CU: waar staan we?

Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: CU: waar staan we?

Bericht door liz boer »

DDD schreef:De ChristenUnie is mijns inziens een goede partij, als het om de beginselen gaat, maar de praktische uitwerking op dit moment is maar matig, vind ik. Het partijblad bevat complete overzichten van de dingen die de ChristenUnie zou hebben bereikt, maar ondertussen zie ik ook ergerlijke dingen gebeuren. Al is bij de afschaffing van de dividendbelasting wel duidelijk dat dit de verantwoordelijkheid van de VVD is.
Afschaffing dividendbelasting, weet je dat ik niet precies weet wat dividend is, ik ken het alleen van monopoly. Wat is het precies? Iets wat vrij komt met aandelen? Of bij een hypotheek?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: CU: waar staan we?

Bericht door Zeeuw »

liz boer schreef:
DDD schreef:De ChristenUnie is mijns inziens een goede partij, als het om de beginselen gaat, maar de praktische uitwerking op dit moment is maar matig, vind ik. Het partijblad bevat complete overzichten van de dingen die de ChristenUnie zou hebben bereikt, maar ondertussen zie ik ook ergerlijke dingen gebeuren. Al is bij de afschaffing van de dividendbelasting wel duidelijk dat dit de verantwoordelijkheid van de VVD is.
Afschaffing dividendbelasting, weet je dat ik niet precies weet wat dividend is, ik ken het alleen van monopoly. Wat is het precies? Iets wat vrij komt met aandelen? Of bij een hypotheek?
Als je aandelen bezit ontvang je eens of meerdere keren per jaar dividend. Als je bv voor 1000 euro aandelen hebt krijg je 40 euro. Soort van rente op bezit. Vaak bij grotere, niet super fluctuerende concerns. Die aandelen worden vaak weer gekocht door grote institutionele beleggers, ivm het gegarandeerde didivend.
Over dit dividend betaal je dan weer de belasting.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: CU: waar staan we?

Bericht door eilander »

liz boer schreef:Afschaffing dividendbelasting, weet je dat ik niet precies weet wat dividend is, ik ken het alleen van monopoly. Wat is het precies? Iets wat vrij komt met aandelen? Of bij een hypotheek?
Als je aandelen hebt van een bedrijf, betekent dat dat je eigenaar bent. Voor een heel klein deeltje als je belegger bent, of voor 100% als je directeur-aandeelhouder van je eigen bedrijf bent.
Als er winst gemaakt wordt in het bedrijf, kan er besloten worden om een deel van die winst uit te keren aan de aandeelhouder(s). Het bedrag dat je krijgt, wordt dividend genoemd.
Daarop moet echter wel dividendbelasting worden ingehouden. Die belasting betaalt het bedrijf dus aan de belastingdienst, en als aandeelhouder krijg je dan minder op je rekening.

Het kabinet wil nu dus die belasting afschaffen. Voor een Nederlandse aandeelhouder maakt het allemaal niet uit, omdat die de dividendbelasting die eerst is ingehouden, uiteindelijk weer kan verrekenen bij z'n aangifte. Het wordt dus wel iets makkelijker, maar per saldo heb je hetzelfde.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: CU: waar staan we?

Bericht door liz boer »

Zeeuw schreef:
liz boer schreef:
DDD schreef:De ChristenUnie is mijns inziens een goede partij, als het om de beginselen gaat, maar de praktische uitwerking op dit moment is maar matig, vind ik. Het partijblad bevat complete overzichten van de dingen die de ChristenUnie zou hebben bereikt, maar ondertussen zie ik ook ergerlijke dingen gebeuren. Al is bij de afschaffing van de dividendbelasting wel duidelijk dat dit de verantwoordelijkheid van de VVD is.
Afschaffing dividendbelasting, weet je dat ik niet precies weet wat dividend is, ik ken het alleen van monopoly. Wat is het precies? Iets wat vrij komt met aandelen? Of bij een hypotheek?
Als je aandelen bezit ontvang je eens of meerdere keren per jaar dividend. Als je bv voor 1000 euro aandelen hebt krijg je 40 euro. Soort van rente op bezit. Vaak bij grotere, niet super fluctuerende concerns. Die aandelen worden vaak weer gekocht door grote institutionele beleggers, ivm het gegarandeerde didivend.
Over dit dividend betaal je dan weer de belasting.
Dank je wel
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: CU: waar staan we?

