Ja en nee. Ja, het een is kerkelijk, het ander burgerlijk. Nee, het blijven ambten van God ingesteld. Ofwel de overheid is Gods dienares.Jantje schreef:Is er een verschil tussen een kerkelijk ambt en een politiek ambt?
Vrouwen in de politiek
Re: Vrouwen in de politiek
Re: Vrouwen in de politiek
Jazeker.Jantje schreef:Is er een verschil tussen een kerkelijk ambt en een politiek ambt?
Intussen hebben veel vrouwen - ook reformatorische - leidinggevende en bestuurlijke functies. Ik zie dan geen verschil met een politieke carriëre.
De kerk is van een andere orde.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Vrouwen in de politiek
In een democratie zijn wij de overheid.Piet Puk schreef:Ja en nee. Ja, het een is kerkelijk, het ander burgerlijk. Nee, het blijven ambten van God ingesteld. Ofwel de overheid is Gods dienares.Jantje schreef:Is er een verschil tussen een kerkelijk ambt en een politiek ambt?
Re: Vrouwen in de politiek
Dat is een nogal vreemde redenering op basis van deze tekst.Piet Puk schreef:
1 Korinthe 14:34. Daarnaast is het politieke raadslidmaatschap een ambt. Dus als we het in kerken niet toelaten, politiek gezien ook niet.
Re: Vrouwen in de politiek
Helemaal niet. Je hebt het recht om een politieke vertegenwoordiger te verkiezen, en daarmee houdt het op.refo schreef: In een democratie zijn wij de overheid.
Re: Vrouwen in de politiek
"De gemeente" wordt volgens de kanttekeningen vertaald met "de vergadering der gelovigen". Nu zijn er wellicht nog enigszins godsdienstige gemeenteraden. Maar je kunt deze niet op deze wijze vertalen.Piet Puk schreef:1 Korinthe 14:34. Daarnaast is het politieke raadslidmaatschap een ambt. Dus als we het in kerken niet toelaten, politiek gezien ook niet.Jantje schreef:Geef jij maar eens een Bijbelse tekst waarin dit verboden zou worden. Dan praten we daarna verder.
In de politiek gaat het voor 97% over normale, dagelijkse zaken. Niet over geloofszaken. Voor mij is politiek dan ook niet wezenlijk anders dan enig ander beroep.
Re: Vrouwen in de politiek
Nee, nee. Nu doorgaan. Op basis van Deborah vind jij dat vrouwen in de politiek mogen dienen. Deborah lijkt een uitzondering te zijn. Als je daarmee geconfronteerd wordt je vragen om een tekst die het verbied. Volgens mij voer je zo geen discussie.Jantje schreef:Geef jij maar eens een Bijbelse tekst waarin dit verboden zou worden. Dan praten we daarna verder.
Maar lees eens 1 Timotheüs 2. Dat kan ik niet weg-exegetiseren.
Re: Vrouwen in de politiek
Vind je dit dan puur en alleen voor het politiek ambt? Omdat dit een openbare vergadering is? Want ook dit hoofdstuk grijpt weer terug op 1 Corinthe 14, waarin gemeente wordt vertaald met "vergadering der gelovigen".Erasmiaan schreef:Nee, nee. Nu doorgaan. Op basis van Deborah vind jij dat vrouwen in de politiek mogen dienen. Deborah lijkt een uitzondering te zijn. Als je daarmee geconfronteerd wordt je vragen om een tekst die het verbied. Volgens mij voer je zo geen discussie.Jantje schreef:Geef jij maar eens een Bijbelse tekst waarin dit verboden zou worden. Dan praten we daarna verder.
Maar lees eens 1 Timotheüs 2. Dat kan ik niet weg-exegetiseren.
Op deze manier wordt het een definitie kwestie. Mag een vrouw dan een openbaar gebed doen waar mannen bij zijn etc?
Re: Vrouwen in de politiek
Het hoofdstuk begint met voorbede voor de politiek. Dus inderdaad, daar lijkt het me op van toepassing. Verder ben ik niet gewend dat vrouwen een gebed doen, als er ook mannen zijn. Ook de leiding van vergaderingen niet. Ik erken dat dit niet altijd consequent meer doorgevoerd kan worden in deze tijd, zoals bij zorginstellingen, scholen, enz. Ook de SGP lijkt daar nu in te volgen. Ik ben bang dat ze daarmee verder van Gods Woord afkomen.Zeeuw schreef:Vind je dit dan puur en alleen voor het politiek ambt? Omdat dit een openbare vergadering is? Want ook dit hoofdstuk grijpt weer terug op 1 Corinthe 14, waarin gemeente wordt vertaald met "vergadering der gelovigen".Erasmiaan schreef:Nee, nee. Nu doorgaan. Op basis van Deborah vind jij dat vrouwen in de politiek mogen dienen. Deborah lijkt een uitzondering te zijn. Als je daarmee geconfronteerd wordt je vragen om een tekst die het verbied. Volgens mij voer je zo geen discussie.Jantje schreef:Geef jij maar eens een Bijbelse tekst waarin dit verboden zou worden. Dan praten we daarna verder.
