Algemene Politieke Beschouwingen

Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Algemene Politieke Beschouwingen

Bericht door Ambtenaar »

Luther schreef: Nee, dat is precies het punt. Dat gezeur over die vrije tijd van mensen die niet in het onderwijs werken en er ook weinig affiniteit mee hebben.
Zowel mijn schoonmoeder als mijn schoonzus werk(t)en in het onderwijs. Dus ik weet prima waar ik over praat.
Ja, er zijn vaste vakanties, maar die vullen zich snel met werk.
Ik heb per jaar recht op 136 uur verlof op basis van mijn 34-urige werkweek. Ik koop nog 100 uur extra in door 2 uur per week extra te werken. In het onderwijs is dat toch heel wat meer.
En in de gewone schoolweken draai je veel meer uren dan waarvoor je betaald wordt.
Dus? Daarin ben je echt niet bijzonder. Ik werk elke weer meer uren dan waar ik voor betaald krijg.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Algemene Politieke Beschouwingen

Bericht door Luther »

Zeeuw schreef:Je noemt exact het juiste punt: veel meer uren dan waarvoor betaald. Dat is het punt wat aangepakt dient te worden.
Dat is denk ik niet te betalen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Algemene Politieke Beschouwingen

Bericht door Luther »

Ambtenaar schreef:Ik heb per jaar recht op 136 uur verlof op basis van mijn 34-urige werkweek. Ik koop nog 100 uur extra in door 2 uur per week extra te werken. In het onderwijs is dat toch heel wat meer.
En als je thuiskomt, is je werk op je werk. In het onderwijs ga je dan in privétijd mooi door. Overigens: ik heb nooit voor het geld in het onderwijs gezeten. Maar ik wil wel even de feitenvrije conclusies hier een beetje weerleggen.
En in de gewone schoolweken draai je veel meer uren dan waarvoor je betaald wordt.
Dus? Daarin ben je echt niet bijzonder. Ik werk elke week meer uren dan waar ik voor betaald krijg.[/quote]
Dat is in beginsel niet de bedoeling, of je moet een vrij beroep hebben. Maar in loondienst moeten het aantal uren werk en het daadwerkelijke werk ongeveer gelijk kunnen zijn. Wil je je werk in het onderwijs punctueel doen, pro-actief, bevlogen en betrokken (ingrediënten voor veel arbeidsvreugde en een must voor enige leeropbrengst) dan moet je substantieel meer werken dan de bedoeling is. En nogmaals: dat geldt min of meer in het VO, maar vooral in het BO.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Algemene Politieke Beschouwingen

Bericht door huisman »

Luther schreef:
Ambtenaar schreef:
Luther schreef:Deze bedragen kloppen. In het bedrijfsleven heb je met een soortgelijke opleiding veelal behoorlijk meer. Bovendien is dat een salaris voor 36 uur. Mensen die zich tot die uren beperken, staan doorgaans bekend als leerkrachten die er de kantjes vanaf lopen.

Bovendien: er komt een vacaturegolf aan, die iedereen met kinderen gaat merken. Dan zal er toch iets aan de salaris en de beeldvorming gedaan moeten worden.
(Overigens vind ik dat hetzelfde verhaal gehouden kan worden voor mensen die in de zorg werken.)
Dat zijn toch prima salarissen voor een HBO-er? Zeker gezien de hoeveelheid vrije tijd.
Nee, dat is precies het punt. Dat gezeur over die vrije tijd van mensen die niet in het onderwijs werken en er ook weinig affiniteit mee hebben. Een leerkracht of docent heeft helemaal niet veel vrije tijd. Ja, er zijn vaste vakanties, maar die vullen zich snel met werk. En in de gewone schoolweken draai je veel meer uren dan waarvoor je betaald wordt. Hoewel ik geen voorstander ben van staking en acties kan ik de eisen van PO-in-actie heel goed begrijpen.
Er staan in de salarisschalen L11 en L12 heel mooie bedragen; het gros van de leerkrachten komt daar niet in.
Overigens: ik tik dit niet voor mezelf, maar dat had ik al gezegd, dacht ik.
Je bent betrokken en dat siert je maar daardoor lijk je ook iets verblind op je kijk buiten het onderwijs.
Ik werk intensief samen met diverse jonge mensen die in het bedrijfsleven werkzaam zijn. ( HBO/WO opgeleid)
Deze mensen werken veel meer uren dan de 38 waarvoor ze betaald worden en hun salarissen zijn bescheiden.