Bericht door liz boer »

eilander schreef:
liz boer schreef:Afschaffing dividendbelasting, weet je dat ik niet precies weet wat dividend is, ik ken het alleen van monopoly. Wat is het precies? Iets wat vrij komt met aandelen? Of bij een hypotheek?
Als je aandelen hebt van een bedrijf, betekent dat dat je eigenaar bent. Voor een heel klein deeltje als je belegger bent, of voor 100% als je directeur-aandeelhouder van je eigen bedrijf bent.
Als er winst gemaakt wordt in het bedrijf, kan er besloten worden om een deel van die winst uit te keren aan de aandeelhouder(s). Het bedrag dat je krijgt, wordt dividend genoemd.
Daarop moet echter wel dividendbelasting worden ingehouden. Die belasting betaalt het bedrijf dus aan de belastingdienst, en als aandeelhouder krijg je dan minder op je rekening.

Het kabinet wil nu dus die belasting afschaffen. Voor een Nederlandse aandeelhouder maakt het allemaal niet uit, omdat die de dividendbelasting die eerst is ingehouden, uiteindelijk weer kan verrekenen bij z'n aangifte. Het wordt dus wel iets makkelijker, maar per saldo heb je hetzelfde.
dank
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: CU: waar staan we?

Bericht door Wet en Evangelie »

liz boer schreef:
eilander schreef:
liz boer schreef:Afschaffing dividendbelasting, weet je dat ik niet precies weet wat dividend is, ik ken het alleen van monopoly. Wat is het precies? Iets wat vrij komt met aandelen? Of bij een hypotheek?
Als je aandelen hebt van een bedrijf, betekent dat dat je eigenaar bent. Voor een heel klein deeltje als je belegger bent, of voor 100% als je directeur-aandeelhouder van je eigen bedrijf bent.
Als er winst gemaakt wordt in het bedrijf, kan er besloten worden om een deel van die winst uit te keren aan de aandeelhouder(s). Het bedrag dat je krijgt, wordt dividend genoemd.
Daarop moet echter wel dividendbelasting worden ingehouden. Die belasting betaalt het bedrijf dus aan de belastingdienst, en als aandeelhouder krijg je dan minder op je rekening.

Het kabinet wil nu dus die belasting afschaffen. Voor een Nederlandse aandeelhouder maakt het allemaal niet uit, omdat die de dividendbelasting die eerst is ingehouden, uiteindelijk weer kan verrekenen bij z'n aangifte. Het wordt dus wel iets makkelijker, maar per saldo heb je hetzelfde.
dank
Maar waar staat nu die CU? Een partij die in 2015 de Drie Formulieren van Eenheid uit haar grondslag schrapte kan toch niet in de schaduw staan van "onze" SGP?
Online
DDD
Berichten: 28492
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: CU: waar staan we?

Bericht door DDD »

Nee. Die staat fier vooraan, inderdaad :yahoo
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: CU: waar staan we?

Bericht door Wet en Evangelie »

DDD schreef:Nee. Die staat fier vooraan, inderdaad :yahoo
Dus met de rug naar de SGP!
Online
Bertiel
Berichten: 4557
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: CU: waar staan we?

Bericht door Bertiel »

DDD schreef:Nee. Die staat fier vooraan, inderdaad :yahoo
gekortwiekt?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: CU: waar staan we?

Bericht door eilander »

Wet en Evangelie schreef:Dus met de rug naar de SGP!
Die tijd hebben we gelukkig gehad.
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: CU: waar staan we?

Bericht door Wet en Evangelie »

Bertiel schreef:
DDD schreef:Nee. Die staat fier vooraan, inderdaad :yahoo
gekortwiekt?
Bij het dragen van regeringsverantwoordelijkheid in een kabinet zul je op sommige programmapunten toch in je vrijheid beperkt worden, dus toch gekortwiekt zijn!
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: CU: waar staan we?

Bericht door Wet en Evangelie »

eilander schreef:
Wet en Evangelie schreef:Dus met de rug naar de SGP!
Die tijd hebben we gelukkig gehad.
Een goede buur is beter dan een verre vriend! Je kunt beter met elkaar eten dan met elkaar vechten!
Samenwerking waar kan is beter dan elkaar in de haren zitten. Toch zijn er, denk ik, punten waar elkaars wegen scheiden.
Barnabas
Verbannen
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 sep 2023, 13:34

Re: CU: waar staan we?

