Vrouwen in de politiek

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Vrouwen in de politiek

Bericht door Mara »

Afbeelding

Er komt een beeld in de Tweede Kamer van Suze Groeneweg, het eerste vrouwelijke Kamerlid. Groeneweg komt uit Strijensas en was jarenlang lerares in Rotterdam, toen ze werd verkozen.

Het beeld wordt volgende week donderdag door Kamervoorzitter Khadija Arib onthuld. Dat is meteen het startschot voor de viering van honderd jaar algemeen kiesrecht.

Voor de verkiezing van Groeneweg was een aanpassing van de kieswet nodig. Tot die tijd mocht niet iedereen stemmen. Of dat mocht werd bepaald door zaken als inkomen, opleidingsniveau en eigendommen. Vrouwen mochten zelfs helemaal niet stemmen.
Dat veranderde voor de verkiezingen van 1918. Alle mannen mochten stemmen en er kwam een passief kiesrecht voor vrouwen. Dat hield in dat vrouwen zelf niet mochten stemmen, maar er kon wel op een vrouw gestemd worden.

Bij de verkiezingen van 1918 stonden er 22 vrouwen op de kieslijst. Daarvan haalde één uiteindelijk de Tweede Kamer: Suze Groeneweg. Andere bekende feministen als Aletta Jacobs haalden het niet. Dat komt voornamelijk doordat de vrouwen afhankelijk waren van mannen die op hen stemden.
bron: Rijnmond.nl

Ik denk dat zij minder bekend is dan Aletta Jacobs.
En wat is er dan veel veranderd in 100 jaar w.b. de vrouwen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vrouwen in de politiek

Bericht door DDD »

Goed om daarvoor een monument op te richten. Al is de titel van dit draadje wel heel algemeen;-)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vrouwen in de politiek

Bericht door -DIA- »

Aletta Jacobs wed ooit door de toenmalige PTT geëerd met een herdenkingspostzegel. De bovengenoemde dame moet die eer ontberen. Vandaar waarschijnlijk dat ik haar niet eens ken...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vrouwen in de politiek

Bericht door Mara »

DDD schreef:Goed om daarvoor een monument op te richten. Al is de titel van dit draadje wel heel algemeen;-)
Heb ik bewust gedaan, want anders wordt het een eenzijdig en kort topic.
Het eerste vrouwelijke kamerlid heeft natuurlijk veel te maken met het vrouwenkiesrecht. Het één kan niet zonder het ander. ;)

Maar ik zou wel een vraag willen neerleggen, hoe zou de politiek eruitzien als er geen vrouwen in de Tweede Kamer (en regering) zaten?
Waarom kwam dit zo betrekkelijk laat pas op gang? In de 17e en 18e eeuw had je toch ook sterke vrouwen die op de barricaden gingen.
En het was ook een heel taai gevecht, als je bijv. de film The Suffragettes bekijkt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Vrouwen in de politiek

Bericht door Piet Puk »

Mara schreef: Maar ik zou wel een vraag willen neerleggen, hoe zou de politiek eruitzien als er geen vrouwen in de Tweede Kamer (en regering) zaten?
Zulke vragen zijn vrij eenvoudig: dan zaten er enkel mannen in :haha
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vrouwen in de politiek

Bericht door Mara »

Piet Puk schreef:
Mara schreef: Maar ik zou wel een vraag willen neerleggen, hoe zou de politiek eruitzien als er geen vrouwen in de Tweede Kamer (en regering) zaten?
Zulke vragen zijn vrij eenvoudig: dan zaten er enkel mannen in :haha
Er moest deze week een vrouw aan te pas komen om de mannen te vermanen. :huhu
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vrouwen in de politiek

Bericht door Jantje »

In Zeeland lopen we, als het om de titel van dit draadje gaat, voorop, zelfs in de SGP.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Vrouwen in de politiek

Bericht door Piet Puk »

Jantje schreef:In Zeeland lopen we, als het om de titel van dit draadje gaat, voorop, zelfs in de SGP.
En vind je dit een goede ontwikkeling?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vrouwen in de politiek

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: Er moest deze week een vrouw aan te pas komen om de mannen te vermanen. :huhu
Dat deed Arib uit hoofde van haar functie, niet omdat ze vrouw is.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vrouwen in de politiek

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: Waarom kwam dit zo betrekkelijk laat pas op gang? In de 17e en 18e eeuw had je toch ook sterke vrouwen die op de barricaden gingen.
En het was ook een heel taai gevecht, als je bijv. de film The Suffragettes bekijkt.
Omdat eeuwenlang men van mening was op basis van bijbelteksten dat politiek niet het domein van de vrouw was.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Vrouwen in de politiek

Bericht door Mannetje »

Ambtenaar schreef:
Omdat eeuwenlang men van mening was op basis van bijbelteksten dat politiek niet het domein van de vrouw was.
Maar gelukkig weten we nu wel beter. :jongle
-
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vrouwen in de politiek

Bericht door Ambtenaar »

Mannetje schreef: Maar gelukkig weten we nu wel beter. :jongle
Het gaat niet om beter weten. De dominante interpretatie is nu anders.
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Vrouwen in de politiek

Bericht door Roos2018 »

Mara schreef: En het was ook een heel taai gevecht, als je bijv. de film The Suffragettes bekijkt.
Nou, inderdaad. Diep respect voor die vrouwen!
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Vrouwen in de politiek

Bericht door Dodo »

Was dat geen emancipatie dan? Een in opstand komen van vrouwen tegen de overheid, en tegen hun positie in de maatschappij?
(ik weet het zelf eigenlijk niet, het is een vraag)
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Vrouwen in de politiek

Bericht door Roos2018 »

Dodo schreef:Was dat geen emancipatie dan? Een in opstand komen van vrouwen tegen de overheid, en tegen hun positie in de maatschappij?
(ik weet het zelf eigenlijk niet, het is een vraag)
Ik zou je kunnen aanraden om The Suffragettes eens te bekijken, dan kan je je eigen vraag wel beantwoorden. De positie van die vrouwen in de maatschappij was mensonterend, en ik kan me niet voorstellen dat de Schepper een dergelijke man - vrouw verhouding heeft bedoeld.
Plaats reactie