Het enige verschil is dat zij wel een behoorlijk goed perspectief hebben op een (zeer) goed betaalde loopbaan.
Maar alleen als ze presteren. Lantefanteren is er echt niet bij.
Aantal vrije dagen 20 wat toch fors minder is dan de 60 in het onderwijs.

Mijn zoon die al zo’n 10 jaar bij de politie werkt maakt ook absurd veel uren in een sterk onregelmatig rooster.
Zeer intensief werk met veel trauma’s. Als er dan extra geld uitgegeven moet worden dan naar de politie.

Valt mij altijd op dat in het onderwijs er veel gezeurd wordt over extra uren werk per week.......bijna iedereen werkt hard en maakt meer uren in deze maarschappij. ( behalve me,myself and I :langue )
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Algemene Politieke Beschouwingen

Bericht door Auto »

huisman schreef:
Luther schreef:
Ambtenaar schreef:
Luther schreef:Deze bedragen kloppen. In het bedrijfsleven heb je met een soortgelijke opleiding veelal behoorlijk meer. Bovendien is dat een salaris voor 36 uur. Mensen die zich tot die uren beperken, staan doorgaans bekend als leerkrachten die er de kantjes vanaf lopen.

Bovendien: er komt een vacaturegolf aan, die iedereen met kinderen gaat merken. Dan zal er toch iets aan de salaris en de beeldvorming gedaan moeten worden.
(Overigens vind ik dat hetzelfde verhaal gehouden kan worden voor mensen die in de zorg werken.)
Dat zijn toch prima salarissen voor een HBO-er? Zeker gezien de hoeveelheid vrije tijd.
Nee, dat is precies het punt. Dat gezeur over die vrije tijd van mensen die niet in het onderwijs werken en er ook weinig affiniteit mee hebben. Een leerkracht of docent heeft helemaal niet veel vrije tijd. Ja, er zijn vaste vakanties, maar die vullen zich snel met werk. En in de gewone schoolweken draai je veel meer uren dan waarvoor je betaald wordt. Hoewel ik geen voorstander ben van staking en acties kan ik de eisen van PO-in-actie heel goed begrijpen.
Er staan in de salarisschalen L11 en L12 heel mooie bedragen; het gros van de leerkrachten komt daar niet in.
Overigens: ik tik dit niet voor mezelf, maar dat had ik al gezegd, dacht ik.
Je bent betrokken en dat siert je maar daardoor lijk je ook iets verblind op je kijk buiten het onderwijs.
Ik werk intensief samen met diverse jonge mensen die in het bedrijfsleven werkzaam zijn. ( HBO/WO opgeleid)
Deze mensen werken veel meer uren dan de 38 waarvoor ze betaald worden en hun salarissen zijn bescheiden.

Het enige verschil is dat zij wel een behoorlijk goed perspectief hebben op een (zeer) goed betaalde loopbaan.
Maar alleen als ze presteren. Lantefanteren is er echt niet bij.
Aantal vrije dagen 20 wat toch fors minder is dan de 60 in het onderwijs.

Mijn zoon die al zo’n 10 jaar bij de politie werkt maakt ook absurd veel uren in een sterk onregelmatig rooster.
Zeer intensief werk met veel trauma’s. Als er dan extra geld uitgegeven moet worden dan naar de politie.