Bericht door Barnabas »

Als afkomstig uit de evangelische kerk hab ik altijd vertrouwen in de CU gehad. Echter heb ik de laatste tijd twijfels vanwege twee redenen. In de eerste paalts zie ik een verschil tussen minister Carola Schouten en de voormalige voorman van de CU, Gert-Jan Segers. Het zit hem in de stijl van optreden. Het gezaghebbende stemgeluid van Carola Schouten komt mannelijk en onnatuurlijk over, niet zo bij voormalig voorman Gert-Jan Segers. Ook constateer ik een gebrek in de lijst verkiesbare personen waarbij het opvalt dat er kunstmatig leden opgesteld zijn. De invloed van emancipatie en gelijkheidsdenken, waarbij ik vermeld dat ik emancipatieleer als onbijbels beschouw en ook dat het huidige gelijkheidsdenken (beïnvloed door emancipatie) een doorgeslagen gelijkheidsdenken is waarbij de waarheid geweld aangedaan wordt, is zichtbaar in de lijst omdat wanneer men de lijst afloopt van boven naar beneden steeds het aantal mannen en vrouwen gelijk blijft, waarbij regelmatig 1 man meer geteld wordt.
In de schrift is het voorbeeld van Deborah. Zij is richter in Israël en staat model voor een vrouwelijke staatsvrouw. Echter is Deborah richter over Israël dat model staat voor de gelovigen in Jezus Christus (die mede Jehovah is, de God van Israël). Wanneer Carola Schouten partijleider zou zijn beweegt zij zich in het veld van de bijbel en treedt zij op als een Debprah, een moeder Israëls. Maar wanneer zij gezag neemt over wereldse elementen begeeft zij zich buiten dat veld en begint het karakter van Izebel naar binnen te sluipen. Dat is wat ik op de CU tegen heb.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9166
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: CU: waar staan we?

Bericht door parsifal »

Barnabas schreef: 22 sep 2023, 12:44 Als afkomstig uit de evangelische kerk hab ik altijd vertrouwen in de CU gehad. Echter heb ik de laatste tijd twijfels vanwege twee redenen. In de eerste paalts zie ik een verschil tussen minister Carola Schouten en de voormalige voorman van de CU, Gert-Jan Segers. Het zit hem in de stijl van optreden. Het gezaghebbende stemgeluid van Carola Schouten komt mannelijk en onnatuurlijk over, niet zo bij voormalig voorman Gert-Jan Segers. Ook constateer ik een gebrek in de lijst verkiesbare personen waarbij het opvalt dat er kunstmatig leden opgesteld zijn. De invloed van emancipatie en gelijkheidsdenken, waarbij ik vermeld dat ik emancipatieleer als onbijbels beschouw en ook dat het huidige gelijkheidsdenken (beïnvloed door emancipatie) een doorgeslagen gelijkheidsdenken is waarbij de waarheid geweld aangedaan wordt, is zichtbaar in de lijst omdat wanneer men de lijst afloopt van boven naar beneden steeds het aantal mannen en vrouwen gelijk blijft, waarbij regelmatig 1 man meer geteld wordt.
In de schrift is het voorbeeld van Deborah. Zij is richter in Israël en staat model voor een vrouwelijke staatsvrouw. Echter is Deborah richter over Israël dat model staat voor de gelovigen in Jezus Christus (die mede Jehovah is, de God van Israël). Wanneer Carola Schouten partijleider zou zijn beweegt zij zich in het veld van de bijbel en treedt zij op als een Debprah, een moeder Israëls. Maar wanneer zij gezag neemt over wereldse elementen begeeft zij zich buiten dat veld en begint het karakter van Izebel naar binnen te sluipen. Dat is wat ik op de CU tegen heb.
Haal je Schouten en Bikker hier niet door elkaar?
Het emancipatiedenken zal vast invloed hebben. Maar Bikker is niet slecht bezig als Kamerlid en Grinwis en Ceder zijn ook vrij effectief. Ik heb niet het idee dat Bikker ook maar gezien kan worden als "excuus vrouw" als lijsttrekker, daarvoor is ze gewoon te goed bezig.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie