meestal genoeg anderen die zich in hun plek met de politiek willen bezighouden.
Vwb dat eerste, helemaal eens. Wvb dat tweede, nou, dat begint steeds ingewikkelder te worden.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Predikanten als lijstduwer op kandidatenlijst?

Bericht door Mistig »

Zeeuw schreef:
eilander schreef:Er zijn inderdaad meer predikanten die dit doen, van meerdere kerkverbanden. Ik zie in lijstduwer zijn geen enkel probleem. Dat komt ook voor als zittende politici ermee stoppen. Dan is direct duidelijk dat ze niet meer beschikbaar zijn, maar staan ze er toch op omdat het nu eenmaal belangrijk is om aansprekende namen op die lijst te hebben.
Ik vind het fenomeen lijstduwer waardeloos. Je staat op de lijst zodat je, bij voldoende stemmen, het politiek ambt inneemt. Dit vind ik dan je plicht. Het is kiezersbedrog dan te zeggen: ‘ik doe het niet’. Ondanks dat men hier vooraf helder over was. Als je zo moeilijk mensen voor op je lijst kunt vinden, maak dan een kortere lijst.
Het is onmogelijk om 30 mensen te vinden die allen een plek in de gemeenteraad zullen accepteren.
Over het algemeen (uitzonderingen daargelaten) is het wel duidelijk dat wanneer iemand onder aan de lijst staat, dat deze persoon dan niet gekozen wil worden. Je ziet vaak dat er wat bekendere personen als lijstduwers worden geplaatst. De dominee is gewoon een stemmentrekker. Niets mis mee, maar gewoon tactisch.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Predikanten als lijstduwer op kandidatenlijst?

Bericht door eilander »

Zeeuw schreef:
eilander schreef:Er zijn inderdaad meer predikanten die dit doen, van meerdere kerkverbanden. Ik zie in lijstduwer zijn geen enkel probleem. Dat komt ook voor als zittende politici ermee stoppen. Dan is direct duidelijk dat ze niet meer beschikbaar zijn, maar staan ze er toch op omdat het nu eenmaal belangrijk is om aansprekende namen op die lijst te hebben.
Ik vind het fenomeen lijstduwer waardeloos. Je staat op de lijst zodat je, bij voldoende stemmen, het politiek ambt inneemt. Dit vind ik dan je plicht. Het is kiezersbedrog dan te zeggen: ‘ik doe het niet’. Ondanks dat men hier vooraf helder over was. Als je zo moeilijk mensen voor op je lijst kunt vinden, maak dan een kortere lijst.
Kiezersbedrog als je op plaats 30 staat van een partij die nu 6 zetels heeft...? Vind ik zelf wel meevallen.
De meeste kiezers zijn wel bekend met het fenomeen lijstduwer.
Dus ik heb er geen moeite mee.
Er spelen trouwens nog wel andere dingen bij het samenstellen van een lijst: vertegenwoordiging kerkverbanden, vertegenwoordiging kernen of regio's bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Predikanten als lijstduwer op kandidatenlijst?

Bericht door Herman »

Iedereen weet hoe het werkt. De ds. op plek 30 heeft pas een probleem als hij toch - tegen alle verwachtingen van zijn plek op de lijst in - in de raad wordt gekozen.

En ik ben ook van mening van een dominee een veranderde roeping kan hebben. Waarom zou die roeping uitsluitend binnen de kerk uitgediend moeten worden?
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Predikanten als lijstduwer op kandidatenlijst?

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:
Zeeuw schreef:
eilander schreef:Er zijn inderdaad meer predikanten die dit doen, van meerdere kerkverbanden. Ik zie in lijstduwer zijn geen enkel probleem. Dat komt ook voor als zittende politici ermee stoppen. Dan is direct duidelijk dat ze niet meer beschikbaar zijn, maar staan ze er toch op omdat het nu eenmaal belangrijk is om aansprekende namen op die lijst te hebben.
Ik vind het fenomeen lijstduwer waardeloos. Je staat op de lijst zodat je, bij voldoende stemmen, het politiek ambt inneemt. Dit vind ik dan je plicht. Het is kiezersbedrog dan te zeggen: ‘ik doe het niet’. Ondanks dat men hier vooraf helder over was. Als je zo moeilijk mensen voor op je lijst kunt vinden, maak dan een kortere lijst.
Kiezersbedrog als je op plaats 30 staat van een partij die nu 6 zetels heeft...? Vind ik zelf wel meevallen.
De meeste kiezers zijn wel bekend met het fenomeen lijstduwer.
Dus ik heb er geen moeite mee.
Er spelen trouwens nog wel andere dingen bij het samenstellen van een lijst: vertegenwoordiging kerkverbanden, vertegenwoordiging kernen of regio's bijvoorbeeld.
Dat laatste klopt. Goed argument. Vwb het eerste, ik vind dat je bij voldoende stemmen ten allen tijde je functie moet aanvaarden. Als een bekend persoon op de lijst gaat staat en bij voorbaat al nee zegt tegen het politieke ambt vind ik dat minachting van de democratie. Ik weet het, dat zijn grote woorden, maar er is altijd een kans dat iemand gekozen wordt. Nu zal dat in SGP kringen, waar men vaak netjes de lijsttrekker kiest, meevallen, maar toch. En waarom maak je een lijst met 30 personen, als je nu 6 zetels hebt? En de gemeente zeer wsl minder dan 30 zetels heeft?
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Predikanten als lijstduwer op kandidatenlijst?

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:Iedereen weet hoe het werkt. De ds. op plek 30 heeft pas een probleem als hij toch - tegen alle verwachtingen van zijn plek op de lijst in - in de raad wordt gekozen.

En ik ben ook van mening van een dominee een veranderde roeping kan hebben. Waarom zou die roeping uitsluitend binnen de kerk uitgediend moeten worden?
Juist. En hoe dan omgaan met dat probleem?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Predikanten als lijstduwer op kandidatenlijst?

Bericht door Herman »

Gewoon zitting nemen. Weekdienstje minder en die taak kan prima vervuld worden, ingeval sprake is van een fractie ter grootte van 6 SGP leden.
Plaats reactie