Valt mij altijd op dat in het onderwijs er veel gezeurd wordt over extra uren werk per week.......bijna iedereen werkt hard en maakt meer uren in deze maarschappij. ( behalve me,myself and I :langue )
jaja jij bent een geval apart .......... alleen dat zien ze in het buitenland, in Nederland begint het te komen ;)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Algemene Politieke Beschouwingen

Bericht door Luther »

huisman schreef:
Luther schreef:
Ambtenaar schreef:
Luther schreef:Deze bedragen kloppen. In het bedrijfsleven heb je met een soortgelijke opleiding veelal behoorlijk meer. Bovendien is dat een salaris voor 36 uur. Mensen die zich tot die uren beperken, staan doorgaans bekend als leerkrachten die er de kantjes vanaf lopen.

Bovendien: er komt een vacaturegolf aan, die iedereen met kinderen gaat merken. Dan zal er toch iets aan de salaris en de beeldvorming gedaan moeten worden.
(Overigens vind ik dat hetzelfde verhaal gehouden kan worden voor mensen die in de zorg werken.)
Dat zijn toch prima salarissen voor een HBO-er? Zeker gezien de hoeveelheid vrije tijd.
Nee, dat is precies het punt. Dat gezeur over die vrije tijd van mensen die niet in het onderwijs werken en er ook weinig affiniteit mee hebben. Een leerkracht of docent heeft helemaal niet veel vrije tijd. Ja, er zijn vaste vakanties, maar die vullen zich snel met werk. En in de gewone schoolweken draai je veel meer uren dan waarvoor je betaald wordt. Hoewel ik geen voorstander ben van staking en acties kan ik de eisen van PO-in-actie heel goed begrijpen.
Er staan in de salarisschalen L11 en L12 heel mooie bedragen; het gros van de leerkrachten komt daar niet in.
Overigens: ik tik dit niet voor mezelf, maar dat had ik al gezegd, dacht ik.
Je bent betrokken en dat siert je maar daardoor lijk je ook iets verblind op je kijk buiten het onderwijs.
Ik werk intensief samen met diverse jonge mensen die in het bedrijfsleven werkzaam zijn. (HBO/WO opgeleid)
Deze mensen werken veel meer uren dan de 38 waarvoor ze betaald worden en hun salarissen zijn bescheiden.
Net als in het onderwijs dus., en inderdaad niet met het onderstaande perspectief.
huisman schreef:Het enige verschil is dat zij wel een behoorlijk goed perspectief hebben op een (zeer) goed betaalde loopbaan.
Maar alleen als ze presteren. Lantefanteren is er echt niet bij. Aantal vrije dagen 20 wat toch fors minder is dan de 60 in het onderwijs.
Nog een keertje: iemand in het onderwijs heeft geen 60 vrije dagen; misschien 60 lesvrije dagen; Meer dan de helft van de vakantiedagen gaat gewoon op aan achterstallig en voorbereidend werk. Nogmaals, dat is niet erg, maar wel graag meenemen. Komt bij dat een baan in het onderwijs emotioneel behoorlijk zwaar is, veel zwaarder dan in het bedrijfsleven.
Maar ik overtuig je niet, die illusie heb ik niet; dat weet ik. Ik stel voor: ga eens een fulltime week lesgeven voor VMBO 2 en 3; of een week groep 6 BO.
huisman schreef:Mijn zoon die al zo’n 10 jaar bij de politie werkt maakt ook absurd veel uren in een sterk onregelmatig rooster.
Zeer intensief werk met veel trauma’s. Als er dan extra geld uitgegeven moet worden dan naar de politie.
Helemaal met je eens! En idem naar de zorg in de breedste zin van het woord.
huisman schreef:Valt mij altijd op dat in het onderwijs er veel gezeurd wordt over extra uren werk per week.......bijna iedereen werkt hard en maakt meer uren in deze maatschappij.
Gezeurd... Ik zeur niet, en ik vind niet dat je de actievoerders van PO-in-actie echt tekort doet. Zij staan zij aan zij met de politiemensen die actievoeren en de mensen in de zorg.
Nogmaals, ik heb niet de illusie dat ik je overtuig. Sterker: ik weet wel zeker dat dat niet gaat gebeuren. Maar ik stel wel vast dat mensen buiten het onderwijs geen idee hebben van het werk.
Nee, ik ben dat niet met je eens. Wel je voorbeelden van de politie
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Algemene Politieke Beschouwingen

