Erasmiaan schreef:Zeeuw schreef:Erasmiaan schreef:Zeeuw schreef:
Vind je dit dan puur en alleen voor het politiek ambt? Omdat dit een openbare vergadering is? Want ook dit hoofdstuk grijpt weer terug op 1 Corinthe 14, waarin gemeente wordt vertaald met "vergadering der gelovigen".
Op deze manier wordt het een definitie kwestie. Mag een vrouw dan een openbaar gebed doen waar mannen bij zijn etc?
Het hoofdstuk begint met voorbede voor de politiek. Dus inderdaad, daar lijkt het me op van toepassing. Verder ben ik niet gewend dat vrouwen een gebed doen, als er ook mannen zijn. Ook de leiding van vergaderingen niet. Ik erken dat dit niet altijd consequent meer doorgevoerd kan worden in deze tijd, zoals bij zorginstellingen, scholen, enz. Ook de SGP lijkt daar nu in te volgen. Ik ben bang dat ze daarmee verder van Gods Woord afkomen.
1Timotheus 2: 1 wordt in de kanttekeningen weer als “vergadering der gelovigen” uitgelegd. Daarin zie ik geen politiek.
Paulus wil niet dat de vrouw heerse over de man, vanuit de scheppingsordening. Vandaar geen politiek ambt. Dat ligt ook gewoon in lijn met het huwelijksformulier.
Heersen wordt ook uitgelegd als overheersen, als in dominant zijn. Als tegenwicht aan de dames die destijds op die wijze invloed wilden verwerven. Wellicht op dezelfde wijze als eerder genoemd, maar dan 1900 jaar later. De dames werden destijds zacht gezegd niet gelijkwaardig (= niet gelijk aan gelijk) behandeld.
Het huwelijksformulier gaat m.i. heel helder over 1 instelling: het huwelijk. En dat dan volgens de vrouw uit de rib beelden. Niet hoger, niet lager etc.
“De eerste en tweede brieven van Paulus aan Timotheüs en de brief aan Titus worden pastorale brieven genoemd, omdat ze allerlei handreikingen geven voor pastoraal werk: het leiden van een gemeente. In tegenstelling tot de andere brieven van Paulus zijn ze gericht aan een persoon en niet aan een gemeente.” Statenvertaling.net