Maar lees eens 1 Timotheüs 2. Dat kan ik niet weg-exegetiseren.
Op deze manier wordt het een definitie kwestie. Mag een vrouw dan een openbaar gebed doen waar mannen bij zijn etc?
Re: Vrouwen in de politiek
Hoe zien jullie dan de woorden die afgelegd worden bij de eed/belofte: Om iets te doen in dit ambt, rechtstreeks etc.? Er wordt gesproken van een ambt.
Re: Vrouwen in de politiek
Ik wacht geduldig op de andere uitzonderingen. Ik ben benieuwd.Erasmiaan schreef:Nee, nee. Nu doorgaan. Op basis van Deborah vind jij dat vrouwen in de politiek mogen dienen. Deborah lijkt een uitzondering te zijn. Als je daarmee geconfronteerd wordt je vragen om een tekst die het verbied. Volgens mij voer je zo geen discussie.Jantje schreef:Geef jij maar eens een Bijbelse tekst waarin dit verboden zou worden. Dan praten we daarna verder.
Maar lees eens 1 Timotheüs 2. Dat kan ik niet weg-exegetiseren.
Re: Vrouwen in de politiek
Je kan en mag een geestelijk ambt niet gelijktrekken met een ander ambt omdat daar toevallig hetzelfde Nederlandse woord voor wordt gebruikt.Piet Puk schreef:Hoe zien jullie dan de woorden die afgelegd worden bij de eed/belofte: Om iets te doen in dit ambt, rechtstreeks etc.? Er wordt gesproken van een ambt.
Re: Vrouwen in de politiek
+1Erskinees schreef: Je kan en mag een geestelijk ambt niet gelijktrekken met een ander ambt omdat daar toevallig hetzelfde Nederlandse woord voor wordt gebruikt.
Re: Vrouwen in de politiek
Ik leg, net als mijn vrouwelijke collega’s, als ambtenaar de ambtseed af. Vrouwen kunnen dus geen ambtenaar zijn?Piet Puk schreef:Hoe zien jullie dan de woorden die afgelegd worden bij de eed/belofte: Om iets te doen in dit ambt, rechtstreeks etc.? Er wordt gesproken van een ambt.
Re: Vrouwen in de politiek
Erasmiaan schreef:Het hoofdstuk begint met voorbede voor de politiek. Dus inderdaad, daar lijkt het me op van toepassing. Verder ben ik niet gewend dat vrouwen een gebed doen, als er ook mannen zijn. Ook de leiding van vergaderingen niet. Ik erken dat dit niet altijd consequent meer doorgevoerd kan worden in deze tijd, zoals bij zorginstellingen, scholen, enz. Ook de SGP lijkt daar nu in te volgen. Ik ben bang dat ze daarmee verder van Gods Woord afkomen.Zeeuw schreef:Vind je dit dan puur en alleen voor het politiek ambt? Omdat dit een openbare vergadering is? Want ook dit hoofdstuk grijpt weer terug op 1 Corinthe 14, waarin gemeente wordt vertaald met "vergadering der gelovigen".Erasmiaan schreef:Nee, nee. Nu doorgaan. Op basis van Deborah vind jij dat vrouwen in de politiek mogen dienen. Deborah lijkt een uitzondering te zijn. Als je daarmee geconfronteerd wordt je vragen om een tekst die het verbied. Volgens mij voer je zo geen discussie.Jantje schreef:Geef jij maar eens een Bijbelse tekst waarin dit verboden zou worden. Dan praten we daarna verder.
Maar lees eens 1 Timotheüs 2. Dat kan ik niet weg-exegetiseren.
Op deze manier wordt het een definitie kwestie. Mag een vrouw dan een openbaar gebed doen waar mannen bij zijn etc?
1Timotheus 2: 1 wordt in de kanttekeningen weer als “vergadering der gelovigen” uitgelegd. Daarin zie ik geen politiek.