Bericht door Ambtenaar »

Luther schreef:En als je thuiskomt, is je werk op je werk. In het onderwijs ga je dan in privétijd mooi door. Overigens: ik heb nooit voor het geld in het onderwijs gezeten. Maar ik wil wel even de feitenvrije conclusies hier een beetje weerleggen.
Als ik thuis kom, dan zit mijn werk in mijn laptop. Je doet net of een baan in het onderwijs zo zwaar is en dat onderwijzers wel heel hard werken. Ik denk dat dat wel mee valt. Mijn vrouw en ik werken gemiddeld 3 avonden in de week, thuis achter onze laptop. Als de kinderen op bed liggen, kijken we eerst het Journaal en dan werken we meestal tot 22.00 uur à 22.30.
Luther schreef: Dat is in beginsel niet de bedoeling, of je moet een vrij beroep hebben. Maar in loondienst moeten het aantal uren werk en het daadwerkelijke werk ongeveer gelijk kunnen zijn. Wil je je werk in het onderwijs punctueel doen, pro-actief, bevlogen en betrokken (ingrediënten voor veel arbeidsvreugde en een must voor enige leeropbrengst) dan moet je substantieel meer werken dan de bedoeling is. En nogmaals: dat geldt min of meer in het VO, maar vooral in het BO.
Nogmaals, daarin in zijn onderwijzers geen uitzondering.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Algemene Politieke Beschouwingen

Bericht door Luther »

Ambtenaar schreef:
Luther schreef:En als je thuiskomt, is je werk op je werk. In het onderwijs ga je dan in privétijd mooi door. Overigens: ik heb nooit voor het geld in het onderwijs gezeten. Maar ik wil wel even de feitenvrije conclusies hier een beetje weerleggen.
Als ik thuis kom, dan zit mijn werk in mijn laptop. Je doet net of een baan in het onderwijs zo zwaar is en dat onderwijzers wel heel hard werken. Ik denk dat dat wel mee valt. Mijn vrouw en ik werken gemiddeld 3 avonden in de week, thuis achter onze laptop. Als de kinderen op bed liggen, kijken we eerst het Journaal en dan werken we meestal tot 22.00 uur à 22.30.
Heel goed van jullie. In het onderwijs doe je dat vijf avonden in de week.
Ambtenaar schreef:
Luther schreef:Dat is in beginsel niet de bedoeling, of je moet een vrij beroep hebben. Maar in loondienst moeten het aantal uren werk en het daadwerkelijke werk ongeveer gelijk kunnen zijn. Wil je je werk in het onderwijs punctueel doen, pro-actief, bevlogen en betrokken (ingrediënten voor veel arbeidsvreugde en een must voor enige leeropbrengst) dan moet je substantieel meer werken dan de bedoeling is. En nogmaals: dat geldt min of meer in het VO, maar vooral in het BO.
Nogmaals, daarin in zijn onderwijzers geen uitzondering.
Dat klopt. geldt zo'n beetje in de hele publieke sector: politie, zorg, defensie. Er is geen tijd meer voor de menselijke maat, voor het gesprek, de arm om de schouder. Zorgmedewerkers moeten op minuut werken. Politiemensen worden gek van het papierwerk. En hoe we de afgelopen decennia met onze defensie zijn omgegaan, is beschamend.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Algemene Politieke Beschouwingen

Bericht door huisman »

Nu het goede nieuws...... Pechtold stapt op als partijleider D66 en verlaat dinsdag de tweede kamer. :super
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Algemene Politieke Beschouwingen

