huisman schreef:Luther schreef:Ambtenaar schreef:Luther schreef:Deze bedragen kloppen. In het bedrijfsleven heb je met een soortgelijke opleiding veelal behoorlijk meer. Bovendien is dat een salaris voor 36 uur. Mensen die zich tot die uren beperken, staan doorgaans bekend als leerkrachten die er de kantjes vanaf lopen.
Bovendien: er komt een vacaturegolf aan, die iedereen met kinderen gaat merken. Dan zal er toch iets aan de salaris en de beeldvorming gedaan moeten worden.
(Overigens vind ik dat hetzelfde verhaal gehouden kan worden voor mensen die in de zorg werken.)
Dat zijn toch prima salarissen voor een HBO-er? Zeker gezien de hoeveelheid vrije tijd.
Nee, dat is precies het punt. Dat gezeur over die vrije tijd van mensen die niet in het onderwijs werken en er ook weinig affiniteit mee hebben. Een leerkracht of docent heeft helemaal niet veel vrije tijd. Ja, er zijn vaste vakanties, maar die vullen zich snel met werk. En in de gewone schoolweken draai je veel meer uren dan waarvoor je betaald wordt. Hoewel ik geen voorstander ben van staking en acties kan ik de eisen van PO-in-actie heel goed begrijpen.
Er staan in de salarisschalen L11 en L12 heel mooie bedragen; het gros van de leerkrachten komt daar niet in.
Overigens: ik tik dit niet voor mezelf, maar dat had ik al gezegd, dacht ik.
Je bent betrokken en dat siert je maar daardoor lijk je ook iets verblind op je kijk buiten het onderwijs.
Ik werk intensief samen met diverse jonge mensen die in het bedrijfsleven werkzaam zijn. (HBO/WO opgeleid)
Deze mensen werken veel meer uren dan de 38 waarvoor ze betaald worden en hun salarissen zijn bescheiden.
Net als in het onderwijs dus., en inderdaad niet met het onderstaande perspectief.
huisman schreef:Het enige verschil is dat zij wel een behoorlijk goed perspectief hebben op een (zeer) goed betaalde loopbaan.
Maar alleen als ze presteren. Lantefanteren is er echt niet bij. Aantal vrije dagen 20 wat toch fors minder is dan de 60 in het onderwijs.
Nog een keertje: iemand in het onderwijs heeft geen 60 vrije dagen; misschien 60 lesvrije dagen; Meer dan de helft van de vakantiedagen gaat gewoon op aan achterstallig en voorbereidend werk. Nogmaals, dat is niet erg, maar wel graag meenemen. Komt bij dat een baan in het onderwijs emotioneel behoorlijk zwaar is, veel zwaarder dan in het bedrijfsleven.
Maar ik overtuig je niet, die illusie heb ik niet; dat weet ik. Ik stel voor: ga eens een fulltime week lesgeven voor VMBO 2 en 3; of een week groep 6 BO.
huisman schreef:Mijn zoon die al zo’n 10 jaar bij de politie werkt maakt ook absurd veel uren in een sterk onregelmatig rooster.
Zeer intensief werk met veel trauma’s. Als er dan extra geld uitgegeven moet worden dan naar de politie.
Helemaal met je eens! En idem naar de zorg in de breedste zin van het woord.
huisman schreef:Valt mij altijd op dat in het onderwijs er veel gezeurd wordt over extra uren werk per week.......bijna iedereen werkt hard en maakt meer uren in deze maatschappij.
Gezeurd... Ik zeur niet, en ik vind niet dat je de actievoerders van PO-in-actie echt tekort doet. Zij staan zij aan zij met de politiemensen die actievoeren en de mensen in de zorg.
Nogmaals, ik heb niet de illusie dat ik je overtuig. Sterker: ik weet wel zeker dat dat niet gaat gebeuren. Maar ik stel wel vast dat mensen buiten het onderwijs geen idee hebben van het werk.
Nee, ik ben dat niet met je eens. Wel je voorbeelden van de politie
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)