Bericht door refo »

Je weet niet wat je terugkrijgt.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Algemene Politieke Beschouwingen

Bericht door Luther »

huisman schreef:Nu het goede nieuws...... Pechtold stapt op als partijleider D66 en verlaat dinsdag de tweede kamer. :super
Euhm…
Ik denk dat je met Pechtold inmiddels iemand had die een beetje aanvoelde wat gevoelige kwesties zijn voor CU en SGP.
Er moet een opvolger uit de fractie komen. Reken maar dat die veel progressiever zijn; zelfs zodanig dat zelfs jij ooit nog zegt: Hadden we Pechtold nog maar.
(Minst slechte keuze zou Kees Verhoeven of Sjoerd Sjoerdsma zijn. Maar de kans dat het Pia Dijkstra (tussenpausin) of Jan Paternotte wordt, is erg groot.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Algemene Politieke Beschouwingen

Bericht door huisman »

Luther schreef:
huisman schreef:Nu het goede nieuws...... Pechtold stapt op als partijleider D66 en verlaat dinsdag de tweede kamer. :super
Euhm…
Ik denk dat je met Pechtold inmiddels iemand had die een beetje aanvoelde wat gevoelige kwesties zijn voor CU en SGP.
Er moet een opvolger uit de fractie komen. Reken maar dat die veel progressiever zijn; zelfs zodanig dat zelfs jij ooit nog zegt: Hadden we Pechtold nog maar.
(Minst slechte keuze zou Kees Verhoeven of Sjoerd Sjoerdsma zijn. Maar de kans dat het Pia Dijkstra (tussenpausin) of Jan Paternotte wordt, is erg groot.)
Rob Jetten wordt ook genoemd en dat is meer een VVD’er . D66 wordt met een andere leider echt geen andere partij maar onder Sjoerdsma/Jetten verwacht ik minder dogmatisch anti-christelijke standpunten.

Mevr Pia zou echt een nachtmerrie zijn maar ik denk niet dat zij kans maakt. Daarvoor zijn haar capaciteiten m.i. te gering.
Laatst gewijzigd door huisman op 06 okt 2018, 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Algemene Politieke Beschouwingen

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef: Dus? Daarin ben je echt niet bijzonder. Ik werk elke weer meer uren dan waar ik voor betaald krijg.
Deed ik ook. Tot 100 uur aan toe. En hup, dikke burnout. In beginsel hoor je gewoon je uren te maken voor je salaris. +10% uit werkliefde, soit, maar dan gewoon klaar.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Algemene Politieke Beschouwingen

Bericht door Luther »

Zeeuw schreef:
Ambtenaar schreef: Dus? Daarin ben je echt niet bijzonder. Ik werk elke weer meer uren dan waar ik voor betaald krijg.
Deed ik ook. Tot 100 uur aan toe. En hup, dikke burnout. In beginsel hoor je gewoon je uren te maken voor je salaris. +10% uit werkliefde, soit, maar dan gewoon klaar.
Exact! Eens!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Algemene Politieke Beschouwingen

Bericht door Luther »

huisman schreef:Rob Jetten wordt ook genoemd en dat is meer een VVD’er. D66 wordt met een andere leider echt geen andere partij maar onder Sjoerdsma/Jetten verwacht ik minder dogmatisch anti-christelijke standpunten.
Inderdaad, die lijken wel een beetje op Pechtold.
huisman schreef:Mevr Pia zou echt een nachtmerrie zijn maar ik denk niet dat zij kans maakt. Daarvoor zijn haar capaciteiten m.i. te gering.
Capaciteiten zal misschien nog gaan; maar ze is half in de 60, dus dat gaat 'm niet worden. Overigens wordt zij wel genoemd als tussenpaus.
Veelgenoemd zijn ook de namen van Kajsa Ollongrèn en Sigrid Kaag. Brrrr...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie